Dnes vyšlo 1 článků

10 milníků, které utvářely Google

10 milníků, které utvářely Google

V pátek se stalo něco zvláštního. Tedy aspoň pokud se zaměříme na jednoho z největších hráčů na poli technologií. Na ten den totiž připadlo 15. výročí založení Googlu a společnost zdůraznila, že k této příležitosti odhalí několik aktualizací svého vyhledávacího algoritmu. Ale pojďme teď ještě na chvíli zavzpomínat na to, jak se Google v uplynulém desetiletí a půl změnil.

Podíváme se na deset věcí, které ho nějak významně ovlivnily, jsou pro něj důležité nebo ho někam posunuly. V žádném případě to ale rozhodně neberte jako definitivní seznam. Deset bodů také není seřazeno v chronologickém pořadí.

1. Google online

Samozřejmě nemůžeme vynechat snad největší milník v historii Google vyhledávání: jeho založení. Již v letech 1997 – 1998 začali spoluzakladatelé Larry Page a Sergey Brin proces založení v garáži v Menlo Parku v Kalifornii. Pak zaregistrovali doménu Google.com. Konceptem služby, variace na slovo „googol“, bylo ukázat, že je možné uspořádat nekonečné množství informací na webu konstruktivním způsobem, který by uživatelům pomohl  získat odpovědi, jenž hledají.

googleOnline

2. Šlápnutí do pedálů díky Yahoo

Až do roku 2000 byl Google ve vyhledávacím průmyslu poměrně neznámý. Top pozice patřila Yahoo, jednomu z nejstarších vyhledávačů, který byl založen v roku 1994. A byla to právě společnost Yahoo, která Google dovedla na výsluní se svým partnerstvím – Yahoo opustilo Inktomi a spojilo se s Brinem a Pagem. Je zajímavé sledovat, jak se věci mají dnes, o patnáct let později.

Obě společnosti spolu nakonec vedly několik sporů, včetně jednoho, který se týkal technologických patentů. Jak se ovšem říká, vše zlé je k něčemu dobré. Výsledkem jednoho takového sporu bylo totiž vytvoření Google AdWords.

3. Zpeněžení vyhledávání

Jak to chodilo v dřívějších dobách, když existovaly vyhledávače jako Lycos, Ask Jeeves nebo Excite? Jak tyto společnosti vydělávaly? Odpověď je jasná: bannerové reklamy. V 90. létech to byl velký reklamní hit, ale dnes už na ně nikdo nekliká. Takže jak jinak mají vyhledávací firmy a inzerenti vydělávat peníze?

Google odstartoval AdWords v roce 2000 s 350 zákazníky. Dařilo se mu úspěšně a je to tak dodnes. Jen v loňském roce Google utržil z reklamy 42,5 miliardy dolarů.

reklamyGoogle

4. Microsoft + Yahoo > Google?

Yahoo a Microsoft byli nespokojení s dominancí Googlu ve vyhledávacím průmyslu, a tak v roce 2010 spojili své síly. Yahoo mělo příštích deset let využívat Bing a získávat tak během prvních pěti let 88% procent tržeb z prodeje inzerce.

Tahle dohoda byla tak významná, že bylo nutné vyžádat si povolení od USA i Evropské unie. Povolení bylo poskytnuto na začátku roku 2010.

A jak to pokračovalo? Když se hlavou Yahoo stala Marissa Mayer, uvedla, že dohoda jim nepřináší zisky, a tak bylo partnerství ukončeno. Yahoo se rozhodlo, že Google je přece jen trochu lepší než Microsoft.

microsoftYahooGoogle

5. Proč není můj web na vyšší pozici?

Google se bránil proti tomu, že by vyhledávač využíval podvodné praktiky a s některými weby zacházel přednostněji než s jinými.

Například v březnu 2006 podala žalobu internetová stránka KinderStart. Tvrdila, že Google manipuluje s Page Rank, který byl přiřazen webu KinderStart. Případ nakonec vyhodnotil americký okresní soudce Jeremy Fogel, který dal za pravdu Googlu.

I jiné společnosti si stěžovaly na údajnou manipulaci s Google žebříčkem. Google se tomu ale vždy brání.

pageRankGoogle

6. Vzrůst Knowledge Graph

V dnešní době velkých dat musí mít každý významný průmyslový hráč nějaký graf – Facebook má Social Graph, Eventbrite má Event Graph, LinkedIn pracuje na Economic Graph a Google má zase Knowledge Graph.

Odhaduje se, že Knowledge Graph obsahuje více než 570 milionů datových bodů z nejvyhledávanějších dotazů pro lidi, místa a věci na internetu. Google integroval tuto databázi do mnoha služeb včetně Google Now.

7. Je to obrázek, který hledáte?

Dříve bylo jediným způsobem, jak najít to, co hledáte, popsat to slovy. Ale co když máte obrázek a chcete o něm nebo o tom, co je na něm zobrazeno, dohledat více informací? V roce 2011 představil Google novou schopnost vyhledávání pomocí obrázků. Jako vyhledávací dotaz je od té doby možné použít obrázek.

obrazkyVyhledavani

8. Pomáhání lidem vydělat peníze na jejich webových stránkách

V roce 2003 uvedla společnost na trh novinku s názvem AdSense. Pak si každý na své webové stránky mohl dát reklamy, aby vydělával. Nikdo se už nemusel spoléhat na bannery, na které v té době už stejně téměř nikdo neklikal.

Představte si, že hledáte něco o fotografování, kliknete na nějakou webovou stránku a najednou tam uvidíte reklamu na fotoaparát Canon. Tak právě tuhle revoluci zapříčinil Google.

V roce 2012 generoval AdSense 2,88 miliardy dolarů (27% celkových příjmů Googlu).

9. Google monopol

Nikoho zřejmě nepřekvapí, že Google má na trhu s vyhledávacími službami monopol. Vláda USA ho chtěla za zneužívání dominantního postavení žalovat, ale společnost se tomu právě v letošním roce vyhnula díky dohodě s Federální obchodní komisí a ukončila tak dvouleté vyšetřování vyhledávací aktivity.

Podle comScore, měl Google v červenci letošního roku na vyhledávacím trhu podíl 67%, což je malý nárůst oproti dřívějšku. Jeho nejbližším konkurentem je Bing se svými ubohými 17,9%.

googleMonopol

 

10. Vyhledávání na cestách

Kromě všech nových nástrojů, výrobků, zařízení a služeb, které Google odhaluje, zůstává jedna věc pořád stejná: vyhledávání. Lidé vyhledávají neustále stejně. Ale způsoby, jak vyhledáváme, jsou různé. Stačí se podívat – na počítači přes Google.com, na adresním řádku prohlížeče nebo přes mobilní zařízení a aplikace.

Google byl jednou z prvních společností, které přinesly vyhledávání na mobilní zařízení – má svoji aplikaci pro iOS a Android. Uživatelé mohou na svém zařízení s Androidem využívat rovněž Google Now.

A lidé Google na mobilních zařízeních opravdu využívají. eMarketer v srpnu odhadoval, že téměř jedna pětina příjmů Googlu v USA pochází právě z mobilních zařízení. Stručně řečeno, mobilní zařízení jsou výhodná pro všechny: pro uživatele, pro inzerenty i pro Google.

googleMobile

Zdroj: The Next Web

Komentáře

Nahoru