10 návrhů jak efektivně motivovat pracovníky
Najít si dobrou práci opravdu není jednoduché. Ale každý dobrý podnikatel ví, že udržet si ve firmě kvalitního zaměstnance je ještě těžší. Úspěšný podnikatel se snaží, aby lidé chodili do práce rádi a jejich jediným cílem nebyla pouze výplatní páska nebo udeření hodiny, ve kterou odcházejí domů. Je nutné neustále udržovat zaměstnance motivované a hledat způsoby, jak zvýšit produktivitu práce tak, aby spokojenost byla na obou stranách.
Pro každého podnikatele je obrovským štěstím, když pro něj pracuje zaměstnanec, který odvádí svou práci dobře a na kterého se může spolehnout. Hlavním cílem by mělo být, udržet takového zaměstnance motivovaného natolik, aby byl ochoten zůstat i nadále.
Zeptali jsme se odborníků
HR ředitelka brněnského Webnode, Andrea Novotná, říká:
„Ve Webnode klademe velký důraz na to, aby se naši lidé cítili v práci příjemně a do kanceláře se každé ráno těšili. Máme tady spoustu vychytávek – od spacích pytlů až po obrovskou terasu a zahradu. Hodně energie věnujeme také organizaci akcí, které pomáhají tvořit přátelskou atmosféru. Oblíbené jsou třeba grilovačky na terase a „národní snídaně“. Webnode tým je z poloviny tvořen cizinci, takže každý může kolegům představit svoji rodnou kuchyni.“
Jan Korbel, specialista zabývající se zejména firemním poradenstvím, nám k motivaci pracovníků řekl následující:
„Praxe z řady změnových projektů mě stále přesvědčuje, že lidi nejlépe motivuje správné prostředí. To tedy souvisí například s firemní kulturou. Pokud chce být člověk něčeho součástí, nemusíte jej uplácet nebo mu vyhrožovat. Cukr a bič do jisté míry sice zabírají, ale nutí lidi naučit se chovat tak, jak od nich někdo jiný diktuje. Nezískáte tedy jejich maximální potenciál.
Tyto drobné odlišnosti v motivaci lidí přehledně zachytil prof. Blake ve své manažerské mřížce (GRID). Pro miliony manažerů je GRID návodem k dosahování vynikajících výsledků prostřednictvím vysoce motivovaných lidí. Prof. Blake tento styl označil jako Leadership. Bohužel do této kategorie většina motivačních programů nezapadá.“
A nyní, několik dalších návrhů, které jsme si pro vás připravili my:
1. Vyslechněte si jejich názory
Vyslechnout si názory vlastních zaměstnanců je pro většinu podnikatelů nesmírně náročné. Někdy ale může být pohled někoho, kdo má na nastarosti chod firmy, velmi přínosný.
2. Pěstujte ve firmě pozitivní pracovní prostředí
Pokud chcete dosahovat pozitivních výsledků, pěstujte ve firmě pozitivní pracovní prostředí. Pozitivní pracovní prostředí je základem spokojených zaměstnanců i žádoucích výsledků jejich práce.
3. Řiďte každého zaměstnance individuálně
Zaměstnanci jsou především lidé. A každý člověk je úplně jiný. Někteří jsou dokonce tak odlišní, že mohou vyžadovat velmi individuální styl řízení. Znát své zaměstnance na individuální úrovni je jediný způsob, jak vědět, jakým způsobem je efektivně řídit.
4. Vytvořte plán profesního růstu
Máme-li představu, co je před námi, když,….dosahujeme až neuvěřitelných výsledků. Když zaměstnanci budou vědět, že při dosažení požadovaných výsledků je časem šance na kariérní posun, budou dosahovat stanovených cílů mnohem snadněji.
5. Odměňujte
I když zaměstnanci mají chodit do práce proto, aby plnili své úkoly, vždy bychom si měli vážit toho, když je plní správně. Proto, chvalte a odměňujte. Vrátí se vám to :-).
6. Podporujte přátelské soupeření
Zdravé konkurenční prostředí je také produktivní prostředí. Podpora zaměstnanců zúčastňovat se výzev a zdravě mezi sebou soutěžit často vede ke kamarádství na pracovišti. Ne vždy je soutěživost špatná.
7. Dovolte v kanceláři domácí mazlíčky
Zvířata dělají lidem radost a prostředí kanceláře je tak pro zaměstnace mnohem přátelštější. Výsledkem je, že se jim lépe pracuje. Je však nutné povolit takové zvířátko, které při práci nebude příliš rušit.
8. Oslavujte výročí i osobní milníky
Oslavujte pracovní výročí zaměstnanců, osobní úspěchy i důležité životní milníky. Pracovníci k vám pak budou docházet mnohem raději.
9. Podporujte nové metody
Nové metody je nutné spíše podporovat, aby vaši zaměstnanci mohli udržet náskok před konkurencí.
10. Dávejte všem důvod přijít do práce – každý den
Zkrátka…dejte lidem důvod, chodit do práce každý den. Jedině tak může vaše firma fungovat…
Zdroj/foto: businesscollective, freedigitalphotos
Komentáře