10 otázek, na které se vás na 99 % zeptá každý investor

Sehnat investora je často klíčovým úkolem podnikatele, a proto byste mu měli věnovat dostatečnou pozornost. Než se setkáte s potenciálním investorem, měli byste si připravit minimálně odpovědi na následující otázky. Na ty totiž určitě dojde.

1. Potřebují lidé váš produkt? A jak to víte?

Rozhodně nestačí odpovědět jen ano, potřebují. Připravte si odůvodnění, proč by právě váš produkt mohl zaujmout, co nabídne lidem tak převratného. A vyzbrojte se čísly. Investory budou zajímat přesná data, statistiky, analýzy a důkazy, že na trhu není jiný produkt, který by řešil to samé, co vy.

2. Jak vypadá váš běžný zákazník?

Dejte dohromady imaginární profil zákazníka. Zjistěte si, kolik mu je let, kde tráví nejvíc času apod. Pomůže vám to i při marketingu.

3. Jak dobře znáte konkurenci?

Nesnažte se investorům namluvit, že se vaše firma zabývá něčím tak specifickým, že nemáte žádnou konkurenci. Mohli by z toho usoudit, že na trhu pro váš produkt není místo. Buďte raději konkrétní a přiznejte, že víte o konkurenci, ze které máte opravdu trochu strach.

Business

K investorovi buďte upřímní

4. V čem se váš produkt liší

Jakmile dojde řeč na konkurenci, musíte si připravit i odpověď na otázku, v čem jste lepší. Jestliže nic nevymyslíte, investor si řekne, že to nemá cenu, protože se proti konkurenčním firmám stejně neprosadíte. Musíte mu ukázat, že přinesete něco navíc, co přiláká zákazníky.

5. Máte nějaké předchozí úspěchy?

Investory bude zajímat, zda jste člověk, který se nebojí obětovat svému nápadu všechno. Připravte si tedy seznam svých úspěchů. Jaké školy jste vystudovali, pro jaké firmy pracovali? Co jste už vymysleli? Přilákali jste svým předchozím zaměstnavatelům nějaké klienty? Kolik příjmů jste jim přinesli? Investoři hledají měřitelné důkazy o tom, že máte na to se prosadit.

6. Koho máte v týmu?

Zaměstnanci jsou pro mnohé investory stejně důležití jako samotný produkt nebo služba, protože lidé často celému projektu dodávají důvěryhodnost. Pochlubte se tím, co váš tým umí, jaké má zkušenosti a odborné znalosti. Pokud v tom zatím jste sami, ukažte investorům, že máte konkrétní plány pro získávání zaměstnanců.

tym

Jestliže máte dobrý tým, připravte si odpovědi na tyto otázky s ním

7. Jaké jsou slabiny vašeho podnikání?

Dejte investorovi možnost opravdu pochopit vaši firmu. Poukažte na potenciální slabiny a na to, jak by vás mohly ovlivnit. Co kdyby se třeba zvedla cena benzinu nebo určitého materiálu? Co by to znamenalo pro vaše podnikání? Identifikujte možná rizika a představte vaše plány, jak se s nimi vypořádat. Jen tak ukážete, že jste připravení na všechno.

8. Na co peníze použijete?

Budete z nich nakupovat materiál? Najímat zaměstnance? Platit marketingové akce?

9. Jak dlouho to bude trvat?

Co si budeme povídat, investora zajímají peníze. Opravdu vám nepomáhá jen proto, aby udělal dobrý skutek. Připravte si tedy detailní předpoklady toho, kdy váš podnik začne vydělávat a jaké bude mít investor výnosy. Čísla jsou to nejdůležitější, co jej zajímá.

investor

Ukažte, že máte všechno promyšlené

10. Proč právě já?

Zjistěte si něco o investorovi a jeho firmě. Zapomeňte na obecné kecy typu „protože jste nejlepší investor“. Chce to něco konkrétního. Možná už do nějakých projektů investoval, možná se zabývá podobným odvětvím jako vy. Dokažte mu, že váš nápad zapadá do jeho portfolia.

Fotky: Flickr - premasagarTulane Public RelationsHelena Eriksson

Komentáře

Nahoru