10 způsobů, jak používat infografiky

10 způsobů, jak používat infografiky

Velká množství dat jsou v roce 2013 normální. Největší otázkou, která je obklopuje, ale je, jak všechna tato data nejlépe interpretovat. Proto jsou tu infografiky. My je tu dnes rozebereme na deset způsobů.

Ať už jste společnost, která se snaží něco sdělit investorům, designér hledající práci, který potřebuje jedinečný životopis, organizace, která potřebuje efektivně zobrazovat problémy, nebo pedagog, který musí v krátkém čase naučit své žáky náročné věci, problém zůstává stejný: Jak v efektivní, poutavé a jednoduché formě předložit větší množství informaci? Jednou z odpovědí jsou infografiky.

Infografika je grafické zobrazení dat, která jsou určena k rychlé a jasné prezentaci komplexních informací. Nejlepší způsob, jak si vysvětlit, co je to infografika, je použít jinou infografiku.

Bez ohledu na účel a na to, jak denně internetem proudí stále více a více obsahu, sdělují infografiky myšlenky jednoduše a rychle. A to je obrovská výhoda pro jakoukoli firmu, designéra, pedagoga, výtvarníka nebo třeba bloggera.

Tady je deset různých způsobů, jakými mohou být infografiky použity.

1. Nástroj k nalákání nových posil

Infografiky jsou už dlouhou dobu používány jako skvělý způsob, jak vizuálně zjednodušit všechny důležité specifikace, které očekáváte od svého budoucího zaměstnance.

Infografika níže byla navržena tak, aby nalákala posilu na pozici projektového manažera. Shrnuje dovednosti ideálního kandidáta a zároveň se zmiňuje i o faktech o samotné společnosti.

Zdroj: 99designs.com

Zdroj: 99designs.com

2. Prezentace dat z průzkumu

Infografiky jsou také velmi užitečné pro prezentaci získaných údajů z různých průzkumů. Statistiky a čísla jsou pro spoustu diváků dost nudné, a proto ztrácí většinu svého významu. Když je uspořádáte do infografiky, stanou se mnohem jednodušší, a jejich význam je mnohem jasnější. Vidíte to i na následujícím příkladu. Kdyby byly informace uvedeny v tabulce, s největší pravděpodobností by byly mnohem méně působivé a hůře pochopitelné.

Je jasné, že je zde důležitý dobrý design. Ale nezapomeňte ani na barevné zpracování. Třeba modrá barva je nejvíce spojená s úspěchem.

3. Zjednodušení složitého konceptu

Jádro infografik spočívá vlastně v tom zjednodušit složité věci. To z nich dělá skvělé vzdělávací nástroje. Jedním z témat, na které se dobře hodí, jsou například bitcoiny – virtuální měna, která je se základními znalostmi ekonomie na pochopení sice jednoduchá, ale vzhledem k jejímu virtuálnímu charakteru je stále obtížné ji pochopit.

Zřejmě vás mate, že vidíte video a ne infografiku. Ale zkuste se ve videu zaměřit na to, kolik klasických prvků infografik se tam nachází, jak je tam všechno hezky vizuálně znázorněno.

4. Vysvětlení toho, jak něco funguje

Kromě zjednodušení složité myšlenky jsou infografiky často používány k odhalení toho, co se skrývá za něčím složitým.

Zruční designéři mohou vytvářet infografiky tak, že rozeberou komplexní produkty, jako jsou fotoaparáty, iPhone a hodiny, a graficky vysvětlí jejich základní funkce. Je pak mnohem jednodušší vysvětlit zvlášť funkci každého kusu. V níže uvedeném příkladu zapojil designér Jing Zhang dost své fantazie, ale zároveň vlastně dost přesně odhalil, jak to celé funguje.

5. Srovnání

Při srovnávání mohou infografiky pomoci vizuálně zorganizovat podobnosti a rozdíly. Je to pak mnohem více pochopitelné, než když popisujete srovnávané věci slovy.

Koukněte se třeba na infografiku ze začátku letošního roku, která srovnává, jak se změnil Batman. Infografika byla účinná, protože využila jako výchozí bod změn kostýmu.

6. Zajímavé fakty

Existuje spousta zajímavých faktů, které však nejsou až tak zajímavé, pokud jsou jen nudně napsané v seznamu. Při zobrazení v infografice mohou být mnohem poutavější. Mohou přilákat čtenáře a ještě vytvořit umělecké dílo.

Dokonalým příkladem jsou fakty týkající se sprch. Sprchu používá (téměř) každý den (téměř) každý. V případě, že by byly níže uvedené informace napsané prostě jen v odstavci nebo seznamu, s největší pravděpodobností by je většina lidí nechala bez povšimnutí. Nicméně, když jsou zobrazeny v infografice, strhnou na sebe pozornost.

7. Když slova nefungují

Perfektní využití infografik přichází ve chvíli, kdy je třeba vysvětlit věci, které nelze popsat slovy. Pro některé pojmy prostě neexistují ideální slova nebo, jako v případě dole, některé výrazy v některých jazycích neexistují.

Na blogu Maptia vzali slova z cizích jazyků, pro něž v angličtině neexistuje překlad, a rozhodli se je vyjádřit pomocí popisu a obrázku. Proč ty obrázky? No protože když přidáte vizuálnější informace, je celek lákavější a poutavější.

8. Zvýšení povědomí

Existuje mnoho důležitých informací, o nichž je známo, že jsou nudné nebo nepříjemné, ale stejně musí být sděleny. I v tomto případě může pomoci infografika.

Níže uvedený příklad je infografika o bezpečnosti v bazénu. Typografie, ilustrace a barvy – to všechno zlepší předkládání nudných informací, ale zároveň neznehodnotí jejich poslání.

drowning-deaths-730x2219

9. Informování zákazníků

Zákazníci dávají přednost informovanosti, aby si mohli být jisti tím, že utrácí své peníze moudře a za něco, co bude odpovídat jejich představám. Společnosti si mohou získat jejich důvěru tím, že jim předloží informace, které jsou důležité, snadno přístupným způsobem.

Vezměme to teď ale z trochu jiného soudku. Pokud plánujete nějakou party, jeden z největších problémů je ujistit se, že bude dostatek jídla pro všechny. Tato infografika jednoduše ilustruje různé tvary dortů a to, kolik z nich bude kousků.

cake-servings

10. Sezónní využití

Ať už se blíží Mikuláš, Vánoce, Valentýn nebo třeba Velikonoce, všichni se takovými událostmi inspirují. Tak proč to nezkusit i u infografiky?

Infografika uvedená níže ilustruje prvky tradiční vánoční večeře (kapra tam nehledejte, nejedná se o tradiční českou večeři). Kombinuje perokresby s fotografiemi potravin, což vytváří umělecký styl, který ji odlišuje od ostatních infografik.

Zdroj: Barclayard

Zdroj: Barclayard

Zdroj: The Next Web, úvodní obrázek: Cisco

Dlouholetá podpora týmu.

Komentáře

Nahoru