Petr Fridrich: Výtopna předčila očekávání, a v tuto chvíli se rozvíjí velmi slibně i do zahraničí

Petr Fridrich: Výtopna předčila očekávání, a v tuto chvíli se rozvíjí velmi slibně i do zahraničí

Už přes 6 let funguje projekt Petra Fridricha, který nese název Výtopna. První restauraci vybudoval v Brně, dnes už fungují další dvě v Praze. Celkem se u stolů tří českých provozoven vystřídalo více než 6 milionů hostů. Zkrátka, Petr Fridrich stvořil zajímavý franšízový projekt, který má ohlasy i v zahraničí. Do konce roku by měla odstartovat provoz první Výtopna v Číně a další ji budou následovat. Podle plánu by v Číně mělo vzniknout až 120 provozoven. Během půl roku se první vláčky rozjedou také v americkém Chicagu, kde má vyrůst velká restaurace až pro 700 lidí. A čím si vlastně Petr Fridrich získal přízeň svých klientů? Výtopna je restaurační zařízení, ve kterém lidem rozváží nápoje modely vláčků. Pivo si tak mohou návštěvníci převzít přímo z vagonku zmenšené kopie lokomotivy. Koleje jsou navíc lemovány miniaturními krajinkami, budovami a stylovými doplňky.

Zdroj: Archiv provozovatelů restaurační sítě Výtopna

Zdroj: Archiv provozovatelů restaurační sítě Výtopna

Ahoj Petře, jsem rád, že jsi přijal mou nabídku na rozhovor. Jak vlastně celý koncept Výtopny vznikl? Přeci jen pivo má ráda většina Čechů a modely vláčků jsou také poměrně oblíbené. Když se na to člověk kouká zpětně, vypadá to jako geniální tah spojit tyto dvě věci, ale přesto se k tomu nikdo před tebou neodhodlal. Vznikl tento nápad v hospodě? :)

Zdravím všechny čtenáře. Vlastně to tak nějak bylo. Já jsem původně profesí kuchař, takže ke gastronomii mám velmi blízko. Několik hospod jsem dříve sám provozoval a koncept Výtopny víceméně propojuje dvě věci, které mám rád. A to jednak gastronomii, a jednak sběratelství modelů mašinek.

Tušil jsi od začátku, že se z toho vyvine takhle úspěšný projekt?

Tak člověk do projektu vždycky jde s nějakým očekáváním a ambicemi, Výtopna tato očekávání předčila a v tuto chvíli se rozvíjí velmi slibně i do zahraničí, ale nepředbíhejme.

Zdroj: Archiv provozovatelů restaurační sítě Výtopna

Zdroj: Archiv provozovatelů restaurační sítě Výtopna

Určitě proběhl i nějaký testovací provoz. Jak to vypadalo? Co všechno bylo potřeba vyladit?

To ano, vyladit celé kolejiště a program na řízení vlaků tak, aby všechny vláčky jezdily tam, kam mají a nesrazily se u toho. Rozhodně to nebylo jednoduché a ze začátku jsme zažívali i kolizní situace. Nicméně řízení vlaků pořád vylepšujeme i dnes, momentálně jsme ve fázi testování nového vlastního softwaru.

Kolik času zhruba uběhlo od prvotní myšlenky až po otevření dveří prvním zákazníkům?

Byl to zhruba rok, ze začátku jsem řešil možnosti a zvažoval alternativy, jak to všechno udělat hlavně teoreticky. Samotné vybudování restaurace potom trvalo cca 4 měsíce.

Máš změřené, kolik metrů kolejí je v jedné provozovně?

To se hodně liší, provozovny jsou různě velké, je to od cca 400 metrů v provozovně na Starobrněnské až po zhruba 1200 metrů v restauraci v NC Palladium.

A kolik vlakových souprav brázdí restauracemi?

Kolem 30 určitě.

Proč ses rozhodl pro název Výtopna? Co se pod tím skrývá?

Ve Výtopně se dříve roztápěly parní lokomotivy a připravovaly se na službu. Lokomotivy se musely zahřát postupně, aby jim nepraskl kotel, roztápění tak trvalo i několik hodin. Souvislost názvu s železniční tématikou je tak myslím jasná. :)

Pamatuješ si ještě, jak reagovali první návštěvníci nově otevřené Výtopny v Brně?

Když jsme otevřeli první Výtopnu v Brně byla to rarita. To, že Výtopna existuje se hrozně rychle mezi lidmi rozneslo a my měli plně rezervováno na několik týdnů dopředu.

Zdroj: Archiv provozovatelů restaurační sítě Výtopna

Zdroj: Archiv provozovatelů restaurační sítě Výtopna

Jak to berou dnes? Je to stále atrakce, která láká na zajímavý zážitek, nebo má Výtopna i stálou klientelu štamgastů, kteří navštěvují restauraci pravidelně?

Určitě je to stále pro návštěvníky originální atrakce. Tím, že Výtopny jsou v ČR jenom v Praze a v Brně si snažíme zachovávat určitou jedinečnost a pravda je taková, že zákazníci za námi jezdí z celé ČR. V Praze je to také velké lákadlo pro turisty, kteří si o nás předávají informace na různých turistických webech nebo sociálních sítích. Máme ale i stálou klientelu, která Výtopnu navštěvuje pravidelně.

Na první pohled by se mohlo zdát, že rozvoz nápojů pomocí vláčků ušetří práci obsluze. Je to tak, nebo zdání klame?

Zdání klame. :) Obsluha je v restauracích stále potřeba, zákazníky usazuje, přijímá objednávky, zatím ještě roznáší jídlo a samozřejmě také kontroluje, zda vše dorazilo tam, kam má. Kromě toho máme v restauracích také servisní techniky, kteří dohlíží na funkčnost kolejiště a řeší aktuální technické závady.

V nabídce máte také jídla, proč nerozvážíte i ta pomocí vláčků? Roznáší je normální obsluha, nebo se musí návštěvníci přesunout do jídelního vozu, kde je obslouží palubní personál? :)

Jídla zatím roznáší běžná obsluha. Rozvážení jídla není úplně tak snadné, jak by se zdálo. Je potřeba vyřešit požadavky hygieny, několikanásobný nápor na modelové kolejiště. Celá nabídka jídla vlastně musí být uzpůsobena tomu, aby se dala naložit na vagón. Nicméně i na tom pracujeme a v budoucnosti by se návštěvníci mohli dočkat i této změny.

Zdroj: Archiv provozovatelů restaurační sítě Výtopna

Zdroj: Archiv provozovatelů restaurační sítě Výtopna

Musí být mezi zaměstnanci i nějaký „mechanik“, který si poradí s případným problémem na kolejišti?

Ano, v restauracích máme tým servisních techniků, kteří dohlíží na kolejiště a řeší akutní problémy. Kromě toho začínáme obsazovat také další technické pozice jako konstruktér nebo vývojář, kteří budou dále pracovat na vylepšování modelové železnice.

Říkáš akutní problémy. Co si pod tím mám představit? Co nejbizarnějšího se přihodilo?

Nejedná se ani tak o bizarní problémy, jako spíše o situace, kdy se vláček někde zasekne, vykolejí, nepřehodí výhybka atp. Technik potom musí vyrazit „do terénu“ a zkontrolovat stav mašinky nebo kolejiště a odstranit závady. Výjimečně se stane, že vláček převrhne svůj náklad a někoho polije. :)

Nakolik jsou vláčky spolehlivé? Využíváš běžně dostupné modely, nebo jsou jednotlivé soupravy vyráběné na zakázku?

Zatím využíváme klasických modelových vláčků, které ale částečně upravujeme, aby vyhovovaly náporu, který je na ně v provozu kladen. Nicméně chceme konstruovat i vlastní modely, které budou lépe uzpůsobeny požadavkům našeho provozu.

Zdroj: Archiv provozovatelů restaurační sítě výtopna

Zdroj: Archiv provozovatelů restaurační sítě výtopna

Jaká je průměrná životnost jedné vlakové soupravy v běžném provozu?

To je různé. S pravidelným servisem vydrží mašinka třeba i přes rok. Některé díly, jako třeba převody, se ale opotřebovávají poměrně rychle a musí se během té doby několikrát vyměnit.

Pokud jsem správně zaznamenal, tak v současnosti jsou Výtopny v České republice tři. Jedna provozovna je v Brně a dvě v Praze. Kolik Výtopen se podle tebe v Česku uživí?

Ano, v Česku máme zatím restaurace tři, chceme si zachovat určitou jedinečnost, exkluzivitu. Momentálně se spíše zaměřujeme na rozvoj v zahraničí.

Koncept Výtopny je franšíza, takže si mohou zájemci zakoupit licenci a za určitých podmínek rozjet vlastní provozovnu. Kde všude ve světě má podle tebe tento obchodní model šanci na úspěch?

Aktuálně máme podepsanou smlouvu s partnery v Číně, první provozovna by se tam měla otevírat už letos ke konci roku. Rozvíjet se chceme také v USA, tam zatím ale plánujeme restauraci provozovat sami. Myslím, že model má možnost uspět celkem kdekoliv. Koncept je hravý. A to baví lidi snad všude na světě.

Zdroj: Archiv provozovatelů restaurační sítě Výtopna

Zdroj: Archiv provozovatelů restaurační sítě Výtopna

Funguje už nějaká Výtopna za našimi hranicemi?

Zatím ne, jak jsem ale zmínil, již letos nebo na začátku příštího roku by měla vyrůst první Výtopna v Číně a v USA. Zájem mají partneři z různých zemí, hodně se ozývají například z Ruska.

Jeden netradiční obchodní model jsi už úspěšně přivedl k životu. Plánuješ i další projekty? Říkám si, že v současnosti jsou oblíbené například drony. Co třeba taková letní zahrádka na pláži, kde by zájemcům přilétlo pivo až pod nos? :)

Podobný koncept, kde nápoje k zákazníkům přilétali jsme už ve světě viděli, takže to neplánujeme. Jsem ale fandou robotizace a zajímají mne možnosti automatizace výdeje například nápojů a celkově koncepty ve stylu future.

Díky za rozhovor. Přeju hodně úspěchů a co nejméně nehod na kolejišti!

Já děkuji za oslovení. A zvu všechny čtenáře do restaurace. :)

Komentáře

Nahoru