Dnes vyšlo 1 článků

Česká inovace v nakupování „bez obalu“ získala prestižní mezinárodní ocenění

Česká inovace v nakupování „bez obalu“ získala prestižní mezinárodní ocenění

Česká technologická inovace MIWA, která nabízí revoluční řešení nákupu zboží a potravin bez obalu a je určená pro široký trh, získala mezinárodní ocenění New Plastics Economy Innovation Prize. S prestižní cenou je spojená výhra 200 tisíc dolarů a roční akcelerační program, který projekt posune na celosvětovou úroveň. Cílem technologie je změnit návyky distributorů, prodejců i zákazníků a snížit celosvětové množství odpadu na minimum.

Autoři této inovace si převzali cenu 5. října 2017, čtyři roky po svém vzniku. Pod zkratkou MIWA se skrývá spojení MInimum WAste, systém tedy minimalizuje vznik obalového a transportního odpadu v celém dodavatelském řetězci vytvořením uceleného obchodního ekosystému, který zajišťuje dopravu zboží v opakovaně použitelných transportních kapslích. Zakladatelem projektu je Petr Báča, který se více než 20 let úspěšně zabýval vývojem produktových obalů pro velké značky.

Hledal přitom cesty, jak své podnikání posunout k větší odpovědnosti vůči životnímu prostředí a přišel na řešení jménem precyklace. Znamená to přístup, který sníží či přímo zabrání vzniku odpadu ještě dříve, než má šanci vzniknout. Došel tím k přesvědčení, že nejlepší produktový obal je… žádný obal. Dal dohromady mezinárodní tým profesionálů z různých oblastí a do vývoje tzv. precyklační technologie, která zajistí bezodpadovou cestu zboží od výrobce až k zákazníkovi, investoval téměř 26 milionů korun. Nyní přišel i první mezinárodní úspěch a s ním spojená možnost dalšího fundraisingu.

 

college technology_preview

 

Projekt je mezi českými první, který v této mezinárodní soutěži zvítězil. „Jsme velmi rádi, že budeme součástí takového programu. Chceme se potkat s investory, kteří nám pomohou rozvinout nový podnikatelský model se společenským a enviromentálním dopadem,“ komentoval Báča získání prestižní ceny. Výhra 200 000 dolarů, v přepočtu přes 4 milióny korun, bude použita na rozvoj prvních obchodů s touto inovativní technologií.

Porota vybírala mezi 600 návrhů a zařadila projekt MIWA mezi 3 nejlepší projekty na poli celosvětového řešení likvidace plastových obalů. V odborné porotě zasedly přední korporátní společnosti, Google, NIKE, Unilever, PepsiCo, Marks & Spencer, Danone i vědecké ústavy jako University of Michigan či University of the Arts London. Soutěž iniciovala The Ellen MacArthur Foundation s The Prince of Wales’s International Sustainability Unit.

 

Společně usilují zejména o to, aby plast byl především v oběhové ekonomice, nikoliv v mořích.

 

flexible solution_preview

smart technology (1)_preview

 

Mezinárodní ocenění je pro Báču stvrzením, že technologie, již vyvinul, má smysl. Teď ji podpoří i světové špičky korporátního světa.

MIWA je komplexní řešení pro široký trh. „MIWA se adaptuje kdekoliv – od malých obchodů až po velké supermarkety,“ vysvětluje Hynek Balík z realizačního týmu. Pokrývá kompletní dodavatelský řetězec od výrobců po finální zákazníky. „Naší ambicí je dostát toho, aby se tento druh nakupování stal nakupováním budoucnosti a abychom otevřeli nový druh podnikání,” dodává Balík.

Díky informačnímu systému jsou všichni členové MIWA propojeni a mohou mezi sebou jednoduše komunikovat. Systém je zároveň schopen vyhodnocovat data a učit se ze spotřebitelského chování zákazníka.

Jak MIWA funguje

Výrobce plní zboží do opakovatelně použitelných transportních kapslí, které se přepraví do obchodů. Zde jsou pak umístěny přímo na prodejní ploše do tzv. Bulk Modular System, speciálních modulárních stojanů, které fungují jako sklad i pro výdej zákazníkům. Zákazníci si zboží v libovolném množství dávkují do různých typů obalů a po vyprázdnění se kapsle brací zpět k výrobci k novému plnění.

shopping experience (1)_preview

 

Zboží si zákazník vybírá pomocí mobilní aplikace, nebo scanneru z prezentačního displeje, který po informační a estetické stránce plně nahrazuje stávající obaly a také ukazuje reálný vzorek zboží. Naskenováním se tak dozví o původu výrobku, jeho vlastnostech a použití. Výhodné je, že si navolí přesně takové množství, jaké potřebuje a to do obalů vratných, vlastních, či z ekologicky šetrného materiálu. Zboží je pak personálem pokladny obratem připraveno k odběru a zákazník má možnost svůj nákup rovnou zaplatit z mobilní aplikace a tak se vyhne frontám u pokladen i vykládání zboží na pás.

 

<iframe src=“https://www.youtube.com/embed/90ZkJLNvS4s“ allowfullscreen=“" frameborder=“0″ height=“422″ width=“750″ style=“width: 100%; max-width: 750px;“></iframe>

 

Důvodem, proč se vyvinul koncept precyklace je skutečnost, že recyklace se ukazuje jako neúčinné řešení v boji s nadměrným odpadem a problémy z něj plynoucích. Světová banka odhaduje, že do roku 2100 mají lidé vyprodukovat až třikrát více odpadu, než produkují dnes.

MIWA věří, že tento pesimismus dokáže zvrátit a přinést alternativu, která je funkční. Petr Báča k tomu s důvěrou ve svůj koncept coby řešení ekologického problému říká: “Koncept precyklace sice zatím není rozšířený, nicméně dává smysl. Naším úkolem je zbavit veřejnost i podnikatele předsudků, aby si mohli nové precyklační návyky osvojit.“

Zdroj: miwa.eu

Ráda objevuje svět kolem sebe. Cestuje, vzdělává se a potkává zajímavé lidi z celého světa. Věří, že v každém dřímá nějaký poklad, který lze nalézt. V životě si již sama vyzkoušela leccos a viděla i prožila věci, kterým lze často těžko uvěřit. Je plná života a miluje, když ho může předávat ostatním.

Komentáře

Nahoru