Alena Ratajová a Jana Popelková: Od rádia k erotickým pomůckám

Od rádia rovnýma nohama do erotického byznysu. Tak by se dala popsat cesta Aleny Ratajové a Jany Popelkové, zakladatelek internetového rádia M Radia a dnes majitelek eshopu s erotickými pomůckami. Pokud i vy třeba právě teď přemýšlíte, že byste zkusili prodávat erotické hračky po internetu, tak tady máte z první ruky vysvětlené, co všechno vás čeká…

Ahoj Aleno, tak pojďme na to :-) . Vezmeme to trochu zprvu hezky popořadě. Ty jsi spoluzakladatelka M Radia. Bez nadsázky mohu říci, že založit a provozovat rádio je asi stejně originální počin, jako založit Objevit :-) . V čem bylo M Radio jiné oproti ostatním rádiím?

Ahoj Michale, prvotní nápad založit internetové rádio vznikl v hospodě. Po kolika pivech to bylo, to už si nepamatuji. Ale byli jsme hodně kreativní. Sešlo se pár lidí, slovo dalo slovo, nápad střídal nápad a ten večer jsme odcházeli s názvem a hlavní ideou.

Byli jsme zkrátka nadšenci, kterým na českém rádiovém trhu chybělo pozitivní a veselé rádio s mixem muziky od 80. let po současnost a samými dobrými zprávami.

No zprávami, v našem pojetí se zprávy smrskly na informace o dopravě a o počasí, kdy doprava se hlásila ve stylu, pokud se chcete v autě namalovat, jeďte ulicí XY, a počasí hlásila a kvákala rosnička.

Ale vycházeli jsme z toho, že lidé mají v dnešní době svých starostí dost. A že se málo baví a smějí a je potřeba s tím něco udělat. A řekla bych, že se nám to hodně dařilo, soudím tak dle ohlasů posluchačů.

Jana Popelková a Alena Ratajová

Jana a Alena

Co tě provoz vlastního rádia naučil? Respektive – co bylo nejtěžší?

Naučilo mě to spoustu věcí. Do té doby jsem neměla ponětí, co to znamená mít rádio. Co obnáší zajišťovat jeho provoz, postavit program, vymýšlet obsah pořadů, starat se o moderátory, zvát hosty a spoustu dalšího.

Naštěstí o technickou a zvukovou stránku věci se staral výborný kolega se skvělým „uchem“. A co bylo nejtěžší? S odstupem času asi nic :-) .

Ale v době, kdy byla potřeba to řešit, tak hodně věcí. Ale s úsměvem a nadšením jde všechno zvládnout. Což ostatně byla hlavní idea i M Rádia.

Proč už M Radio nefunguje? Proč ukončilo svou činnost?

Z úplně jednoduchého důvodu. Ač poslechovost rostla, rostly i pozitivní ohlasy, jak jsme super, jak je skvělé, že to konečně někoho napadlo založit takovéhle rádio, tak už v průběhu jsme začaly s Janou připravovat nový projekt – erotické pomůcky.

A zjistily jsme, že jsme obě jen lidi a že všechno se zkrátka zvládnout nedá. Kromě starostí o chod rádia jsme obě dvě moderovaly spolu každé ráno naší ranní show.

A každá jsme ještě měly svoje dva pořady, do toho schůzky atd…

Začal to být pořádný blázinec, až jsme se obě, téměř shodně, málem fyzicky zhroutily.

Bylo to hodně na hraně a třeba já jsem na sobě začala pociťovat pocit vyhoření. Že to, co děláš, najednou nemá takový smysl, a co mě dřív na moderování obrovsky bavilo a nabíjelo, najednou bylo na obtíž. A kdo jiný má jít příkladem v pozitivním a veselém rádiu než jeho majitelky, že? Takže přicházely v úvahu nějaké varianty a výsledkem bylo, že erotika zvítězila :-) .

Po M Radiu ses vrhla na Vasepoteseni.cz. Tedy dá se říci zcela jiný obor. Proč sis vybrala zrovna erotiku?

Správněji je, že ona si vybrala mě :-) . Přišla jsem k tomu tak trošku jak slepý k houslím. Jana před několika lety v jednom sexshopu pracovala, takže know-how má a přišla s nápadem, že by bylo fajn se tomu začít věnovat. Ona má know-how, já se postupně všechno učím a zařídím spoustu věcí okolo. Takže tvoříme ideální kombinaci.

Akce pro zákazníky Vaše potěšení

Jana a Alena pořádají pro své zákazníky z VašePotěšení také klasické akce, kde si mohou zákaznice zboží prohlodnout na vlastní oči…

Není online trh již přesycený erotickými internetovými obchody? Přece jenom určitě nejsi první a ani poslední, kdo se pokouší urvat si svůj díl z pomyslného tržního koláče…

Že je trh přesycený, to bych rozhodně neřekla. Ale to, že je v České republice hodně sexshopů a eshopů s erotickými pomůckami, to ano. Neberu je jako konkurenci, naopak.

Jsem nadšená, že je jich hodně, protože znamená,  že pořád je tenhle obor zajímavý a je o něj velký zájem. Takže za mě, ať jich vzniká ještě víc.

Jak moc je vlastně složité, pokud se budeme bavit jen o financích, vstoupit na trh s erotickými pomůckami? Jaké byly počáteční náklady na tvůj internetový obchod a co vše jsi musela zařizovat?

Já zkusím popsat, co vše je třeba zařizovat. Pokud by ses chtěl do toho pustit, musíš počítat s náklady na zboží (tady záleží od koho a kolik si toho na začátek vezmeš), potřebuješ eshop, který někdo musí naprogramovat, grafik to musí udělat hezké a koukatelné, skladovací prostory… No a ostatní si na začátku můžeš pořešit svépomocí. Takže pár peněz to stojí. Samotný vstup na trh složitý není. To už máme za sebou a teď pracuji na vybudování si silné pozice na trhu a rozšiřování povědomí o nás.

Možná se teď zeptám hodně blbě, ale neprodávají všichni internetoví prodejci vlastně stejné zboží? Není to tak, že v každém obchodě najdeš stále ty stejné značky vibrátorů, lubrikačních gelů od stále stejných značek? Pokud tomu tak není, mohla bys nám udělat takový menší průřez značkami. Kdo třeba vyrábí / prodává luxusní a drahé zboží a v čem se třeba liší proti tuctovým pomůckám za pár korun?

Měly jsme stejný dojem ze současného českého trhu a proto jsme se rozhodly do toho jít.

Náš sortiment převážně tvoří americká značka California Exotic Novelties, kterou můžeš na trhu sem tam objevit, ale velmi málo, za to o to víc bys našel napodobeniny této značky. Osobně si myslím, že méně kvalitní.

Zvolily jsme tedy takový sortiment, který bude kvalitní a bude za odpovídající cenu.  Další část našeho sortimentu tvoří kondomy – tady toho moc jiného nevymyslíš. Durex asi zná každý :-)

Ale co můžu zmínit je, že máme kondomy značky Pasante. Vyrábějí se v Anglii a jsou kvalitou s Durex srovnatelné a na českém trhu ne tak známé. Což je velká škoda, vřele je doporučuji.

Další lubrikační gely, to stejné, klasika, maximálně čas od času se objeví nové chutě, vůně, či kombinace… A jako další bych ráda zmínila českého výrobce – Blackred, od kterého máme kožené věci – pouta :-) . Velmi kvalitní, za perfektní ceny. Další novinky v sortimentu jsou v přípravě a v tuhle chvíli nemůžu nic dalšího prozradit.

Nedá mi to a zeptám se. Stejně nad tím určitě každý čtenář po čas tohoto rozhovoru přemýšlí :-) . Vyzkoušela jsi všechny produkty, které prodáváš (minimálně ty pro ženy)?

Je to dost častá otázka ještě spolu s tou, jestli mě ještě baví „normální“ sex a chlap mě dokáže uspokojit, když mám takové zkušenosti s hračkami :-) .  Jsem velmi hravý člověk, který rád experimentuje a zkouší, takže spoustu pomůcek ano. Jak sama, tak s partnerem a některé zase naopak vůbec nejsou pro mě. Musím přece znát, co prodávám, ne :-) ?

Podle čeho jsi třeba vybírala, co zařadíš do svého sortimentu a budeš pak prodávat?

Sortiment vybírala Jana na základě svých mnoholetých zkušeností z oboru, na základně reakcí od klientů, … Při volbě sortimentu jsme zohledňovali kvalitu výrobků, aby zkrátka byly funkční a kvalitní a nebyly zbytečně předražené.

Co si vlastně u tebe nejčastěji zákazníci objednávají? A objednávají si spíše ženy anebo muži? Hádám, že asi ženy a objednávají si vibrátory, ale je to jen můj laický odhad… :-)

Náš eshop funguje teprve pár měsíců, takže ještě nemám srovnání, co frčí, kterou část roku, to ti budu schopná říct za pár let.

Podle našich objednávek je to 50 na 50, ale všeobecně víc objednávají muži.

A pokud tě zajímá,co se nejvíc prodává teď, tak to jsou právě kožená pouta, nejvíc na ruce. Buď v kombinaci – černá s černou plstí, černá s červenou, a nebo naše novinka a unikát bílá kožená pouta.

Unikátní bílá kožená pouta

Unikátní bílá kožená pouta

Celoročně je velmi oblíbený úžasný olej s feromony, který nádherně voní.

Když už se bavíme o těch vibrátorech, tak v čem se tak liší levné varianty a ty dražší vibrátory? Mně to totiž není jasné, proč jeden stojí tisícovku a jiný skoro desítku…

V čem se od sebe liší například levné a drahé vibrátory? Tak jako fake polobotky od originálů – princip je naprosto stejný. Kvalita zpracování, použitých materiálů a funkčnost. To co se v originálním ztvárnění dá nazvat opravdu výkonným vibrátorem, tak v kopii je šimrátko, které vrže a místo silikonu je to cosi gumového a prožitek pak není takový, jaký by mohl být. Z pokovených částí odpadává ta stříbrná barva a spoje jsou ostré… To je jen pár příkladů, je jich samozřejmě daleko víc.

vibrator

Některé aspekty, kterými se vibrátory liší, jsou vidět na první pohled

Řeší zákazníci u erotických pomůcek tolik jejich cenu? Anebo zde platí, že si klidně připlatí? Je třeba tohle ten důvod, proč je podle vás tento segment tak atraktivní?

Někdo cenu řeší více, někdo méně, tak jako každý člověk je jiný, tak i v tomto se to různí, ale dá se říci, že pokud to lidem rozumně vysvětlíte, rádi si připlatí.

Co když je někdo jako já – takový starý panic a erotikou je naprosto nepolíbený :-) ? Není pro něj pak nesmírně složité si vybrat správně? Přece jenom je to asi pak jako vybírat nové auto a člověk se může zcela utopit v nekonečné nabídce předmětů, u kterých si ani třeba nedovede představit, k čemu to tak slouží…

Pro „laiky“ je skutečně složité vědět, co si mají vybrat, to naprosto souhlasím. Já jsem například do té doby, než Jana začala pracovat v sexshopu, nikdy v žádném obchodě s erotickými pomůckami předtím nebyla. Ne, že bych se styděla, to ne. Spíš jsem nevěděla, co si z té široké nabídky vybrat a nebyla jsem si jistá, že mi dobře poradí.

A protože spousta nejen žen, ale i mužů, to může mít stejně, buď se stydí, nebo neví, co si vybrat, nebo to může být jakýkoliv jiný důvod, tak i právě proto máme na našem webu opravdu „promakané“ popisky.

Je to vlastně taková malá recenze na zboží, aby si každý nakupující mohl udělat představu, co k čemu slouží, jak se to používá atd. Snažily jsme se velmi detailně popsat, co která hračka dělá a umí, aby člověk potřeboval konzultací a doplňujících informací co nejméně.

Proto tak dobře fungují eshopy, lidé jsou „anonymní“, na telefon vám téměř nikdo nezavolá. Vše se řeší po emailech. Takže ty jako panic erotikou nepolíbený :-) , máš několik variant, co můžeš dělat. Pokud chceš něco pro sebe, (pánská sekce je trošku menší, než dámská – je to tak trošku snazší), tam se můžeš podívat a vybrat si. Případně nám můžeš napsat a pokud chceš ještě něco anonymnějšího, tak máme ještě web www.erotickaporadna.cz, kde můžeš vložit dotaz.

V každém případě je nutné si ujasnit, pro koho to má být. Zda pro muže, ženu, pár muž-žena, páry stejného pohlaví.

V případě ženy, jaký druh stimulace má ráda (klitoriální, vaginální, kombinaci obou..). Je potřeba si ujasnit, co od erotické pomůcky očekáváš, co má splňovat a hlavně (a to je naprostý základ), přiznat si, co tě vzrušuje. Pokud lidi lžou sami sobě do kapsy, tak je logické, že si vyberou špatně.

Jakou nejúchylnější věc si u tebe v eshopu mohu koupit :-) ? A když už jsme u těch úchylek – na čem si nejvíce ujíždí tví zákazníci? Pomůcky na svazování? SM? Či něco jiného? Přece jenom máš asi jako jeden z mála lidí v ČR docela přehled o průřezu sexuálních potřeb české populace :-) .

Nejprve bych ujasnila pojem „úchylné“: to je dle mého názoru to, co se většina stydí přiznat :-) . Já tomuto sortimentu říkám „libůstky“.

A jedna ze zajímavých libůstek, je latexové dildo na bradu – navlékne se kolem hlavy a na bradě nositeli – nositelce vyroste penis. Je to vydatný pomocník u orálního sexu a uspokojení ženy.  A průřez nemáme, to vybíráme my podle toho, co si myslíme, že by mohlo lidi bavit.

Dildo na bradu - pomůcka pro orální sex

Dildo na bradu – pomůcka pro orální sex

Jak moc tvrdé jsou podmínky dodavatelů z erotické branže? Musíš třeba plnit nějaké obraty za měsíc, abys jejich zboží mohla vůbec prodávat? Nebo naopak jsou dodavatelé z tohoto odvětví rádi za každého prodejce, který chce prodávat jejich zboží?

Dá se říci, že je to tak někde mezi… Většinou se řeší celkový objem objednávek a dle toho nastavení cenové hladiny. Takto to máme pro naše VO partnery i my.

V čem se podle tebe liší chování zákazníků, kteří nakupují erotické pomůcky přes internet? Požadují třeba, aby balíček byl zabalený tak, aby nešlo zvenčí poznat, odkud si zboží objednali?

Jak už jsem říkala výše, erotické pomůcky je velmi, ale velmi intimní téma.  Diskrétně zabalený balíček je samozřejmostí i u nás. Takže, i když si necháš dodat anální kolík do práce, nikdo nepozná, co to je. Zákazníci jsou různí… Někteří ocení vysoké znalosti sortimentu, někteří zase rychlost vyřízení a diskrétnost.

Diskrétnost je pro zákazníky nejdůležitější

Diskrétnost je pro zákazníky nejdůležitější

Mají třeba zákazníci erotických shopů ještě nějaká speciální přání, na které kladou velký důraz?

Diskrétnost, diskrétnost a ještě bych zmínila diskrétnost…

Má vliv na to, co si lidé u tebe koupí, také to, odkud pocházejí? Nakupují si třeba jiné pomůcky lidé z Ruska, Slovenska, Ukrajiny, Vietnamu, kteří u nás trvale žijí? Když to vztáhnu na nynější situaci, tak otázka zní – co nakupují imigranti :-) ?

I imigrant je člověk a ve většině případů má rád sex :-) . Dá se říci, že stejný trh jako my má Ukrajina a relativně ještě Slovensko. Někdo hodně stydlivý by se v Německu a Rakousku hodně červenal. O Japonsku nemluvě, to jsou mistři na libůstky.

Jsi schopná pro klienty zajistit i třeba zboží, na míru které třeba ani neprodáváš?

Ano, dokonce teď jedno zajišťuji. Taky se v těchto případech snažíme lidem poradit s výběrem tak, aby daná věc byla co nejlepší. Vzhledem k tomu, že Jana ve většině případů ví, na koho se obrátit, buď kdo tu věc sem vozí, nebo kdo ji vyrobí, tak je to celkem snadné. Jen to déle trvá.

Co třeba musíš ty z pohledu zákona splňovat, zařídit, vyřídit, abys mohla prodávat toto zboží? Potřebuješ k tomu nějaká zvláštní povolení – od úřadů, z hygieny apod.?

Pokud nejsi dovozce, nepotřebuješ téměř nic. Pokud jsi dovozce, potřebuješ mít podklady k CE certifikátům, musíš mít vyřešen elektroodpad –  ano i pro vibrátory. Protože to jsou elektrospotřebiče a platí se za ně ekodaň :-) .

Dá se podle tebe vůbec prodávat podobný sortiment jenom online? Anebo je zkrátka nutné podle tvého názoru dělat i předváděčky, mít kamennou prodejnu či zkrátka jezdit za zákazníky třeba přímo domů?

Kamenná prodejna je v dnešní době spíše námět na problémy- musí tam být perfektně vyškolená prodavačka, či prodavač. A na toto je potřeba člověk s talentem. Předváděčky jsou perfektní a zbytek zvládne eshop.

Jak fungují třeba reklamace a vratky u erotického zboží? Dovedu si představit, že asi použitý vibrátor se nedá jen tak vrátit a opětovně zase vrátit do prodeje. Čili – jaká práva má v této oblasti zákazník a jaké povinnosti má prodejce, pokud se budeme bavit o možnostech vrácení zboží a případných reklamací?

Reklamace v případě nefunkčnosti je standardní – tedy 30 dní na vyřízení. U tohoto zboží je výjimka ze zákona, stejně jako u spodního prádla a apod., že zde neplatí 14denní doba na vrácení v případě nespokojenosti zákazníka. Taky proto se snažíme, aby lidi opravdu věděli, co si kupují a zda je to to pravé.

Je to pak win-win situace pro obě strany a znamená to minimum komplikací.

Vztahuje se také na erotické zboží i klasická dvouletá záruka?

Samozřejmě, vyjma lubrikantů a podobných věcí.

Setkala ses třeba s tím, že si nějaký zákazník koupil erotické zboží třeba na firmu anebo udělal nějakou mega velkou objednávku vibrátorů nebo umělých vagín :-) ?

Ano a nejen masturbátorů a vibrátorů. Ale i sexy prádla. Objednávky na firmu jsou celkem běžné. Já si taky u svých dodavatelů objednávám na firmu :-)) . Víc, ti neprozradím, diskrétnost, vzpomínáš? :-)

Vzpomínám, jen by mě zajímalo, jak se potom něco takového dává do nákladů :-) . Ale pojďme dále. Předpokládám, že u této profese se člověk zkrátka nevyhne spoustě vtipným situacím. Vzpomeneš si na nějakou z poslední doby?

Vtipná jsou některá jména a ještě ve spojitosti s tím, co si lidé objednávají, ale to nemohu zveřejnit. Dám ti příklad, která podotýkám je vymyšlený, ale abys to pochopil… Pan Jan Ženich si objedná nafukovací pannu a k tomu sexy košilku. Tak třeba tak :-) .

Přiznám se, že mě i Janu už asi máloco překvapí. Občas se člověk pousměje, ale to je tak všechno. Spíš řešíme, zda to, co si člověk objedná, když je více věcí v objednávce, spolu tak říkajíc ladí.

Pokud ne, kontaktujeme toho člověka s doporučením jiného sortimentu a pak už je na něm, zda trvá na původní objednávce, nebo si „nechá poradit“ :-) .

Aleno, už nemám více otázek :-) . Děkuji, že jsme si mohli popovídat o „internetové erotice“. Krásně se mi s tebou povídalo a už se můžeš přestat červenat :-) .

Já se nečervenám, to na hubě je opar :-D .

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru