Aleš Nešetřil: Dělejte cokoli, hlavně začněte

Aleš Nešetřil: Dělejte cokoli, hlavně začněte

Kdo z nás by si nechtěl ve 20 letech pracovat pro český startup Bubble a mít již docela zaběhlé jméno mezi grafiky? Alešovi se totiž něco podobného povedlo. A proto jsme si jej ostatně vybrali na další rozhovor. Pánové a dámy, přivítejte mezi námi grafika jménem Aleš Nešetřil.

Aleši, já už to hlavní asi vykecal. Ale pokud jsem na něco důležitého zapomněl, tak se prosím o sobě trochu rozpovídej. Naše čtenáře by určitě zajímalo, jak ses dostal ke grafice, v kolika letech jsi začínal, jaké byly první začátky a jak ses vlastně vše naučil.

Tak ke grafice jsem se dostal na přelomu základní a střední školy. Když jsem se přihlásil na SŠ tak jsme měli (v době maturit) vždy povinné dvoutýdenní praxe, které jsme si museli sami sehnat. Já si v tu dobu hrál s Photoshopem (programem na tvorbu grafiky) a učil se HTML. Říkal jsem si, že zkusím oslovit nějakou místní firmu, že se třeba něčemu přiučím. Stále více mě táhlo spíš stránky navrhovat a obarvovat, než bloudit v kódu a proto jsem se poptal na pozici grafika. Vzal jsi mě pod křídla jeden z hlavních grafiků a začínal jsem na přebarvování webů, šablonách, newsletterech nebo bannerech. Spíš drobnější práce, abych se naučil s jednotlivými nástroji. Moje práce se jim moc líbila a po praxi mi nabídli i placenou brigádu. Nakonec to přerostlo skoro ve tříletou spolupráci. Chodil jsem vždy hned po škole třeba na pár hodin pracovat a nebo si bral práci domů a přes víkendy. Bylo to takové to období, kdy všechno vidíte poprvé a jste z toho hrozně nadšení. Hodně mě to bavilo a snažil sem se učit co nejvíc. Postupem času jsem poznal i českou komunitu, další grafiky a nějak se v rámci školy přihlásil na soutěž Junior Internet. Asi den před uzávěrkou přihlášek jsem poslal návrh na redesign stránek Vodafone, usmálo se na mě štěstí a soutěž jsem v kategorii Design vyhrál. To byl takový klíčový zlom. Od té doby jsem šel jen a jen nahoru, začal se potloukat okolo startupů, přišli první zahraniční klienti, živnostenský list a spolupráce s dalšími firmami. Všechno se to asi během dvou let nabalilo úplně samo jako sněhová koule.

Dá se říci, že Česko je svým způsobem takový unikát. Jsme malá zemička a přesto je zde spousta vynikajících mladých grafiků. Čím to podle tebe je, že se zde rodí taková spousta talentů?

Nejsou to jen grafici, ale i programátoři, kodéři a další. Znám hodně talentů na různých postech. Osobně jsem rád v kolektivu úspěšných nebo nadšených lidí, protože mě to stále motivuje podávat lepší a lepší výkony. Podle mě není až zas tak důležitý talent ale spíš chuť něco podniknout, něco udělat nebo vyzkoušet. Je dobré mít nějakou vizi/cíl, kam se chce člověk dostat a za tím si jít. Je potřeba ale tvrdě dřít, úspěch vám sám do náruče nespadne a je škoda, že spousta lidí to po čase vzdá.  Mě hodně inspirovalo, co dokázali ostatní. Chtěl jsem být jako oni, vyrovnat se jim. Třeba i to může být jeden z důvodů proč se objevuje tolik zajímavých lidí. Hlavní je dát o sobě vědět.

český designer Aleš Nešetřil

Grafice se Aleš věnuje již od svých šestnácti let

Mohl bys vypíchnout několik začínajících hvězdiček, jejichž práce tě oslovily? A také prosím zkus vyzdvihnout i pár starých pardálů, jejichž práce stojí za to. Samozřejmě se nemusí jednat jenom o Čechy 🙂.

Co se týče mladších nebo začínajících tak určitě Jaromír Květoň nebo Tomáš Snop. Tihle kluci pochopili, že není důležité honit se za spoustou followers nebo likes na sociálích sítích nebo mít nejvymazlenější portfolio. Dokáží nad prací přemýšlet, neflákají to a dávají si záležet. Sleduju je teprve chvíli, ale moc rád s nimi spolupracuji nebo jim v něčem poradím. Oba dva mají určitě velký potenciál do budoucna. Zhruba v mé věkové kategorii nebo úrovni stojí za zmínku určitě Luboš Volkov, Michal Dolejš nebo kluci z Abdocu. Baví mě je sledovat a přetahovat se kdo přijde s lepším nápadem, řešením nebo hezčí prací.

A nakonec ti nejlepší, ke kterým mám opravdu respekt. Nenazýval bych je pardály, protože jsou sotva o pár let starší oproti mě. Mají více zkušeností, něčím si již prošli a my ostatní k nim můžeme vzhlížet. Určitě by to byl Tomáš Jasovký od nás z Bubble, Filip Slováček nebo Martin Karásek.

Jak dlouho tak trvá, než se z člověka stane dobrý grafik? Rok, dva či třeba pět let? Jak velkou roli v tomto procesu hraje talent?

Záleží kolik tomu člověk dává času, jestli to fláká a jde mu o peníze a nebo jestli se chce fakt časem někam dostat. Já začínal v třeba v 16 a teď mi bude 21. Hlavní je vytrvat, nebát se, umět se prodat. Nevím, jak to měli ostatní, ale mě trvalo zhruba ty 2-3 roky než sem se dostal do potřebné úrovně, abych se nebál vzít větší zakázku a opravdu jí celou dodal jak jsem slíbil. Musíte si to osahat na menších věcech, dělat si zezačátku spíš hodně pro sebe do šuplíku. Jsem zastánce toho, že by člověk měl makat a nezabývat se blbinama. Ono to přijde samo. Fakt.

Pokud bych se chtěl stát grafikem, kde bych měl začít? Těchto dotazů jsou plná fóra. Co bys tedy poradil začínajícím grafikům? Kde se mohou tohle vše naučit, na jaké portály mají chodit, jaké knihy mají číst, jaké lidi mají sledovat (na Internetu)?

Dělejte cokoli, hlavně začněte. Klidně si stáhněte nějaký grafický software a jen si ho proklikávejte, hrajte si s nástroji. Určitě se naučit základní práce než hned bouchat web. Klidně si navrhovat jen pro sebe a ukázat to doma rodičům. Chvíli jsem si dělal třeba jen tak redesigny stránek, co jsem potkal na netu a vizuálně se mi nelíbili. Super jsou určitě tutoriály, mrknout jak se co dělá. Já osobně jsem samouk. Nikam jsem nechodil, nic jsem nečetl, prostě jsem si s tím hrál furt dokola a koukal na videa nebo se díval co udělali ostatní. Já třeba ani neumím se všemi nástroji ve Photoshopu, nevím skoro jak se jmenují, ale když potřebuju něco udělat tak vím na co kliknout a co to dělá. Zní to směšně, ale je to tak. Neznám odborné termíny nebo se mi pletou. Naopak ale zvládám klávesové zkratky pro rychlou práci a dokážu si celou věc představit v hlavně ještě než jí udělám.  Pak stačí chvíle a mám co potřebuji. Spíš bych doporučil sledovat RSS než číst knížky. Tam každý den vyjde nějaký tutoriál nebo balík inspirace. Namátkou třeba You The Designer, Web Design Ledger nebo Webdesigner Depot.

Pohybuješ se na Dribbblu a Behance. Na jakých dalších sociálních sítích by měl být každý grafik vidět? Odkud ti chodí nejvíce zakázek? A jak si sháníš klienty?

Tyhle dvě jsou asi klíčové. Když jsem začínal ještě jsem sledoval DeviantArt, ale tam těch webů už moc nebývá. Behance bych určitě doporučil zezačátku, protože narozdíl od Dribbble není třeba žádnou pozvánku. Já Behance dříve vynechal a teď to musím zpětně dohánět. Přidávají se tam spíš hotová větší díla nebo case studies. Dribbble je takový živější, jelikož zde postují všichni své rozdělané práce v malých shotech a previews. Není ale snadné se tam dostat. Mně to trvalo třeba rok. Nyní je to ale považováno více i za platformu pro propagaci a síť pro designery. Veřejnost Dribbble stále více sleduje a to je určitě dobře. Je tam navíc nekonečně inspirace a určitě bych doporučil se tam zaregistrovat aspoň jako pozorovatel (můžete sledovat ostatní, ale nemůžete přidávat nic vlastního).

Zakázek chodí samozřejmě nejvíc z Dribbble. Jsou to ale spíš menší projekty a né vždycky se podaří všechno domluvit. Spousta lidí totiž rozhodí nabídku pro X dalších designerů, co tam ten den najde a mnohdy se ani neozvou zpět, když projevíte zájem. Existují tam ale takové žebříčky v rámci zemí nebo i měst řazené dle počtu followers. Čím víc jich máte, tím víc jste vidět nahoře a tím větší šanci máte, že si vás někdo všimne. Jinak se mi všeobecně ještě nestalo, že bych si o nějakou zakázku říkal nebo někoho oslovoval. Naopak mi pořád něco chodí z nezávislých zdrojů nebo doporučení. Je fajn si časem budovat jméno nebo nechat vaše práce dělat jméno za vás. Pak nemusíte nic řešit a můžete si vybírat z toho co přijde. Pokud se stane, že nemám čas a nebo nestíhám tak se snažím klienty směrovat na ostatní kolegy nebo juniory, aby se zaučili. Je totiž škoda odmítnout klienta se super projektem a přenechat ho někomu cizímu, kdo to odflákne.

český startup DámeJídlo.cz

Aleš dělal design například k českému startupu DámeJídlo.cz

Musí podle tebe dobrý webový grafik umět dobře kreslit? A nebo je nutné spíše umět spojovat, tedy vzít si něco odsud, něco odtamtud a pak to vše pospojovat do jednoho harmonického celku?

Musí mít určitě představivost nebo cit pro barvy. Bez toho to jde těžko, ale časem se to dá natrénovat. Jestli je kreslením myšleno kreslení na papír tak to umět asi nemusí 🙂 Já to taky moc neumím, spíš jen podle předlohy. Kreslení využívám jen když dělám nějaké náčrtky, skici nebo něco.

„Spojování“ se hodí když chcete udělat něco rychle a máte třeba knihovnu již hotových elementů. Můžete to za pár hodin pospojovat, přebarvit a je to. Občas u velkých projektů dělám to, že si navrhnu všechny použité prvky do jednoho souboru odkud je pak jen přetahuji a vytvořím tak podstránky. Tím se dá ušetřit spousta času a nemusíte se s tím tak sr**.

Stejně jako každý umělec má svůj osobitý styl, stejně tak má i každý grafik nezapomenutelný rukopis, který vtiskne svým návrhům. V čem jsou podle tebe tvé návrhy unikátní?

Už celkem dost lidí se shodlo na tom, že dělám vše hrozně roztahané, velké mezery, hodně prostoru a vše co nejjednodušší. Je to pravda. Snažím se pracovat hodně s mezerami, hezky to poskládat aby weby byl vzdušný a né namačkané. Snažím se kombinovat jak plné barvy tak sem tam nějaký přechod (i když teď se to moc nedělá), ale všecko vždy čistě bez nějakých kudrlinek. Baví mě pracovat s velkými fotografiemi a nejradši dělám ve světlejších odstínech. Hodně se mi líbí minimalismus a snažím se ho aplikovat všude.

Sleduješ aktuální trendy? Co teď zrovna mezi webdesignéry frčí? A mohl bys zkusit tak nějak popsat vývoj webové grafiky za posledních pár let? K jakým největším změnám došlo?

Aktuálně se asi nejvíc ujal tzn. „flat“ neboli plochý styl. Velké jednolité plochy, tlačítka, vše jednoduché bez většího stylování, přechodů apod.. Vypadá to pro hodně lidí prázdně a bez grafiky, ale je to hodně moderní. Nově je třeba „flat“ i chystaný iOS 7. Nevím jestli je to ještě trend, ale také se dělají třeba rozostřené fotky do pozadí nebo se pracuje hodně s písmy. Už to není jen pár systémových, ale dají se použít z různých webových knihoven. Obecně se dělá vše co nejjednodušší, jednostránkové a dlouhé scrollovací weby. Dále pak různé CSS animace nebo se používají jednoduché ikonky a ikon fonty. Díky HTML5 a CSS3 se dají dělat opravdu psí kusy a někdy až člověk ztuhne, že je nějaký efekt jen kus kódu. Dá se říct, že možnosti jsou nyní na webu v podstatě neomezené.

S jakými programy pracuješ? A mohl bys prozradit orientační ceny těchto kousků? Platíš si je sám a nebo ti je platí některá z firem, pro kterou pracuješ?

Mně na práci stačí jen Adobe Photoshop. Nic víc na uživatelská rozhraní nebo weby v podstatě nepotřebuji. Sem tam jen otevřu Illustrator, když potřebuji vzít nějaké vektorové logo nebo prvky. Poslední dobou jsem ale zkoušel i After Effects, což je program na střih a úpravu videa. Platím si měsíčně Adobe Creative Cloud, což je celý balík nástrojů od Adobe za nějakých 48 euro. Je fajn, že za tenhle měsíční poplatek máte k dispozici úplně všechny programy, co jsou k dispozici. Dřív to tak nebylo a museli jste si koupit u každého licenci zvlášť. Vše je ale v cloudu a vy si jen program stáhnete. Nevlastníte fyzicky krabici nebo nějaký klíč. Samozřejmě je možné zaplatit si i týmovou licenci (třeba v rámci firmy), kterou může použít tuším až 200 lidí.

Musí podle tebe mít každý začínající webdesignér originální software? A nebo je lepší vrazit peníze do něčeho podobného až ve chvíli, kdy je člověk profík?

Když začínáte tak to asi nemá smysl. Já si originální software pořídil až ve chvíli, kdy jsem se tím začal živit.

Četl jsi knihu Kraď jako umělec, kterou napsal Austin Kleo? A myslíš, že umíš krást jako umělec 🙂? Jak je podle tebe důležitá originalita? Není ve webdesignu lepší se spíše držet zaběhnutých klišé a nesnažit se dávat ten nákupní košík třeba do levého spodního rohu obrazovky?

Nejlepší knížka všech dob! Jasně že kradu, všichni kradou. Ta knížka to skvěle popisuje a určitě jí doporučuji. Sám mám zásoby věcí, co se mi kde líbily a co jsem si kde uložil. Je ale důležité vystihnout čas když je použít nebo je s něčím nakombinovat. Webdesign má svá pravidla, ať už je to košík, vyhledávání, menu, cokoli. Těch je potřeba se držet jinak se vám uživatel na webu ztratí nebo nebude vědět jak web používat. Já sem zastánce zjednodušování a přehlednosti. Občas ale neuškodí jít s něčím proti proudu. Opravit se to dá vždycky, chybami se člověk učí!

Na co se zaměřuješ především na design webovek a nebo spíše na design různých aplikací? A co tě více baví?

Dělám oboje: Jak design webů tak aplikací (webových/mobilních). Nejradši mám menší projekty, mikro stránky nebo aplikace o pár obrazovkách. U větších projektů často ztrácím koncentraci a mám nutkání to pak celé od základu předělat. Vyhovují mi spíš kratší sprinty než běžet maraton. Zato jich ale stihnu více.

Vzpomeneš si na svou úplně první zakázku? Pro koho byla a jak bys ji zhodnotil dnes?

To si asi nevzpomenu, ale určitě to bylo něco s herními klany, nějaká menší firma od známého nebo tak něco.  Někdy když se kouknu i na rok starý návrh, co jsem dělal, tak se zděsím. Ty trendy se tak často mění a jde to furt dopředu až hrůza.  Proto nemám rád dlouhá schvalování u klientů. Co klient schválí jako náčrt nebo koncept dva měsíce zpět už nemusí být v době spuštění tak cool.

Kdybys měl uvést jednu svou práci, na kterou jsi nejvíce pyšný, co by to bylo a proč? (klidně vlož odkaz)

Určitě ta poslední, Volkswagen. Byl to jen projekt pro srandu, co jsem dělal ve volném čase a nikdy bych nečekal, že si článek, co jsem o tom napsal, za tři dny přečte 11 tisíc lidí. Přineslo to s sebou spoustu zajímavých nabídek i lidí, co se mi jen tak ozvali a pochválili práci. Posunulo mě to zase o kousek dál. Jinak musím zmínit samozřejmě DámeJídlo.cz, které jsem dělal od začátku s Tomášem Čuprem a musím říct, že jsem pyšný na to, jak se to dodnes rozjelo.

Nakousl jsem, že děláš pro Bubble. Mohl bys vysvětlit, čemu se tato firma věnuje a co zde vlastně máš na starosti ty?

Bubble je social media agentura tzn. že nás primárně zajímají sociální sítě a sociální kampaně. Máme celou řádu zajímavých klientů jako např. Pernod Ricard (Jameson, Ballantine’s, Mattoni, Aquila, Magnesia, Havana, Becherovka, Absolut Vodka, Malibu…) dále pak Bosch nebo Škoda Auto a další. Těm se staráme jak o profily na sociálních sítích tak o realizaci nových kampaní. Já jsem aktuálně na postu designera, takže vymýšlím a navrhuji právě tyto kampaně nebo weby.

Bubble - česká agentura zaměřená na sociální sítě

Aleš pracuje pro český startup Bubble

Mohl bys jmenovat 7 webů o designu, které navštěvuješ každý den?

news.layervault.com, awwwards.com, designspiration.net, pinterest.com, fancy.com

Tvoříš a prodáváš šablony třeba na Themeforest. Nedávno jsme psali o tom, že se na nich dají vydělat docela zajímavé peníze (Dvojice vydělala milion dolarů na jedné WordPress šabloně)

Jojo, já prodávám na Creative Market. Spíš jednodušší šablony jednostránkových webů od 2 – 5 dolarů. Je to takový menší přivýdělek, když vám třeba zbyde nevyužitý design tak ho tam hodíte. Nějak to moc nesleduji a zrovna nemám čas dělat další šablony, ale už jsem překonal hranici 1000 dolarů výdělku a to bez jakékoli reklamy.

Věnuješ se nějakým vlastním projektům a nebo tvoříš jen pro klienty?

Práce pro klienty vezme bohužel většinu času, ale vlastní projekty mě baví a do budoucna bych chtěl dělat jen je. Spíš si zkusit spustit vlastní produkt/službu  nebo nápad a vyzkoušet si řídit menší tým + něco málo vydělat.

Kolik hodin denně pracuješ? Byl bys ochotný uvést, kolik si takový grafik vydělá měsíčně?

Já sem hrozně línej vstávat, takže do Bubble chodím okolo 10-11 (samozřejmě mě za to nemají rádi).  Zhruba mezi 6-7 opouštím kancelář a přesouvám se domů, kde pokračuji na zakázkách, co mám na freelance. Končím okolo půlnoci až jedné. Kolik kdo vydělá je individuální, ale hodně dlouho jsem měl problém s tím, že mi každý říkal, že jsem pod cenou. Měl jsem problém s přesným naceněním, ale už se to zlepšuje. Záleží také na tom, jestli děláte s tuzemskými nebo zahraničními klienty. To hraje určitě svou roli.

Podle čeho stanovuješ cenu za svou práci? Jaká je tvá hodinovka a jak se orientačně pohybuje cena za grafický návrh a co ovlivňuje výši ceny? Jaké faktory mohou práci prodražit?

Nejdřív dělám takový hrubý odhad od oka a následně dle specifikace, popisu nebo wireframů stanovuji konečnou cenu, kterou rozdělím na dvě poloviny a jednu si vyžádám předem jako zálohu než začnu cokoli dělat. Hodinovku už moc nejedu, spíš beru cenu za celý projekt a hraju si s ním jak dlouho chci. Cenu určitě ovlivňuje množství práce, jakou klient vyžaduje, složitost a typ práce. Je rozdíl když děláte user interface, co má pár tlačítek a políček nebo velký barevný vizuál na míru.

Kde bereš inspiraci?

Nejvíce asi Dribbble a Designspiration. Je zváštní, že mě inspirují i věci, co nemají s webem nic společného. Stačí si chvíli listovat nějakými cool designovými věcičkami, nábytkem, obrazy, plakáty nebo oblečením a nápad je na světe. Když je nejhůř tak mě zachrání CSS galerie.

Jak dlouho trvá, než se ti podaří na základě zadání vytvořit plnohodnotný návrh? Dá se podle tebe všechno stihnout za jeden den, jak si představují mnozí inzerenti?

Záleží opravdu na konkrétním zadání. Klienti ale často zapomínají na to, že ode mě dostanou vlastně jen obrázek. To, že musí design někdo rozřezat, nakódovat a spustit už jim unikne nebo si to představují jako fik fik a je to. Nejhorší věc, co se může stát je, že klient dostane nápad. To pak návrh 10x opravujete a překročíte trojnásobně termín.

Kolik času by měl každý grafik dostat – minimálně týden?

Někdy se mi stane, že celý návrh udělám za 2 dny a jindy naopak třeba měsíc. Snažím se dělat odhady na základně wireframů nebo specifikace od klienta a k tomu přidat toleranci pár dní. Když ale klient třeba pomalu reaguje nebo se dělá hodně úprav, to se to to pak pěkně protáhne. Je ale fajn stanovit si nějaký termín třeba do smlouvy a toho se pak držet. Osobně nemám rád rychlé odhady nebo neustále urgování a otázku „Kdy to bude?“. Lepší když mám volnost a dělám si v klidu co potřebuju. To je potřeba si s klientem na začátku ujasnit. Nějak mu naznačit, že mě nemá otravovat a může mi věřit. Jakmile něco mám, co nejrychleji se ozvu a žádám zpětnou vazbu. Dělám klidně i menší části a ty pak konzultuji s klientem. Nestane se mi pak, že by přišel seznam 20 věcí, co mám opravit.

Chtěl bys někdy odcestovat do zahraničí? A jaká zahraniční firma podle tebe dělá nejhezčí webové stránky? A mohl bys jmenovat nějakou českou firmičku, která patří mezi světovou extratřídu?

Do zahraničí mě furt někdo tahá, ale stále odolávám.  V plánu to mám, ale zatím se na to ještě necítím. Vše vyjednávám na externí spolupráci s možností případného přemístění v budoucnu. Pracovat na dálku není vůbec žádný problém. Přemístění do ciziny vidím jako svůj další budoucí velký zlom, ale chci do něj dozrát. Nejvíc mě láká Kanada nebo Německo.

Hraješ počítačové hry?

Samozřejmě. Sebralo mi to půl života. Za pár dní vychází GTA V, takže o mně klienti měsíc neuslyší, haha.

U čeho relaxuješ?

Já popravdě moc nerelaxuji. Chci využít co nejvíc času a musím pořád něco dělat, neustále nad něčím přemýšlím. Stalo se mi, že jsem tak moc pracoval, až jsem z toho měl zdravotní problémy. Teď už si na to dávám pozor a pochopil jsem, že odpočinek a hlavně spánek je opravdu potřeba. Když už relaxovat tak konzole, knížka, filmy, projedu se na skejtu, koupím si něco pěkného nebo trávím čas s přítelkyní.

Máš nějaké oblíbené motto, kterým se řídíš?

Líbí se mi od Steva Jobse: „Lidé, kteří jsou dost šílení na to, aby si mysleli, že mohou změnit svět, jsou ti, kteří ho mění.”

A na závěr dostaneš ode mě prostor, abys pronesl pár chytrých vět a pokusil se promluvit do duše našim čtenářům. Co bys tedy chtěl prostřednictvím tohoto rozhovoru vzkázat ostatním?

Mějte se rádi, nevěřte tomu, co říkají v televizi, nečumte pořád jen do displaye a běžte někdy radši ven házet si s frisbee.

Aleši, děkuji za rozhovor a snad se potkáme třeba při redesignu Objevit (ostatně web by to potřeboval jako prase drbání 🙂). Přeju ti, ať se daří a doufám, že si s tebou zase někdy popovídáme o grafice.

Milovník knížek, počítačových her a anime. Kromě toho si myslí, že člověk by kromě ducha měl rozvíjet i své tělo. Proto se pravidelně věnuje běhání, posilování a několika dalším věcem. Na Objevit.cz vás pravidelně informuje o novinkách z IT.

Komentáře

Nahoru