Alex Bruna: Rádi říkáme, že je Balíkonoš jakýsi obrácený trychtýř

Alex Bruna: Rádi říkáme, že je Balíkonoš jakýsi obrácený trychtýř

Pro podnikatele či firmu je vždy podstatné, mít všechny své zásilky na jednom místě. Vidět, kde jsou a co se s nimi děje. Avšak, když posíláte miliony zásilek denně, tak se to prostě uhlídat nedá. Řešení? Balíkonoš. Jedná se o nadějný startup s celkem slušnými ambicemi. Je určen pro podnikatele a firmy, kteří prostě a jednoduše chtějí vědět vše o svých zásilkách. Na různé otázky o tomto startupu jsme se ptali samotného „opatrovníka“ a dá se říci i zakladatele – Alexandra Bruny.

Ahoj Alexi, začneme tedy tím, jak ses vlastně k založení startupu Balíkonoš dostal? Jaká byla vaše prvotní inspirace? A v čí hlavě se nápad na vytvoření takového starupu zdrodil?
Ahoj Mirku, já už jsem dlouho přemýšlel, jak zužitkovat naše agenturní zkušenosti z HIFIVE, kdy jsme se jako agentura zaměřovali na co nejvyšší efektivitu a funkčnost, jak u webů, tak u kampaní, které pro klienty připravujeme. Navíc agenturní práce je skvělá v tom, že se dostaneš na různé segmenty trhu a klienti tě musí brát jako partnera a pokud chtějí, aby výsledek byl perfektní, tak tě pustí do své pomyslné kuchyně a ty můžeš ledacos okoukat z jejich fungování. To pro mě byla a stále je velká životní zkušenost, protože jsem se naučil co je v online businessu to důležité a že marketing je jen jedna ze složek úspěchu. S nápadem na Balíkonoš přišli moji společníci Filip Otřísal a Martin Jareš, mě to nadchlo, protože jsem chtěl dělat dobře škálovatelný business.

Můžeš nám ve stručnosti popsat celý systém Balíkonoše? Na jakém principu funguje?
Rádi říkáme, že je Balíkonoš jakýsi obrácený trychtýř. Nahrajete do něj jedním souborem data pro všechny přepravce a on je jednotlivým přepravcům rozřadí a rozpošle, Vy si jen vytisknete štítky. Všechny zásilky tak máte na jednom místě. Už se nikdy nemusíte přihlásit do systému přepravce. Ušetříte čas. Zkrátka komplexní nástroj pro správu a odesílání zásilek.

Jak dlouho už vlastně startup funguje?
Obchodně jsme jej spustili 1. 2. 2014

balikonos logo final (1)

Logo Balíkonoše

Pro koho je Balíkonoš určen?
Balíkonoš je určen pro jakýkoliv subjekt, firmu, která odesílá zásilky ať už balíkové či listovní.   Takže primárně e-shopy, callcentra, úvěrové společnosti, banky a pojišťovny.

Možná hloupá otázka, ale jak vlastně vznikl samotný název? Řekli jste si, že hnedka z názvu musí být jasný význam?
Chtěli jsme český název, který bude říkat, co děláme a v jakém segmentu se pohybujeme. Samozřejmě jsme chtěli, aby byl zapamatovatelný a pokud možno vtipný. Balíkonoš evokuje listonoše, a ta asociace se nám zalíbila.

Ty si zmínil, že je možné i spojit službu s vlastním e-shopem. S jakými systémy Balíkonoš „spolupracuje“? Dokáže se Balíkonoš připojit například k českému Webnode?

Napojení na Balíkonoše lze provést pomocí API. Dlouhodobě jednáme se ShopSys a Shoptet o vytvoření modulu Balikonoš do jejich systému. Ostatní provozovatelé  e-shopových řešení se k systému Balikonoš mohou napojit pomocí API.

BAL_eshop (1)

Pohled do systému Balíkonoš

Podobných služeb bychom našli mnoho, ale co má Balíkonoš navíc?
Zatím žádnou přímou konkurenci nevnímáme. Je pravda, že od spuštění Balikonoše se objevilo pár projektů, které se nám podobají. Rozdílů je však víc než dost. Primárně to co mají jiné projekty zpoplatněné, dává zákazníkům Balíkonoš zadarmo. Našim uživatelům nabízíme nejen nástroj pro správu zásilek, ale také levnější možnosti přepravy balíkových i listových zásilek, možnost nákupu zvýhodněného obalového materiálu a také výhodné ceny na tiskové služby, třeba tisk letáků, brožur a katalogů. Balíkonoš jako jediný nabízí podávání zásilek pro Českou poštu bez nutnosti dalšího vkládání csv. souborů či předávání dat na flash disku.

Je ještě něco, co byste chtěli na Balíkonoši vylepšit? Třeba nějaké „kosmetické úpravy“?
Balíkonoš prochází neustálým vývojem. Kosmetické úpravy probíhají téměř každý týden. Nicméně soustředíme se spíš na rozšíření služeb zákazníkům, jako jsou třeba zvýhodněné nabídky obalových materiálů a jiné.

Kolik je v současnosti u vás uživatelů? A kolik se prostřednictvím Balíkonoše již přepravilo zásilek?
K dnešnímu dni máme 226 registrovaných zákazníků a systémem prošlo něco okolo 140.000 zásilek.

A naopak – kolik lidí na celém startupu pracuje?
Interně je v týmu Balikonoš 5 lidí. Moji 2 společníci v podobě Martina Jareše, který se stará o obchod, partnerství a rozvoj a Filipa Otřísala, který má na starosti IT, rozvoj systému, analýzy a finance. Dále pak 2 programátoři a jeden back office manager. Máme také několik externích obchodníků, partnerů, kteří se ale specializují spíše na klienty typu callcentra, pojišťovny atd… Těch je dnes 5. Naše agentura HIFIVE, která projekt spoluzakládala se stará hlavně o grafiku a marketing.

unnamed (1)

Na Balíkonoši pracuje interně pět lidí

Máte s Balíkonošem do budoucna nějaké speciální plány?
Balíkonoš má to nejlepší před sebou. Do konce roku budeme spouštět novou podobu Balíkonoše pro retailový segment, máte se na co těšit.

Dejme tomu, že jsem podnikatel, který chce mít své zásilky „na jednom místě“. Co musím udělat, abych se registroval do Balíkonoše? Bude mě to něco stát? A naopak, ušetřím něco?
Registrace do portálu je zdarma a jeho využívání také. Ušetřit máš možnost na balíkových a listovních zásilkách, obalovém materiálu, tiscích a v neposlední řadě ušetříš spoustu času při vkládání a správě zásilek skrz celý e-shop.

Jaké dopravce Balíkonoš podporuje? Je nějaká přepravní společnost, kterou bychom v Balíkonoši nenalezli?
Dnes je možné vkládat zásilky pro společnosti In Time, Poštomaty InPost, Mediaservis, PPL a Českou poštu. V průběhu pár týdnů spouštíme spolupráci se společnostmi TopTrans, Messenger, FedEx a TNT. Se zbylými přepravci jednáme a rádi bychom je zprovoznili do konce roku.

BAL_dashboard

Nástěnka v systému Balíkonoš plná důležitých informcí

Z čeho vlastně získává Balíkonoš příjmy, když (jak jsi zmiňoval) je bezplatný?
Příjmy plynou z marží na doplňkových službách, tedy přepravě listovních a balíkových zásilkách, obalovém materiálu a hromadných tiscích. Je však na zákazníkovi, které z těchto služeb využije a jaká cenová nabídka ho zajímá, pokud vůbec. Stále má možnost využívat portál zdarma pro své stávající přepravce. Zákazníky nepřemlouváme.

Na závěr už trochu obecně k dopravě. Jak jsou na tom v porovnání se světem české dopravní společnosti?

Český logistický a distribuční trh je celkem vyspělý, kvalita doručování poměrně velká, přeci jen je zde velká e-shopová komunita a velká konkurence mezi jednotlivými společnostmi. Nicméně ochota některých distribučních firem se podílet na něčem novém, co má v konečném důsledku vždy jen pozitivní dopad na zákazníky, je minimální. Vnímají takové projekty jako hrozbu. My vnímáme spolupráci s nimi jako přínosnou pro všechny, nejen v rozvoji IT služeb, ale hlavně vytvoření kvalitnější a komplexní služby pro zákazníky a usnadnění distribuce zásilek směrem k nim. Pokud budou zákazníci spokojenější, budou přeci více nakupovat a to je cíl nás všech.

V další části si budeme s Alexem povídat o dalším jeho startupu. 

Vybírá jen ta nejlepší témata a snaží se psát tak, aby to lidi bavilo. Nezastavuje se před ničím, na rozhovory bere suprové lidi. Řídí se heslem "Per aspera ad astra", tedy "Přes překážky ke hvězdám".

Komentáře

Nahoru