Alexandra John: Jak napsat, vydat si knihu a být sama sobě šéfem. Nakladatelství obětuje pouze 5 % z prodejní ceny

Alexandra John: Jak napsat, vydat si knihu a být sama sobě šéfem. Nakladatelství obětuje pouze 5 % z prodejní ceny

Podnikatelka Alexandra John vydala v listopadu roku 2015 knihu Jak být sám sobě šéfem, která zaujala primárně ženy. Radí jim, jak začít s podnikáním na svůj vlastní účet a vymanit se z pozice zaměstnance. Hlavně ženy totiž mají největší obavy vstoupit do podnikatelské branže. Té bohužel, přiznejme si, stále vévodí muži. Jak lze knihu vůbec vydat a nespokojit se s málem tj. pár procenty zisku, která nabízejí ve svých smluvních podmínkách česká nakladatelství?

Začněme nejzákladnější otázkou. Jak složité je vůbec vydat si sám knihu?

Rozhodně to není žádný jednoduchý proces ani rychlý recept na zbohatnutí. Je důležité vědět, proč autor chce tu knihu vydat – má-li silnou motivaci, pak zvládne ustát i ty nečekané překážky, které se mu postaví do cesty.

Poznámka redakce: Knihu nebo brožurku si klidně můžete vydat samonákladem, ale bohužel v knihkupectví vám jí bez ISBN a čárového kódu EAN nepřijmou. ISBN nicméně dostanete je však cca během dvou dnů emailem a je to zdarma. Vydá vám ho Národní knihovna České republiky, stačí ji oslovit se žádostí emailem a splnit pár podmínek.

alexandra foto Co jste řešila před samotným napsáním knihy?

Úplně na začátku jsem řešila hlavně to, jakým stylem knihu vůbec napsat, aby to nebyla „učebnice“, ale čtenářky ji dobře přijímaly. Taky jsem si myslela, že bez vydavatelství nemám šanci knihu vydat, protože jsem nevěděla, co všechno to obnáší.

Nejste spisovatelka povoláním. Jak se business snoubí s kreativní činností a kde se vůbec zrodil nápad napsat knihu?

Na rozdíl od jiných autorů jsem neměla v sobě už léta to vnitřní pnutí, stát se spisovatelkou. Nápad k napsání knihy Sama sobě šéfem přišel sám od sebe, poté, co jsem už několik let zabývala vlastním poradenstvím v podnikání a sledovala, jak malé procento mezi mými klienty tvoří ženy. Jako by měly větší strach než muži se do byznysu pustit. To se mi mimochodem také potvrzovalo u těch, které nakonec přišly. Spojovaly je tytéž obavy – zda to zvládnou skloubit s mateřstvím, jestli se na podnikání vůbec hodí, či zda si mohou dovolit jako matky vstoupit do nejistých vod, bez zaručeného pravidelného příjmu.

dreamNaprosto primární motivací pro sepsání knihy tedy bylo podpořit ženy v rozhodnutí vstoupit do byznysu? Jak dlouho jste vybírala toto téma a co konkrétně v knize najdeme?

Měla jsem tedy zcela jinou výchozí pozici než většina ostatních autorů. Důvodem k napsání knihy pro mne bylo podpořit čtenářky v tom, aby se nebály pustit do plnění svých snů a do vědomého určování si vlastní životní cesty. Proto jsem ani nemusela dlouze přemýšlet o tématu, i to vyplynulo samo už na začátku. Cítila jsem potřebu předat jim co nejvíce poznatků, které jsem za léta práce v poradenství získala a jež se týkaly speciálně žen. O tom, jak poznat, že z nich mohou být úspěšné podnikatelky. O tom, jak najít to pravé, v čem by měly podnikat. O tom, jak vlastně začít, jak si umět spočítat nutný počáteční kapitál a kde ho sehnat, pokud nemají dostatečné úspory. O tom, co na své cestě k úspěšnému podnikání očekávat, jak se vyvarovat chyb a zvládnout i těžší momenty.

Stěžejní je samozřejmě téma, ale poradíte čtenářům, jak s psaním jakékoliv knihy začít?

Začala jsem tím, že jsem si vytvořila osnovu, co všechno bych jim v té knize chtěla sdělit a předat. Vycházela jsem z nejčastějších dotazů, obav a problémů, s nimiž za mnou klientky přicházely, plus jsem přidala své léty nabyté zkušenosti. Jednotlivé body jsem pak postupně rozpracovávala a doplňovala i o praktické ukázky či skutečné příběhy svých klientek i jiných podnikatelek, aby si čtenářky uměly danou teorii co nejlépe představit v praxi a porozuměly jí.

Kolik času vám trvalo knihu sepsat? Psala jste ji najednou nebo postupně?

Knihu jsem psala cca 1,5 roku. Psala jsem ji postupně a mnohokrát jsem se vracela a upravovala dříve napsané části. Ale samozřejmě záleží na každém autorovi. Pokud už publikujete kupř. na svém blogu nebo máte něco v šuplíku, jistě se dá kniha sepsat i za pár týdnů.

knížka

Začněte rozhodnutím a sepsáním osnovy

Koho se během psaní ptát na zpětnou vazbu?

Nejlepší je nakombinovat zpětné vazby od okolí a lidí, kterým věřte, s odborníky na danou problematiku. V mém případě to byli kromě mého nejbližšího okolí právníci, účetní a daňoví poradci.

Jaká byla vaše cílová skupina, kterou jste svou publikací chtěla oslovit?

I cílovou skupinu jsem měla od začátku danou – byly jí kreativní ženy, toužící po změně a svobodě, většinou matky a velmi často na mateřské, respektive rodičovské dovolené, které řešily, co mají dělat, až dítě doroste do věku, kdy by se měly vrátit na svou původní pozici. Ne všem to ovšem vyhovuje – s malými dětmi už ženy nejsou tak flexibilní jako dřív a ani ochotné věnovat práci tolik energie a času. Zkrátka se jim mateřství změní priority i podmínky.

Jak se vám kniha psala? Jaké je to začínajícího spisovatele, když tvoří svoje první „dítě“?

V mém případě samotný obsah knihy vznikl poměrně snadno a práce na ní mě opravdu bavila. První větší problémy přišly až s grafickými pracemi.

Jak najít pro své dílo korektora a grafika? Byl to formou pokus – omyl?

Grafiky jsem vždy měla na doporučení, pak se ovšem stalo, že jsme si nesedli stylově nebo lidsky, a tak jsem hledala dál. Co se týče korektora, tam je to obdobně těžké. Doporučuji dát na reference.

alexandra

Poznámka redakce ke korektuře: Zkušený korektor vám udělá nabídku obvykle až poté, co uvidí ukázku z textu. Samozřejmě záleží, jaký bude rozsah úprav a kolik text vyžaduje času. Také se aktivně zajímá. Bude zjišťovat vaše očekávání, respektuje váš autorský styl a specifika psaní (např. novotvary, pokud mluvíte záměrně nespisovně atd.), jaká je cílová skupina, dává doporučení, komunikuje v průběhu práce a řeší s vámi rozsah úprav, formulace atd. Pokud má opravdový zájem a sednete si i po lidské stránce, berte ho. Pokud řeší místo knihy jen peníze, pryč od něj. Navíc nečekejte pouze finální verzi, ale před konečným doladěním obdržíte i prvotní korekturu (někdy bývá čtení více, což ovšem zvýší vaše náklady).

Když se tedy dostáváme ke grafikovi, jak těžké je najít grafika pro svou knihu, pokud ji chceme mít opravdu reprezentativní?

Poměrně těžké. Nedařilo se mi najít grafika, s nímž bychom si takzvaně sedli a viděli to oba stejně. Dodnes se mi ježí vlasy hrůzou, když si vzpomenu na návrh knihy od toho prvního, který vypadal jako knížka pro malé děti. Druhý grafik mě pro změnu tlačil do nevýhodných podmínek, kdy požadoval podíl na zisku z prodeje knih. To jsem samozřejmě nebyla ochotná akceptovat. Snažím se radit ostatním podnikatelkám, jak se nenechat zatlačit do kouta a trvat na svých přáních a představách, takže bych byla jako bosá kovářova kobyla, kdybych mu na to kývla.

Teprve až se třetím grafikem jsem se domluvila na přijatelných podmínkách a grafickém stylu své knihy. Poučena předchozími zkušenostmi jsem s ním sepsala jasnou smlouvu, a totéž bych doporučila i všem ostatním autorům. Je to vaše kniha, nedejte se oklamat!

Co všechno jste musela s grafikem řešit? S jakou mají počítat začínající autoři cenou?

Jako autorka jsem musela s grafikem řešit vše, počínaje od vhodného fontu a stylu přes rozhodnutí o volbě správného papíru až po vazbu. Služby grafika jsou jednou z nejpodstatnějších složek ceny knihy, počítejte na jednu knihu cca 15 – 20 tisíc korun.

Poznámka redakce: Zapomeňte na to, že vám musí obálku vyrobit pouze grafik. Není těžké použít software a aplikace. Díky nim si obrázek tj. cover zvládnete vyrobit během krátké doby i sami. Můžete zkusit kupř. Boxshotking nebo Youcover z České republiky. Aplikace Canva krom coveru dokáže vytvořit dokonce tašky, sešity, obaly CD, diáře atd. Můžete tedy na své stránce prodávat produkty ještě před jejich samotnou realizací.

obal knihy

Uvědomte si, že obálka je důležitá. Často rozhoduje o tom, zda kupující po knize sáhne či nikoliv

A jak těžké je najít to správné vydavatelství? Jak jsou vůbec nastaveny podmínky ve vydavatelství? A pokud dílo odmítnou, jak konkrétní je zamítavé stanovisko?

Další a neméně úporný boj mě následně čekal ve vydavatelstvích. Knihu jsem zaslala dvěma, které patří mezi největší v České republice. Když mi vydání mé knihy nabídly obě, zajásala jsem. Nadšení mě ovšem záhy přešlo. Nikdy v životě bych totiž nepřistoupila na smluvní podmínky, jaké mi nabízela. Za výhradní zastoupení na 5 let mi totiž jako autorce slibovali podíl na zisku ve výši pouhých 5 % z prodejní ceny knihy. Ohledně zamítavého stanoviska neumím odpovědět, nezažila jsem ho.

Z toho mi vychází, že je tedy mnohem lepší zainvestovat a knihu si vydat sám. Kolik tedy ve výsledku skončí z cílové prodejní částky autorovi?

Pokud si za tématem stojíte a nebojíte se prezentace kupř. na soc. sítích, tak určitě. Pokud si autor vydá knihu samonákladem a prodej řeší přes distributory, pak mu zůstane cca 50 % z prodejní ceny knihy. V případě vydání přes vydavatelství mu zůstane pouze zhruba 5 %. Samozřejmě si knihu autor může prodat i sám skrze své webové stránky či facebook, pak mu zůstane celých 100 %.

Kolik byl váš vlastní propočet? Kolik počítat s investicí kupř. na první náklad?

První náklad jsem si stanovila na 2500 výtisků, přičemž jeden výtisk mě vyšel na cca 44,- Kč, což je dost, protože jsem si vybrala ten nejkvalitnější papír. Samozřejmě čím větší náklad, tím je cena levnější.

alex

Jaké další náklady vstupují do rovnice kupř. se kterými jste nepočítala?

Žádné další náklady krom očekávaných (grafik, korektor, tiskárna, distributor) mě nepotkaly. O tom, co to obnáší, vydat knihu, jsem měla hodně jasnou představu předem. Měla jsem dopředu všechno spočítané a věděla jsem, co očekávat.

Jak jste na tyto nabídky vydavatelství reagovala? Nedemotivovalo vás to? Věřím, že taková nabídka autora na sebevědomí spíše srazí, když vezmeme jeho úsilí.

Nebudu předstírat, že mě tím na chvíli totálně nedemotivovali. Sebrali mi vítr z plachet a vzbudili ve mně pocit, že to celé byla zbytečná práce a investice času i peněz. Knihu jsem na čas hodila do šuplíku s pocitem, že to celé vlastně nemá smysl. Jistě že jsem se mohla neohlížet na svůj prospěch a vzít celou záležitost jako charitu, abych svým budoucím čtenářkám a potenciálním podnikatelkám pomohla. Takový byl přece od počátku plán! Jenže já jsem prostě duší také podnikatelka a vážím si své práce i investovaného času, a proto jsem se odmítla nechat tak nesmyslně oškubat.

V čem vidíte výhody a nevýhody podepsání smlouvy s nakladatelstvím?

Nesporná výhoda vydání knihy přes nakladatele je v tom, že se o všechno postará. Je to lákavé hlavně pro autory, kteří vydávají svoji první knihu a nevědí, co všechno to obnáší. Je fajn, když to někdo zkušený řeší za vás. Na druhou stranu je ovšem třeba si uvědomit, že pak autorovi ze zisku zůstane jen velmi malá část.

alexandra johnNezačala jste v tu chvíli uvažovat o e-booku? Jak se vlastně díváte na tištěné knihy vs. e-booky?

Tištěná kniha má stále u čtenářů větší váhu. E-book obecně je mnohem levnější záležitost, co se týče samotného vydání, ale je zde riziko, že jej někdo může „volně“ šířit po internetu dál.

Co vám pomohlo vydání knihy nakonec dotáhnout?

Víra, že moje kniha je na trhu potřeba, mi nakonec otevřela oči. Rozhodla jsem se nevzdat. Shodou okolností jsem právě v té době narazila na známého, který má vlastní vydavatelství. Ono to tak už v životě bývá, že nic ve skutečnosti není náhoda a věci se dějí tak, jak mají. Domluvili jsme se, že knihu vydám u něj, on mi sehnal korektora a já jsem uhradila náklady na jeho práce a tisk. Spokojeni jsme byli ve výsledku oba.

tiskárnaJaké byly tedy vaše celkové výdaje?

Mohlo by se zdát, že mě to vyšlo poměrně draze (1,5 roku a investice 150 – 200 tisíc, nepočítaje svůj čas), ale to důležité pro mě je, že kniha je právě taková, jakou jsem ji chtěla mít, a že si s ní mohu nakládat, jak sama uznám za vhodné. To je právě ta potřeba svobody a vlastní kontroly, kterou podnikatelská duše v sobě nese.

Jak vyřešit samotnou distribuci knihy ke čtenářům? Kolik si účtuje prozměnu distributor za své služby?

Ještě před tiskem jsem se sama obrátila na tři největší distribuční společnosti v ČR (Dobrovský, Pemic, Kosmas), dohodla s nimi podmínky spolupráce a samozřejmě opět podepsala smlouvu, v níž bylo vše jasně popsané. Nespoléhám se ale pouze na ně. Velká část prodejů jde i přes můj vlastní web, i proto pro mne bylo důležité znát detaily smluvních podmínek a to, jak moc se mohu sama snažit distributorům v prodeji konkurovat. Samozřejmě je rozdíl prodat knihu sama a dostat 100 % její kupní ceny, nebo polovinu nechat distributorovi (běžná sazba distributora je 45 – 55 %).

Poznámka redakce: A jak najít typografa/sazeče? Toho může mít už sama tiskárna. Nebo zkuste portál sdružující nezávislé profesionály kupř. stránky Na volné noze. Obvykle zde mají i ukázky svých prací. Stačí si mu poslat ukázku respektivě nějakou knihu, která je vám svým zpracováním blízká. Nejdřív si je však doporučujeme vyzkoušet, než se rozhodnete.

sazečJak dlouho trvalo, než si knihu koupil první člověk?

Hned po vydání jsem měla naplánovanou autogramiádu, takže jsem na první čtenáře nečekala a kniha se začala okamžitě po vydání prodávat.

Jak se vypočítává návratnost, respektive jaká je ziskovost?

Upřímně, při vydání knihy se nedá moc mluvit ani o návratnosti, natož o jakékoliv ziskovosti (pokud nejste autor bestselleru). Proto je třeba si dopředu promyslet strategii a zamyslet se nad tím, proč vlastně knihu vydávám. Ideální je, když se vydání knihy spojí s dalšími produkty nebo službami. Například já se věnují poradenství a kniha je pro mne v tomto oboru ideální doplněk.

uspechJak jste se knihu rozhodla propagovat?

Volila jsem dostupné formy propagace přes distributory a knihkupectví. Nelze se ale spoléhat jenom na ně. Ideální je, když si autor vytvoří vlastní marketingový plán na knihu, který může zahrnovat věci jako PR, blog, sociální sítě, PPC reklamy atd. To ovšem předpokládá další investici ze strany autora.

Jak tedy vypadal váš marketing? Využíváte aktivně sociální sítě?

Ještě před samotným vydáním jsem byla dohodnuta s distributorem, že v některých knihkupectvích bude má kniha vystavená na lepších pozicích, do jiných děl se vkládaly záložky s reklamou na mou knihu, měla jsem domluvených pár PR článků i soutěží o knihu.

knihaa

Je pravdou, že pro mne práce jejím vydáním neskončila a nikdy neskončí. Aby se o ní lidé dozvěděli a na můj web přišli, znamená to pro mě poměrně intenzivní práci se sociálními sítěmi a vlastní marketingové aktivity. Protože ale online marketing patří k mým oblíbeným oborům, dělám to ráda a ta práce mě baví. Za každou knihou, prodanou přes web, pak vidím výsledky vlastní práce, a proto to potěší ještě víc, než přes distributora.

Prozradíte, co fungovalo z PR nejlépe, abyste vzbudila zájem čtenářů?

Jistě, byly to soutěže, spolupráce s bloggerkami a šeptanda.

Pozn. redakce: Nikdy nepodceňujte sílu obálky. Musí být poutavá a vizuálně zaujmout. Zároveň však musí být jednoduchá. Špatným obalem je možné bohužel celou knihu „zabít“. Nepoužívejte víc jak 2 fonty písma. Zkuste se inspirovat v knihkupectví. Jak už jsme uvedli výše, vymyslet si cover můžete dokonce sami.

Jak se dá na knihu uspěšně navázat nějakým dalším produktem? Resp. využít knihu ke své další PR?

Na knihu jsem následně navázala ještě videokurzem se stejným tématem. Ten nese podtitul Podnikatelkou za 30 dní a je plný praktických ukázek a cvičení, díky nimž si budoucí podnikatelka vše rovnou vyzkouší sama na sobě. Než projde jednotlivými lekcemi, už dávno sama ví, v čem a jak podnikat. Kurz se s knihou výborně doplňuje a na oboje mám výborné zpětné vazby, které jsou pro každého autora k nezaplacení.

kurzJak pak reagovat na negativní komentáře či kritiku, se kterou se zřejmě setká každý autor?

Je lepší reagovat pozitivně a příliš si to nepřipouštět. Každý zkrátka máme nějaký názor a nemusí být vždy stejný jako někoho jiného. Musím ale říct, že jsem na svou knihu díky bohu zaznamenala jen pozitivní ohlasy.

Poradíte, co dělat, když dochází během psaní motivace?  

Vždy, když jsem měla „těžší chvíli“, jsem knihu na čas odložila do šuplíku. Pomáhalo mi představit si ženy, kterým má kniha pomůže, až bude vydaná. To mě vždy nakoplo v tom, abych pokračovala dál.

Co byste vzkázala jako poslední našim čtenářům?

Každému, kdo se chystá napsat knihu, bych chtěla poradit, aby se nejprve opravdu zamyslel nad tím, proč to vlastně chce. U většiny autorů se totiž rozhodně nejedná u způsob, jak zbohatnout. Zisk z prodejů není nic závratného, nestane-li se kniha zázračně bestsellerem, a tak je potřeba mít jiný cíl, který se autorovi splní snadněji. Lze-li vydání knihy spojit například se svými službami či produktem, pak je šance na uspokojení mnohem vyšší.

Zdroje foto: fotografka Monika Kurková, Facebook Alexandra John, Pixabay.com

Komentáře

Nahoru