All Points Bulletin Reloaded

Žánr: akční, 3D MMORPG
Platforma: PC
Forma: zdarma
Rozsah: samostatná hra
Multiplayer: ano
Datum vydání: 7. 11. 2011
Vývojáři: GamersFirst
Oficiální stránky: http://www.gamersfirst.com/apb/
Autor recenze: Rotačák

Free hra All Points Bulletin Reloaded oslovila od vydání za pouhých 6 týdnů provozu betaverze na 600 tisíc hráčů + má přes 250 tisíc fanů na FaceBooku. Firma GamersFirst navíc později potvrdila, že ji již oslovilo několik distributorů, kteří mají v plánu uvést krabicovou verzi pro obchody. GamersFirst nakonec skutečně hru 25. 1. 2012 vydalo v krabicové verzi. Hra se odehrává ve městě San Paro, které je neustálým svědkem bitek mezi policisty a kriminálníky. Vše má tak trochu nádech her Grand Theft Auto a Crackdown – staráte se o káru, ohoz, kvér a přitom všem se ještě snažíte držet opačný gang na uzdě.

Minimální systémové požadavky

OS: Windows Vista, Windows 7
CPU: : i4 2.4 Ghz
GPU: GeForce 8800GT (512 MB)
HDD: 7 GB
RAM: 4 GB RAM
DX: Direct X 9.0c

All Points Bulletin

Chtěli byste se vžít do role poldy nebo kriminálníka, prohánět se městem v ukradených autech, páchat dobro i zlo a to všechno online? Máte možnost, All Points Bulletin vám tohle nabídne a navíc v perfektní grafice. Jakmile hra APB začala být opět dostupná pro veřejnost (na delší čas byla totiž stažena), ihned jsem se pustil do hraní. Obrázky vypadaly perfektně a styl hry jako Grand Theft Auto online rozhodně nebyl špatný nápad.

Propracované tvoření postavy

Pult pro DJ

Pult pro DJ

Po spuštění APB si musíte zvolit stranu, za kterou budete hrát. Já si pro začátek vybral poldy a začala hra. Teda – začalo tvoření postavy. To by se totiž dalo samo o sobě nazvat zcela samostatnou hrou, protože je jedním slovem dokonalé a nebál bych se tvrdit, že tam podle fotky můžete vymodelovat každého normálního člověka tak, že si bude podobný. Takže si můžete zahrát na kadeřníka, maskéra a nebo třeba blázna a naflákat na postavu nesmysly a udělat z ní Quasimóda. Kromě běžných věcí, jako jsou vlasy, obličej, velikost postavy, tady ale můžete nastavovat vzhled všech částí těla a i takové maličkosti jako délku, šířku a tloušťku nosu, makeup, protažení brady, velikost tváří, svaly, žíly, pihy, jizvy, tetování, no zkrátka je toho moc.

To jsem si prostě musel koupit, pro můj image "bez trička" je to jako stvořené

To jsem si prostě musel koupit, pro můj image „bez trička“ je to jako stvořené

Já jsem prozkoumal co tvorba postavy dokáže a radši jsem to moc neřešil a nechal si vygenerovanou postavu, protože jinak by mi to zabralo celý den. Proto taky na obrázcích vypadám asi jako Radek John. Jakmile máte postavu vymodelovanou (její proporce lze změnit i později, ale už to stojí peníze, naštěstí jen ty herní), můžete si vybrat server, na kterém budete hrát. Vybírejte pečlivě, protože server si potom už změnit nemůžete.

Následně dostanete na výběr, zda projít tutoriálem nebo se vrhnout přímo do hry. V tutoriálu to vypadá stejně jako v normálním městě, jen vás tam nikdo nebude zabíjet, naučíte se jak se hra ovládá a splníte si pár jednoduchých misí.Před ostrým hraním dostanete na výběr tři města. První město je mírumilovné a jen se tam lidi baví, kupují si oblečení, mění si proporce postav, mohou si polepit auto a to i vlastními znaky (stejně jako postavu), nebo koupit jiné auto a je to takový obchodní kanál. Kdežto zbylé dvě města jsou už tvrdá realita, ve kterých se válčí ostrými náboji.

Začínáte vždy ve své „základně“ u člověka, u kterého můžete nakoupit nějaké zbraně a náboje a také si můžete vyzvednou emaily a vyvolat auto. Doporučuji projít emaily a vyzvednout si z nich zdarma granáty a modifikaci pro náboje. Auto lze vyvolat u automatu, po jehož použití se objeví kousek vedle. Nemusíte tedy do začátku nic krást a navíc, když je člověk polda, tak kradení mu moc nesvědčí a navíc ukradené auto nemá sirénu, zato policejní má. Avšak nečekejte nějakou nadupanou káru, dostanete snad to nejslabší auto jaké existuje.

Mise

Jakmile vyjedete, nebo vyběhnete do ulic, můžete začít plnit mise. K tomu se ale musíte připravit stisknutím klávesy K. Díky tomu vaše jméno vlevo nahoře zezelená a můžete se účastnit misí. Důležité je si hned sehnat nějakou partu, protože čím více lidí, tím jsou mise zábavnější a je to větší mela. Když se naskytne mise ke splnění, objeví se vám na obrazovce ukazatele spolu s číslem udávajícím vzdálenost v metrech, abyste věděli, jak daleko cíl je. Mise se samozřejmě liší podle toho za jakou stranu hrajete, takže polda koná dobro (deaktivuje nálože, chrání objekty před umístěním náloží, prohledává objekty, ničí graffity, zabíjí nebo zatýká kriminálníky atd.), kdežto kriminálník zase opak.

Naše parta v dodávce

Naše parta v dodávce

A v autě

A v autě…

Mise mají většinou více částí a jsou časově omezeny. Až po splnění nebo nesplnění poslední fáze se teprve ukáží výsledky a dostanete své odměny podle toho, jak jste v misi vynikli a byli úspěšní.

Odměny se samozřejmě odvíjí také od toho, jak jste celkově dobří. Například policista si zvyšuje prestiž, když zatýká gangstery a díky tomu má potom větší odměny. Na druhou stranu zase prestiž ztrácí, když zajíždí nevinné lidi a podobně. A často není jednoduché se lidem vyhnout, protože zcela důvěřují tomu, že budete dodržovat dopravní předpisy a vůbec se nebojí. Utíkají až těsně před vaším autem. Můžete si sice pomoct troubením nebo policejní sirénou, ale to funguje jen když jedete po silnice. Jakmile jste někde mimo, tak někoho zajedete jen to fikne. Navíc abyste někoho zajeli, tak se ho stačí jen dotknout autem a on se hned složí (pokud to není hráč). Ale jako gangster tohle samozřejmě neřešíte a lidi naopak zajíždíte rádi, protože díky tomu zase dostanete větší odměny.

Kuriózní bouračka

Kuriózní bouračka

Rozmlácené policejní auto

Rozmlácené policejní auto

Zde perfektně vyniká týmová spolupráce. Do aut totiž může přisednout i jiný hráč a jet s vámi. Musí být ale z vaší strany a musí mít i stejnou misi. A takhle může do auta naskákat tolik lidí, kolik se jich tam vejde. A to není vše, během jízdy mohou všichni (mimo řidiče) vylézt z okénka a za jízdy střílet po okolí.

Člověk si připadá jak ve filmu, když přibrzdí s dodávkou u chodníku, přiběhnou tři kámoši (které vidíte poprvé), jeden si vleze vedle řidiče, druhý si sedne za něho a poslední jen odtáhne zasunovací dveře, chytne se střechy, zůstane stát napůl venku z auta a vyjedete za cílem mise. A takhle to většinou funguje, bez toho abyste museli hledat nějaký odvoz, protože vás každý rád sveze, počká na vás a často na sebe upozorní troubením. Dost často se také stává, že jeden hráč se sám pasuje do role řidiče, jen rozváží ostatní hráče k misím a už ani z auta nevylézá a jen čeká až se vrátí a pojedou dál. To samozřejmě platí jen u mírumilovných misí, ve kterých se nemusí válčit s druhou stranou.

Celá atmosféra ve hře je docela zvláštní, protože když se najednou ocitnete uprostřed ulice bez auta a vidíte co se tam děje – dva šílenci projedou kolem, jeden sejme semafor, druhý přejede dva lidi a nabourá do zaparkovaného auta, převrátí se. Z z druhé strany střílí gangster po poldovi schovaném na střeše za bilboardem, ten mu na oplátku dolů hodí granát, který odbouchne poblíž stojící auto, když se najednou z pozadí kouře vyhrne auto s gangstery čouhajících z okýnek a střílejících za sebe po poldech a jejich útěk ukončí raketa vystřelená z raketometu z druhého konce ulice od poldy stojícího u své nadupané káry, polda nasedne, dvakrát si pokvikne houkačkou a v kouři z pneumatik odjíždí ulicí zase dál – tak si člověk pomyslí, jak je to skvělé, že v naší zemi máme zákony a že se dodržují.

Ještě štěstí, že vám může zabít jen váš týmový kolega, nebo protivník, který je proti vám poslán v misi, případně hráč, na kterého je vypsaná odměna. V opačném případě vás nic nezabije a ani auta vám nemohou zajet. Kdyby ano, tak byste totiž moc dlouho nežili, protože je to mela. Na druhou stranu zase třeba jako polda nemůžete udělat vůbec nic, když vidíte, že před vámi gangster vykrádá výlohu. Maximálně se můžete dívat, jak si vezme rádio, sedne do auta a zmizí

Auta ve hře All Points Bulletin

Vozidel je všude hromada, tak si o nich taky něco řekneme. Jejich fyzika je trochu divná, ale časem si na to člověk zvykne. Každé auto se samozřejmě chová jinak, každé jinak sedí, Viper jezdí jako blázen, ale stejně tak plave, taxík je takový normální, akorát do něj dali motor asi z tanku, protože je neuvěřitelně silný a popeláři nebo náklaďák sice nevyhraje závod na čas, ale když se rozpohybuje, tak je k nezastavení a pokud narazí na ulici na zácpu, tak ji rozkrojí a zbydou za ním jen ohořelé vraky aut. Perfektně jsem si ale zajezdil i s hopersko-gangsterským autem, které se v zatáčkách naklánělo tak, že div nedrhlo o asfalt. Ani se mi z něj nechtělo vystoupit.

Auta se bouráním ničí a používáním špiní. Oboje můžete vrátit do původního stavu návštěvou benzínky, která vám plechy doslova vyklepe – je vidět jak se pomalu narovnávají – a lak vyleští. Osobně jsem benzínku moc nepoužíval, jen když byla po ruce. Běžně si člověk prostě ukradne jiné auto, tedy pokud nemá to svoje vytuněné, to se potom na jiné zvyká špatně. Ovšem od auta bych čekal trochu jiné chování, když to v plné rychlosti čelně narvu do zdi. Tady to udělá suché „bum“ a hotovo. Auta také často končí na boku nebo na střeše a nejde s tím nic udělat (třeba auto povalit), leda do nich šťouchnout jiným autem. Jednou mi zapadly zadní kola do mezery v asfaltu a musel jsem si sehnat jiné auto, protože jsem s tím už neodjel.

Z aut nepadají žádné součástky, jen se mačkají plechy a jsou dost tuhé, takže než auto zmuchláte, tak to dá trochu práce. Když už toho má auto dost, začne se mu kouřit z motoru a ztratí výkon. Pokud vás to neodradí, začne mu motor hořet a pak už následuje jen výbuch a zbyde ohořelý vrak. Když ale už z auta vystoupíte a jdete něco ručně pořešit, musíte se naučit zacházet se zbraní. Na hru se díváte z pohledu třetí osoby a to dost znepříjemňuje míření a postava překáží ve výhledu, jelikož je vždy postavena k jedné straně obrazu (mezi tím lze přepínat). Na druhou stranu to má tu výhodu, že můžete koukat za roh, aniž byste riskovali zranění. Co se ale týká míření, tak tady musíte splňovat hlavně dvě věci.

  1. Musíte si co nejdříve vylepšit zbraň, aby se co nejméně třásla, působila velké zranění a byla přesná.
  2. Musíte mít pevné nervy.

Já jsem ani jedno nesplnil, takže jsem kolikrát All Points Bulletin naštvaně odložil. Ono totiž časem omrzí pořád koukat na svou mrtvolu, nataženou na zemi. Zabíjel mě kdokoli, odkudkoli a já často nesejmul nepřítele ani z naprosté blízkosti. Už samotný rozestup zaměřovače udává přesnost u zbraně a říkal jsem si, že asi bude lepší pořídit si jinou zbraň než tu, kterou mám od začátku. Koupil jsem si tedy dvě (vydrží vždy deset dní), ostřelovačku a rychlopalný samopal. Výsledek? S ostřelovačkou jsem ani nemohl běhat jak byla těžká a jestli jsem s ní za celou dobu zastřelil jednoho člověka, tak to bylo moc. A samopal? Ten měl ještě dvakrát tak roztažený zaměřovač, než základní zbraň a netrefil bych s tím ani slona ze dvou metrů. A taky že jsem netrefil. Ale když měl tuhle zbraň nepřítel, tak mě samozřejmě dostal z dálky o dvě ulice dál.

Ovšem pokud se vyupgradujete na nějaký pořádný level se spousty výhod, budete nepřátele kosit stejně lehce, jako oni kosili mě a už to může být zábavné (alespoň pro vás). K tomu navíc poldové nemusí jen gangstery střílet, ale mohou je i zatknout. Sice bych to rád viděl někdy na vlastní oči, protože dostat se nepozorovaně k nepříteli tak, abych ho zatknul je představa z říše snů, ale ta možnost tu je. Poldovi to potom dá větší odměnu a zatknutý hráč se bude déle respawnovat.

Životnost je zde řešena bezukazatelovým stylem, takže když už jste nad hrobem, máte odbarvenou a po okrajích zatmavenou obrazovku a slyšíte zvuky jako přes polštář. Po chvíli se to zase vrátí do normálu, ale toho si často neužijete, protože budete hned po smrti

Grafika v All Points Bulletin

Grafika je jedním slovem perfektní, že ani nevím, kde bych měl začít, takže začnu u toho nejhoršího. Tím jsou lokace a jejich placatost. Hraje se sice ve městech, ale silnice jsou vesměs placaté, takže pokud si chcete za-offroudit autem, máte smůlu. Když už se najde nějaký skokánek, podjezd nebo most, je to spíš výjimka. Města obsahují i spousty věcí, které můžete rozbít nebo přejet a to třeba konkrétně požární hydranty, popelnice, sloupy, krabice a najdou se i ploty, které lze vyrazit autem. Často narazíte i na možnost vejít do baráku nebo jím projít (vykopnout dveře), případně vylézt po žebříku na střechu, ale vždy je to zařízené tak, aby se tam jeden hráč nemohl zakempit a je tam i druhý přístup. Proto když hrajete sami, tak nejste v bezpečí nikde. Jakmile z jednoho místa někoho sejmete, buďte si jisti, že až se respawne, tak jeho první cesta bude za vámi a ze zadu.

I polda musí občas krást

I polda musí občas krást

Postavy ve hře jsou, jak už jsem psal, dokonalé a přejeté lidi se pěkně složí na zem, někdy až hrozivě přesvědčivě. A hlavně – vypadají jako reální lidé a to ne jen díky jejich texturám, ale i díky pohybům a zkrátka nevypadají jako počítačová postava. Když mi při plnění mise přímo před zaměřovač nakráčel jeden počítačem ovládaný plešoun, musel jsem na něj zůstat civět a hledal jsem nějaké nedokonalosti, ale pohyboval se naprosto reálně.

Grafika aut je taky na vysoké úrovni, auta jsou pěkně detailní a díky tomu, že myší můžete kroužit kamerou kolem auta, tak si ho můžete prohlédnout ze všech stran. Bohužel, kamera nelze přiblíži ani oddálit a někdy se mi zdála moc blízko auta a nešlo s tím nic udělat. Výbuchy vypadají také perfektně, ale na druhou stranu jsou pořád stejné, takže to časem už tak nádherně nevypadá. Škoda že tam není více variací.

A je po něm

A je po něm

 

Zvuky a hudba v All Points Bulletin

Zvuky a muzika jsou parádní. A to se musím zmínit o možnosti si složit i vlastní muziku, která hraje vždy, když umřete. Akorát, že bude hrát vždy tomu, koho zastřelíte vy. Jelikož jsem umíral hodně často, prakticky jsem nic jiného nedělal, tak jsem tam slýchával zajímavé kousky, ať už jde o melodii z Pirátů z Karibiku, nebo z osmibitového Mária. Spousta melodií je tam už předdefinována, takže ani nemusíte vlastní skládat, ale stačí si už vybrat hotovou. V každém autě hraje jiná muzika, která je trochu slyšet i z venku. V prvním městě (v tom mírumilovném) si navíc můžete u DJ stolku navolit vlastní žánr muziky (a těch je tam mimochodem opravdu hodně), která se bude pouštět v autech. Já jsem myslel, že se pouští jen tak tam, tak jsem tam naschvál nastavil vážnou hudbu, ať si užijí. Předtím tam totiž někdo měl puštěný šílený kravál. Jenže pak jsem zjistil nemilou věc, a to tu, že když jsem si sedl do jakéhokoli auta, tak tam hráli vážné písničky! Vypadalo to trochu divně, když jsme naskákali do auta a tam nám hrála opera. Ale mě už se nechtělo měnit město jen kvůli muzice, tak jsem to nechal být a museli jsme to přežít.

Hra umožňuje i přenášení hlasu od hráče do hry. Moc se to nepoužívá, což je škoda, ale už jsem párkrát zaslechl několik slov od jiných hráčů. Mohlo by být zajímavé tam na sebe česky pořvávat

Chyby a nedostatky All Points Bulletin

I když je hra stále v beta provozu, moc chyb jsem tam nezaznamenal. Občas se mi stalo, že když jsem při jízdě autem vykoukl z okýnka, tak se postava držela opačnou rukou přes tělo a jako druhá věc bylo spadnutí hry v momentě, když jsem ji vypnul, což ale vlastně ničemu nevadí. To jsou všechny chyby, na které jsem narazil.

S nedostatky to bude horší, těch je více. Hlavně je to jednotvárnost misí a jejich neustálé opakování. Prakticky nic nového a stále dokola jen ochraňování území, dobytí území, odnesené něčeho někam, ochránění hráče atd. Po čase už to není zábava, o to méně, když vás pořád zabíjejí. Já se těším se, až do hry přidají i možnost závodů v autech, jak slibovali, to bude vítané zpestření.

Herních lokací je také málo, pouhá dvě města, která nijak nevynikají rozlohou. To je opravdu málo.

Jako další nedostatek bych uvedl mapu, neboli radar. S ním, jako takovým žádný problém není a jsou na něm vidět i blízcí nepřátelé, ale je umístěný ve špatné části obrazovky. Takže ho periferním viděním nelze zahlédnout a musím se buďto dívat na radar a nebo kolem sebe. Jenže když se dívám na radar, tak se ozve „prd, prd“ a jsem po smrti. A když se dívám před sebe, tak si zase nevšimnu, že se na radaru zamnou objevil nepřítel a jsem opět po smrti.

Upgradování vybavení je sice dobrá věc, ale jak k tomu přijdou nováčci, kteří nemají absolutně šanci přežít? Když to srovnám s jinými hrami, tak jsou aspoň hráči nějak vyvážení, ale tady mi přijde jako kdyby mi dali slepé náboje. Když utíkám, skáču, uhýbám, stejně mě sejmou a ještě se kvůli tomu do nich vůbec netrefím. Když stojím nehnutě a střílím, tak je opět po mě. Takže jaksi nemám na výběr, než se prochcípat k nějakému vylepšení.Celkovové množství informací, které na vás hra vychrlí, bych taky zařadil mezi nedostatky. Na obrazovce a ve všech možných tabulkách, výsledcích, inventáři je velké množství informací, ikonek a údajů, že člověk vůbec neví co k čemu slouží a jak se to používá.

Závěr recenze o All Points Bulletin

Těšil jsem se jak budu nekonečně pařit, ale bohužel hra mě docela zklamala. Obsahuje moc málo lokací, což by šlo přežít, pokud by tam bylo co dělat, ale pořád opakovat mise, ve kterých nedělám nic jiného, než že jsem permanentně na prkně, to je fakt o nervy. Kvůli tomu to nezachrání ani perfektní grafika, ani nejlepší vytváření postavy na světě, ani perfektní polepování a vylepšování aut. Je to strašná škoda a doufám, že s tím ještě něco autoři hry udělají.

nenalezeno

nenalezeno

Tým redaktorů magazínu Objevit.cz se skládá z poměrně mladých lidí, kteří psaní článků a pohybování se ve světě IT pokládají za svůj koníček, věnují se mu a tudíž mu i rozumí.

Komentáře

Nahoru