Alternativní pohony v MHD: kdy vyčistí městský vzduch elektrobusy?

Podle vědců ohrožuje znečištění vzduchu lidské životy víc než vir HIV nebo Ebola. V ranní nebo odpolední dopravní špičce je situace alarmující ve velkých městech ve světě i u nás. V jaké fázi je začleňování alternativní dopravy do městských hromadných prostředků?

Smogový závoj ve velkých čínských městech bývá tak velký, že se kvůli němu musí rušit lety nebo omezovat pozemní doprava. Vysokou koncentraci smogu vykazují také města v Indii a Saudské Arábii. Vůbec nejhorší situace je ale v íránském Zabolu, který každé léto zasáhnou kritická parna a několikaměsíční prachová bouře.

Highway Traffic Jam, cars on the road

 

Podobně jako smrtící viry zanechává dopravní zácpa ve velkých městech následky na zdraví obyvatel.

U nás způsobuje doprava nejvyšší hodnoty znečištění ve většině velkých měst. Nejhorší vzduch je v okolí pražské magistrály, v Brně nebo Ostravě. V některých statistikách se ale Praha posouvá směrem nahoru a začíná se umisťovat mezi nejčistší evropská města, jako jsou Curych, Kodaň nebo Vídeň. Z hlediska životního prostředí je za nejlepší místo na světě v současnosti považováno kanadské Calgary, kde se od roku 1990 podařilo snížit produkci skleníkových plynů o 40 %.

Zlepšení tedy evidentně možné je. Řešením je hlavně intenzivní investování do městské hromadné dopravy na alternativní pohony. Jaké jsou možnosti?

1. Tramvaje

Tramvaje jezdí v České republice ulicemi šesti měst, meziměstsky navíc propojují třeba Most a Litvínov. Alespoň s jednou linkou tramvajové dopravy se mohou lidé projet ve stovkách měst po celém světě, včetně filipínské Manily nebo etiopské Addis Abeby.

V samých počátcích byly tramvaje tažené koňským spřežením, které později nahradila pára nebo plyn. Mezi významné světové producenty tramvajových souprav dlouho patřila smíchovská ČKD Tatra. Dnes jsou poháněné primárně elektřinou, v roce 2015 však Čínská drážní společnost představila městské tramvaje poháněné vodíkem. Od těch si vynálezci kromě ekologických výhod slibují také snížení nákladů na provoz.

2. Trolejbusy

První trolejbus se v druhé polovině 19. století projel ulicemi Berlína. Autobusy vedené elektrickou trakcí jezdí dodnes po celém světě, jen v České republice jsou součástí městské hromadné dopravy ve 12 městech. V Praze byl jejich provoz ukončen v roce 1972.

Aby nebyl městský prostor zaplněn dráty, bylo v Jižní Koreji vynalezeno takzvané OLEV – online elektrické vozidlo. Kabely jsou uloženy pod vozovkou a pohon umístěný ve spodní části autobusu bezdrátově napájí magnetické pole.

Nevýhody závislosti na trakčním vedení částečně řeší také trolejbusy na hybridní pohon. Ty mohou být v případě absence drátů poháněny spalovacím motorem. Částečně se tak ale opět škodí životnímu prostředí.

3. Elektrobusy

Bateriové autobusy fungují na podobném principu jako elektromobily. Najdete je například v Londýně, kde jezdí i v tradiční dvoupatrové verzi, blízko našich hranic je provozuje třeba dopravní podnik ve Vídni. Praha testuje elektrobusy ve zkušebním provozu už několik let. První bezemisní autobusy, které by byly elektřinou nejen poháněné, ale také vytápěné, by pražské ulice měly začít brázdit od příštího roku.

Českou stopu ve výrobě autobusů bez potřeby fosilních paliv zatím zanechává hlavně plzeňská Škoda. Její rychlonabíjecí elektrobusy jsou po pěti až osmiminutovém nabíjení schopné urazit vzdálenost až 30 km. Při plném nabití mají dojezd až 200 km.

4. Autobusy na CNG

Autobusy na stlačený zemní plyn dnes jezdí ve většině českých měst a podle statistiky tvoří více než čtvrtinu nově registrovaných autobusů u nás. Stlačený zemní plyn, též CNG, vychází levněji než jiná běžná paliva. Hlavně ale produkuje méně emisí CO2 i oxidu dusíku, a to až o 80 %.

Pokud budou v nastoleném trendu městští dopravci pokračovat, bude to pro kvalitu ovzduší jenom dobře. Společně s podporou ostatních alternativních způsobů městské dopravy bychom se jednou třeba i v českých ulicích mohli dočkat zlepšení, jaké se povedlo v Calgary.

Alternativní pohony v MHD - kdy vyčistí městský vzduch elektrobusy - 2

 

Budoucnost čistšího svezení? Podle statistik jezdí na CNG až čtvrtina prodaných autobusů u nás.

Zdroj, text/foto: eon.cz

 

 

Zajímá se o tvůrčí psaní a online marketing. Studuje marketingovou komunikaci. Ve volném čase (kterého moc není) spravuje svůj blog - bezkiki.cz. Její život by nebyl kompletní bez rodiny, přátel, smíchu, hudby a dobrého jídla.

Komentáře

Nahoru