Aplikace trénuje mozek a pomáhá vědeckému výzkumu

Aplikace trénuje mozek a pomáhá vědeckému výzkumu

Zkoumat, jak funguje lidský mozek a co jeho funkce ovlivňuje má jednu nevýhodu: je velmi obtížné sehnat dostatečně velký a dostatečně reprezentativní vzorek populace. Nejochotnější bývají vysokoškolští studenti, ale ti sotva představují relevantní vzorek celého lidstva napříč věkem, vzděláním i dalšími faktory.

Řešení nabízí nová aplikace, která uživatele baví různými hrami na zlepšování činnosti mozku a zároveň poskytuje data vědeckému týmu. S uživatelskou základnou čítající 35 milionů lidí může vědecký pokrok postoupit kupředu takovým tempem, o jakém se samotným vědcům nesnilo.

Vědecký tým si ale pro začátek zvolil celkem jednoduchou otázku: jak alkohol a stárnutí ovlivňuje schopnost lidského mozku přijímat nové poznatky – učit se.

Platforma vás baví, rozvíjí a ještě přispívá k poznání

Software vyvinula společnost Lumosity a jedná se o herní platformu, dostupnou na mobilních platformách přes webové rozhraní. Platforma umožňuje hraní her, které jsou všechny zaměřeny na cvičení mozku – třeba hru, kde počítáte příklady v dešťových kapkách dříve, než kapka dopadne na zem. Některé hry jsou zdarma, další, pokročilejší, dostupné za poplatek.

Vědecká literatura nemá jasno, zda hraní her prospívá mozku jako celku nebo zda pouze procvičuje ty části, na které je hra zaměřena. To by mohla platforma od Lumosity změnit a upřesnit – uživatelské základna o 35 milionech členů poskytuje kvalitní vzorek populace.

Lidé navíc často hrají svou oblíbenou hru opakovaně, někdy i v řádech let – to poskytue vědcům příležitost zkoumat, jak se mění jejich dovednosti v průběhu let a dává prostor pro longitudinální studie.

Mozek nejlépe pracuje po sedmihodinovém spánku a sklence alkoholu

Lidé vyplňují jednoduché dotazníky, kde se vědecký tým ptá na délku jejich spánku či požívání alkoholu. První výsledky již ukázaly, že výsledky ve hrách razantně stouply, pokud si lidé dopřáli sedm hodin spánku. Pokud spíte méně, ale i více, vaše výsledky se zhorší – lidé po desetihodinovém spánku dosáhli ve hře stejných výsledků jako lidé, kteří spali pouze pět hodin.

Podobně tomu bylo i s alkoholem: nejlepší výsledky měli lidé po jedné až dvou sklenkách oblíbeného pití. Abstinenti kupodivu dosahovali stejně špatných výsledků jako lidé, kteří si dali čtyři až pět skleniček.

I starší lidé se dobře učí – jen chtít

Zajímavé výsledky také souvisí s věkem hráčů – krátkodobá a pracovní paměť byla nejlepší u dvacátníků, v matematických dovednostech ale excelovali třicátníci a verbální schopnosti měli uchovány ještě lidé po padesátce. Mezi 20 a 70 lety se ovšem verbální ani aritmetické schopnosti v zásadě neměnily – zajímavý fakt ohledně lidské schopnosti se učit (a protiargument na vzdechy našich rodičů a prarodičů, že jim to už do té hlavy tak neleze).

Platforma nenabízí možnost, jak se hlouběji ponořit do výzkumu a zjistit, jaké konkrétní mechanismy stojí za pozorovanými jevy. Poskytuje ale vědcům jedinečnou možnost ověřit si své hypotézy na velkém vzorku populace a díky snadnému ovládání platformy je možné vést výzkum v mnoha oblastech, které se týkají lidského mozku a myšlení.

Zdroj:

http://arstechnica.com/science/2013/06/brain-training-app-brings-big-data-to-human-cognition/

Zdroj obrázku:

http://arstechnica.com/science/2013/06/brain-training-app-brings-big-data-to-human-cognition/

Komentáře

  • OL4F

    A safra – budu se muset přestat vymlouvat na stáří, když jsem ve věku, kdy nejlépe zvládám matematické dovednosti … :D

Nahoru