Apple nepřekvapil a opět vítězí. Jaké další značky byly oceněny?

Apple nepřekvapil a opět vítězí. Jaké další značky byly oceněny?

Výzkumná společnost Interbrand zveřejnila seznam 100 nejhodnotnějších světových značek za rok 2017. Stejně jako v předcházejících letech se na prvním místě udržela technologická společnost Apple, jejíž hodnotu Interbrand vyčíslil na 184 miliard dolarů (přes čtyři biliony korun). Na druhém místě skončil vyhledávač Google.

 

Nuda na stupních vítězů

Apple a Google jsou jako dvojice škádlivých sourozenců. Za posledních pět let vždy se se železnou pravidelností oba umisťovali na prvních dvou místech prestižního žebříčku, Apple jako první a Google v těsném závěsu za ním. Druhé místo zaznamenal Apple naposledy v roce 2012, kdy zvítězil nápojový gigant Coca-Cola (Google byl tehdy čtvrtý po IBM). Pro úplnost ještě dodejme, že Coca-Cola předtím žebříčku kralovala dlouhých třináct let.

Facebook zdvojnásobil svou hodnotu

Interbrand zahrnuje do svého seznamu firmy ze všech podnikatelských oboru, největší podíl mají technologické obory. Při výpočtu jejich hodnoty přihlíží především k finančním výsledkům, ale třeba i k marketingové hodnotě – tedy vlivu na zákazníka a celkovém povědomí o značce. Do žebříčku jsou zahrnuty stovky podniků. Mezi další oceněné opakovaně patří například společnosti Microsoft, Coca-Cola, Samsung, Toyota nebo IBM. Letos poprvé pronikla do první desítky sociální síť Facebook, jejíž hodnota meziročně stoupla téměř o polovinu (dosahuje bezmála 50 miliard dolarů). Naopak hodnota společnosti Coca-Cola zažila mírný pokles a na bronzové příčce ji vystřídal Microsoft, který „vyrostl“ o deset procent. Významný meziroční nárůst zaznamenal kromě Facebooku také internetový obchod Amazon, jenž se letos umístil jako pátý.

Američané stále vedou

Z prvních deseti nejúspěšnějších světových podniků je osm původem ze Spojených států. Jejich „monopol“ narušuje pouze jihokorejský Samsung a japonská Toyota. Americké podniky vůbec vévodí celému seznamu, tvoří více než polovinu všech oceněných značek. Asi nikoho nepřekvapí, že do žebříčku nepronikla žádná z českých firem, ovšem poněkud zarážející je rovněž obecně velmi malý podíl evropských zástupců. Nejúspěšnější z nich je francouzský módní koncern Louis Vuitton (19. místo).

10 nejcennějších značek světa podle společnosti Interbrand:

Pořadí Značka Hodnota značky v miliardách dolarů Meziroční změna v procentech
1. Apple 184,154 +3
2. Google 141,703 +6
3. Microsoft 79,999 +10
4. Coca-Cola 69,733 -5
5. Amazon 64,796 +29
6. Samsung 56,249 +9
7. Toyota 50,291 -6
8. Facebook 48,188 +48
9. Mercedes-Benz 47,829 +10
10. IBM 46,829 -11

Zdroj: Interbrand

Po maturitě zamířila na Filosofickou fakultu UK a potom se vrhla do psaní. Přispívá na řadu webů i tištěných časopisů, věnuje se copywritingu a hraje si s češtinou. Taky miluje čtení, takže týdně přelouská tři čtyři romány. Když právě nedělá nic z toho, vypomáhá v prodejně ovoce a zeleniny nebo sportuje. Zajímá se o média, psychologii a historii obyčejných věcí. Je nekuřačka a abstinentka, miluje mrkev a nesnáší kmín.

Komentáře

Nahoru