Blizzard přiznal chybku, díky které si přes 400 hráčů Diabla III nelegálně vydělalo peníze

Blizzard přiznal chybku, díky které si přes 400 hráčů Diabla III nelegálně vydělalo peníze

Díky chybě v nové minulý týden vydané aktualizaci hry Diablo III si své virtuální zlato ve hře zduplikovalo, často mnohonásobně, 415 hráčů. Společnost Blizzard Entertainment provozující hru o tom informovala v tiskovém prohlášení.

Ačkoliv společnost nezveřejnila kompletní informace o chybě, potvrdila, že šlo o chybu a pro její zneužití bylo třeba v prvé řadě vlastnit miliardy virtuálního zlata. Už předtím se spekulovalo o tom, že lze díky zrušení aukce podvádět a spousta hráčů tehdy upozorňovala na to, že Diablo III nejspíše obsahuje tuto chybku. A tyto spekulace se nakonec potvrdily.

Po aktualizaci 1.0.8 vydané pro americké hráče v úterý minulého týdne bylo možné duplikovat své zlato nabídkou většího množství zlata v aukci a následně zrušením této aukce si nechat vyplatit několikanásobně více peněz, než jste do aukce vložili. V jednom zdokumentovaném případě dal uživatel do aukce 6 miliard zlata, vytvořená byla ale jen aukce na cca 1.7 miliardy a zadaný počet se uživateli odečetli z účtu. Po zrušení aukce se mu ale zpět připsalo celých šest miliard.

Rozdíl mezi částkou danou do aukce a částkou, která se objevila v aukci a odečetla uživateli, tvořil přesně 2 ^ 32, cca 4,29 miliardy.

Jak k chybě v Diablu III došlo?

Pravděpodobně došlo k přetečení 32bitové uint proměnné uchovávající v paměti množství zlata, které se v dané aukci nachází. Při zrušení aukce se zřejmě ale pro výpočet vracených množství použil korektní výpočet a uživateli bylo zahrnuto kolik do aukce dával, 6 miliard, tedy o 4.29 miliardy zlata více než mu bylo při vytvoření aukce skutečně odečteny.

Pokud byl problém způsoben opravdu přesně takovou chybou, zlato si bylo možné přímo i zdvojnásobit například vytvořením aukce s 2 ^ 32 + 1 zlata. Jestliže bylo možné vytvářet aukce s takovým projevem chyby i s výrazně vyšším množstvím, množství měny si uživatelé mohli zvyšovat přímo exponenciálně.

Chybu v Diablu III využilo jen malé množství hráčů

Zneužít chybu mohli jen uživatelé s více než 4.29 miliardami zlata. Takových bylo na americkém kontinentě podle Blizzardu „relativně málo“, přičemž chybu reálné zneužilo asi jen 415 hráčů.

Podle společnosti se chyba projevila v aktualizaci 1.0.8 díky zvýšení základního množství zlata vkládaného do aukce z 1 na 10 milionů. To podle dostupných informací nebylo dostatečně otestováno a tak se vlastně mohla zrodit ona osudová chybka.

Blizzard se rozhodl po odstranění problému nevrátit hru, servery a účty do stavu před vydáním aktualizace a snažil a snaží se odstraňovat důsledky individuálně. Není jasné, kolik přesně uplynulo od objevení chyby do jejího zablokování Blizzardem a po jaké době bylo zablokováno zduplikované zlato, predpokládejme však, že část zlata byla již použita v dalších transakcích

Blizzard údajně zabavil 85 % všech falešných peněz, ale…

A hlavně – podle víkendového oznámení se Blizzardu zatím podařilo zabavit 85% duplikací zlata, informace o celkovém množství vytvořené duplikované měny ale společnost nezveřejnila. Asi je jasné proč. Spousta hráčů by si mohla stěžovat, že zatímco oni si musí virtuální měnu dokupovat za skutečné peníze, někteří vykukové využijí chybu ve hře, zapojí do oběhu falešné peníze a tím tak ohrozí celou ekonomiku hry a Blizzard je ani nechce (respektive neumí) potrestat. Navíc tak mnozí hráči získali neregulérní výhodu ve hře.

Ovlivní to ekonomiku Diabla III?

I proto někteří uživatelé rozhodnutí Blizzardu nevrátit stav hry kritizují a tvrdí, že duplikací byly vytvořeny minimálně biliony nové měny. Ačkoliv se Blizzardu podařilo odchytit 85 % „falešného zlata“, zbylých 15 % tvoří stále enormě vysokou částku, která může mít obrovský dopad na ekonomiku celého online světa v Diablu III. To se podle kritiků v současnosti i děje a ve hře tak aktuálně dochází k velké inflaci. Ostatně – to by se také stalo, kdybyste tutéž věc zkusili v reálném světě. Kdybyste si jen tak tiskli peníze a nepodložili je žádnou hmatatelnou hodnotou (zlato, produkt, nějaký jiný výstup).

Komentáře

Nahoru