Budoucnost podle Pinterestu

Ben Silbermann – CEO Pinterestu

Ben Silbermann – CEO Pinterestu

Na počátku všeho bylo avokádo.

Leželo na stole v zasedačce sanfranciského Pinterestu, obklopené několika inženýry a designéry. Albert Pereta, kreativní ředitel, vytáhl z kapsy telefon a namířil jej na ovoce. Ve skutečnosti testoval jejich poslední vynález, novinku zvanou ‘Lens’, která má za úkol v několika krocích identifikovat, co jste vyfotili a ve zlomku vteřiny najít miliony podobných obrázků, které se za necelých osm let existence Pinterestu na něm shromáždily.

Namířil na avokádo a vyfotil jej. Aplikaci chvíli zabralo než odeslala fotku do cloudu, nicméně po pár vteřinách vypadly výsledky. Peretova obrazovka se rázem zaplnila stovkami fotek avokád nafocených ze všech myslitelných úhlů, ve všech možných variacích barev a tvarů.

“Podívejte se na to, jak je to dobrý,” říkali nadšení lidé z Pinterestu. Povedlo se jim vyřešit celkem technologicky náročnou výzvu a to na základě vizuálních podnětů identifikovat nafocený objekt. Pereta však stále nebyl s výsledkem spokojený: “Koukal jsem se na stovky fotek avokád a napadlo mě: ‘A co je na tom hustýho?’”

K čemu potřebujete stovky fotek podobných avokád?

Vizuální vyhledávání fungovalo na výbornou, jen to postrádalo use-case pro běžného uživatele. Nikdo si nevyfotí avokádo jen, aby se mohl zběsilě prodírat dalšími stovkami fotek podobných avokád. V zasedačce se tak spustila diskuze, která měla za účel odkrýt možné scénáře využívání této novinky: “Co chcete najít, když vyfotíte avokádo?” ptal se Pereta. Někdo přišel s myšlenkou, že bych chtěl možná vidět recepty na guacamole. “To zní dobře, Pinterest vám může rovnou naservírovat stovky návodů, jak udělat dobré guacamole, jak pěstovat avokáda anebo co všechno s nimi můžete dělat,” rekapituloval Pereta, “to je kurva dobrej nápad!”

Teď, po více jak roku a půl, se tomuhle avokádovému příběhu zaměstnanci Pinterestu jen zasmějí. Je to zároveň skvělá připomínka toho, že personalizace je mnohem důležitější než dokonalost.

V posledních dvou dekádách nám život do značné míry zjednodušil search bar, který nám dává odpovědi na naše otázky. Díky exponenciálnímu vývoji machine-learningu a věcí spojených s umělou inteligencí a neuronovými sítěmi je další pomyslnou metou právě vyhledávání skrze fotografie (tedy visual searching). Všechny velké společnosti už pracují na svých řešeních v těchto oblastech – Google, Microsoft, Apple, Facebok a Amazon.

Visual searching otvírá nové dimenze monetizace

Z dlouhodobého hlediska lze očekávat i nárůst monetizace těchto pokročilých technologií. Ukazuje na to trend, že za minulý rok Google vydělal na reklamách něco kolem 40 miliard dolarů a to jen skrze tradiční textové vyhledávání. Další potenciál se otvírá pro hlasové vyhledávání, tedy monetizaci tradičních hlasových asistentů jako jsou Siri, Alexa anebo třeba Google Assistant. A vizuální vyhledávání? To může být monumentální skok ve světě reklamy, když počítáme to, že v rámci technologického rozvoje může další generace chytrých telefonů být zabudovaná v kontaktních čočkách a rozšířené realitě.

“Já věřím v to, že fotoaparát může být novou klávesnicí,” reaguje na novinku CEO Pinterestu Ben Silbermann. “Bude to základní nástroj, který budete používat, když budete cestovat, objevovat nové věci kolem sebe a zjišťovat, co s nimi můžete všechno dělat.”

Pinterest těží ze svého jedinečného momenta

Pinterest se nachází v neuvěřitelně konkurečním odvětví, době a prostředí. Pro 1 200-hlavý startup, který je u svých uživatelů známý díky tomu, že si přes něj mohou hledat DIY dekorace a hezké fotky obýváků, se může zdát, že mají boj už dopředu prohraný. Ale Pinterest schovává za svou horou avokád hodně potenciálu. V aktuální době, kdy stále více aplikací a webových stránek končí, se více jak 200 milionů aktivních uživatelů vrací na Pinterest a hledají prostředky, jak si udělat lepší život – ať už ve formě útulnějšího obýváku, dobrodružného výletu anebo nějaké zdravé svačinky. Tihle lidé nechtějí žádné food porno, a lá Instagram, chtějí zkoušet běžné každodenní věci: 98 % uživatelů dle Nielsenovy studie říká, že zkouší nové recepty a návody, které najdou právě na Pinterestu. A inzerenti tohle milují.

„…je to pro nás neuvěřitelný závazek udělat tu službu co nejlepší.“

Popularita Pinterestu do velké míry záleží na tom, jak se moc dobře dokáže trefit do “chuti uživatele” v závislosti na jeho ‘pinech’ (příspěvcích, na které jsem nějak reagoval – například, že jsem si je přidal do své nástěnky) a tom, co by se mu mohlo líbit. V současné chvíli tato logika funguje na computer vision systému, který se snaží pochopit jednotlivé preference každého uživatele. “Naše práce je udělat Pinterest co nejužitečnější – všechno je to totiž o tom, jak moc je ta služba použitelná při objevování nových nápadů pro váš život,” popisuje Sibermann, “pokud lidé skutečně Pinterest používají na to, aby rozhodovali o věcech, které si dají do svého domu, nebo o jídlech, která budou vařit, nebo o dovolené, kam příští léto pojedou, je to pro nás neuvěřitelný závazek udělat tu službu co nejlepší.”

To znamená, že Pinterest musí velmi dobře zvládnout krom standardního vyhledávání i dobře predikovat, co nevíte, že chcete vyhledat.

Pinterest drží Google na lopatkách (zatím)

Jak už jsem jednou zmínil, Pinterest Lens určitě nejsou první a ani poslední technologií, které těží z momenta visual searchingu. Je tu třeba i Google Lens, který byl představen společně s poslední verzí Pixelu. Má to jen jednu drobnou nevýhodu: fakt není dobrý.

Popadnu Pinterest Lens, namířím jej na židli a umělá inteligence rozporná, že se ve skutečnosti jedná o barovou stoličku. Pak to vyzkouším na míse s pomeranči, kde je Pinterest velmi dobře rozezná a ukáže mi nějaké návody na jejich pěstování. A do třetice všeho dobrého zkusím vyfotit obraz na stěně a Pinterest rozpozná, že se jedná o malbu od Marka Rothko (vidíte, dozvídám se i něco nového).

Později totéž zkusím s Google Lens, který židli vůbec nepozná a definuje ji jako “nábytek”, u pomerančů mi vyhodnotí oranžovou barvu a jediné, co sedí je Rothkův obraz (což je ve visual search odvětví ta nejjednodušší disciplína – rozeznat 2D obraz).

Jak se s visual searchingem perou ostatní?

I když Google v tomhle není možná nejdál, ukazuje to na trend, kterým se všechny větší technologické firmy v této oblasti chtějí vydat. Google je společnost s největším / nejlepším vyhledávačem na světě, tady dává smysl prostě vyhledávat na základě vizuálních podnětů. Facebook tuhle technologii implementuje spíše na úrovni zlepšení svých služeb a to tak, že identifikuje obličeje na fotkách, prostředí, oblečení a na základě těchto prvků vám upravuje preference reklamy (rozezná, že na fotkách nosíte dioptrické brýle a začne vám doporučovat kontaktní čočky). Pak tu máme Amazon, největší internetový obchod na světě, kde opět technologie vizuálního vyhledávání dává smysl především pro to, že třeba uvidíte, že vaše kamarádka má suprové lodičky, namíříte na ně telefonem a můžete si objednat stejné anebo alespoň podobné na pár kliknutí skrze Amazon.

Je opravdu zajímavé, do jaké míry každá z těchto společností s touto technologií pracuje a jak ji využívá na straně svých zákazníků a uživatelů. Ale v jednom se shodnou: v tomto odvětví je velká hromada nevytěžených peněz, které jen čekají na to, až někdo chytne tuto příležitost pořádně za pačesy. “Přemýšlejme o všech možnostech této technologie, kdy vyfotíte obrázek něčeho, co jen ztěží dokážete popsat do nějaké search baru – to je pěkně mocný nástroj,” popisuje analytik Collin Colburn.

Pinterest na AI dedikuje 12 lidí, Google a ostatní stovky

Další téma, o kterém se dává smysl pobavit jsou lidské zdroje, které jednotlivé firmy dedikují právě na toto technologické odvětví. V tomto kontextu je to spíše jako porovnávání pindíků, ale reálně to ukazuje, jak hodně je toto téma pro technologické giganty aktuální: Google má stovky zaměstnanců dedikované jen na visual search technologie, Facebook má ve svých řadách něco kolem 300 AI specialistů a v současné době dělá něco přes 1,2 milionů vizuálních AI experimentů ve své síti. Amazon má na těchto technologiích nasazeno něco kolem 5 000 lidí, kteří se primárně věnují Alexe a využitelnosti AI. A Pinterest? Všudy všeho 12 lidí dedikovaných na visual searching.

Malý AI tým, ale kupa možností

Malý AI tým, ale kupa možností

Dokud požadavek naplní očekávání uživatele, je vše v pořádku

Co je zajímavé sledovat na Pinterestu je přístup k chybám. Ano, visual searching možná ještě není úplně dokonalý a čas od času se netrefí. Ale Pinterest z toho udělal celkem nosnou výhodu. Stane se, že visual search špatně identifikuje barvu bundy a z tmavě modré udělá černou – a na základě toho poskytne výsledky vyhledávání. Ale reálně to není chyba. Přesné shody ve vyhledávání jsou specialitou Googlu, když hledáte “Jak ogrilovat ryby” chcete vědět, jak ogrilovat ryby. Když chcete ale hezkou bundu v takovém stylu, jakou si vyfotíte, chcete se nechat se i klidně něčím jiným a proto v tomto případě nevadí ani drobná chybička. Dokud daný požadavek naplní očekávání uživatele, je vše v pořádku.

Pinterest není sociální síť, ale appka, která vám chce pomoct

Hodně často se setkávám s názory, že Pinterest je již dávno za zenitem a že je ušlapaly nové sociální sítě nabízející audiovizuální obsah. Ale reálně to není pravda, v době, kdy slýcháme o bezpečnostních problémech velkých sociálních platforem stojí Pinterest o po dál a doporučuje svým uživatelům hezké věci. “Vztah, který se snažíme s našimi uživateli navázat během toho, co sdílejí svůj obsah, vychází z toho, že je chceme lépe poznat a pak jim lépe doopručovat nové nápady,” popisuje Silbermann. “Tohle očekávání je celkem jasné. Použijete Pinterest, abyste našli svůj styl, takže když se vás zeptáme ‘Jaká je vaše oblíbená barva?’, není to nic invazivního – chceme to vědět, abychom vám doporučovali ty správné věci.” Tyto druhy interakcí s uživateli Pinterestu umožňují mít překvapivě přesné výsledky. A to vše v lidském a pro uživatele srozumitelném jazyce.

Zdroj: FastCo, TechCrunch, Pinterest, Foto pro FastCo: Chloe Aftel

Komentáře

Nahoru