Budoucnost reklamy: Platba za pohled

Budoucnost reklamy: Platba za pohled

Tak to vypadá, že se reklama v následujících 20 letech změní o mnoho více, než tomu bylo v posledních 100 letech. Google si nechal zaregistrovat patent, který nastiňuje, jak by mohly být inzerentům účtovány poplatky za zobrazení reklamy při nošení Google Glass. Google tento proces nazývá „pay-per-gaze“ tedy platba za pohled.

Patent sice nezmiňuje přímo Google Glass, ale zmiňuje se o „systému sledování pohledu“ a vyžaduje „na hlavě namontované sledovací zařízení pohledu“. Prostě i blbého by napadlo, že je řeč o Google chytrých brýlích. Co jiného by to mohlo být. I když Google již v minulosti zmínil, že bude vývojářům zakázáno zobrazovat na zařízení reklamy. Reklama je však v patentu jasně zmíněná:

„…určující, který z identifikovaných předmětů v externím prostředí zhlédnutém uživatelem je reklamou, a zpoplatnění inzerentů spojených s reklamou založené alespoň částečně na základě zhlédnutí (per-gaze).“

Podle patentu by měla zvláštní technika přesně určit, kam se majitel Google Glass dívá a jestli se tedy – pokud vůbec – podíval na reklamu. Pokud se podíváte na reklamu (pravděpodobně to bude záviset i na tom, jak dlouho se tam budete dívat), inzerent dostane zaplaceno.

glass-patent-images

A jako bonus by tato technologie nemusela být zaměřena pouze na online reklamu.

„Reklama nemusí být omezena pouze na online reklamu, ale může zahrnovat i tradiční reklamní média, jako jsou billboardy, časopisy, noviny a další formy běžných tištěných médií. Proto zde popsaný systém k zachycení pohledu uživatele nabízí mechanismus k trackování a zpoplatnění offline reklamy podobně, jako se tomu děje u populárních schémat online reklamy.“

Fáze dva: Pay-Per-Emotion

Je tam toho zmíněno ale ještě víc. Patent údajně zmiňuje i možnost zjištění emociálního stavu uživatele podle informací ze zornic a vnější scény, na kterou se dívá. Když to převedeme opět do světa reklamy, mohl by Google potenciálně identifikovat a shromažďovat emociální reakce lidí na určité reklamy a i podle toho inzerentům účtovat.

Řekněme například, že budete sledovat reklamu na mimořádně lahodnou pizzu a vaše oči se nadšením rozšíří. Tak a právě za tohle inzerent zaplatí více. Patent totiž užitečně připomíná, že na zornici se skvěle zrcadlí váš emocionální stav (např. překvapení, zájem, atd.). A pro kameru, která sleduje váš pohled, není tolik těžké sledovat velikost vašich očí.

Bojíte se ztráty soukromí? U pasáže o analytice je naštěstí uvedeno, že data budou poskytována inzerentům anonymně a uživatelé budou moci možnost určovat co, kdy a jak bude zaznamenáváno.

Dokážete si však představit, jakou míru analýzy by to všem inzerentům přineslo? V dnešní době je to, aspoň tedy u těch billboardů a venkovních reklam, naprosto nemožné, platit za pohled, protože by všichni lidé museli mít Glass. To je zatím trochu sci-fi. Ale třeba se toho jednou opravdu dočkáme.

Daleká budoucnost

A dokážete si představit, jak by to mohlo jít ještě dál? Pokud byste při pohledu na reklamu na pizzu dostali hlad, stačilo by jen pomyslet na ni a na číslo své kreditní karty a můžete ji mít doma. Proč by ne? Jak by to pak v takovém případě ale dopadlo? Nosili by ještě lidé někdy nákupní tašky nebo by se jen dívali na displej z pohodlí domova? Budou místo nákupních center jednou obrovské galerie zboží, na které se jen budete dívat? Nebo se reklama vydá jiným směrem?

Na závěr však ještě dodejme, že toto byly trochu více sci-fi specifikace a že dokonce ani patent ještě nemusí nic znamenat. Patent nezaručuje, že technologie bude úspěšná nebo že vůbec dojde k její realizaci. Nicméně pokud ano, rozhodně to zásadně změní reklamu.

Zdroje: Mashable, M-journal, Marketingland

Komentáře

Nahoru