Budoucnost vyhledávání: Jaké faktory budou důležité pro hodnocení webu?

Budoucnost vyhledávání: Jaké faktory budou důležité pro hodnocení webu?

Každé dva roky dělá Moz průzkum s více než stovkou špičkových profesionálů, aby dal dohromady Search Engine Ranking Factors – faktory hodnocení vyhledávače. Pro rok 2013 doplnili průzkum reálnými údaji z výzkumu 17 000 klíčových slov, který prováděl Dr. Matt Peters se svým vědeckým týmem.

A právě teď přišel ten čas, kdy byly zjištěné údaje zveřejněny.

Proč to nazýváme faktory hodnocení?

Google tvrdí, že v algoritmu vyhledávání používá více než 200 signálů. I když nevíme, jaké jsou to signály, je užitečné zkoumat vysoce postavené weby. Je to totiž způsob, jak můžete aspoň trochu začít chápat, podle čeho vyhledávač ohodnocuje stránky.  Může nám to dát tip, jaké faktory vyhledávač při hodnocení skutečně používá.

„Korelace není kauzalita, ale je to náznak.“
Edward Tufte

Například pokud nám korelace údajů tvrdí, že vysoce postavené stránky jsou spojeny s vysokým počtem externích zpětných odkazů, můžeme odhadovat, že zpětné odkazy, jsou stále důležitou součástí Google algoritmu.

Na druhou stranu korelace dat nemusí vždy ukazovat přímo k faktoru určujícímu pořadí, ale místo toho nám prostě může ukazovat charakteristiku vysoce postavených stránek. Například, jak už jsme psali, letošní data ukazují úžasnou korelaci mezi počtem Google +1 hodnocení a vyšší pozicí, přesto ale Google své +1 v algoritmu nepoužívá.

To neznamená, že sdílení na Google+ není důležité, ale říká nám to, že bychom měli věnovat zvýšenou pozornost pochopení toho, proč jsou stránky se spoustou +1 také stránkami, které se objevují výše v žebříčku vyhledávání.

Tento příspěvek a graf od Randa Fishkina pomáhá vysvětlit rozdíl mezi korelací a příčinou.

correlation-not-causation

Srovnání korelací metrik

K dispozici tu pro vás máme interaktivní graf, který vám umožní porovnat různé kategorie korelací proti sobě. Tady vidíte srovnání metriky page-level (žlutě) a domain-level (modře).

corr

Srovnáním dat zjistíme, že vysoce hodnocené URL adresy korelují s úrovní stránky (page-level) více než metrika domain-level.

Nejvíc neuvěřitelné na této studii ale je, že autorita stránky (Page Authority) je v letošní studii s hodnotou 0,39 nejvýznamnější metrikou. Je to rovněž jedna z nejvíce korelovaných SEO metrik, která byla kdy pozorována.

On-page klíčová slova vs. úvodní text page-level

Zatímco korelace on-page klíčových slov se v průběhu let snížila, korelace anchor textu zůstává stejně silná jako dříve. Například počet kořenových domén, které odkazují na stránku pomocí částečně shodného anchor textu má korelaci 0,29.

correl

Sociální korelace vs. korelace metriky odkazů

Sociální metriky získaly v minulých letech rovněž hodně pozornosti. Mají stále lepší hodnocení? Tento graf porovnává korelace sociálních metrik s korelacemi tradičních odkazů.

correlation

Zde vidíme, že sociální metriky mají téměř stejnou korelaci s odkazy. To dokonale vysvětluje, že v otázkách korelací dat nemáme dělat žádné předčasné závěry, protože zatímco Google může používat údaje ze sociálních sítí ve svém algoritmu, je také pravda, že stránky, které mají velký počet sdílení, obvykle získají i vysoký počet odkazů.

Jen proto, že je metrika vysoce korelovaná, ji Google nemusí přímo využívat.

Budoucnost vyhledávání: 128 odborníků ukazuje cestu

Surová data vás ovšem vlastně nikam nedostanou. Zkušenosti obvykle sahají mnohem dále. Proto bylo pozváno více než 100 odborníků, kteří se rozpovídali o tom, jaké taktiky jsou úspěšné a jak by tomu mohlo být v budoucnu.

Níže uvedená tabulka ukazuje, co bude podle těchto odborníků důležité v budoucnu vyhledávání.

co

Reálný svět, pohled do hloubky

Zde je navíc pár vyjádření odborníků na budoucnost vyhledávání.

Dev Basu

„Sociální signály z Google+ se v průběhu příštích 12 měsíců budou stávat stále důležitějšími a důležitějšími. Nakonec bude mít Google+ pro pozici vy vyhledávání stejnou, ne-li vyšší, důležitost než Facebook.“

Laura Lippay

„Některé z výzkumných laboratoří, univerzit a vyhledávačů ukázaly testování metrik jako jak dlouho okno prohlížeče upoutává pozornost, rolování stránky, tisk ze stránky a to je myslím to nejzajímavější – dává to důraz na stránky, které lidi skutečně navštěvují a využívají.“

Todd Malicoat

„Nevěřte těm záležitostem se sociálními sítěmi a G+. Jejich význam určitě poroste, ale nenahradí ty tradičnější faktory jako jsou například odkazy.“

Tak čemu budete věřit?

Komentáře

Nahoru