Call of Juarez: Gunslinger

[raw][hodnoceni][/raw]

[raw][/raw]

Žánr: akční (FPS)
Platforma: PC / Playstation Network / Xbox Live Arcade
Multiplayer: ne
Vydání: 22.05.2013
Vývojáři: TechLand
Autor recenze: Jan Holub

Nový Call of Juarez se skutečně vydařil. Velmi poutavý příběh, nadmíru sympatická komiksová grafika, atraktivní gameplay, ale především poctivá akce. Jistě budete souhlasit, že v poslední době se s akčními FPS roztrhnul pytel. Nový Call of Juarez se v určitých aspektech dosti vymyká a odmění vás tak nejen nevšedním zážitkem, ale i poctivou dávkou humoru.

Minimální požadavky

OS: Windows XP SP3, Vista SP2, Windows 7, DirectX 9.0c
CPU: 2 GHz Intel® Core™2 Duo nebo 2 GHz AMD Athlon™ 64 X2
RAM:
2GB
Velikost na HDD: 5GB
GPU: Jakákoliv grafika s pamětí aspoň 512 MB

Průvodce duely

Call of Juarez: Gunslinger

Nový Call of Juarez Gunslinger vyšel teprva nedávno. I pro tentokrát se záležitosti chopil Ubisoft a musíme konstatovat, že tím rozhodně nic nezkazil – ba naopak. Zřejmě jste si sami všimli, že většina nových her vás zavede do prostředí druhé světové války nebo blízké budoucnosti, která se ve hrách objevuje stále častěji. Ovšem nový Call of Juarez v tomto ohledu zcela vyniká a jako již tradičně nás zavede do prostředí Divokého západu – merito věci je v tom, jak je celý svět Divokého západu interpretován. Sami vývojáři se vyjádřili, že dle jejich průzkumů se divoký západ netěší zrovna největší oblíbenosti u hráčské komunity. Dali si tedy za úkol pojmout Divoký západ atraktivně a vzbudit v hráčovi sympatické pocity z prostředí, a to se jim rozhodně povedlo.

Náš příběh začíná v typickém salóně Divokého západu, který nese příznačný název ‚Bull’s Head‘. Právě ten hodlá navštívit hlavní postava našeho příběhu Silas Greaves.  Jen co dorazí dovnitř, jeho samotná přítomnost vzbuzuje značných rozruch a pouhé vyslovení jeho jména stačí k tomu, aby měl okolo bandu přívrženců, kteří obdivují Lovce odměn a zvou ho na pivo, jen aby prozradil nějakou ze svých historek. Pravdou je, že se v publiku najde i určitý skeptik, který o příbězích již z počátku pochybuje. Samotné povídky nakonec osvětlí proč…

 

Vypráví poutavě, ale ne vždy říká pravdu…

A právě jednotlivé povídky, jsou provedeny, jako jednotlivé levely, což opravdu značně přidává na hloubce příběhu. Vypravování a promítání dialogů mezi samotným příběhem, který hrajete a bandou u stolu je často dost vtipný nebo nějak obohacující detaily příběhu. O to víc se zasmějete, až se budete několik minut muset prostřílet k bance, před kterou vám osoba u stolu, kde se vypraví, řekne: ‚Ale takhle to nebylo, oni přeci útočili zezadu‘! V tu ránu grafika nabyde sépiového tónu (jako hodně staré fotografie), čas se přetočí a hrajete dál. Samotné historky (tedy příběh) jsou hodně promyšlené a některé na sebe i navazují. Zajímavostí je také to, že se během nich setkáte s mnoha známými osobnostmi Divokého západu, jako třeba Sundance Kid či bratři Frank a Jesee Jamesovi.

http://img.objevit.cz/CoJGunslinger-2013-05-24-13-54-43-01.jpg

Nesmíme opomenout ani to, na jaká místa zavítáte. Divoký západ totiž proběhnete doslova křížem krážem a tak zavítáte do klasických měst té doby, do skalnatých hor s vodopády, do močálů, ale třeba také do města duchů. Dokonce se budete moci účastnit velké vlakové loupeže, ovšem nechte se překvapit jakým způsobem. To, že je celé vypravování atraktivní a vtipné, již víme. Ovšem, co když vám prozradíme, že si hlavní vypravěč velice rád a často vymýšlí. Ne, že by snad lhal neustále a pravdu neříkal nikdy, ovšem sami se budete moci pobavit tím, jak drobné lži samotné hraní často obohatí.

Skutečnost a fikce se ve hře střídá tak často, až skoro splývá a pro hráče nebude lehkým úkolem rozlišit, co je vlastně pravda, a co vymyšlené. O to je však celá hra zajímavější a místy donutí hráče se aspoň lehce zamyslet nad jednotlivými souvislostmi. Přesto hra pravdu zcela neskrývá a ty snaživější hráče s ní dokonce odměňuje. V každém levelu se totiž nachází několik „secret itemů“, které přesto, že se vyskytují ve formě podkov či klobouků, fungují následně jako pokerová karta, která vždy PRAVDIVĚ popisuje nějaký akt nebo konkrétní osobu. Samozřejmě se příběhově váže na samotný level. Někdy je opravdu zábavné si po dohrání úrovně, aspoň některé z nich přečíst a seznámit se s tím, jak je to vlastně doopravdy a porovnat to s tím, co jste právě odehráli. Ve hře je najdete pod pojmem „Nuggest of Truth“.

screenCoJ

Samotný gameplay je pak obdobný, jako u většiny FPS, což je i důvod, proč tak vyzdvihujeme samotný příběh a jeho provedení. Tahá totiž hru dost nahoru a nabízí tak zcela unikátní zážitek, který doposud jiná hra na trhu (a navíc z Divokého západu) nepřináší. Na zbraně připadají 2 sloty, jeden pro malou, kterou mohou být 1 nebo 2 revolvery, u kterých si můžete vybrat rovnou ze tří typů. Jeden je silnější, další přesnější a poslední se zase rychle dobíjí.  Druhý slot pak předvídatelně náleží zbraním velkým, kterou může být například skvělá a přesná puška nebo na blízko tolik účinná brokovnice.

Ačkoliv jsme to již viděli, po každém zabití nepřítele se mírně zpomalí čas a vy tak můžete shlédnout trochu krve, ale zejména pád nepřítele. Pokud se pád skombinuje s 3D prostředím, často je, co sledovat. Zpomalený čas však můžete pustit i sami. Stačí k tomu pozabíjet pár nepřátel a následně se na krátkou dobu přepnout do stavu, který zpomalí čas, zviditelní nepřátelské kulky a jejich cesty, takže se jim při troše pohybu můžete vyhnout a rovněž červeně zvýrazní nepřátelé, které můžete postřílet, jako na porážce. Ne, vždy to však bude tak jednoduché a i na první obtížnost si hra zachovává aspoň decentní obtížnost a sem tam člověk umře – třeba když včas nespatří starý ruční gatling gun (rotační kulomet) nebo nestihne díky stísněnému prostoru utéct dynamitu.

http://img.objevit.cz/CoJGunslinger-2013-05-24-22-59-56-71.jpg

2 kolty, puška nebo brokovnice? Vyber si…

Zbraní jinak není příliš mnoho, ale naprosto postačí. Naštěstí jsou taky hodně odlišné v různých vlastnostech, a tak si sami najdete na specifické situace ty, které vám vyhovují nejvíc. Celý systém zbraní je navíc podpořen poměrně jednoduchým stromem vylepšení. Ty jsou rozděleny do tří kategorií a umožňují si více přizpůsobit hratelnost.

První oblastí je Desperado, která jak již název napovídá, soustřeďuje se především na 2 pistole, což rozhodně není nudná cesta – přináší také mnoho vylepšení se zpomaleným časem a jeho hospodařením. Další se specializuje zejména na boj na dlouhé vzdálenosti. Získáte tak třeba schopnost více přibližovat míření se zbraní nebo způsobovat větší poškození, právě na větší vzdálenosti. Třeba zmínit, že každé odvětví nějak vylepšuje dané zbraně. Právě to druhé vám s posledním bodem přinese pušku, která bude mít oproti té standartní větší přesnost a poškození. Posledním odvětvím je potom tzv. Trapper, což je jednoduše řečeno boj na blízko. Najdete tu tedy především vylepšení brokovnice a výbušnin, které ve hře zastupují dynamity.

 

Na západě se účty řeší z očí do očí

Zajímavou záležitostí jsou také westernové duely (viz. návod), do kterých se dostanete na konci většiny vypravovaných příběhů nebo je lze případně spustit samostatně. V těch proti sobě stojí dva gringos a vaším úkolem je kurzorem sledovat nepřítele (což není vždy úplně jednoduché) čímž získáváte focus, ten plní funkci soustředění. Klávesou A,D pak získáváte rychlost tasení zbraně. Jakmile uslyšíte bušení srdce, můžete si být jisti tím, že nepřítel bude v krátké době útočit. Zbraň můžete tasit předčasně, ale pokud máte odvahu a chcete lepší skóre, nejlépe udělat, když si počkáte na moment, kdy nepřítel začne tasit zbraň, a v ten moment mu přivedete přesnou ránu do srdce. V nejhorším se můžete naklonit mírně do strany a pokusit se kulce vyhnout, nejlepší však je, pokud nepřátelská kulka ani nevyjde. Duely chtějí trochu více soustředění, ale po pár odehrání a pochopení principu se nejedná o nic náročného. Spíše to jako jakási minihra zatraktivní hru.

http://img.objevit.cz/CoJGunslinger-2013-05-24-21-50-37-45.jpg

Díky sympatickému komiksovému provedení je grafika skvostná. Pokud si ještě vzpomenete na hru XIII z roku 2003, za kterou stál také Ubisoft, určitě si vzpomenete na kreslenou komiksovou grafiku, kde jsou všechny textury obtaženy černě. Stejně tak je udělán i Call of Juarez Gunslinger a musíme říct, že jinak stereotypně žluto-hnědý Divoký západ se rázem stává mnohem příjemnějším místem pro oko. Už jen samotné ruce, co drží dva kolty, vypadají obstojně. Je to prostě něco jiného, než o co se běžně hry snaží a vypadá to opravdu dobře.

Celý příběh končí přesně tam, kde začíná a dokonce před vámi bude stát možnost volby resp. rozhodnutí se. Detaily si však necháme pro sebe, jelikož byste přeci nechtěli být ochuzeni. Nový Call of Juarez hodnotíme více než kladně a záležitost doporučujeme všemi deseti. Dlouho jsme si žádnou střílečku takto neužili.

 

Plusy: komiksová grafika, dobrá hratelnost, netradiční příběh, interpretace Divokého západu
Mínusy: absence multiplayeru
Verdikt:
kvalitní fps, která si jde svou vlastní cestou a dělá to více než dobře

 

 

Oficiální trailer

Student, recenzent, filozof a skladatel. Tvrdí, že člověk by si měl každý den rozšiřovat své obzory a neustále uplatňovat kritické myšlení. Stál u zrodu projektu Svatantra a ve volném čase se věnuje také komponování hudby. Má rád přírodu, moudré lidi, metafyziku a je fascinován neznámem. V současné době přispívá na několik webů a píše především o přírodě a počítačových hrách.

Komentáře

Nahoru