Česká firma zvítězila v prestižní soutěži. Představila budoucnost nakupování

Česká firma zvítězila v prestižní soutěži. Představila budoucnost nakupování

V přepočtu přes čtyři miliony korun získal vítěz prestižní mezinárodní soutěže New Plastics Economy Innovation. Letos poprvé v historii slavili úspěch čeští podnikatelé – konkrétně nadějná firma Miwa. Porotu zaujal její projekt  „precyklace“.

Kupujte jídlo, ne obaly

Miwa, tedy zkratka pro anglický výraz „minimum waste“ (minimální odpad), vyvinula technologii zaměřenou na omezení zbytečného nadužívání plastových obalů. „Zastavujeme odpad ještě dříve, než vůbec vznikne,“ představuje myšlenku tzv. precyklace zakladatel firmy Peter Báča. Projekt je určen pro všechny články výrobního řetězce – od producentů přes obchodníky až po domácnosti a konečné spotřebitele. Zboží je díky oceněnému nápadu možné dodávat, skladovat i nakupovat s pomocí speciálních kapslí, čímž odpadá nutnost použít obaly. V kamenném obchodě se z kapslí sestaví jakýsi regál naplněných konkrétními potravinami (například moukou, rýží, těstovinami apod.). Zákazník pak nakupuje pomocí mobilní aplikace.

 

Na nákup už jen s mobilem

Celý proces vypadá následovně: zájemce o zboží přistoupí k regálu, načte si čárový kód jednotlivých kapslí a ten mu zobrazí informace o jejich obsahu. Následně si do vlastní přinesené nádoby odsype požadované množství potraviny a zaplatí, opět pomocí telefonu. Nákup lze právě díky mobilnímu telefonu provádět i z domova.
Samotné kapsle však nejsou určeny jen k tomu, aby sloužily jako zásobník na prodejně. Putují totiž přímo od výrobce, který v v nich dodává zboží a opět si je vyzvedne ve chvíli, kdy se kapsle vyprázdní. Díky tomu je možné zcela vynechat fázi použití obalu. Miwa si od svého projektu slibuje zcela nový koncept nakupování  – vlastní obaly, žádné fronty a dokonce žádné pokladny. Nápad má primárně podporovat regionální producenty, podle Báči je nicméně schopný adaptovat se kdekoliv, tedy i ve velkých supermarketech.

Ocenění od vědců i manažerů

Úspěch projektu Miwa je o to cennější, že se dokázal prosadit mezi více než 600 konkurenčními nápady z celého světa. Odborná porota, ve které kromě akademické obce zasedali i zástupci největších světových potravinářských firem (například Unilever, Nestlé, PepsiCo nebo Mars), jej zařadila mezi trojici nejlepších projektů ve snaze o celosvětové řešení  otázky likvidace plastových obalů, které by podle ní do budoucna neměly končit v moři.

Být bez obalu je in

Myšlenka bezobalového hospodaření však není nová. MIWA následuje trend, který se již několikátým rokem stále znatelněji prosazuje v západním světě. Tzv. „zero waste“ filosofii zastávají třeba zakladatelé sítě obchodů Bezobalu, kteří v pražských Dejvicích nedávno otevřeli dosud největší českou bezobalovou prodejnu. Nabízí kromě suchého sortimentu i ovoce a zeleninu nebo drogistické zboží.

 

Po maturitě zamířila na Filosofickou fakultu UK a potom se vrhla do psaní. Přispívá na řadu webů i tištěných časopisů, věnuje se copywritingu a hraje si s češtinou. Taky miluje čtení, takže týdně přelouská tři čtyři romány. Když právě nedělá nic z toho, vypomáhá v prodejně ovoce a zeleniny nebo sportuje. Zajímá se o média, psychologii a historii obyčejných věcí. Je nekuřačka a abstinentka, miluje mrkev a nesnáší kmín.

Komentáře

Nahoru