Chcete půjčku? Pozor na své přátelé na Facebooku
Společnosti zabývající se půjčkami začínají používat data ze sociálních síťí k určení důvěryhodnosti zájemců o půjčku. Klasičtí věřitelé spoléhají na úvěrovou historií. Nicméně ta nezahrnuje miliony lidí, kteří žádné zkušenosti s půjčkami nemají.
Některé společnosti ale zjistily, že sociální provázanost může být dobrým indikátorem něčí důvěryhodnosti a platební schopnosti. Jedna z těchto společností, Lenddo, určuje jestli máte na Facebooku v přátelích někoho, kdo pozdě vrátil peníze.
Pokud ano, tak máte problém. Ještě hůře, pokud dotyčnému lajkujete příspěvky nebo s ním jinak komunikujete – v takovém případě se můžete s půjčkou rozloučit. Spoluzakladatel a výkonný ředitel společnosti Lenndo se nechal slyšet:
Lidé moc dobře vědí, kdo je v jejich okolí důvěryhodný a solidní. A my to můžeme jednoduše měřit pomocí výpočetní techniky.
Trochu jinak na to jde německá společnost Kreditech. U každého žadatele prověří až 8 tisíc různých údajů. Kromě dat z Facebooku, Amazonu ale třeba i eBaye zkoumají i to, jakým způsobem žádáte o půjčku na jejich stránce.
Například vaše šance o dostání půjčky se zvětšuje, pokud jste věnovali čas čtení o půjčce na stránkách Kreditechu. Kreditech pomocí vaši IP adresy dokáže určit vaši přibližnou polohu, kde se právě nacházite.
Pokud se shoduje s údaji, které jste zadali ohledně místa pobytu nebo místa zaměstnání, opět máte větší šanci. Každá z těchto informací sama o sobě moc neznamená, ale dohromady dokáží vytvořit správný obrázek o daném zájemci o půjčku.
Další firma, Kabbage, se zabývá půjčkami pro malé firmy. Záleží jim na úvěrové historii, ale kromě toho se zajímají i o informace ze sociálních síťí. Dlužníci dávají firmě přístup na jejich Paypal, eBay a další účty.
Kabbage dokáže do 7 minut určit, jestli jim mají půjčit nebo ne. Kromě toho Kabbage sleduje, jak moc tyto malé firmy používají Twitter a Facebook. Marc Gorlin, spoluzakladatel a nynější ředitel Kabbage se k tomuto vyjádřil:
Lidé, kteří se zajímají o zákaznickou podporu pomocí Twitteru a Facebooku, mnohem pravděpodobněji se budou starat i o další aspekty podnikání, jako jsou například zásilky nebo inventář.
Žádná z těchto firem sice přímo nepůsobí na našem trhu, ale i tak bychom se měli o tyto technologie zajímat. Kreditech už totiž začal tyto analytické technologie prodávat společnostem ve východní Evropě, tedy i firmám v České Republice.
Zdroj: cnn.com
Komentáře