Co je to QR kód aneb Když se v jednom čtverečku skrývají nesčetné informace…
QR kód patří do rodiny čárových kódů, které známe například ze zboží. Kódy jsou používány z důvodu jednoduchého snímání dat. Místo vypisování jednotlivých čísel, písmen a znaků, je kód „nafocen“ a rozpoznán. V zařízení se potom opět objeví v čitelné podobě pro uživatele, tedy jako vizitka, sdělení nebo třeba telefonní číslo.
Co je to QR kód a jak funguje?
Čárové kódy umožňují rychlou komunikaci mezi předmětem snímaní a snímacím zařízením, které je napojené na počítač. Vypisování kódů by trvalo dlouho, ale projet kód snímacím zařízením, je otázkou několika vteřin. Čárové kódy proto dosáhly velkého rozšíření a použití ve všech oblastech života.
QR znamená Quick Response (v překladu: rychlá odezva). Jedná se o čtverec, který může mít až 40 různých variant a velikostí. Vždy obsahuje tři čtverce v krajích a jeden menší v dolním pravém kraji. Oblast mezi vnitřními čtverci je vyplněna tečkami a mezerami, které pojmou informaci o velikosti 4.300 znaků, 7.000 číslic nebo 3.000 bajtů.
Jak snímat QR kód?
QR kód je populární pro svoje jednoduché použití a slušný objem informací. Nejčastější možností, jak kód snímat, je vyfocení kamerou z mobilního zařízení. Stačí mít nainstalovaný program na čtení kódu jako je Kaywa Reader, Google Goggles, Barcode scanner a další. Nasnímaný kód čtečka rozpozná a vygeneruje informaci.
Svoji čtečku QR kódů nabízí i Seznam.cz. Ten QR kód zobrazuje například u služeb Firmy.cz, Sreality.cz a dalších.
Využití QR kódu
V České republice byl podivný znak ve čtverci dlouho opomíjen. Až s nástupem chytrých mobilních zařízení, rychlého mobilního internetu a množství informací, které chceme uložit, nabyl významu. Používá se například k načtení vizitek, kdy by přepisování podrobných údajů zabralo spoustu času.
Využívá se také v inzerci k načtení údajů inzerenta, v reklamě jako odkaz na podrobnější informace o produktu nebo v obchodech, kde poskytuje další informace o zboží.
Zajímavá je také možnost rychlého načtení jízdních řádů nebo kratších článků z novin. Výhoda QR kódu je, že informace zůstane zachována v mobilním zařízení a je možné se k ní kdykoliv vracet.
Vyzkoušejte si tyto dva kódy, které znamenají kvalitní informace a pomoc začínajícím podnikatelům:
Komentáře