Color marketing

Jistě jste už někdy slyšeli o psychologii barev. Barvy v nás probouzí emoce, ovlivňují naše rozhodování a díky tomu skrývají velký potenciál pro efektivní reklamu. Pokud chceme mít logo či reklamu, která lidi přitáhne, je dobré vědět, jak s barvami nakládat a jak je využít ve své komunikaci. 
Color marketing  představuje techniky sloužící k vzbuzení zájmu o produkt pomocí barev. Barvy na nás mají  svůj neměnný význam a představují významný psychologický nástroj. Pomocí barev můžete vysílat významné, pozitivní i negativní informace: podporovat prodej, rozbouřit nebo uklidnit dav, přitahovat pozornost.

Ačkoliv najdeme vzorce preferencí barev mezi různými lidmi, rozdíly na základě pohlaví, rasy či kulturního prostředí jsou značné.

 

Černá – barva je v západním světě  spojená se smutkem, se silou, s inteligencí, ale i zlem.  Zároveň však symbolizuje mužný luxus – vhodná je tedy pro  propagaci luxusních výrobků pro muže. Do svých reklam ji často obsazují luxusní automobilky a kosmetické značky.

mercedes

černá barva symbolizuje luxus

Červená – barva přitahuje pozornost, vzbuzuje silné emoce.  Lidé obklopení červenou barvou vykazují zvýšený tep, subjektivně pociťují, že se jim hůře dýchá. Barva spojená s agresivitou, energií, životem (krev), vášní, pohybem, dynamikou, vzrušením. Tato barva stimuluje apetit. I proto ji využívá ve své komunikaci mnoho restaurací, jako je KFC, McDonald’s a  Pizza Hut.

Růžová – symbol romantiky, něžnosti, lásky a jemných citů. Má velmi uklidňující účinky. Upřednostňují ji především značky  cílící na ženy jako jsou  Victoria’s Secret či kosmetika Avon v její kampaň proti rakovině prsu.

Modrá – tuto barvu naopak upřednostňují značky  pro muže. Modrá uklidňuje a je to barva  věrnosti, loajality (viz modré uniformy), stálosti, moudrosti, důvěry (proto ji  vyžívá mnoho  bank a pojišťoven).  Pokud jsou lidé obklopeni modrou barvou, jejich těla produkuje látky, které zklidňují.

loga

Modrá symbolizuje důvěru, proto ji hojně využívají banky a pojišťovny

Žlutá –jedná se o energetickou barvu, která  symbolizuje veselost, radost, smích, slunce, štěstí a dobrou náladu. Mozek lidí obklopených žlutou barvou produkuje serotonin (látka způsobující dobrý pocit). Pozitivní barva (použitá v menším množství) dokáže povzbudit prodeje.

 

Zelená -   pojí se  se zdravým životním stylem a s přírodou. I proto je to barva mnoha značek propagující zdraví. Po dlouhou dobu . Nese v sobě sexuální podtext, čehož využilo například pivo Tuborg, které ve svých zelených reklamách lákal na „obnaženou“ party.

Bílá - v sobě nese čistotu a nevinnost.  Hodí se k propagaci luxusních výrobků, a to nejčastěji ve spojení s černou, zlatou nebo stříbrnou k podtržení sofistikovanosti svých produktů. Spolu s růžovou a fialovou používá k  propagaci produktů pro ženy.

og

Komentáře

Nahoru