Ctirad Macháček: V Astramodel.cz je nás jen 11. Přesto máme obrat přes 55 milionů

Z ničeho vybudoval jeden z největších velkoobchodů s modelářským zbožím u nás. Věnuje se velkoobchodnímu prodeji modelů na dálkové ovládání, které prodává nyní již hlavně přes internet prostřednictvím svého eshopu Astramodel.cz. Nyní jeho firma dosahuje úctyhodných čísel a patří k jednomu z největších prodejců modelů na dálkové ovládání u nás i v Evropě. A právě majitel firmy nám prozradil, jak se buduje takový velkoobchod s velmi specifickým zbožím.

Ahoj Ctirade, dnes je již značka Astramodel mezi milovníky RC modelů velice známý pojem. Přesto, než jste se vám podařilo dostat až na výsluní, uběhlo mnoho let. Mě zajímá – kolik. Kolik let jsi budoval svůj velkoobchod? A jaké zlomové okamžiky si vybavíš, které byly rozhodující pro to, aby

Buduji jej již více než 10 let, někdy od roku 2004 – a pořád nejsme s budováním u konce :-).

Zásadní přelom nastal s přestěhování do nového objektu v roce 2013, kdy jsme si nechali postavit vlastní „headquarter“ v Uherském Brodě. Jednalo se o investici za více než 30 milionů korun. Stavělo se to 10 měsíců. 31. května 2014 jsme dostali klíče od nového objektu. To byl určitě jeden ze zlomových okamžiků, protože díky tomuto našemu novému domovu jsme mohli výrazně navýšit také kapacitu našeho skladu – skladové kapacity byly ze dne na den navýšeny pětinásobně.

Mohli jsme tak konečně naskladnit miliony kusů zboží od modelů obřích velikostí až po nejmenší náhradní díly. Budova je navíc velice moderní a pomáhá nám šetřit také i jinde – na provozu. Podařilo se nám snížili náklady na provoz energií, zrychlilo se díky nákladní rampě naskladňování a vyskladňování zboží. Logistika je tak mnohem svižnější i díky čtečkám a terminálům na vstupu i na výstupu. Díky tomu dokážeme rychleji pracovat se zbožím a vyexpedovat jej v rekordním čase směrem k našim dodavatelům i zákazníkům.

IMG_0507

Co znamená v rekordním čase?

To znamená, že pokud objednávka je realizována do 14. hodiny, garantujeme odeslání ten samý den a doručení zpravidla do 24 hodin.

Jestli se nemýlím, ty sám jsi dříve šéfoval firmě, která modely na dálkové ovládání sama vyráběla. Proč ses postupem času začal orientovat spíše na samotný prodej, než na výrobu modelů? Co tě k tomu vedlo?

K velkoobchodnímu prodeji, jak jej děláme v současnosti teď, vedla hodně dlouhá cesta. Ale pokusím se historii Astry shrnout do několika málo vět. Počátky Astry lze datovat někdy od roku 1991, je tomu tedy více než 24 let. Tehdy jedna italská firmička jménem Scorpio, ve své době významný evropský výrobce modelů letadel a modelářského materiálu, musela kvůli snížení nákladů přesunout firmu do východní Evropy. S touto myšlenkou přišel Leopoldo Pergher, spolumajitel Scorpio. Bohužel, jednání ohledně přesunu se táhla více než rok a tak se pan Pergher rozhodl, že do tohoto „projektu“ půjde sám na vlastní pěst a bude do něj investovat své vlastní peníze.

Majitelem ASTRy se tak stala italská společnost s ryze českým názvem PRAHA s. r. l. (což je obdoba našeho českého sróčka).

Ještě dneska se zasměji nad historkou s výběrem názvem firmy. V čekárně u notáře pan Alfery (tehdejší vedoucí výroby) neměl zvolený název, tak pan Pergher otevřel noviny a uprostřed byla velká reklama na vůz Opel Astra a bylo vybráno :-).

Našly se provozní prostory, vybrali první zaměstnanci a výzva začít pracovat v zemi, kde výrobní náklady byly na 10 % italských nákladů, tak úspěšně započala.

Firma se zaběhla a působila mnoho let v prostorách bývalého družstva v Suché Lozi. Dnes je obec velmi populární díky panu poslanci Gazdíkovi. Vyráběla modely letadel tradiční dřevěné konstrukce, balzové polotovary, později také zavedla výrobu laminátových dílů a byla průkopníkem technologie vakuovaného polystyrénu. Zkušený R&D tým podpořený kvalitně vybavenou dílnou vyvíjel mnoho desítek modelů ročně. Některé z nich znamenaly převrat v modelařině, jako například dmychadlový Skyray.

Kapacita výrobků byla úctyhodná a blížila se 100.000 modelů za rok. ASTRA byla dvorním OEM dodavatelem všech známých firem, jako například Graupner, Robbe, Simprop, Kyosho, Multiplex, Ripmax, Avio & Tiger, Hobbico, Hobby-Lobby, Staufenbiel, atd.

ASTRA se tak postupně stala stabilní zajímavou firmou pro investory v modelářské branži a tak došlo ke zhodnocení kapitálu drobných podílníku italské firmy PRAHA s.r.l. Novým majitelem se stal Joe Schamuhn z firmy JSB,

nyní jej znáte jako jednoho z bossů největší firmy v RC branži Horizon Hobby a Clive Coote z neméně známé firmy Ripmax, která patřila mezi hlavní odběratele ASTRy. Došlo k dalšímu navýšení výroby a otevření trhu přes další významné distributory. Pan Alfery se rozhodl z firmy odejít a v roce 2002 nastala rošáda, kdy jej nahradila ve funkci ředitele má maličkost. Musím říci, že to byly těžké chvilky, ale během roku došlo ke stabilizaci situace s minimální ztrátou a rok následující byl opět v zelených číslech.

Podařilo se nám rozjet výrobu na 2 směny se 64 pracovníky. Prakticky jsme byli největší evropský výrobce RC modelů. Za vzestupem ovšem nastal prudký a nezadržitelný pád.

A tento prudký pád mělo na svědomí co konkrétně?

Vstup východoasijských výrobců na trh, kterým se skutečně nedalo konkurovat cenou. Jednoduše v Evropě musíš za zaměstnance odvádět poplatky za zdravotní a sociální pojištění, což ale konkurenti z Asie dělat nemuseli.

Tehdy nebylo v Číně legalizované soc. a zdravotní náklady a až je musely začít platit ze zákona, tak firmy vykazovaly podstatně méně pracovníků, než opravdu měly. A z toho důvodu se velice těžko dalo konkurovat ceně. Protože největší problém RC modelů typu ARF je vysoký podíl ruční práce. A tu prostě musíš zaplatit. A pokud tě jeden zaměstnanec v Evropě vyjde třeba 5x dráž než v Číně, tak se to musí zákonitě promítnout i v ceně výrobků.

Naši odběratelé tak začali upřednostňovat několikanásobně levnější prodejce z Asie a my jsme tlak na cenu jednoduše neudrželi a začali přemýšlet nad tím, co tedy budeme dělat dál, když nebudete výrobky vyrábět. A tak jsme v roce 2006 plynule přešli od výroby k velkoprodeji téhož zboží. A v tom se nám zatím velice daří, čili to byl nejspíše správný krok.

Jak se vám vlastně podařilo tak jednoduše přetransformovat výrobní firmu na distribuční?

Pomohly nám k tomu dvě věci. Prozřetelnost a významná přátelství s mnoha světovými firmami. Naše firma se nechtěla soustředit pouze na výrobu svých produktů, ale také na jejich prodej. Měli jsme vlastní distribuční divizi, která zajišťovala také odbyt našich výrobků a nebyli jsme tak závislí pouze na výrobě. Tato prozřetelnost nám pak pomohla v době, kdy právě došlo ke vstupu asijských výrobců na trh.

Tato naše „druhořadá“ divize se však postupem času, jak se nelichotivě vyvíjel trh s modelářským zbožím, rozvinula v divizi majoritní. Tím spíše, že docházelo k řízenému utlumování výroby. Situace nakonec došla tak daleko, že v roce 2006 byla výroba definitivně ukončena. Ripmax a JSB své podíly prodali a ASTRA se tak stala téměř ryze českou společností specializující se pouze na prodej. K tomu nám hodně také pomohla nadstandardní vztahy a partnerství s firmami, se kterými ASTRA obchodovala dříve jako výrobce.

Vzpomeneš si ještě na začátky Astramodel.cz? Byly těžké anebo vše šlo vždy jako po másle?

Začátky nebyly z dnešního hlediska až tak dramatické. O RC modely byl zájem a díky ověřeným dodavatelům jsme měli i trošku štěstí na produkty s vysokou kvalitou. Vytvořili jsme si portfólio kvalitních produktů, zpracovali ceníky, zainvestovali jsme do základní skladové disponibility, neskutečný horor bylo vytvořit 30 stránkový tištěný katalog a pak jsme začali objíždět obchodníky. V prvé řadě jsme se chtěli seznámit, aby nebyl případný business až tak anonymní. Současně jsme zjišťovali i skutečnou situaci na trhu. Současně jsme také spustili internetové stránky, na kterých jsme toto portfolio prezentovali. Ale vše bylo ovládáno ručně, nebylo nic propojené se systémem. Takže první objednávky jsme vyřizovali telefonicky, či mailem, nebo také osobně. Hodně obchodníků nás přijelo navštívit. Chtěli se podívat na naše „zázemí“. To sice tehdy nebylo nic moc, ale patrně v dané době nebylo až tak špatné. Vím, že vždy byli všichni příjemně překvapeni, když viděli, že firma není postavena na jednom člověku a dorazila je i výše skladových zásob. To patrně rozhodlo o zahájení dlouhodobé spolupráce. No a pak se vše vyvíjelo, ne vlastně pořád jsme ve vývoji. Vymýšlíme nové postupy, nové funkce, nový software, hardware. Sledujeme a přizpůsobujeme se trhu a zákazníkům. Je to nikdy nekončící práce a to nás a mě osobně velmi baví. 

Jak ses dostal k Astramodel.cz ty? Vím tedy, že jsi zde nastoupil jako ředitel, ale co konkrétně tě vedlo k tomu, že se sel přihlásil do výběrového řízení?

Začal jsem pracovat jako ředitel. Byl jsem frustrovaný z původního zaměstnání. Pracoval jsem jako SW analytik – programátor a implementátor ERP systémů firmy Centis s.r.o. a po těch letech jsem chtěl změnu a ta logicky vyústila v tom, že jsem šel do ASTRY.

A tohoto kroku rozhodně nelituji. Naopak. Hodně mi na stávající pozici pomohly zkušenosti právě s ERP systémy, které jsem pomáhal vyvíjet dříve. Díky tomu i ASTRA má svůj vlastní ERP systém, který nám neskutečně usnadňuje a urychluje práci. A nebojím se říci, že právě díky předchozím zkušenostem z firmy Centis jsem to tak nějak vše zvládl a dotáhl do stavu, jaký dnes je.

Proč si myslíš, že s vám tak daří? Proč, zatímco ostatní konkurenti spíše stagnují, vy stále rostete?

Máme stabilní koncepci, tím je myšleno to, že zákazníci vědí, co od nás mohou čekat za pět či deset let. Jsme stabilní značkou, která nemění svůj koncept ze dne na den, což je v modelářské branži hodně důležité. Přestavte si, že byste byli po celá léta zvyklí na perfektní salám první jakosti od svého řezníka a on vám tam začal zítra prodávat gothaj, ve kterém bude 1 % masa. Stejně tak je tomu u nás, řekli jsme si, že cena výrobků je pro nás druhořadá, v první řadě nám jde o to, aby naše výrobky a služby byly kvalitní.

Zastupujeme velmi bonitní značky (E-flite, Blade, Spektrum, Traxxas, Futaba a další). Ruku v ruce s tím jde také kvalita našich výrobků. Prodáváme pouze modely, které jsou špičkou na celosvětovém trhu a tak nikdy nebudeme nejlevnější.

Naše zboží tak stále patří k tomu nejlepšímu, co jde na trhu najít, i když je trochu dražší. Ale zase k tomu od nás zákazník dostává dokonalý servis a poradenství, kdy mu poradíme skutečně úplně se vším. O své zákazníky se staráme jak během nákupního procesu, tak i po něm, což právě spousta distributorů neumí anebo nedělá.

20160107_083342

Ctirade, kdo je vlastně vaším zákazníkem?

Jelikož jsme velkoprodejci RC modelů, zboží od nás nakupují maloprodejci, kteří pak zboží prodávají koncovým zákazníkům.

Tedy našimi zákazníky jsou firmy a živnostníci, kteří vlastní kamenné prodejny anebo prodávají RC modely přes internet. My zatím na koncové spotřebitele necílíme, i když samozřejmě je možné si u nás zboží objednat napřímo také, jak formou internetových objednávek, tak i prostřednictvím prodeje na kamenné prodejně ve firemním areálu.

Uvědomujeme si totiž, že tohle bude nejspíše cesta, která nás chtíc/nechtíc v budoucnu čeká.

A ta cesta je?

Zaměřit se více na prodej koncovým zákazníkům. Tedy neřešit jenom velkoobchod, ale také maloobchod.

Co to znamená pro zákazníka. Respektive – dokáže vůbec tuhle kvalitu běžný modelář poznat a ocenit. A pokud ano, tak v čem jsou tedy ty „kvalitnější“ výrobky lepší, než jejich levnější asijské varianty?

Poznat to pozná každý modelář. Naše výrobky se daleko méně kazí. Zatímco u některých čínských kousků dosahuje procento reklamací i třeba několik desítek procent, tak u námi prodávaných výrobků jsou to řádově sotva procenta.

Naši dodavatelé si taktéž hodně zakládají na kvalitě a tak někteří prodejci  mají stanovená pravidla pro výrobu, kdy jejich výrobky mohou vyrábět pouze spolehlivé fabriky a sami si tak selektují, kdo bude moci výrobky vyrábět a sledují celý proces výroby, protože jim jde také o jejich jméno. Proto například , možnost vyrábět model Blade má jenom hrstka manufaktur, které splňují nejvyšší nároky na výrobu, kontrolu kvality.

Na spolehlivost našich výrobků si hodně zakládáme tedy i my a než jakýkoliv RC model pošleme do oběhu a začneme ho nabízet zákazníkům, sami si jej nejdříve otestujeme, sledujeme, co se o něm kde píše a hlavně už dokážeme posoudit za ty roky, jestli model si zaslouží být u nás anebo ne. V prvé řadě nás tedy zajímá kvalita a poté cena.

Takže se lišíte přístupem, kvalitou a cenou. Je zde podle tebe ještě něco dalšího, co vás odlišuje od ostatních na trhu?

Určitě je to stabilita – stanovujeme ceníky s dlouhodobou platností, chováme se předvídatelně. tzn. náš zákazník od nás nemůže čekat nějaké velké cenové excesy či to, že bychom najednou začali prodávat levné a méně kvalitní zboží z Číny.

To, co nás také odlišuje od ostatních velkoprodejců, je to, že máme nadstandardní skladové zásoby. Nehrozí dlouhodobé výpadky, že bychom nějaké zboží neměli dlouhodobě skladem (pokud se nepřestalo vyrábět). Občas se to samozřejmě vzhledem k velkému sortimentu stane, aktuálně máme skladem cca 13 500 objednacích kódů, což znamená než milion kusů zboží. Ale to jsou ojedinělé případy. Sklad tak máme doslova napěchovaný k prasknutí, finančně to ani nebudeme vyjadřovat…. J Ale jedná se o milionové částky.

Dála máme dlouhodobě stejné portfolio značek. Pokud značka nezkrachuje, tak ji prodáváme i několik let.

V neposlední řadě je to naše rychlost. Jak už jsem zmínil, pokud objednávka je realizována do 14. hodiny, garantujeme odeslání ten samý den a doručení zpravidla do 24 hodin. 18. prosince se nám výjimečně stalo, že jsme nebyli schopni všechny objednávky vyexpedovat. Ale počet těchto nevyexpedovaných objednávek by se dal spočítat na prstech jedné ruky.

Určitě bych také zmínil to, že jsme investovali do vlastního ERP systému, ve kterém máme uložená všechna důležitá data a to nám hodně usnadňuje práci. Máme tak dokonalý přehled o skladových zásobách, vývoji cen, prostě o všem :-). A na závěr určitě také třeba zmínit, že co šlo, to jsme zautomatizovali počínaje softwarem, tak logistikou. Tedy minimalizovali jsme manuální práci, kde to jen šlo.

20160107_083643

Dá se říci, že vás dnes živí primárně internetový obchod, byť je zaměřený primárně na velkoobchod?

Ano.

Jak velká je odhadem síť vašich maloobchodních prodejců v Čechách i na Slovensku?

Pamatujeme doby, kdy tu bylo 240 obchodníků před rokem 2008. Teď je to číslo daleko menší, odhaduji kolem 160 obchodníků a rok od roku se toto číslo snižuje o 10-15 % snižuje. Takže tento trend (krize) se projevil i v této branži.

Pokud se budeme bavit o životním cyklu vašeho běžného zákazníka, tedy maloobchodního prodejce, tak jak často u vás nakupuje? Jedenkrát, maximálně dvakrát do měsíce, kdy si objedná větší množství produktů na sklad? Anebo vaši odběratelé nakupují nárazově, kdy zkrátka objednávají zboží až ve chvíli, kdy u něj v obchodě učiní objednávku?

V případě, že se jedná o novou kamennou prodejnu, tak je třeba ji naskladnit, tzn. tato část se odvíjí spíše od investičních možností obchodníka. Bez řádné finanční rezervy se nedá rozjet žádné podnikání a ani v tomto oboru tomu není jinak. Většina dobrých obchodníků se snaží bonitní zboží držet skladem, tzn. mají důležité položky a novinky vždy k dispozici, mají je skladem.

Asi málokterý prodejce (respektive žádný u nás v ČR) nemá tak obrovské skladové plochy, jako máme my (14 000 metru krychlových). Většinou mají menší kamenné prodejny, kde toho skladového prostoru tolik není a tak aktuální trend je, že obchodníci proto musejí objednávat často. Protože nemají kde vše skladovat, aby zákazníka uspokojili.

Zpravidla se tak děje 3x týdně, tzn. 3x do týdne si u nás v průměru obchodník něco objedná. Ti lepší i obden anebo také každý den.

Jaká je průměrná výše maloobchodní objednávky?

Objednávky jsou tak různorodé, že pouhé statistické čísle je zavádějící. Lítá to nahoru a dolů, volatilita je jedním slovem šílená. Jsou to ale řádově tisíce korun.

Ale jen tak pro zajímavost – aktuálně největší objednávka u nás byla za 1,8 milionu korun. Ale pro koho to bylo, to neprozradím :-).

Kolik u  vás ročně utratí ti největší zákazníci?

Zhruba 6-10 milionů ročně, to je největší útrata našich největších klientů.

Jak se liší vedení internetového velkoobchodu oproti klasickému prodeji koncovým uživatelům? Jak třeba motivujete vaše odběratele, aby u vás nakupovali více a častěji?

U velkoobchodních odběratelů pracujeme hlavně s maržemi. Umožňujeme jim nakupovat za a zvýhodněné ceny, připravujeme pro ně akční balíčky. Myšleno tak, že k zakoupenému modelu může prodejce dokoupit za zvýhodněnou cenu příslušenství. Takto prodejce motivujeme k tomu, aby si v rámci těchto slevových nabídek prodejce nakoupil u nás za co nejvíce peněz.

Zasíláme jim s předstihem informační emaily, jaké produkty či novinky přijdou a budou v brzké době zařazeny do nabídky našeho velkoobchodu. Aby měli čas si udělat nějakou předobjednávku v předstihu. Pro naše velkoobchodní zákazníky máme k dispozici také poradenství po telefonu, kdy k ruce dostanou servisního technika, který jim poradí úplně se vším.

Dále pro ně připravujeme na vlastní náklady také české a slovenské manuály. Ale manuály a poradenství s technikem samozřejmě má k dispozici také koncový uživatel.

Pro samotné koncové zákazníky pak připravujeme nový internetový obchod Astraoutlet.cz, kde budeme nabízet výrazně zlevněné položky úplně pro všechny.

Nedá mi to, abych se nezeptal. Když vám velkoobchod tak šlape, proč se nevhrnete také více na samotný prodej koncovým uživatelům?

Protože aktuálně na to nemáme kapacitu, abychom řešili 2 500 malých objednávek. Na sklad máme 2 lidi a aktuálně prostě na to nejsme kapacitně připraveni.

V daných regionech, kde figurují naši maloobchodní prodejci, nejsme také kapacitně schopni obsáhnout samotné poradenství. Protože by pro nás bylo finančně neúnosné v každém městě prodejnu či zástupce, o fixních nákladech za prodejny ani nemluvě. Takže tuto starost necháváme na našich obchodních partnerech.

Pojďme se teď prosím trochu pobavit o číslech. Jak velký je podle tebe trh RC modelů? Kolik se jich ročně prodá a kolik je u nás v nejbližším okolí (bavme se o ČR a Slovensku) fanoušků RC modelů?

Hrubým odhadem by to mohlo být kolem 140 000- 160 000 zákazníků a fanoušků, tedy lidé, co se kolem modelů motají – sečteno za oba trhy – tedy ČR i SK.

Kolik hráčů je na těchto dvou trzích – a to jak z pohledu velkoobchodu, tak i maloobchodu?

V ČR a SK je tu pouze asi 10 velkoobchodů s tím, že ale zároveň tito velkoobchody řeší také maloobchodní prodej svých produktů. Kromě těchto velkoobchodů evidujeme dalších asi 50 větších maloobchodních hráčů, kteří prodají zboží za více než 1 milion korun.

Jaké výše dosáhne obrat Astramodel za letošní rok rok?

Počítáme něco kolem 55 milionů. Co týče obratu, pak každý rok se nám daří jej navyšovat o 10-15 %.

Jak velký tým se stará o web Astramodel.cz?

Vcelku malý – tvoří jej asi jen 11 lidí.

Jaké jsou plány do budoucna v dohledné době co chystáte?

Chystáme letos redesign. Chceme proměnit starý nevyhovující eshop v odpovídající řešení, za které se nebudeme muset stydět.

Chceme, aby se náš internetový obchod co nejvíce přiblížil novým moderním standardům. Zkrátka, aby měl to, co by měl mít každý dobrý eshop. Hodně nás trápí, že web aktuálně nemáme přizpůsobený pro mobily, chceme zapracovat na SEO, zlepšit informační strukturu a dát všemu modernější look. Zároveň chceme spustit již zmiňovaný outletový eshop Astraoutlet.cz. Tedy novinek chystáme docela hodně :-).

Platí podle tebe, že RC modely není a asi nikdy ani nebude koníček pro masy? Pokud ano, tak co za tím podle tebe stojí? Může za to především fakt, že se jedná o dost drahý koníček?

Jednak bych určitě na úvod řekl, že je to určitě drahý koníček vyžadující technickou orientaci. Jednoduše nelze vzít do ruky model a jít létat, pokud nemáte zkušenosti. Tohle jsou určitě ty největší limitující faktory a proto asi u nás každý nebude mít doma model na dálkové ovládání.

I z toho důvodu máme v portfoliu produkty (tzv. sety – RTF – Ready to Fly), které stačí fakticky jen vybalit, nabít baterii a může začít létat anebo jezdit. Snažíme se tak více modelařinu přiblížit koncovým zákazníkům, kteří s provozem RC modelů nemají žádné zkušenosti a přesto je toto hobby hrozně láká.

Přesným opakem těchto modelů jsou pak stavebnice, které si modeláři mohou sami postavit, osadit vlastní elektronikou a postaví si daný model tak, jak chtějí podle sebe. Ale těchto modelářů, co si model sami staví, je však úzká sorta lidí.

20160107_083445

Ty jsi zmínil a vysvětlil pojem RTF, ve vašem eshopu jsem viděl podobných zkratech docela hodně. ARF, PNP, BNF. Co tyto zkratky znamenají.

Dříve byly všechny modely provedení KIT anebo ARF. Až později, někdy začátkem 21. Století se začaly objevovat modely s nainstalovanou elektronikou.

A to RTF, PNP, BNF. 

Jaké jsou náklady na provoz jednoho RC modelu – včetně paliva, náhradních dílů, zakoupení modelů apod. A liší se nějak zásadně ceny u aut, letadel, helikoptér či dronů?

To je hodně individuální. Vysvětlím to na příkladu.

Když si koupíte set, tak tam máte všechno – nabíječku, rádio, baterku, baterku do rádia. Náklady jsou tedy rovné pořizovací ceně tohoto modelu (setu). Ale v případě, že si model chcete samo postavit, tak se další náklady šplhají k tisícům.

Protože taková lepší baterka do auta stojí i třeba 2 000 Kč. Pak záleží také, jestli používáte benzínový motor, kdy musíte dokupovat palivo, jak často se vám podaří model nabourat :-). Proto se to nedá přesně říci, závisí to na mnoha okolnostech.

Ctirade, poslední otázka na závěr. Kde vidíš vaši firmu za 10 let? :-)

Doufám, že na výsluní, jelikož to bude s největší pravděpodobností doba, kdy začnu přemýšlet o předání firmy synovi, aby pokračoval a rozvíjel to, co jeho otec vybudoval.

Komentáře

Nahoru