Dacia – co je tajemstvím jejich úspěchu?

Nenechte se zmást tím, že Dacia možná v našich krajích stále není úplně obvyklým autem. Přitom se jí daří velmi dobře. Nejvíc se prodává ve Francii a domácím Rumunsku.

Rumunská automobilka Dacia existuje už od roku 1966. Od začátku za ní stojí větší Renault, který ji v roce 1999 odkoupil. Přesto si žije svým životem a v současné době prodává modely Logan, Sandero, Duster, Lodgy a Dokker.

Popularita vozů Dacia roste

Značka Dacia v posledních letech zaznamenala nárůst zájmu o své modely. Jak jsme již zmiňovali, hlavním trhem je Francie, druhé místo s 31,2% podílem zaujímá Rumunsko.

Dacia se přitom před pár lety dostala do skupiny top automobilových výrobců, kteří vyrábějí více než 500 000 vozů ročně. Prodej hodně zvedl model Sander, který si oblíbili především v západní Evropě. Oblíbený je i Duster, který potkáte v Rumunsku, Francii a Španělsku. Ve východní Evropě na silnici často uvidíte Dacii Logan.

Už loni Jan Ptáček předpovídal, že rok 2015 bude pro Dacii dobrým rokem, jelikož obohatí nabídku o modely Lodgy a Dokker Stepway. A předpovídal správně. Dacia Lodgy je právě jedním z často vyhledávaných modelů – i díky tomu, že je sedmimístná.

Nicméně co si budeme povídat, úspěch modelu Duster bude těžké překonat. Možná si ještě sami pamatujete, když byl v roce 2010 s velkou slávou představen. Lidé se rozplývali, že je to nejlevnější SUV na trhu a chválili nápaditý design.

8620436328_53716c863a_z

Dacia Duster

V čem tkví jejich úspěch?

Díky čemu se Dacia řadí po boku nejrychleji rostoucích automobilek? Jak se poměrně neznámý výrobce ze země bývalého východního bloku dokázal vytáhnout tak vysoko?

Stručná historie

Jak již bylo řečeno, Dacia je tu s námi dlouho. V historii nebyla příliš známá, bylo to kvůli problémům s režimem, který omezoval vývoz aut do zahraničí. A vše se v dobré obrátilo, když vzal automobilku v roce 1999 pod svá křídla Renault. Tehdy se zrodila nová Dacia.

Designováno v Rumunsku

V roce 2007 bylo v centru Bukurešti otevřeno designové studio, kde pracuje 24 designérů z celého světa (z Rumunska, Bulharska nebo Indie). Díky nepodceněnému designovému vývoji lidé Dacie srovnávají dokonce s nižšími VW.

Testování a kontrola kvality

Hodinu a půl od Bukurešti, na místě bývalé vojenské letecké základny, stojí moderní testovací centrum dokončené v roce 2010. Tam se odehrávají testy výdrže, roboti tam 24 hodin denně otevírají dveře, auta se vystavují enormně vysokým a nízkým teplotám a vlhkosti.

Kromě toho je v okolí ještě 32 km testovacích tratí s různým povrchem (písek, dlažební kostky a všechno ostatní, čemu moderní auto může čelit).

8725856935_d1297d1a6e_z

Dacia Sandero

Takže v čem je to tajemství?

Ve vývoji. Kdybyste se osobně vydali do Rumunska a podívali se, kde vznikají vozy Dacia, bylo by vám to hned jasné. Výrobce neustále usiluje o zlepšování a přitom zvládá svým zákazníkům poskytovat cenově dostupný vůz, který přesahuje jejich očekávání. Dokonce ani náhradní díly Dacia vás nepřijdou draho.

Vlivem Škody u nás očividně Dacia nemá takový prostor, ale to, jak oblíbená je v zemích západní Evropy, mluví za vše.

Fotky: Flickr - Amiga-CommodoreOliver MURANI

Komentáře

Nahoru