Darina Ermisová: Svou první Darabagsku ušila na rizikovém těhotenství, od té doby jsou její kabelky mezi ženami velmi populární

Darina Ermisová, úspěšná žena, která se rozhodla založit si vlastní značku kabelek s názvem Dara bags a od té doby slaví nemalé úspěchy. Darina získala 1. místo v soutěži Živnostník roku 2015 pro Moravskoslezský kraj. Dara bags jsou zkrátka kabelky, které vynikají svým tvarem, vzorem a motivem – každá kabelka je něčím jedinečná.

Dobrý den, Daro. Jste zakladatelkou společnosti Dara bags, což je firma, která se zabývá výrobou kabelek. Vaše kabelky jsou výjimečné a mezi lidmi velmi oblíbené, ale o Vás samotné se toho moc nedočteme, jak byste popsala sama sebe?

Dobrý den, jmenuji se Darina Ermisová a jsem zakladatelkou značky Dara bags. Je mi jednatřicet let, mám manžela Lukáše, za okamžik sedmiletého syna a psa Roňďase. Nevím, jak bych správně popsala sama sebe, ale moji kolegové o mě říkají, že jsem lvice. Bojuji za všechny ve svém okolí, nevzdávám se a nebojím se jít vlastní cestou. Jsem blíženec, takže hlava plná nápadů a vždy v jednom kole.

Co Vás vedlo k rozhodnutí, že si založíte vlastní firmu? Byla jste ve své bývalé práci nespokojená, nebo to byl váš dětský sen?

Dětský sen to úplně nebyl, jako malá jsem chtěla být fotografkou. Ani v práci jsem nebyla nespokojená, před nástupem na rizikové těhotenství jsem pracovala jako manažerka nadnárodního řetězce s oblečením. To, že šití kabelek proměním v podnikání se tak nějak vykrystalizovalo samo.

Nejdříve jsem ušila kabelku pro sebe, pak pro kamarádky, pak pro kamarádky kamarádek a poté už pro ženy, které jsem neznala. Chtěla jsem tomu dát nějakou formu, zařídila jsem si tedy živnostenský list. Když jsem se na konci mateřské rozhodovala, jestli se vrátím do původního zaměstnání, měla jsem už několik švadlen, bylo jasné, že moje budoucnost bude v Dara bags.

Vaší úplně první kabelku jste ušila v době, kdy jste byla na mateřské dovolené. Vzpomenete si, jak dlouho Vám trvalo, než jste ji ušila? A proč jste se rozhodla šít právě kabelky?

První kabelku jsem ušila ještě na škole, byl to takový vak, spíš žebradlo. První kabelku Dara bags jsem ale ušila na rizikovém těhotenství. Byla jsem pozvaná na oslavu narozenin, kam jsem v rámci vycházek chtěla zajít. Neměla jsem ale tu správnou kabelku, tak jsem zasedla za šicí stroj a prostě si jí ušila. Myslím, že jsem nad ní strávila půl dne a stála mě dost nervů. Dodnes tento střih šijeme, samozřejmě prošel vývojem a dnes je ještě o mnoho složitější – a také hezčí, však jej šijí profesionální švadleny. :-)

Dokážete si ještě zpětně vybavit situaci, kdy jste prodala svou úplně první kabelku? Hádám, že si určitě pamatujete, kdo si tvůj první výrobek koupil.

Řekla bych, že už si to nepamatuji. Jakmile jsem umístila své produkty na portál hand-made prodejců, strhla se hotová lavina objednávek. Ale pamatuji si, když jsem poprvé viděla svou kabelku na cizí paní. Byla jsem na dovolené v Řecku a paní tam měla Darabagsku. Vyjekla jsem – bože, to je moje kabelka! Paní se trochu polekala, ale pak jsem jí vysvětlila, že já jsem Dara, která jí ušila její kabelku…

Kdy Vás napadlo, že by se výrobou kabelek daly vydělat peníze?

Nezačínala jsem šít kabelky pro peníze. Šila jsem pro sebe a své kamarádky, až když jsem je prodávala cizím ženám na portálu hand-made prodejců, musela jsem začít stanovovat pevné ceny.

Když se podíváte na kabelky, které jsou k dostání v běžných obchodech u nás, tak jak byste shrnula českou kabelkovou scénu? Je zde možnost prorazit s neotřelým zbožím? Nebo je již trh pevně rozdělený mezi zavedené značky a rozběhnout novou značku je dnes skoro nemožné?

Za tu dobu, co vyrábím kabelky, se situace v Česku znatelně zlepšila. Ženy se nebojí barev, pomalu upouštějí od ‚sportovní elegance‘ a kupodivu se i více zajímají o původ svých kabelek. Vždy je možnost přijít s něčím novým a neokoukaným, ačkoliv jsem někde četla, že už je konec velkým značkám. Nemyslím si to. Každý může přijít se svým nápadem na trh a třeba vznikne nová velká značka. Nejen v kabelkách, ale ve všech odvětvích módního průmyslu.

Jak složité a problematické bylo uspět s vlastním značkou, kterou doposud nikdo neznal?

Měla jsem to štěstí, že jsem už od začátku využívala toho, že moje kabelky jsou vidět. A také je šiji pro ženy, které jsou velice sdílné. Líbí se jim produkt? Jsou s ním spokojené? Pošlou to dál mezi své kamarádky a přítelkyně. A také v době mých začátků nikdo nekombinoval koženku s textilem v takové míře, jako já. Tím jsem i dodnes jedinečná.

Do placené reklamy obecně investujeme málo, vždy máme tolik zakázek, že i přes velký počet švadlen se na kabelky čeká.

Jak jste vlastně získávala své první zákaznice? Je známo, že ženy nerady zkouší novinky.

O ženách se to říká, ale já ten pocit neměla. Přihlásila jsem se na internetové stránky, kde můžete prodávat své ručně vyrobené produkty. Ty pak nabízíte za určitou cenu, je to něco jako malý e-shop, jen je tam více prodejců.  Měla jsem tolik objednávek, že jsem musela najmout první švadleny.

Kabelka je ideální produkt – žádné složité měření, zkoušení, minimum vráceného zboží…

Jak moc ženy u kabelek hledí právě na to, o jakou značku se jedná? Je to pro ně podstatné anebo spíše hledí na vzhled, kvalitu a provedení?

V Česku si zákaznice hodně potrpí na značky. Zastávám názor, že značka musí reprezentovat všechnu tu práci, která za daným produktem je. Nesmí to být jen nálepka nebo nášivka, kterou dostane výrobek někde ve fabrice v Bangladéši. Když se podívám na naši značku, vidím všechny své kolegy a kolegyně, kteří pracují s maximálním nasazením, vidím hodiny dřiny a práce.

Dokážete nám říci, díky čemu jsou Vaše kabelky výjimečné?

Kabelky šijeme přímo v České republice. V Ostravě máme dílnu s kompletním zázemím, dovážíme si materiály z celého světa, střihy tvoříme ve spolupráci s naší mistrovou dílny. Navíc jsme schopni operativně měnit střihy – když vidíme, že by mohla být nějaká část střihu, zejména pak vnitřní konstrukce, řešena elegantněji, není problém změnit výrobní postup z minuty na minutu. Díky tomu vždy prodáváme perfektní produkty.

128B0882f

Co podle Vás žena od kabelky očekává?

Nemohu mluvit za všechny ženy, ale od svých zákaznic vím, že kabelka má být nápaditá, prakticky řešená, měla by pojmout krabičky s obědem či se svačinou, peněženku, telefon, klíče, kosmetickou taštičku… Odpoledne i menší nákup a o víkendu třeba i věci na cvičení.

Čerpáte inspiraci ze zahraniční? Podle čeho se rozhodujete jaký tvar, vzor či motiv bude mít daná kabelka?

Ne, inspiraci ze zahraničí nečerpám. Snažím se vždy se oprostit od toho, co vidím v magazínech a na internetu. Mám pak pocit, že jsem moc ovlivněná cizím rukopisem. Když navrhuji kabelku, kreslím si vždy několik střihů.

Jak moc se změnila náplň Vaší práce od dob Vašeho začátku?

Změnila se markantně. Dříve jsem vedle stříhání, šití a expedice zajišťovala také faktury, objednávky, komunikaci se zákazníky, focení produktů a vkládání na prodejní portály. Dnes již funguji jako návrhářka a manažerka. Také objednávám materiály ze zahraničí, komunikuji s dodavateli a obchodními partnery. Na veškeré ostatní činnosti mám tým profíků.

Mimo kabelek nabízíte také různé doplňky, produkty pro pejsky a parfémy. Tohle vše si vyrábíte také sami?

Produkty pro pejsky si šijeme sami, parfémy jsou vyráběné v ČR dle mých návrhů.

12552679_1045014335520451_277687627954805327_n

Jsou tyto produkty stejně úspěšné jako kabelky?

Ano, jsou. Třeba u parfémů jsme za loňský rok prodali tři várky, v jedné várce je cca sto flakónků, což je vzhledem k faktu, že nejsme parfumériová značka, úspěch.

Jak vypadá marketing pro tento druh zboží? A jak se o Vašich produktech lidé mohli dozvědět dřív?

Marketing vypadá velice podobně jako na každý jiný oděvní produkt. Dříve jsem nabízela kabelky jen na prodejním portále, dnes máme vlastní e-shop, kamennou prodejnu v centru Prahy na Andělu a na Facebooku máme více než 20 000 fanoušků…

V České republice máte zatím 2 kamenné prodejny, kolik jich plánujete ještě v České republice otevřít? A jak jsou na tom pobočky v zahraničí?

V České republice máme dvě prodejny. Jedna je v Ostravě, přímo ve výrobě, druhá je v centru Prahy – na Smíchovském Andělu. Další pobočky plánujeme otevřít, ale zatím na to nemáme dostatečný počet švadlen. Co se týče zahraničí, tak tam prodáváme sami, či přes lokální prodejce.

A jak vlastně vypadá marketing Vaší firmy? Používáte k propagaci svých produktů Facebook nebo jiné webové stránky?

Ano, používáme Facebook. Je to mocný nástroj, jednou fotografií oslovíme desítky tisíc lidí, snadno je navedeme na náš e-shop, kde si můžou vybrat z nabídky osmi a půl tisíce produktů…

Vedle Facebooku používáme i další média – časopisy, noviny, reklamu v tramvajích, letáčky na akcích, podporujeme studentské plesy a sportovní akce. V poslední době i televize, náš příběh se dramaturgům líbí, zařaďují nás do svých reportáží. Většinou se jedná o barterovou spolupráci, placené reklamy máme minimum.

Dokážete nám ukázat statistiky, co se týče nákupů? Jsou častější nákupy v kamenných prodejnách nebo přes internet?

Aktuální statistiky za rok 2015 ještě nejsou hotové, takže bych o nich nerada ještě mluvila. Na začátku loňského roku jsem stanovila hranici obratu 20 milionů korun, takže doufám, že se dostaneme daleko za tuto hranici, jelikož rok 2015 byl pro nás rekordní. 

A co se týče nákupů, častější jsou prodeje na e-shopu. Obvykle to funguje tak, že zákaznice se přijde na prodejnu podívat a velikost, střih a vzorníky, hotovou kabelku si již objedná na e-shopu, kde je mnohonásobně větší výběr.

Kolik lidi v současné době zaměstnáváte?

Zaměstnávám 30 zaměstnanců na hlavní pracovní poměr, dále máme také brigádníky.

A jakým způsobem hledáte nové zaměstnance? Přece jen najít vhodnou švadlenu nemusí být jednoduché. Dnes není zrovna švadlena obor, který by byl populární.

Šikovných švadlenek je už delší dobu nedostatek. A to jsme byli textilní velmoc! Byly tu velké a prosperující podniky, ale většina z nich zkrachovala. Dnes už jsou buď jejich švadlenky v důchodu, nebo si za tu dobu našly úplně jiné zaměstnání. A co se týče švadlen, které vyjdou školu, tam darmo mluvit. Chuť dělat tradiční řemeslo se prostě vytrácí, což je nesmírná škoda. 

Musí vybraná švadlena projít přísným přijímacím řízením, abyste věděla, že je to ta pravá? Jak vlastně poznáte dobrou švadlenu?

Dobrá švadlena se nelekne neznámého šicího stroje. Umí šít na první dobrou a nebojí se ozvat a vyjádřit svůj názor. Takové lidi najít, to je dnes umění. Všichni moji zaměstnanci byli během přijímacího řízení posazeni na svou židli a mohli chvilku komunikovat se svými kolegy. Těch se pak také ptám na názor, chci, aby všichni měli mezi sebou tu správnou chemii. Nejde budovat tým profesionálů, kde si lidé nebudou mezi sebou rozumět.

Pohovor trvá celý den a obvykle má tři kola. Vybereme tu nejlepší švadlenu z nejlepších, ta u nás nastoupí na zkušební dobu. Stalo se nám, že i jedna švadlena odešla sama, měla strach, že se nemůže vyrovnat svým kolegyním.

31177

Jaký máte pocit z toho, když vidíte na ulici někoho s Vaší kabelkou? Tuším, že tento pocit musí být k nezaplacení.

Je to tak, je to pocit k nezaplacení, však za každou kabelkou jsou hodiny práce! Vždycky si řeknu – jo, tak tahle kabelka se nám povedla…

Nemáte třeba strach, že Vaše nápady začne kopírovat konkurence? Jak se případně proti takové konkurenci bránit?

Ne, strach nemám. Moje nápady, barevné kombinace a střihy se dnes poměrně čile kopírují, ale vždycky je poznat můj rukopis, což je úsměvné. Obvykle jde o malé dílničky, jedna švadlenka a jedna slečna na výpomoc. Nic velkého. Dříve jsem to řešila, dnes už investuji svůj čas efektivněji. Zjistila jsem, že stejně zaniknou, snaží se konkurovat cenou, ale obvykle se jim produkty ani nezaplatí.

Jaký byl pro Vás rok 2015? Podělíte se s námi o čísla – jak velký byl obrat, kolik bylo uskutečněných objednávek za rok 2015 a podobně…

Jak jsem již říkala, statistiky za rok 2015 ještě nejsou hotové, takže o přesných číslech mluvit nelze. Ale podle předběžných výsledků víme, že jsme měli něco přes patnáct tisíc objednávek, v průměru 2,3 produktu na objednávku. Pro nás to byl velmi úspěšný rok.

Moc děkujeme za rozhovor!

Natálie je další ženou v naší redakci magazínu Objevit.cz (celkově čtvrtou :-)). Věnuje se převážně novým technologiím, marketingu a sociálním sítím. Natálie se zajímá také o zdravý životní styl a pomocí Instagramu se snaží motivovat a inspirovat ostatní fitness nadšence.

Komentáře

Nahoru