David Kašpar: Piloti nemusí v určitých fázích letu vůbec „řídit letadlo“, v kabině ale určitě nespí

profilovka30 000 – tolik zhruba může být nástupní plat pilota. Za knipl přitom nemůže sednout kdekdo. Do kokpitu vede poměrně dlouhá cesta, během které se musí člověk naučit spoustu vědomostí z různých oborů, nalétat potřebné hodiny, a hlavně úspěšně zvládnout zkoušky.

Kdo by to chtěl absolvovat, když může podstatně snáze nastoupit do jiného zaměstnání, kde bude mít podobné peníze? Naštěstí takoví lidé stále existují. Jedním z nich je David Kašpar, který se už od 16 let prohání po obloze. Zatím ještě studuje vysokou školu a přitom létá jako instruktor, ale kdoví. Možná vás jednou dopraví na dovolenou.

Zdravím tě Davide. V čem teď lítáš?

Ahoj, teď aktuálně létám jako instruktor na jednomotorovém letounu Zlín Z42 a Z142. Ale udržuji si i kvalifikace potřebné pro dopravního pilota. Občas létám i bezmotorově na kluzácích.

K tomu ses, ale asi musel prokousat, ne? Na jakém stroji jsi začínal?

Začínal jsem v 16 letech v Jaroměři na kluzáku L-13 Blaník.

Za svůj život jsi už určitě vyzkoušel více letadel. Je v pilotování jednotlivých typů nějaký zásadní rozdíl?

S každým letadlem se létá jinak. Principy jsou podobné, ale je potřeba dodržovat postupy pro každé letadlo.

Troufl by sis i na Airbus A380?

S důkladným výcvikem asi ano. 🙂

A teď? Kdybych za tebou přišel, že mám na ranveji tenhle kolos a potřebuju akutně odletět, protože jsem ho právě ukradl. Zvládl bys to?

To zřejmě ne. Popravdě řečeno, asi bych s letadlem ani neodjel od stojánky. Možná, kdyby vedle mě někdo seděl a pomáhal mi, tak bych odletěl, ale nic lehkého by to určitě nebylo.

Máš nějakou srdeční záležitost? Letadlo, které pilotuješ nejraději? Případně. Sníš o tom, že bys mohl vyzkoušet létání s nějakým konkrétním typem?

Jednou bych si velice rád zalétal na nějakém „warbirdu“ z druhé světové války. Například s letadlem F4U Corsair, nebo na Dakotě… Jinak srdcovka pro mě je Zlín 226, se kterým jsem měl možnost létat v Jaroměři.

A co máš vůbec na létání nejraději?

To je těžké jednoznačně říct. Vidět svět z ptačí perspektivy, svobodně létat, ale i například dovézt cestující bezpečně za jejich dovolenou.

VýhledKdy tě vůbec poprvé napadlo, že bys mohl být pilot?

Poprvé asi ve 12 letech, kdy jsem s dědou stavěl modely letadel a létal se vším možným na PC. K 15. narozeninám jsem dostal poukaz na let v simulátoru v ČSA a instruktor mi doporučil začít s kluzáky.

Kdy člověk může začít létat? Předpokládám, že si musíš udělat nějaký průkaz. Obdobu řidičského průkazu.

Začít se může v 15 na kluzácích. Od 18 je možné létat motorově, jako soukromý pilot. Obchodní pilot je také od 18 let a průkaz dopravního pilota lze získat od 21 let.

Kolik to řádově stojí?

Od úplného začátku, až do kokpitu dopravního letadla stojí výcvik okolo 1 milionu korun. Ale nemusí to být tolik. Záleží, jestli letecká společnost do vás „zainvestuje“ a zaplatí finální typový výcvik na konkrétní letadlo.

Pokud to chápu dobře, tak je možné využít obdobnou možnost, jakou mají vojenští doktoři. Těm armáda platí studium a dostávají dokonce i nějaké kapesné, ale pak si musí odsloužit určitý počet let.

Možností je mnoho. U armády ti zaplatí výcvik, ale musíš pro ně, tuším, 10 let létat. V civilu je to jiné. Pokud se nedostanete do nějakého kadetského programu, tak si výcvik musíte platit sami. Někdy vám letecké společnosti zaplatí typový výcvik, poté pro ně musíte určitou dobu létat.

A jak to je dneska vůbec s platy v letectví? Vyplatí se to dělat kvůli penězům, nebo musí být člověk fanatik do letadel, aby podstoupil tu dlouhou cestu do kabiny dopravního letadla?

Hlavně začátky jsou těžké, většinou máte finanční závazky a počítáte každou korunu. Nástupní plat se liší podle mnoha faktorů. Dejme tomu, že základní nástupní fixní plat se pohybuje okolo 30 000 Kč. Pilot ale dále dostává bonusy za odlétané hodiny, počty přistání atd. Postupem času se dá dopracovat až na plat kolem 100 000 Kč měsíčně.

Plat instruktora je závislý od odlétaných hodin. Je menší, nutno ale dodat, že instruktor neručí za 200 cestujících, které sedí v letadle. Vše má svoji cenu.

Když jsme nakousli problematiku peněz, musím se taky zeptat na prestiž. Sice dnes lítá podstatně více pilotů, protože je větší letový provoz, ale asi je to stále velice prestižní povolání, ne? Májí z tebe rodiče a prarodiče radost?

Myslím, že to dříve, řekněme v 60. letech, bylo prestižnější. Teď je to povolání skoro jako každé jiné, i když stále to má svůj „lesk“. Nutno říct, že se změnil i přístup aerolinek k pilotům…

Rodina mě vždy podporovala a já se snažím dělat vše pro to, aby na mě byli hrdí.

Pokud se nepletu, ty stále studuješ na Katedře leteckej dopravy v Žilině. Kolik let dohromady trvá, než se reálně dostaneš za knipl dopravního letounu?

Reálně se dá za 3 roky od začátku výcviku dostat na pravou sedačku dopravního letadla. Ale záleží na počasí, a hlavně přístupu žáka.

Záleží také, v jakém druhu výcviku jsi. Pokud děláš integrovaný výcvik dopravního pilota, musíš podle předpisů stihnout výcvik do 3 let. Pokud jsi v modulovém, tak nejsi časově omezený.

Dále záleží na finanční situaci, a jak už jsem říkal, i na přístupu samotného žáka.

A jak s tím souvisí to počasí? Jak konkrétně může ovlivnit dobu studia?

Ve všeobecnosti záleží na povětrnostních podmínkách. V zimě se létá méně, protože je například zvýšené riziko námrazy. Na podzim může být kvůli dešťům podmáčená dráha. Nejvíce se toho stihne odlétat na jaře a v létě.

Co všechno musíš jako pilot umět? Jaké máš ve škole předměty, případně v čem všem se musíte orientovat? Ono to je asi docela komplexní povolání. Nestačí jenom, jak se prezentuje v počítačových hrách, párkrát za let zakroutit kniplem.

Musíme umět všechno potřebné k letu. Letecký zákon, meteorologii, plánování, navigaci. Dále je potřebné technicky znát letadlo, postupy, komunikaci. Celkem je 14 zkoušek na dopravním úřadě.

Samotné létání je jenom zlomek celé práce pilota. Musejí se vypisovat dokumenty, kontrolovat počasí, studovat meteorologické mapy a letecké informace.

Když jsi mluvil o tom, že jsi lítal i na PC. Můžeš říct, jestli se to aspoň vzdáleně podobá letu v reálném letadle? Případně v čem?

Já jsem létal na Microsoft Flight Simulatoru X. A pokud si člověk koupí všechny příplatky, můžeme mít kokpit, se všemi funkčními prvky, který vypadá skutečně reálně. Dají se tedy „pilovat“ postupy, které jsou stejné jako skutečné létání. Samotný let je ale pořád počítačová hra. Pilot nemá odezvu, a kdyby se něco stalo, tak se hra načte znovu. To bohužel ve skutečném životě nejde. 🙂

kokpitVíš, ještě jsem se chtěl zeptat na několik věcí ohledně samotného pilotování. Z různých zdrojů jsem slyšel, že autopilot dnes už je natolik dokonalý, že piloti dopravních letadel mohou za kniplem za určitých podmínek i spát. Vážně se to děje? Je to vůbec možné?

Je pravda, že dneska je autopilot tak vyspělý, že piloti nemusí v určitých fázích letu vůbec „řídit letadlo“, v kabině ale určitě nespí. Dělají monitoring paliva, komunikují. Někdy se na dlouhých letech vystřídají s kolegy a poté spí v prostou pro cestující. U některých společností si pilot může při určitých okolností na 15 minut, za přítomnosti vedoucí kabiny, oddychnout, to je ale výjimečná situace…

Co všechno dnes autopilot dovede?

Pokud je vybavené letiště, posádka i letadlo, tak dnešní moderní autopilot dokáže i sám přistát. U nás je to ale možné jen na letišti v Praze a v Bratislavě.

A o co všechno se naopak během letu musí starat pilot?

Pilot během letu kontroluje samotný let a správnost autopilota a navigace. Počítá palivo, komunikuje, hlídá počasí a veškeré letové údaje.

Zažil jsi někdy krizovou situaci? Případně. Čeho se obecně piloti nejvíc bojí?

Jednou mě ve výcviku vytrestalo počasí, z hor se snesla mlha a najednou nebylo skoro nic vidět. Byl jsem rozhodnutý bezpečnostně přistát v Košicích, ale nakonec jsem přes Poprad v pořádku doletěl domů do Žiliny.

Jinak piloti se asi nejvíc bojí význačného počasí, které není nikdy příjemné. Dopravní létání sice už není tak závislé na viditelnosti, protože se létá podle přístrojů. Ale stejně u malých letadel je největší strašák asi námraza, bouřky a s nimi spojená silná turbulence, bleskové výboje atd. U velkých letadel je to především turbulence a nebezpečný střih větru. Když má pilot možnost, tak se radši bouřce vyhne. Bouřka je vždy nepříjemná a někdy může být i velice nebezpečná.

V současnosti také, bohužel, roste riziko teroristických útoků.

Když jsem letěl letadlem naposled, tak při přistávání docela foukalo, takže letadlo se různě kymácelo, a to už jsme byli těsně nad ranvejí. Představoval, jak to asi funguje. Jestli tam je pilot, který nervózně nadává a doufá, že to vyjde. Přistává, s nadsázkou, se zavřenýma očima. Nebo jestli jsou v klidu, maximálně soustředění a přesvědčení, že to klapne. Jak to je?

Pilot si musí být vždy 100% jist, že má vše pod kontrolou, a že je vše v souladu s příručkou letadla, pokud má sebemenší pochybnosti, tak přeruší přistání, opakuje přiblížení. Popřípadě letí na náhradní letiště, kde jsou příznivější podmínky.

Připouštíš si vůbec, že se může něco stát, nebo na to nemyslíš? Podíváš se někdy v televizi na pořad o leteckých katastrofách?

Každý se něčeho bojí, bohužel i já jsem byl svědkem pár leteckých nehod, i když se stávají výjimečně. Důležité je se z nich poučit a udělat vše pro to, aby se již nikdy neopakovaly.

Takže ti sledování pořadů s katastrofickým scénářem nevadí?

Nevadí, snažím se z chyb ostatních poučit. Z 90 % je letecká nehoda selháním člověka. Důležité je nikam urputně nespěchat, poté dělá člověk chyby, které když se sečtou, mohou vést k nepříjemnostem.

IMG_1488Na závěr mě už napadají snad jen dvě otázky. Je v kabině slyšet tradiční potlesk po úspěšném přistání, nebo si cestující namáhají ruce zbytečně?

Spíš ne, respektive to piloti přímo při přistání nevnímají. Jednak jsou zavřené dveře do kokpitu, dále mají sluchátka a hlavně se plně soustředí na bezpečné přistání a úkony, takže se to většinou dozvědí až od stewardů… 🙂

A úplně poslední věc. Jak jde létání skloubit s rodinným životem? Neříkají starší kolegové, že jim manželky furt nadávají, že někde lítají?

Je to složité, pokud není pevný roster, tak rodinný život někdy dost trpí. V zimě třeba můžete jít na 3 měsíce létat do Ománu, Indie nebo Kanady. Je důležité mít v rodině podporu a mít jasno, co všechno chcete obětovat. Nicméně si myslím, že to jde skloubit. Znám mnoho pilotů, co mají šťastný rodinný život.

Je častější, že má pilot pevně daný roster, nebo spíš létá, kam ho pošlou? Jaký je obvykle letový harmonogram dopravního pilota? Existuje něco jako dlouhý a krátký týden, maximální počet odlétaných hodin atd.?

To záleží od jednotlivých společností. Jsou takové, které mají pevný plán. Například 5 dní létání a 4 dny volna, nebo 2 týdny létání a týden volna.

Jsou ale i takové, u kterých nevíte, kde budete zítra.

Davide, díky moc za čas, který jsi mně a našim čtenářům věnoval. Doufám, že se někdy potkáme na palubě.

Já také děkuji a budu se těšit někdy na viděnou na palubě. 🙂

Někteří roboti už píší lepší články než lidé. Proto jsme si do redakce Objevit také jednoho robotického pomocníka pořídili. Pojmenovali jsme ho Ondřej Kolda, aby se cítil plnohodnotnou součástí týmu. Na druhou stranu, Ondřej Kolda o sobě prohlašuje, že je studentem Mediálních studií v Olomouci, a že žije. Takže kdoví, co jsme si to vlastně v internetovém obchodě koupili.

Komentáře

Nahoru