10 neřestí líného bloggera

Jste už někdy unavení z publikování příspěvků na svůj blog nebo z propagování svých výrobků či služeb na sociálních sítích? Když budete cokoliv dělat delší dobu, stane se pro vás tato práce příliš monotónní a vy si začnete rozvíjet špatné návyky. Pokud již blogujete nějakou chvíli, můžete například pozorovat, že vaše příspěvky jsou čím dál kratší nebo že už nepíšete vůbec.

Takže pokud se přistihnete, že děláte některou z následujících deseti věcí, dejte si třeba volno, než ucítíte, že kolem vás znovu krouží inspirace.

bloggers-why-y-so-lazy-685x324

1. Nerozlišování fakt

Pro mnohé weby je nepřítelem číslo jedna rozeznat fakta od pouhých nezajímavých informací. Některé weby se snaží psát jen hodnotné příspěvky o zajímavých faktech a statistikách, jiné však chtějí vytvořit co nejvíce příspěvků, které nejsou podloženy žádnými údaji, a tak vás bombardují svými neinformovanými názory. Na jednu stranu mít vlastní názor a osobnost pomáhá bloggerům spojit se se svým publikem. Ale na druhou stranu bloggeři, kteří si vymýšlí, dříve nebo později ztratí důvěryhodnost.
Další věcí, kterou byste v souvislosti s ověřenými fakty dělat neměli, je vychrlit několik faktů bez uvedení jejich zdroje. To je jako kdybyste si je vymysleli.

halfTrue

2. Žádné nebo kradené obrázky

Porušení autorských práv u obrázků je u bloggerů nejčastěji se vyskytující trestná činnost. Takový normální blogger obvykle jen projde obrázky z Google vyhledávání nebo z Facebooku a pak je vloží do svého příspěvku bez uvedení zdroje. Pokud je obrázek chráněn autorským právem, nakonec se to vymstí. Hlídání vlastníka obrázku či fotografie je dnes velmi těžké, protože obrázek je mnohokrát přejímán na různých webech, Facebooku a jiných sociálních sítích nebo je dokonce trochu pozměněn v Photoshopu. Z tohoto důvodu může být někdy opravdu obtížné určit původní zdroj daného obrázku.
Ale pokud narazíte na příspěvek bez jediného obrázku, můžete si být jisti, že jste narazili na opravdu líného bloggera. V době sociálních sítí je opravdu směšné snažit se upoutat pozornost čtenářů bez zahrnutí vizuálních prvků. Bez obrázků nebude váš obsah rozhodně tolik čtivý a lidé jej nebudou sdílet na Facebooku či Google+. A ani na jiných sociálních sítích.

no-image-found

3. Příliš mnoho citací

Nic vás nenaštve natolik než článek, ve kterém je jen malý úryvek textu pojednávající o nějakém jiném článku. To jsou takové ty příspěvky, na jejichž konci se objevuje něco jako „Čtěte více“. Ne – pište více! Nebo tam nebylo nic hodnotného, co byste mohli v příspěvku zmínit? Pokud ne, sdílejte přímo odkaz na zdroj a nenamáhejte se s psaním článku.
Mějte se na pozoru před jakýmkoli bloggerem, který do svých příspěvků neustále vkládá jen citace ze článků jiných lidí. Jako blogger máte přece povinnost vyjadřovat nové komentáře, myšlenky a nápady.

4. Použití stejného textu jako nadpis a trvalý odkaz

Někteří bloggeři často dají dohromady pár klíčových slov pro název článku, ale přehlíží jak důležité je vytvořit unikátní funkční trvalý odkaz. Bloggeři používající CMS jako WordPress mohou nastavit jako trvalý odkaz jiný text než je text nadpisu. To je klíčová možnost, protože nadpisy mohou obsahovat libovolné množství slov, ale trvalé odkazy nejlépe fungují, když obsahují tři až pět slov (například deset-neresti-lineho-bloggera). Líní bloggeři to dělají tak, že jako URL článku nechají název článku, který je často delší než deset slov. Taková URL adresa pak vypadá pro vyhledávače jako spam. Ale fajn, i jejich obsah je pravděpodobně spam, takže možná to tito bloggeři dělají vlastně dobře.

5. Editace po publikování

Že je špatné editovat příspěvek po jeho zveřejnění? Ano, ale ne tak úplně. Jistě je normální upravit nějakou věc, které si při kontrole před publikováním jednoduše nevšimnete. Ale pokud to někdo dělá tak, že napíše příspěvek, publikuje ho a teprve potom si ho po sobě znovu přejde, je to špatný postup. No a ještě horší je, když si ho po sobě třeba vůbec nepřečte. Vždycky pamatujte na to, že pokud stisknete „Publikovat“, váš příspěvek už je veřejně viditelný. A vždy je také lepší přečíst si svůj text ještě předtím. Nechcete přece opravovat překlepy a chyby, na které vás upozorní vaši čtenáři.

6. Neodpovídání na komentáře

Jak dlouho poté, co přestanete odpovídat na komentáře vašich čtenářů, přestanou veškeré komentáře psát? Zamyslete se nad tím. Bude to totiž brzy. Je totiž nutné obousměrné zapojení – vašich čtenářů, ale i vás.
A nezapomeňte na spam. Pomocí diskuzních systémů jako je třeba Disqus nebo komentářů přes Facebook můžete kontrolovat spam.

no_comment_by_the_CrispY-685x428

7. Odkazy na sociálních sítích

Publikují na sociální síti odkaz na článek bez dalších podrobností. Tito bloggeři jsou již natolik unavení, že se nevzmůžou ani na jedinou větu, která by jejich příspěvek na Facebooku, Twitteru, Google+ či jiné sociální síti rozšířila. Jsou pak vlastně jen ekvivalentem sociální RSS čtečky ukazující na jejich blog.

8. Žádná záloha

Možná jste se také setkali s případem, kdy jeden z nešťastných, ale líných bloggerů na sociální síti publikoval příspěvek o tom, jak byl jeho blog napaden a on ztratil veškerou svoji práci. Vždycky předtím tvrdil, že nějaké zálohování je zbytečnost, že je to jen jeho koníček, nic vážného a že jemu se to přece stát nemůže. Ale pak najednou zmizí několik měsíců nebo let jeho práce. Nebuďte naivní. V dnešní době se může stát obětí útoku opravdu jakýkoli web i jen blog.

9. Nedůsledné publikování

Častá otázka mezi bloggery je jak často publikovat příspěvky. Tohle je dost relativní otázka. Rozhodně ale nepište nějaký příspěvek jen kvůli tomu, abyste něco napsali. Piště jednoduše tehdy, když budete mít o čem psát. Možná by ale nebylo na škodu vytvořit si nějaký plán (například 8 příspěvků za měsíc), abyste dali svému publiku najevo frekvenci příspěvků, na které se mohou těšit a očekávat je.

10. Žádná inspirace

Každý blogger by se měl sám sebe zeptat: Mám publikum, které se na mé příspěvky těší? Mám témata nebo problémy, o kterých bych chtěl psát? Líný blogger v nějakém bodě totiž vyčerpá nápady. Ale blogger buduje vztah se svým publikem a stejně jako každý vztah i tento může v průběhu času zklamat. Jakmile zjistíte, že píšete (trochu s nadhledem) o počasí, o tom, co budete mít k obědu, nebo co se stalo v metru, asi raději nepište nic.
Pokud chcete mít dobrý vztah se svým publikem, vyžaduje to nadšení a odhodlání. Musíte být 100% odhodláni poskytnout jim kvalitní obsah. Pokud to nemůžete dodržet, pak přestaňte ztrácet jejich čas – a co je ještě důležitější tak i svůj vlastní. Zdřímněte si, odpočiňte a najděte si něco, co vám opět dobije baterky.

inspiration_sign-685x547

Zdroj: dashburst.com, obrázky: politifact.com, dashburst.com, the-crispy, cjbirch.com

Komentáře

Nahoru