Detektor lži pro sociální média

Detektor lži pro sociální média

Všichni víme, že si lidé rádi vymýšlejí a ještě raději si přibarvují skutečnost. Jak jinak by také vznikaly drby? Člověk vezme pravdu, trochu si ji přibarví a pošle ji dál. Nakonec je z toho samozřejmě lež jako věž, protože si ji přibarví každý. Z veškerých informací a informačních kanálů se tak trochu stává bulvár. Jak tedy zjistit, které informace jsou důvěryhodné?

Výzkumníci z University of Sheffield dostali grant přímo od EU, aby vytvořili nástroj pro měření pravdivosti údajů obsažených v sociálních médiích.

Online drby dle kategorií

Podle tiskové zprávy bude tento nový nástroj klasifikovat online drby do čtyř typů, a to spekulace (např. zda úrokové sazby mohou růst), polemika, mystifikace (lži se šíří nevědomě), dezinformace (lži jsou šířeny účelně a se zlým úmyslem).

Online drby dle kompetence autora

Cílem nástroje je automatická kategorizace zdrojů podle jejich autority, tedy kompetence nebo pověření k vytváření a šíření takových zpráv. Kategorie zdrojů se pak děli na zpravodaje a novináře, odborníky, očité svědky nebo příslušníky prosté veřejnosti. Nástroj by měl sledovat i historii a pozadí vzniku zpráv šířených pomocí twetterových účtů, které vznikly výhradně za účelem šíření nepravdivých informací.

Algoritmus?

Nebudeme zde spekulovat, jestli vznikající systém bude spolehlivý, či nikoli. Zatím se neví, na základě jaké technologie či algoritmu bude tento nástroj fungovat. Mohli bychom pouze spekulovat, že s největší pravděpodobností bude stát na sémantickém algoritmu.

Například algoritmus Googlu je, jak víme, poměrně sofistikovaný, přesto vychází z více než 200 jedinečných signálů neboli vodítek, pomocí kterých lze odhadnout, co asi ve skutečnosti hledáte. Velmi ráda bych tedy viděla nástroj, který vytvoří Sheffield a který dokáže posoudit, na čem je daná informace založena.

Podstatný problém online světa

Víte, co je v online světě za podstatný problém? To, že je založen na vlastním modelu publikování. Neexistují žádné editory pro kontrolu kvality, které by zkontrolovaly text před jeho zveřejněním. Smutným výsledkem absence takového nástroje je velké množství webů, které obsahují nesmysly.

Posláním Googlu je tlačit stránky s kvalitním obsahem vzhůru napříč vyhledávačem, a naopak stránky nekvalitní zatlačit dolů.

Nejúčinnější řešení

Podaří se Sheffieldu vytvořit něco podobného pro sociální média? Nejúčinnějším řešením ale stále zůstává samotný úsudek lidí, kteří se mohou samostatně rozhodnout o kvalitě zdroje a pravdivosti informací.

Zdroj: www.marketinglens.co.uk/articles/view/238/The-social-media-lie-detector

Obrázek: blog.lib.umn.edu

Tým redaktorů magazínu Objevit.cz se skládá z poměrně mladých lidí, kteří psaní článků a pohybování se ve světě IT pokládají za svůj koníček, věnují se mu a tudíž mu i rozumí.

Komentáře

Nahoru