Do servisu se v prvních třech letech dostane více než třetina notebooků. Které značky jsou nejspolehlivější? A jak je to s pozáručními opravami – vyplatí se?

Který výrobce notebooků vyrábí ty nejspolehlivější přístroje? Je to Dell, Apple, nebo snad Lenovo? Hledáte-li laptop, který vydrží i velmi nešetrné zacházení a nevypoví službu hned poté, co na něj vyprší záruka, pravděpodobně jen ztrácíte čas. Jistě, na trhu jsou i modely, které toho snesou opravdu hodně, ale v praxi se míra poruchovosti příliš neliší. S trochou štěstí vám bude po několik dlouhých let věrně sloužit i low-endový model. A pokud je vaše druhé jméno smolař, budete pravidelně servisovat špičkový stroj.

objevit_01

Poruchovostí notebooků se v roce 2009 zabývali experti z americké firmy SquareTrade, Inc. V rámci studie hodnotili jednotlivé značky notebooků (zkoumaný vzorek čítal více než 30 000 notebooků a netbooků z celého světa). Výsledky, do kterých byly zahrnuty běžné poruchy vzniklé opotřebením i poškození vinou uživatelů, byly vskutku zajímavé…

Ze studie vyplynulo, že se nejpozději do tří let projeví závada vyžadující odborný servis u každého třetího notebooku. Míra poruchovosti přitom v každém následujícím roce rapidně narůstá. V případě nových notebooků se stářím do jednoho roku je riziko závady poměrně zanedbatelné (7,2 %). Ve druhém roce života notebooku je ale pravděpodobnost výskytu závady již 19, 7 %. A množství servisovaných notebooků ve třetím roce je 31 %.

Co se týče rozdílů mezi levnými a drahými notebooky, nejsou nijak markantní. Notebooky s pořizovací cenou nad 20 000 Kč mají v prvním roce života jen o cca 0,5 % nižší poruchovost než levnější modely. Nejhůře dopadly netbooky, které jsou osazeny nejlevnějšími komponenty.

Od studie sice uběhl nějaký ten pátek, ale kvalita notebooků se od té doby příliš nezlepšila. Naopak se zdá, že se kazí stále častěji, o čemž svědčí narůstající počet diskuzí na téma „který notebook je nejspolehlivější“. Odpověď zní „žádný“ a na místě je spíš jiný dotaz. Aneb co s porouchaným notebookem, který již není v záruce? Vyzpovídali jsme zkušeného technika ze společnosti servisní centrum Abax, která se v oboru pohybuje již 19 let.

objevit_02

Jak je to s pozáručním servisem? Vyplatí se oprava notebooku, nebo je výhodnější koupě nového stroje?

Oprava se ve většině případů vyplatí, o čemž svědčí i míra realizovaných oprav (cca 80 %). Seriózní servis notebooků vám cenu opravy dopředu prozradí a doporučí, zda je lepší pořízení nového stroje.

Mohl byste to trochu rozvést? Obecně se traduje, že jsou opravy drahé…

Tak tomu většinou není. Nejde-li o notebook s pořizovací cenou řádově v desítkách tisíc korun, zaplatíte za běžnou výměnu komponent několik tisíc. Rozhodnete-li se pro nový notebook, budete platit za všechny součásti, což je logicky dražší než výměna či oprava jen některých součástí. Samozřejmě záleží na rozsahu konkrétní opravy a cenové politice vybraného servisu. Technik by měl po provedení diagnostiky zákazníka kontaktovat a dát mu na výběr. Například u nás mohou zákaznicí předem uvést maximální částku, kterou jsou do opravy ochotni investovat.

Někoho může od servisu odradit doba trvání opravy. Jak dlouho pozáruční oprava notebooku trvá?

Dobrý servis opravy neprotahuje, ale samozřejmě záleží na typu závady. Mám-li být konkrétní, Abax se snaží o to, aby měl zákazník do týdne notebook zpět. Nejde-li o příliš komplikovanou opravu, při které je zapotřebí objednat speciální náhradní díly, podaří se to. Diagnostika a oprava zabere cca 5 dní, ale je nutné započítat i 2 dny pro dopravu.

Myslíme i na lidi, kteří notebook potřebují ke své práci. Nabízíme expresní opravy do 24 hodin, čehož využívají i zákaznici, jejichž notebooky jsou v záruce. Zákonná lhůta pro vyřízení reklamace v záruční době může trvat až 30 dní, což je pro spoustu lidí nepřijatelné. Někdy je zkrátka efektivnější obětovat pár tisíc a mít pracovní nástroj k dispozici velmi rychle.

Vaše servisní středisko funguje již od roku 1995. Jak se vám podařilo dlouhodobě udržet na špici i v tak konkurenčním prostředí? Vracejí se zákazníci jen kvůli příjemným cenám?

Pro spoustu lidí je cena rozhodující, nicméně za zmínku stojí i další bonusy. Nabízíme svoz zařízení po celé republice (tedy jak vyzvednutí, tak i doručení), neúčtujeme si práci za diagnostiku závad, umožňujeme sledování průběhu opravy online a nabízíme i samostatný prodej náhradních dílů do notebooků… Je toho více a mnohé služby nabízí i jiné kvalitní servisy. My tyto „bonusy“ bereme jako standard a snažíme se o co nejvstřícnější přístup.

objevit_03

O servisním středisku Abax

Společnost ABAX servisní centrum s.r.o. poskytuje profesionální služby v oblasti servisu notebooků, PC, tiskáren a další elektroniky již od roku 1995. Servisní technici řeší měsíčně cca 800 zakázek, což je více než 10 000 oprav za rok. Mezi zákazníky jsou koncoví uživatelé, firmy i státní instituce. Další informace najdete na www.abax.cz.

Placená inzerce na magazínu Objevit.cz. V případě zájmu o reklamní články, či jiný způsob reklamy nás informujte.

Komentáře

Nahoru