Doba plochého designu a konec skeuomorfismu

Doba plochého designu a konec skeuomorfismu

V souvislosti s plochým designem si můžeme naprosto dokonale vybavit Windows 8 s jejich dlaždicemi. Nikdy se však o něm a o jeho protivníkovi skeuomorfismu nemluvilo tolik, jako teď v souvislosti s nadcházejícím iOS 7. Co to tedy vlastně ten plochý design je a proč se k němu všichni najednou tolik obrací?

Flat design – tedy plochý design, je grafický styl, který si zakládá na tom, že v jednoduchosti je krása. Nepoužívá žádné abstraktní ozdobné prvky, stíny, přechody či reliéfy. Je to minimalistický způsob designu, je hladký, plochý.

To byla jen jednoduchá definice, tento nový grafický směr si však rozhodně zaslouží podrobnější rozebrání. Takže teď jednodušeji, podrobněji a srozumitelněji pro každého:

Nová filozofie designu

Přemýšlejte o ploše vašeho počítače. Nebo kalkulačce na vašem iPhonu. Nebo jakékoliv jiné aplikaci v některém vašem zařízení. Všechny tyto digitální výtvoy jsou navrženy tak, aby vypadaly jako reálné věci, po kterých jsou pojmenovány. Ale opravdu ještě potřebujeme všechny ty vizuální podněty a další detaily, které nám mají připomínat skutečné věci? Lidé, kteří obhajují plochý design, si to nemyslí. Argumentují, že důležitější je jednoduchost a přehlednost uživatelského rozhraní.

Místo toho tvrdí, že grafické uživatelské rozhraní by se mělo zaměřit více na funkčnost než na styl. Mělo by se zbavit zkosených hran, přechodů, stínů a odrazů, stejně jako by mělo formovat lepší zážitek pro uživatele.

flat_design_examples

Plochý design.

Skeuomorfismus – protivník, který je o mnoho desítek let starší

Abyste pochopili plochý design, musíte pochopit i jeho protivníka: skeuomorfismus. Skeuomorfismus se totiž naopak zaměřuje na vizuální triky, s použitím detailů a ornamentů vytváří jednu věc, která se podobá druhé. Skeuomorfismem by se dala nazvat třeba imitace obložení ze dřeva. Skeuomorfismus se v designu obecně zaměřuje na to, aby zvládl digitální prvek zobrazit tak, jak vypadá ve fyzickém světě.

Skeuomorfismus se v digitálním prostoru datuje již do 80. let minulého století. Například Apple představil úplně první koncept plochy a ikon, které vypadaly jako složky a kousky papíru. Tehdy bylo grafické počítačové rozhraní pro většinu uživatelů zcela cizím pojmem. Potřebovali tak i ve světě počítačů mít něco známého, co znají z běžného života. Skeuomorfismus jim v tom pomohl, díky němu se ovládání počítačů stalo jednodušším.

Design ve stylu skeuomorfismu se snaží co nejvíce přiblížit designu reálných věcí.

Design ve stylu skeuomorfismu se snaží co nejvíce přiblížit designu reálných věcí.

To byla minulost, ale jak je to dnes?

Jak se osobní počítače staly všudypřítomné, méně a méně lidé potřebovalo vizuální podněty, ikonky nebo tlačítka, aby pochopili všechny funkce. Skeuomorfismus přestává být populárním. Nahlíží se na něj spíše také jako na toho, kdo dělá obrazovky nepřehledné a přetížené zbytečnými detaily. Pro novou generaci designérů, z nichž většina nepamatuje svět bez počítačů, se tak stal vyvrhelem.

Nepřidávejte nadbytečné údaje, které nejsou k funkčnosti nezbytné. To je základním pravidlem každého moderního designéra. Plochý design prý v jistém smyslu vlastně „není nic nového – je to jen zkratka pro modernismus s velkým M“.

Kdo s koho?

Přestože existují i názory, že plochý design je vlastně taky pořád skeuomorfismus, ve většině případů spolu tyto dva směry jen bojují. A kdo vyhraje? Budoucnost zřejmě sází na plochý design, jen uživatelé si na něj ještě nestačili zvyknout. Zkuste si malý test na jednom webu. Podívejte se na dvě tlačítka a klikněte na to, které se vám více líbí. Vy teď víte, že jedno je v duchu plochého designu a druhé spíše skeuomorfismu, ale berte v úvahu, že mezi těmito dvěma tlačítky si vybírají i lidé, kteří to nevědí a jen bezmyšlenkovitě kliknou na to, které se jim zdá přívětivější. A tlačítko ve stylu plochého designu rozhodně nevyhrává…

heronize_me_flat_design_vs_skeuomorfism

A co bude pak?

I když se svět definitivně (vidíme to u Microsoftu, Googlu a teď i Applu) přesouvá k plochému designu, nebude to navždy. Můžeme jen tipovat, zda vydrží tak dlouho jako skeuomorfismus. Jednou zase někdo přijde s něčím lepším. Ale to už se díváme moc do budoucna…

Zdroje: webdesignledger.comgizmodo.compinterest.com, nmmr.nl

Komentáře

  • Glokta

    super článek, docela mi vrtalo hlavou proč je windows 8 takový jednoduchý na design.

  • abacus

    Hlásat konec skeuomorfismu je hodně předčasné a patrně i zbytečné. Grafika počítačů se rozvíjela od hodně abstraktních variant omezených technickými možnostmi. Textové uživatelské rozhraní bylo vypilováno k maximální účelnosti, která dodnes některým aplikacím chybí po přechodu na grafická rozhraní. GUI od počátku užívala skeuomorfismu v míře limitované jen možnostmi HW. Podle mého nárůst výkonu počítačů v 90-tých letech nepřinesl uživatelům příliš mnoho reálných přínosů pro práci, protože byl spotřebováván zdokonalováním skeuomorfních prvků UI. Dovolil bych si paralelu s architekturou. Od prosté masívní románské stavby se počítačový design přes skiny gotiky, baroka a secese dostává zpět k jednoduše působícímu funkcionalismu (který ale je nesnadno nalézti). Počítačový design konečně dobíhá staletý vývoj architektury a výtvarného umění. Místo barokního obžerství efekty přichází požadavek ergonomické a efektivní funkcionality, konečně respektujíci i fyziologii vnímání. Jednoduchost a prostota už není dána technickými limity multimediálních rozhraní, ale vyššími požadavky uživatelů – estetickými a ergonomickými. V roce 1925 architekt Adolf Loos napsal skvělou stať „Ornament a zločin“. Zastánci plochého designu si v ní určitě se zadostiučiněním počtou. Konec skeuomorfismu ale neočekávejme. Do skutečně užívané architektury současnosti patří i „podnikatelské baroko“ a proto ani neočekávám, že počítačový monitor se stane místem, kde bude pravidelně vytříbený design.

Nahoru