Dotykový displej, který můžete ohýbat a natahovat

Dotykový displej, který můžete ohýbat a natahovat

Existují dotykové displeje a 3D displeje. Ale teď je tu ještě jeden, který oba tyto kombinuje: flexibilní displej, který mohou uživatelé ohýbat a natahovat.

To, co uvidíte, připomíná displej možná trochu vzdáleně, nicméně držme se tohoto názvu, který se pro nový vynález užívá.

Jak to funguje

Displej, navržený podle Dhairya Danda a Roba Hemsleye – oba z MIT Media Lab, se nazývá „Obake“. Název pochází z ducha měnícího svůj tvar z japonských mýt. Je složen z pružné gumy. Celá věc sedí před kamerou sestavenou z projektoru Kinect, který promítá obrázky na list. Kamera také měří, jak hluboko se obrazovka strčí dovnitř nebo jak moc se roztáhne.

Pokud za ni zatáhnete, vytvoří horu. Pokud ji promáčknete, máte údolí. Přejedete prstem a displej snímá tření. Natáhnete a ukazuje zkreslení obrazu.

Displej 2,5 D

To vše směřuje k vytvoření displejů, které jsou skutečně 3D. Současná technologie umožňuje vidět 3D obraz, ale je to spíše optický klam než skutečnost. Virtuální realita umožňuje uživatelům manipulovat s objekty pomocí gest, ale displej, kterého se můžete skutečně dotknout a protáhnout jej je další nejlepší věc, kterou můžeme vymyslet. Dand a Hemsley svůj vynález nazývají 2,5 D displej.

Něco nového

A je tu i další aspekt tohoto díla. Současný stav displejů stále pracuje se stejnými předpoklady, které jsou známé od dob prvního využívání počítačové myši. Jenom byla myš nahrazena vaší rukou. Vše to ale stále předpokládá 2D obraz.

Mnoho 3D obrazů pracuje stejným způsobem a nevyužívají plného rozsahu gest. Proč to mu tak je? Technicky to není těžké. Jako uživatelé počítače jsme všichni zvyklí používat určité způsoby ovládání.

Je to podobné jako důvod, proč klávesnice vypadá tak, jak vypadá. Klávesnice se podobají psacímu stroji, i když neexistuje žádný logický důvod, proč mít QWERTY nebo QWERTZ klávesnici. Existují i jiné způsoby, jak klávesy uspořádat. Ale QWERTY nebo QWERTZ klávesnice je standartní, většina lidí ji umí používat.

Takže vytvoření 3D displeje, který používá zcela neznámá gesta, by bylo sebezničující. Dand a Hemsley chtěli sestavit něco, co by bylo interaktivní, ale ne tolik matoucí, aby to bylo nepoužitelné.

To je důvod, proč šli s designem takovou cestou, jakou šli. Pružný povrch umožňuje mnoho gest, které už lidé znají, ale zároveň může jít nad rámec možností typického dotykového displeje.

Nejistá budoucnost

Ovšem než se takovéto displeje začnou masově rozšiřovat například do chytrých telefonů, je to ještě dlouhá cesta. Jestli k tomu vůbec někdy dojde…

Zdroj: mashable.com

Tým redaktorů magazínu Objevit.cz se skládá z poměrně mladých lidí, kteří psaní článků a pohybování se ve světě IT pokládají za svůj koníček, věnují se mu a tudíž mu i rozumí.

Komentáře

Nahoru