Dnes vyšlo 1 článků

Elektromobily: cestování budoucnosti?

Podle Mezinárodní energetické agentury IEA by v dohledné době až 70 procent nově vyrobených vozů mělo jezdit na elektřinu. IEA si od toho slibuje hromadné snižování emisí a celosvětové spotřeby energie. Až na výjimky však zatím elektromobily díru do světa motorismu neudělaly. Vývojáři i ekologové tak spíše s nadějí hledí do budoucnosti.

První pokusy o sestavení elektromobilu byly dokončeny asi padesát let před vynálezem automobilu se spalovacím pohonem. Elektromobil Ema vznikl v bývalém Československu už v roce 1971. Masové rozšíření automobilů na elektrický pohon se však tak úplně nekoná dodnes.

V České republice je vlastnictví vozu na elektropohon spíš okrajovou záležitostí pro fanoušky. Hlavními příčinami jsou vysoká pořizovací cena a složitější dobíjení motoru.

05_Elektromobily cestovani budoucnosti1

Tesla Model S za 3 miliony korun je v současnosti asi nejslavnějším elektromobilem světa. Zdroj: wikimedia.org

Návratnost pořizovacích nákladů (zatím) neláká

Cena nového elektromobilu může být oproti autu na benzin třeba trojnásobná. Nejslavnější elektromobil Tesla model S stojí v přepočtu dokonce kolem 3 milionů korun. Takové cifry zatím trochu přebíjejí i fakt, že by se vstupní investice měla majiteli vozu začít vracet s každým dalším najetým kilometrem.

Náklady na kilometr jízdy startují na hranici 40 haléřů. Cenový rozdíl elektromobilu oproti vozu na spalovací pohon by se tak měl vrátit přibližně po 400 000 najetých kilometrech. Majitelé elektromobilů navíc dostanou od svého distributora výhodnější sazbu na odběr elektrické energie.

Ekologicky šetrná doprava je také podporována státem. Každý nákup automobilu s elektricky poháněným motorem má česká vláda zájem dotovat. Vozy splňují emisní normy EURO a jsou tedy osvobozeny od jednorázového ekologického poplatku při registraci. Ten přitom může být pro vozidla nesplňující emisní normy vůbec až 10 000 Kč. Vzhledem k výši pořizovací ceny ale podobné částky české řidiče nechávají spíše chladnými.

Leckde ve světě jsou na tom s vládní podporou alternativní dopravy mnohem dál. Například v Norsku je nákup elektromobilu osvobozen od veškerých daní, včetně daně z přidané hodnoty. Podle toho to také na norských silnicích vypadá – až čtvrtinu nově prodaných aut tvoří tato ekologicky šetrná vozidla.

Čechům se nechce plánovat nabíjení

Elektromobily mají průměrný dojezd do 400 km, po kterých je nutné motor na plný výkon znovu zdlouhavě nabíjet. Zdlouhavě přitom znamená do jedné hodiny u profesionální dobíjecí stanice nebo až 12 hodin z domácí elektrické zásuvky.

Síť nabíjecích stanic podél důležitých dálnic nebo ve větších městech postupně houstne. Problém s dobitím ale mohou mít řidiči v některých okrajových částech České republiky. Vyjet s elektromobilem na cesty tak obnáší jistou ochotu plánovat. Celkové zlepšení situace by mohlo alespoň částečně přispět k průlomu na českém automobilovém trhu.

05_Elektromobily cestovani budoucnosti2

Průměrný dojezd elektromobilů je kolem 400 kilometrů, po kterých se znovu musí dobít. Zdroj: wikimedia.org

Požitek z ekologicky nenáročné jízdy

Jako každý způsob dopravy mají i elektromobily své výhody i nevýhody. Finanční úspora je významným argumentem, která se řidičů dotýká nejvíc bezprostředně, ale dlouhodobý horizont návratnosti Čechy zatím odrazuje. Na druhé straně okamžitá účinnost automobilů na elektrický pohon spočívá v šetrnosti k životnímu prostředí. Elektromobily svým provozem neprodukují žádné výfukové plyny. Nevypouští emise ani zápach a jezdí velice potichu.

Cestujícím tak nabízí velmi specifický požitek z jízdy. Třeba svezení některým ze špičkových modelů automobilky Tesla Motors patří k zážitkům, které na této planetě nejsou právě všední. Nejen představitelé energetických organizací tak nadále věří, že se elektromobily z praktických i emocionálních důvodů postupem času výrazněji prosadí také u nás.

Tým redaktorů magazínu Objevit.cz se skládá z poměrně mladých lidí, kteří psaní článků a pohybování se ve světě IT pokládají za svůj koníček, věnují se mu a tudíž mu i rozumí.

Komentáře

Nahoru