Dnes vyšlo 1 článků

Eliška Vyhnánková: Cítím se být konzultantkou v tom pravém slova smyslu 1/3

Eliška Vyhnánková: Cítím se být konzultantkou v tom pravém slova smyslu 1/3

Slečna, která zastupuje na Twitteru a Facebooku české dámské sociálno. Přes den krotí sociální sítě (co dělá po večerech, to raději ani nechtějte vědět :-)). Na internetu vystupuje pod uměleckým nickem Annaud. Je držitelkou Nobelovy ceny za mír na LinkedInu. A navíc má sladké křestní jméno, jmenuje se Eliška :-). Co víc si přát? Snad jen více fanoušků a followerů na Objevit…

Ahoj Eliško, co tě vlastně přivedlo k sociálním sítím a kdy se tomu tak stalo?

Ahoj Michale. Jen pro upřesnění – Annaud vlastně není nic uměleckého, je to přezdívka z diskusních fór (Lopuch, Okoun, Lapiduch), která mi tak nějak zůstala :).

Dobře, píšu si :-).

Právě jsem v procesu vytváření obsahu nové homepage a při té příležitosti jsem sama trochu vzpomínala. Internet mě vždycky fascinoval. Patřím ke generaci, která si pamatuje jeho začátky, krásu vytáčeného spojení, internetové kavárny, první radost s domácího připojení, první odeslané e-maily. Byla to ta úžasná doba, kdy když osmnáctiletá holka naprogramovala s HTML a CSS dobře vypadající stránky, půlka internetu na to zírala s otevřenou pusou a chtěla s ní jít na rande. To byly časy … ;)

Po příchodu sociálních sítí jsem byla dlouhou dobu normálním fanouškem. Zkoušela jsem všechny služby, které mi přišly pod ruku, četla odborné články. Postupně jsem si začala uvědomovat, že tomu možná rozumím víc, než je obvyklé. Napsala jsem první článek pro TyInternety. Ohlasy byly kladné. Napsala jsem další. Když jsem začala o sociálních sítích mluvit s přáteli v hospodě, překvapivě je to zajímalo. Během té doby jsem pracovala v rodinné firmě (velkoobchod s cukrovinkami), pak jsem s kamarádkami založila FAN BASE a rok se jí věnovala naplno. V jistém momentu ale přišla chvíle, kdy jsem si uvědomila, že musím začít znovu vydělávat na hypotéku a ne si jenom užívat všech těch geekovských serepetiček kolem sebe, abych neskončila jako Stuart v Big Bang Theory. Prostě tak trochu dospět :).

Sociální sítě byly jasná volba, nicméně mi trvalo asi 14 dní přemýšlení, precizně uklizeného bytu, papírů počmáraných myšlenkovými mapami, než to došlo i mně samotné. Zveřejnila jsem na Twitteru informaci, že hledám práci v social médiích a mělo to velký ohlas. Upřímně mě zaskočilo, že jsou mi opravdu firmy ochotné platit za něco, co je mým koníčkem. A tak jsem nastoupila do NEWTON Media.

Proč ses rozhodla věnovat se sociálním sítím jako freelancer? Nebylo by pro tebe jednodušší být zaměstnancem?

Zaměstnanecká pozice v NEWTON Media mi dala neuvěřitelné množství zkušeností, včetně možnosti pracovat s několika lidmi, jichž si velmi vážím. Obrovsky to posunulo moje vnímání sama sebe, mých znalostí a schopností. Ponořila jsem se naplno do světa monitoringu sociálních sítí, zjistila jsem, že vášnivě ráda školím a měla jsem relativně dost volnosti na rozvoj. A samozřejmě s tím ruku v ruce šly jistoty jako pravidelný plat a stravenky.

Po necelých dvou letech jsem ale cítila, že moje práce v NEWTONu je již hotová. Nástroje na monitoring šlapaly, jak jen mohly, obchodníci už mě na schůzkách s klienty tolik nepotřebovali a i já jsem cítila, že na volné noze mohu dělat víc. Navíc jsem znovu zatoužila po své vlastní svobodě.

Co je vlastně náplní tvé práce? Co děláš, jak to děláš a proč ti za to lidé a firmy platí? A proč by své peníze měli utrácet právě u tebe?

Cítím se být konzultantkou v tom pravém slova smyslu. Každý klient má specifické požadavky a nelze úplně škatulkovat. Ale zjednodušeně řečeno jsem jim průvodcem na cestě ke kvalitnější práci se sociálními sítěmi. Počínaje úplnými začátečníky, kteří neví nic o Facebooku, přes jednotlivce či malé firmy, které potřebují popostrčit a hledají někoho, kdo je naučí sociální sítě používat efektivněji, až po firmy, kterým pomáhám implementovat sociální média včetně výběru konkrétních pracovníků a školení zaměstnanců.

Baví mě školit, předávat znalosti. To je pozice, ve které jsem se našla a ve které budu pokračovat, dokud to bude možné. V současné době nemám mezi klienty nikoho, komu bych se starala o plnění Facebooku. Netvrdím, že to někdy nedělám, v mnoha případech to jinak nejde, ale snažím se maximálně docílit toho, aby si klienti své profily na sociálních sítích spravovali sami. Když tohle říkám lidem z agentur, tak si rvou vlasy a ptají se, kde mám jistoty v podobě pravidelných měsíčních “fíček” za správu klientových profilů. Nemám a nepotřebuji. Raději jsem pyšná na jejich rozvoj a můj přínos na téhle cestě.

Firmy (nejen u nás, ale i ve světě) nejsou v současné době vůbec připravené na nástup sociálních sítí, přitom se už jedná o hodně komplexní obor. U tzv. social media managera je nutná znalost copywritingu, PPC, grafiky, kreativy a strategie (ideálně v co nejpokročilejších podobách) a k tomu ještě dostatečně dominantní pozice ve struktuře firmy, aby mohl prosazovat své kroky a aktivity. Řekněte mi, který social media manager tohle má? Je jich jako šafránu. Ve většině případů navíc tuhle funkci v rámci firmy zastává někdo jako bokovku, protože ani větší společnosti nepřikládají komunikaci na sociálních sítích takový význam, aby byly schopné vytížit jednoho či více zaměstnanců naplno. Když to pak srovnáte s firmami, které se do toho opřou opravdu naplno …

A i díky tomuhle neutěšenému stavu mám velmi široké pole působnosti. Lidí a firem, kteří to potřebují naučit, je stále mnohonásobně víc, než těch, kteří už to umí.

Dá se podle tebe krocením sociálních sítí uživit? A nebo je to neustálý boj o přežití? Přece jenom z laického pohledu to totiž vypadá, že by to mohl dělat každý….

To je bohužel problém, který tak trochu připomíná i další “marketingové specialisty” a “finanční poradce”. Většina takových “odborníků” si je dobře vědoma toho, že stačí vědět víc, než potenciální klient. A už jsme si řekli, že potenciální klient většinou neví nic.

Všemožní guruové, specialisté, manažeři a lektoři tak rostou jako houby po dešti. Agentury volají a nabízejí tisíce fanoušků na Facebooku za hubičku. Z historek slýcháte o expertech, kteří si s úsměvem řeknou o desetitisíce korun za založení firemního profilu na Facebooku…

Dokážu si celkem představit, že tihle extrovertní chytrolíni v dobře padnoucím obleku možná umí krátkodobě vydělat i víc, než já. Ale v dlouhodobém kontextu je pro mne mnohem důležitější důvěra a kvalitní vztah se spokojeným klientem. Navíc jde o něco, v čem nehledám krátkodobý výdělek, abych pak šla vydělávat peníze nějak jinam.

Schválně jsem si spočítala, odkud pochází mé příjmy z dosavadních 11 měsíců na volné noze. Celých 82 % je z dobré zkušenosti s mojí prací, ať už se jedná o dlouhodobé klienty, jejich doporučení, nebo nové klienty, kteří byli na mých školeních a následně mě oslovili. Dalších 12 % příjmů je ze zakázek, které vzešly od mých přátel či známých, kteří se na mne obrátili ve chvíli, kdy oni či jejich firma potřebovali konzultaci či školení – v mých očích jde také o dobré jméno a důvěru mého okolí. A pouze 6 % příjmů vzniká na základě osobní propagace, ať už jde o webové stránky, profil na serveru Na volné noze, můj newsletter či vystoupení na konferenci. Věřím, že právě dobré jméno a pověst je to, co dává vydělávat těm, kteří si to ve svém oboru zaslouží.

Nevidím na bankovní účty svých kolegů profesionálů, ani na bankovní účty “expertů”, ale já vydělávám na volné noze určitě víc, než kdybych byla zaměstnanec. Dostala jsem v posledních měsících několik zaměstnaneckých nabídek, ze kterých by se mi ještě před dvěma lety rozklepaly kolena. Bylo obrovsky těžké je odmítnout, ale v současné chvíli je moje dostatečně zaplacená pracovní svoboda velmi důležitá.

Netvrdím, že se to nikdy nezmění. Ona totiž volná noha není taková sranda, jak si všichni představují. Svobodu si musíte odpracovat a zasloužit. Jsou za tím roky tvrdé práce, vzdělávání a sedmidenní pracovní týden. Těch sedm dní v týdnu ale dělám přesně to, co opravdu chci, poznávám obrovskou spoustu nových a inspirativních lidí a většinou u toho posedávám po kavárnách a klábosím o Facebooku. Hypotéku si zaplatím, na BMW ještě rozhodně nemám (ale tvrdě na tom pracuju :)).

Všimla jsem si, že oproti mnoha lidem v mém okolí umím najít radost v čemkoliv, co dělám. Vnímám to jako jednu ze svých pozitivních vlastností. Dokážu si tedy představit, že někdy v budoucnu přijde nabídka, kde motivace cílem bude silnější, než motivace finanční a třeba ze mne bude zase zaměstnanec.

Eliška Vyhnánková

Docela nedávno jsme si povídali o Facebooku a sociálních sítích s Adamem Zbiejczukem. Ten tvrdil, že Facebook je ideální síť pro důchodce :-). Souhlasíš s ním?

Je to hlavně ideální síť pro všechny. Najdeš tam všechno a co je nejdůležitější – skoro všechny. A v tomhle kontextu je to opravdu ideální sociální síť pro babičky a dědečky, ale nejen pro ně – i pro ostatní méně zkušené věkové kategorie. Sama se už mnoho let snažím přesvědčit svojí maminku, ať si účet na Facebooku založí. Zaprvé patřím mezi nezbedné potomky, co se celé dny neozvou, takže by alespoň mohla zjistit, jestli vůbec žiju a zadruhé, přesně jak říká Adam, je to místo, kde se velmi snadno dají sdílet rodinné zážitky a příběhy, komunikovat, sdílet. Některé ostatní sociální sítě tohle mají také (nemusíme jmenovat), ale chybí jim ona kritická masa uživatelů.

Představ si, že jsem malý podnikatel, kterému všude omílají, jak mocným nástrojem jsou sociální sítě. A logicky dojdu tak k závěru, že nutně musím být také na Facebooku. Je tam přece totiž také má konkurence. Co bys mi poradila? A podle čeho bych si měl vybírat „svou“ sociální síť pro rozvoj mého podnikání?

První věc, na kterou bychom si společně sedli, by byl fakt, jestli opravdu MUSÍŠ být nutně na Facebooku či jiné sociální síti. Není důležité být všude, mnohem důležitější je být tam smysluplně a neplýtvat časem svým, svých zaměstnanců a v neposlední řadě penězi. Pak bych s tebou probrala tvé plány – obchodní, marketingové, jaké máš očekávání, jaká je tvoje celková marketingová a komunikační strategie, kolik peněz hodláš do sociálních sítí investovat.

Byla bych otravně zvídavá a pravděpodobně bych rýpala i do oblastí, do kterých jsi ty sám ani nerýpal. Tenhle obrovský balík informací by mi pak pomohl se rozhodnout, jakým směrem se vydáme.

Pořád je ale nutné myslet na to, že Facebook či jiná sociální síť jsou pouze nástroje! Konkurence má mimochodem také telefon a počítač s e-mailovým účtem. Musíš ho mít taky, to je samozřejmé. Bez toho se neobejdeš. Ale to, jakým způsobem ho využiješ ty a oni, může vést k enormně rozlišným výsledkům. Začít psát příspěvek na Facebooku je stejné, jako vytočit telefonní číslo. Zbytek je na tobě.

Dá se podle tebe spočítat, jak moc výhodný třeba právě onen Facebooku pro firmy? A teď nemyslím z pohledu brandingu, ale z pohledu návratnosti investice. Jednoduše řečeno, dá se podle tebe spočítat, že když utratím 1 milion korun na kampaň na Facebooku, tak že se mi to vrátilo?

Zrovna dnes jsem se nahlas rozesmála u tohohle obrázku, který nasdílel Honza Řežáb:
http://tomfishburne.com/2012/02/social-media-roi.html

Stoprocentně se to spočítat prostě nedá a troufám si říct, že to ani nikdy nepůjde. Jasně, můžeme si změřit, kolik u nás na webu utratil uživatel, který přišel z konkrétního příspěvku na sociálních sítích nebo z konkrétní kampaně. Můžeme si, pokud budeme mít šikovné analytiky či nástroje, změřit ještě pár dalších super metrik.

Velmi ráda bych si v tomhle případě sáhla na analytiku firem jako Coca-Cola, Starbucks a podobných. Musí to být dechberoucí dokumenty … ale možná taky nejsou. Zkus si schválně na tohle téma promluvit třeba s Petrem Andrýskem, který má mezi klienty Lidl s 222 tisíci fanoušky. Jaký to na vedení Lidlu dělá dojem? Jak s tím pracují? Kde vidí návratnost? Jak a co měří? S čím jsou spokojeni?

Takže proto přichází často na řadu slovo branding … :)

O Facebooku se již několik let tvrdí, že dosáhl svého vrcholu. Že už nebude dále růst, ale naopak stagnovat a uživatelé se postupně zaměří na více specifické sociální sítě. Co ty si o tom myslíš? Kdy se podle tebe růst Facebooku zastaví?

Uživatelé čím dál víc touží po jednoduchosti a Facebook je ve své stávající podobě moc komplexní. Ale Mark Zuckerberg a jeho tým zatím neustále potvrzují, že se umí přizpůsobovat a inovovat. Nákupy služeb jako jsou Instagram, WhatsApp a nejnověji Moves ukazují, kam směřují očekávání. Facebook se bude měnit, osobně dokonce očekávám, že v příštích dvou letech výrazněji, než kdy jindy. Bude větší důraz na mobilní zařízení a jednoduchost jednotlivých samostatných mobilních aplikací.

Kde se růst Facebooku zastaví? Podle mnoha předpovědí se měl zastavit již mnohokrát a pořád nic. Má stále velké kapacity, když si uvědomíme, kolik lidí na této planetě není připojeno k internetu. Intenzivně se pracuje na technologiích, které byly schopné doopravdy propojit celý svět a Mark se nijak netají, že vývoj těchto technologií plně podporuje a je to v jeho zájmu. Připočtěme si uživatele, kteří v současné chvíli používají jiné sociální sítě podobného typu – tady půjde o dlouhodobou strategii, která ukáže nebo neukáže vítěze, pak tu máme i politickou situaci v různých zemích, která velikost Facebooku může výrazně ovlivnit. Zkrátka a dobře, pokud Facebook v budoucnu nic nezkazí a bude i nadále myslet dopředu tak, jak to dělal doposud, upřímně věřím, že v současné době je na méně než polovičních číslech. Možná i třetinových, pokud budu velký optimista. K tomuhle odstavci se vrátím za pět let a možná mě hodně pobaví.

Myslíš, že hrozí třeba i katastrofický scénář, kdy by došlo k úplnému zániku Facebooku?

Ne :).

Eliško, pojďme teď na chvíli opustit fiktivní horrorové scénáře a pověz nám trochu více o tvé práci. Zkus se nám trochu pochlubit tím, co se ti během tvé dosavadní kariéry povedlo. Popiš prosím jeden ukázkový příklad, kdy se ti podařilo něco mimořádného.

Vzhledem k zaměření své práce jsem hlavně pyšná, pokud se podaří mimořádné věci mým klientům, kteří se mnou rostli. Nádherným příkladem jsou pro mne ŽENY s.r.o., projekt, u kterého jsem od jeho vzniku (až je mi někdy zatěžko nazývat je tím neosobním slovem klient). Začínali jsme od úplných začátků a nyní jsme už mnoho měsíců ve stavu, kdy jen občas nahlédnu, jestli je vše v pořádku, starám se o technickou podporu, správu administrátorů, zakládání nových stránek, ale v obsahu a celé komunikaci jsou ŽENY s.r.o. naprosto samostatné.

V druhé polovině ledna (mimochodem v době po snížení organického dosahu, ze kterého všichni tak panikaří) zveřejnily příspěvek, který skončil nakonec u 540 tisíc oslovených uživatelů, žil více jak 3 dny a přivedl nám něco přes 600 fanoušků (v té době měla stránka ŽENY s.r.o. kolem 6000 fanoušků). Nemluvě o tom, že na další cca měsíc zvýšil i organický dosah následujících příspěvků. Nebudeme si nic nalhávat – byl zábavný, ne prodejní. Ale tak Facebook funguje a je potřeba vhodně kombinovat, aby to nebylo jen o lovu na fanoušky, ale také o efektivitě. Jsou příspěvky, jejichž cílem je engagement a příspěvky, jejichž cílem je byznys. ŽENY s.r.o. odvádějí výbornou práci v obém a jsou nesporně tím krásným ukázkovým příkladem, kdy se mi (ve spojení s jejich nadšením) podařilo něco mimořádného.

Bez kterých nástrojů se při své práci neobejdeš? Využíváš nějaké placené tooly?

Pro práci na sociálních sítích neustále střídám Hootsuite a Buffer (obojí v placených verzích), v kombinaci s nativními aplikacemi či webovým rozhraním daných služeb. Když je potřeba, sáhnu po monitoringu sociálních sítí v NEWTON Media a občas se s chutí perfekcionisty položím do analytiky Socialbakers. Jsem matematický analfabet, ale když ta čísla někdo zpracuje za mne, ráda se jimi prohrabu. Marketéři, a nejen ti, často zapomínají vyhodnocovat svou činnost a učit se z výsledků. Přitom je to ohromně důležité pro další růst.

Co se týká dalších nástrojů, bez kterých se pracovně neobejdu, od prvního dne na volné noze používám Toggl na time tracking a Fakturoid na fakturaci.

Kdyby sis měla vybrat jen jeden nástroj pro svou práci, který by to byl a proč?

Omnifocus na správu úkolů. Bez něj bych se mohla rovnou přestěhovat do blázince.

Tento rozhovor však ještě pokračoval dále. Přečtětě si jeho druhou část!

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru