Eliška Vyhnánková: Opravdu musíš být nutně na Facebooku či jiné sociální síti? 2/3

Eliška Vyhnánková: Opravdu musíš být nutně na Facebooku či jiné sociální síti? 2/3

Volné pokračování první části rozhovoru s Eliškou Vyhnánkovou alias Annaud. Jak jinak než o Facebooku :-).

Eliško, dříve Facebook umožňoval přejmenování skupin. Pak toho ale začali mnozí zneužívat a rázem se ze skupin typu „Máme rádi zábavu“ stávaly skupiny s názvem „Milujeme Paroubka“. A tak to Facebook zatrhl. Existuje tedy vůbec nějaká šance, když například dělám rebranding a neutrácím na Facebook zrovna miliony, abych si mohl přejmenovat svou Facebook stránku? Eliško, představ si, že mám velkou skupinu s cca 100 000 fanoušky na Facebooku a chci změnit její název. Co pro to musím udělat? A dá se vůbec skupina přejmenovat? Lze nějaké dvě skupiny třeba sloučit do jedné? Pokud ano, poradila bys našim fanouškům, jak na to?

Oficiálně se v současné chvíli nikam nedopíšeš, pokud jsi běžný uživatel. Jednu dobu byla možnost oslovit soukromou zprávou zodpovědné lidi přímo přes stránku na Facebooku (myslím, že to byla Facebook for Business). Sama jsem takhle u jedné stránky požádala o odstranění právní formy z názvu. Komunikace probíhala v češtině a reakce byly v řádu hodin. Předpokládám ale, že jim to přerostlo přes hlavu, takže to moc dlouho nefungovalo.

Tím, že se věnuji převážně malým či začínajícím klientům, neutrácíme nejen miliony, ale ani statisíce, takže pokud potřebujeme přejmenovat stránku nad dvě sta fanoušků a máme k tomu oprávněné důvody, obrátím se na kolegy z branže, agentur a neziskovek a vždy se nějaká cesta najde.

Pak tu máme ale i variantu, na kterou pomyslí málokdo a leckdy může být i zajímavější – začít znovu a lépe :). Moc pěknou práci odvedli například kolegové z Bubble s novou stránkou Becherovka Lemond. Při kvalitní správě a komunikaci není problém získat stovky až tisíce fanoušků za pár týdnů.

Facebook poslední dobou přichystal nejenom pro své uživatele pár změn (například redesign uživatelského rozhraní), ale pár novinek se dotknulo také markeťáků. Jedna z posledních novinek bylo snížení organického dosahu u příspěvků, dále se měnily reklamní formáty na Facebooku. Co dál se ještě změnilo? A mohla bys prosím našim čtenářům tyto poslední změny trochu blíže popsat, aby věděli, jak se jich to dotkne?

Facebook má naprosto šílené tempo v inovacích a nasazování změn. Vůbec bych se nedivila, kdyby po zveřejnění našeho rozhovoru už některé informace byly zastaralé. Už se mi 3x stalo, že mi nasadil nějakou aktualizaci v průběhu mého školení či těsně před ním. To je pak ohromná zábava :).

Co tu máme z poslední doby? Za poslední roky jsem nezažila větší humbuk, než kolem klesajícího dosahu. To je “novinka” číslo jedna. Asi bych se zbytečně opakovala, doporučím poslední díl mého newsletteru, kde jsem se o stávající situaci rozepsala. Pokud to zjednoduším – není potřeba panikařit, pokud jste připraveni sdílet kvalitní obsah, který fanoušky osloví. Facebook se v tomto ohledu nemění, pouze uzpůsobuje svůj algoritmus neustále rostoucímu množství uživatelů. Tak jako v reálném světě, roste i na poli facebookových firemních profilů konkurence a je nutné přemýšlet, jak vystoupit z davu. Buď vám to půjde organicky, nebo si připlatíte.

Další novinkou je změna vzhledu firemních profilů, které se designově přiblíží aktuálnímu vzhledu soukromých profilů. Příspěvky se shromáždí v pravém sloupci, levý sloupec bude obsahovat informace o stránce. V hlavní části zmizí záložky aplikací, přesunou se do levého sloupce. Design už je aktivní na profilu samotného Facebooku, přijdou s ním drobné úpravy velikostí, ale nebude to nic dramatického. Sama mám doma na nástěnce vytištěnou infografiku od Jona Loomera, která v aktuální verzi už informuje i o formátech nového firemního profilu.

Když dáte na nějakém serveru vyhledat slovo Facebook, pravděpodobně bude název článku začínat “Faceboo mění/upravuje/začíná/spouští … “. Kromě klesajícího dosahu, změn firemních profilů a news feedu (hlavní stránky) tu jsou také neustálé optimalizace reklamní sítě, které vedou ke spokojenějším zadavatelům a větším příjmům Facebooku. Je toho moc, bude toho moc a změny jen za poslední měsíc by samy o sobě vyšly na dlouhý samostatný článek.

Facebook dokonce umožnil po dohodě se Shutterstockem používat bezplatně pro reklamní účely na Facebooku. Využíváš třeba právě tuto možnost také?

Přiznám se, že jsem zatím nepoužila tuto možnost ani jednou. Vlastně jsem na ni úplně zapomněla. Obrázky z fotobank mi vždy přišly moc uniformní. Ale když už ses zeptal, tak jsem si rovnou skočila do zapnuté propagace mých školení na Naučmese a vyzkoušela nějaké nasadit. Uvidíme, jak se jim bude dařit.Eliška Vyhnánková - NaučmeseJak velkou roli hraje u placené reklamy právě ono foto? Pozoruješ ty sama nějaký znatelný rozdíl?

Obrovský! Je to první věc, kterou mohou oči oslovovaného uživatele zaznamenat. Jakkoliv se to nezdá, většinu obsahu konzumujeme přes obrázky. Když očima projíždíme news feed, automaticky vyhodnocujeme podle profilových fotek, který příspěvek kterého kamaráda (či firmy) jsme svolní si přečíst. Zajímavý obrázek mezi příspěvky nás zastaví a věnujeme mu větší pozornost. Kvalita a obsahová hodnota obrázku u reklamy je velmi důležitá a je potřeba jí věnovat pozornost. Pokud chcete zajít hlouběji, na internetu existuje velké množství informací o tom, jaké barvy a jaký obsah obrázků u reklam funguje více či méně.

Co dál může zvýšit úspěšnost reklamy na Facebooku?

Kromě obrázku také zbytek reklamy. Nalákat nadpisem, v textu přesvědčit, že je důležité a přínosné, aby čtenář na reklamu klikl a dozvěděl se více. Upoutat pozornost, vyzvat k akci. A hlavně reklamu dobře zacílit. K tomu nám Facebook nabízí dostatek možností, protože o nás ví víc, než jakákoliv jiná sociální síť či vyhledávač.

Jak mohu rozšířit okruh lidí, kteří uvidí můj příspěvek, když nemám a nebo nechci platit žádné peníze za reklamu?

Už jsem to zmiňovala – kvalitním obsahem. Úspěšné příspěvky se šíří a zvyšují dosah nejen svůj, ale i příspěvků budoucích. Takže publikovat pravidelně, ideálně jeden až dva příspěvky denně, takové, které budou mít pro čtenáře užitek a smysl. Mít strategii, mluvit s fanoušky, plánovat, přemýšlet, analyzovat výsledky, dávat hodnotné informace. 

Jak je to třeba nyní se soutěžemi na Facebooku? Jaká pravidla pro ně platí nyní a jak se vyhnout tomu, abych neporušoval pravidla Facebooku?

Soutěže na Facebooku mají mnohem povolnější otěže, než v minulosti. Přesto bych upozornila na dva důležité body, kterých je potřeba se vyvarovat. Zaprvé pozor na tzv. “facebookovou mafii” uživatelů, kteří si ve skupinách tomu určených tipují soutěže a navzájem se podporují. Jakmile soutěž podmíníte např. nejvyšším počtem likes, garantuji vám, že nevyhraje nejkvalitnější příspěvek či fotka, ale nejvyčůranější uživatel. Pokud ještě ke všemu daný soutěžící povolá mafii, najednou zjistíte, že soutěžní příspěvek, jakkoliv ošklivý a nekvalitní, má stovky likes oproti ostatním v řádech maximálně desítek. Připočtěte si k tomu možnost “pořídit” si likes technicky … prostě a jednoduše mějte vyhodnocení soutěže ve svých rukách. O vítězi rozhodujte vy, nebo reálná porota. Popřípadě nechte druhé a třetí místo s menšími cenami právě těm, kteří získají největší podporu.

Druhé velké pozor je podmiňování účasti v soutěži sdílením vašeho obsahu či vytvářením obsahu na soukromých profilech uživatelů. Tento bod je v pravidlech výslovně zakázán a i kdybyste ho porušili (a nic se nestalo), pokud uživatel daný obsah nesdílí veřejně, nedostanete se na něj a tím pádem jakoby se nestal. Kromě porušování pravidel tak dokonce obelháváte účastníky soutěže. A když o tom víte a v pravidlech dokonce máte, že soutěžící MUSÍ sdílet příspěvek veřejně, zasahujete mi extrémně do soukromí. Možná, že masám to nevadí, ale já bych si nikdy u svých fanoušků takový zásah nedovolila.

Hlavně nezapomínejte na to, že příliv soutěžních fanoušků může být na první pohled příjemný (rostou mi čísla!!!), ale dlouhodobě může stránku poškodit – nejsou to opravdoví fanoušci, ale soutěžící. Jejich následná neaktivita může ublížit právě organickému dosahu příspěvků.

Jak moc aktuálně řeší Facebook nějaká autorská práva například u právě zmiňovaných obrázků a nebo videí? Hlídá to vůbec někdo? A co mi hrozí za to, pokud budu soustavně porušovat tato pravidla? Co nejhoršího se mi může stát? Může mi za to třeba Facebook zrušit účet?

Přebírání a sdílení obsahu je velký problém nejen Facebooku a jiných sociálních sítí, ale celého internetu. Pokud budu hodně kritická, je to defacto na autorovi, aby si svá práva ohlídal a následně se je pokusil vymoci. A vymoci se něčeho u Facebooku je velmi komplikované, stejně tak jako dokazovaní majitele konkrétního firemního profilu atd.

Je to džungle, kde si každý dělá, co chce a operovat lze maximálně tak ztrátou dobré pověsti, jakmile to někdo zveřejní a postaví danou stránku/firmu na pranýř. Autorská práva  na internetu a sociálních sítích jsou pro mne velmi silné téma, nejen proto, že jsem pracovala v NEWTON Media, kde jsou denním chlebem, ale i proto, že jsem na přelomu svého odchodu stála u vzniku serveru Mediainfo, kde jsme je řešili velmi často při plánování a strategii obsahu.

Pojďme o Facebooku dále. Jakou další sociální síť bys mně, jako podnikateli, doporučila (ne)využívat a proč? Twitter? Google Plus? Youtube? Podle čeho bych si měl vybírat ony další sociální sítě?

Jak už jsem zmiňovala, je potřeba přihlédnout k mnoha proměnným. Cíle firmy, možnosti firmy, zákazníci a potenciální zákazníci, finanční investice, očekávání. Máme tu nástroje, které slouží ke komunikaci a propojování uživatelů a pak tu máme velké množství obsahových nástrojů jako Flickr, YouTube, Pinterest, Instagram a další. Je z čeho vybírat, ale musí se vybírat pečlivě, aby to bylo ku prospěchu.

Přečtěte si třetí a poslední část rozhovoru s Eliškou Vyhnánkovou. A nezapomeňteElišku sledovat na Twitteru, Facebooku, LinkedInu a nebo na Badoo, kde ještě profil nemá, ale brzo mít bude.

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru