Dnes vyšlo 2 článků

Eliška Vyhnánková: Zkus se schválně vygooglit 3/3

Eliška Vyhnánková: Zkus se schválně vygooglit 3/3

Máme za sebou první a druhou část. Pokud se vám nedejbůh stalo, že vám první dva díly našeho seriálu utekly, tak doporučuji začít první částí :-). A jestliže jste již oba díly přečetli, tak s chutí čtěte dále.

Kterou sociální síť máš ty nejraději a proč? Kde se ti komunikuje lépe?

Jsem obrovským fanouškem Twitteru. Pokud by měly zaniknout všechny sociální sítě a já bych si mohla nechat jen jednu, byl by to z uživatelského hlediska právě Twitter. Jeho informační přínos, rychlost sdílení, čím dál větší vliv tzv. občanské žurnalistky … jsem velmi pyšným uživatelem a prožívám s Twitterem všechny důležité mezníky už od časů, kdy Ashton Kutcher soutěžil se stanicí CNN, kdo bude mít jako první milion followerů. MILUJU HO! :)

Souhlasíš s tím, že sociální sítě nemusí být jenom žroutem času, ale mohou být také k užitku? Příkladem je třeba již zmiňovaný Twitter, ale také LinkedIn. A propos – měli by třeba již dnes studenti a žáci vysokých, středních či základních škol pracovat na svém sociálnu? A pokud ano, proč by to měli dělat? Zkus prosím vysvětlit, jaký přínos to může mít pro jejich vlastní kariéru. Děkuji.

Nejenom sociálnu, ale celém digitálnu. Čím dál víc nás naše digitální stopa identifikuje před ostatními a je potřeba si jí hlídat. Zkus se schválně vygooglit. Co o sobě najdeš? Co o tobě najdou ostatní. Někomu může znít divně, že si má googlit své vlastní jméno, ale já si alespoň jednou měsíčně, či jednou za dva měsíce na chvíli sednu, podívám se na výsledky ve vyhledávačích, podívám se, jak vypadá můj veřejný profil na Facebooku a dalších sociálních sítích. Netvrdím, že jsem pokaždé extrémně důkladná, ale vnímám jako velkou prioritu to, jak mě na internetu mohou vidět ostatní – cizí lidé, kteří si o mně udělají dojem, na základě kterého mě pak osloví, či ne. Klienti, obchodní partneři, v budoucnu možná zaměstnanci, budoucí přátelé. Zní to děsivě, ale jsem realista a vidím sama na sobě, jak často googlím konkrétní jména.

Mám klientku, která se mi přiznala, že vždy kladla velký důraz na své soukromí a na to, aby nezanechávala žádnou digitální stopu, případně velmi minimální. Nyní založila reklamní agenturu a i přes její nesporné zkušenosti za ní klienti chodí s dotazem, jak jim chce pomoct, když o ní samotné nenajdou na internetu vůbec nic. Intenzivně pracujeme na změně :).

Kvalitní profil na LinkedInu považuji za naprosto nutné minimum, i kdybyste žádnou jinou sociální síť nechtěli používat. Začínají si to uvědomovat i ostatní a můj kurz LinkedInu na Naučmese je nejpopulárnější. Je jedno, jestli teprve studujete, v jakém oboru pracujete, vždy je tu touha po rozvoji, kariérním růstu (alespoň doufám). Na LinkedInu můžete začít – vytvořit si profil, začít se zapojovat do diskusních skupin, které vás zajímají, ukázat se, sdílet své názory, číst o zkušenostech ostatních, pomalu se začít profilovat.

U mne osobně je kombinace LinkedIn a Twitter naprosto zásadní profesně. Obě tyto služby jsou velmi důležité pro získání kontaktů, orientaci v dané oblasti, prezentaci vlastní osoby. Je nutné vědět v každé fázi své kariéry, jak se chcete prezentovat a kam chcete ve své směřovat.

Pomáhají sociální sítě podle tebe také v navazování vztahů? A znáš někoho, kdo si svého partnera našel třeba nejdříve na Facebooku, než s ním vyrazil do „terénu“ na rande?

Mnoho lidí, se kterými jsem se poznala přes Twitter, znám nyní osobně. Aktuálně mě nenapadají žádné konkrétní příklady párů z mého okolí, ale myslím, že je to celkem běžné. Lidé se potkávají na sociálních sítích, když jsou si sympatičtí, potkávají se v reálném životě. Může to být rande, může to být nějaká společenská akce, může to být prostě posezení na kávě či pivu. Těch jsem absolvovala bezpočet. A tam vznikají vztahy a přátelství.

Sociální sítě už jsou natolik svázané se skutečným životem, že je někdy těžké rozlišit, kde vznikl ten první impuls. Nahrazují nám fyzické potřesení ruky, seznámení třetí osobou, výměny vizitek. Zapojíme se do konverzace pod příspěvkem společného kamaráda, odpovíme si v diskusi u společného tématu či zájmu, začneme se sledovat na Twitteru … potkáme se na nějaké akci, podáme si ruku a řekneme “Jsem ráda, že tě konečně potkávám naživo.” Romantika 2.0.

Protože musíš být neustále online, odpovídat, tweetovat, ta předpokládám, že vlastníš nějaký chytrý telefon, který tě děla ještě chytřejší :-). Jaký model si získal tvé srdce a v proč bys jej doporučila (a nebo nedoporučila) všem dalším?

Můj první chytrý telefon byl iPhone 3G, pak hned 3GS a nyní mám iPhone 5. Je o mně obecně známo, že jsem se velmi rychle stala fanouškem Apple produktů. Do prvního MacBooku jsem skočila po hlavě a bez jakýchkoliv předchozích zkušeností a mám ho mimochodem dodnes (MacBook Pro Mid 2010). Ihned jsem se zamilovala do nesmírné jednoduchosti používání a celého ekosystému.

Různé mobilní operační systémy a firmy budí většinou velké emoce a do takových diskusí se nerada zapojuju. Každý ať používá to, co mu nejvíc vyhovuje. Takže už jsem vyrostla z doporučování iPhone telefonů.

Máš doma nějaké domácí zvíře? A má svůj profil na Facebooku?

Aktuálně nemám. Ale uvažuju, že si k sobě opět pořídím kočku. Jsem kočičí. A bude to roztomilé koťátko, jehož fotkami zahltím svůj Facebook, Instagram i Flickr. Ale NIKDY(!!) nebude mít vlastní profil. Leda by se z kočky stala populární celebrita ala Grumpy Cat, pak by byl potřebný firemní profil a nějaký důkladný plán monetizace :).

Které Facebook stránky z ČR a ze zahraničí ti přijdou nejzajímavější a proč? Například vynikají osobitým stylem komunikace a nebo se jinak odlišují od ostatních…

To je velmi těžká otázka. Můžeme posuzovat stránky podle toho, jak na nás působí, ale abychom zjistili, jestli to OPRAVDU dělají dobře, museli bychom znát jejich výsledky. Stránka, která na první pohled může vypadat naprosto úžasně, může mít slabé výsledky v konverzi na zákazníky a naopak stránka, o kterou bychom ani nezakopli, může mít milionové obraty. To jaké stránky chválím, velmi často souvisí také s mými zájmy a tím, k jakým stránkám jsem se opravdu dostala. Mnou doporučené stránky asi nikoho nepřekvapí – Martinus.cz napříč všemi profily na různých sociálních sítích, Air Bank, Jan Melvil Publishing, Dish,  z politického rybníčku ANO a Karel Schwarzenberg. Stránek, které umí komunikovat, je naštěstí čím dál víc a musela bych projet celý svůj seznam, abych na nějakou nezapomněla.

Pokud klientovi předkládám seznam doporučení na sledované stránky, vždy ho ušiju přímo jemu na míru – i s konkrétními příklady komunikace. Pro inspiraci dalšího směřování. Žádný seznam není stejný.

Co říkáš na poslední velkou akvizice Facebooku (WhatsApp)? Myslíš, že to byl dobrý nákup?

To je peněz, co? :) Myslím, že teprve zjistíme, proč byl Facebook ochoten za WhatsApp zaplatit tolik. Neustále se mluví o bublinách a ty bubliny jsou větší a větší a všichni čekají, kdy splasknou. A pak přijde další obrovský nákup. Každopádně budoucí směr Facebooku je myslím nastaven – mobilní zařízení. A je to logická volba.

Eliško, co se ti vybaví pod pojmy Socialbakers a Social Insider :-)?

Samozřejmě aktuální nákup Social Insideru :) (a s ním Josefa Šlerky). Těším se, co z téhle symbiózy vzejde. I když nás to všechny zaskočilo, jde vlastně o velmi logický krok. Socialbakers umí sáhnout na velké množství dat a Josef s lidmi okolo sebe je nejlepší na jejich zpracování. Do toho Socialbakers díky Insideru posílí své listening aktivity …

Začala jsi školit, co vše školíš a co si lidé mohou odnést z tvých přednášek?

Školím cokoliv je potřeba a týká se jakkoliv sociálních sítí. Školím v NEWTON Media, pravidelně vypisuji i termíny veřejných kurzů přes Naučmese.cz, mám nějaké “defaultní” témata pro soukromá či firemní školení. Naprosto vždy ale dojde na to, že buď před samotným seminářem, nebo v průběhu co nejvíc přizpůsobuji obsah potřebám posluchačů. Ať už jde o konkrétní firmu, či jednotlivce.

Mým hlavním cílem je, aby si odnesli z mé přednášky/kurzu/školení/workshopu přesně to, pro co si přišli. Velký důraz kladu na pečlivou přípravu, neustálé sledování nových informací a trendů, pravidelnou práci s danými nástroji … jednoduše abych mohla být připravena zodpovědět jakýkoliv dotaz. Dle ohlasů soudím, že se mi to daří a za to jsem moc ráda – kdybych si měla vybrat jen jednu pracovní aktivitu, ve které budu pokračovat, budou to právě školení. Předávání znalostí mě neuvěřitelně baví.

Nejčastější poptávka je po školeních na téma Facebooku a firemních profilů a LinkedInu. Pokud je ale potřeba, nemám problém probrat s klienty další sociální sítě, sednout si například na Pinterest, Instagram, YouTube, Twitter … zkrátka cokoliv je potřeba. Občas se mi i stane, že s naprostými začátečníky probírám základy soukromého využívání Facebooku.

Eliško, už jsi tady napovídala (= napsala) spoustu chytrých rad a vět. A já mám pro tebe poslední úkol. Máš možnost našim čtenářům a čtenářkám něco vzkázat. Tak co to bude :-)?

Jedna soukromá a jedná pracovní zpráva. Vím, že to zní jako klišé, ale opravdu se snažte v životě najít práci, která vás bude bavit. Budete štastní a budete v tom dobří. Je úplně jedno, jestli budete zaměstanci nebo zaměstnavatelé. Hlavně ráno vstávejte s úsměvem. A NIKDY si nekupujte fanoušky na Facebooku. A pokud budete někdy v úzkých a sociální sítě vám budou připat moc divoké, ozvěte se a nějak už je spolu zkrotíme.

Tak a to bylo od Elišky skutečně všechno. Pokud vás napadá ještě někdo, s kým by stálo za to udělat rozhovor, napište jeho jméno komentářů. A my vám slibujeme, že s ním rozhovor určitě nikdy neuděláme :-).

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru