Facebook: Hoax o krátkodobé nefunkčnosti gravitace napálil přes milion uživatelů

Facebookem se v posledních několika týdnech šíří hoax, který vypadá trochu jako z nějakého katastrofického filmu. Povídá se v něm, že nás 4. ledna 2015 čeká unikátní úkaz, který se přihodí jen jednou za život. Prý jde o unikátní uspořádání planet, které způsobí to, že na krátkou dobu přestane na Zemi fungovat gravitace a všichni si budeme užívat stavu beztíže.

Tenhle krásný vymyšlený příběh se objevil na několika virálních stránkách, jako je Before It’s News a Disclose.tv, z drtivé většiny za šíření zprávy může stránka zvaná Daily Buzz Live.

Nic není hezčího než stav beztíže

„Zvláštní přírodní úkazy se objevují i v dnešním světě. Ale žádný z nich není nádhernější než ten, který budeme prožívat 4. ledna 2014,“ píše se na Daily Buzz Live. „Podle britského astronoma Patrica Moorea, bude přesně v 9:47 pacifického času (tedy v 0:47 našeho středoevropského času) Pluto přímo za Jupiterem. Toto vzácné uspořádání bude znamenat, že kombinace gravitačních sil těchto planet bude dočasně působit proti gravitaci Země, takže lidé budou prakticky ve stavu beztíže. Moore tento jev nazývá ‚Jovian-Plutonian gravitational effect‘.“

Přesně tenhle lživý článek z Daily Buzz Live, z kterého pochází výše uvedený úryvek, byl na Facebooku sdílen více než milionkrát, tweetnutý přes 5000x. To znamená, že se dostal k obrovskému počtu lidí.

To vážně nikoho z toho milionu nenapadlo, že pokud by vzájemné zarovnání planet někdy způsobilo celosvětový stav beztíže, pravděpodobně by se o tom dozvěděli dříve než pár dnů před tím, než má situace nastat? Vždyť by to pravděpodobně měli už v učebnicích přírodopisu na základní škole.

Mimochodem každý, kdo by si Jovian-Plutonian gravitational effect vygooglil, by došel na Wikipedii, kde je jasně napsané, že se jedná o hoax. Dokonce by se tam dočetl, že celá záležitost byla vymyšlena už v roce 1976 u příležitosti 1. dubna. Byl to aprílový vtípek rádia BBC.

gravitational_effect

Výmysl je tak slavný, že se o něm píše i na Wikipedii

Jak se tvoří falešné tweety

Mnoho lidí možná utvrdil v tom, že je situace pravdivá, tweet přímo od NASA:

january_nasa_tweet

Tento tweet se rovněž objevil ve článku Daily Buzz Live

Vypadá, jako by byl z NASA, takže přidává dost důvěryhodnosti. Ale pokud by si někdo dal tu práci a prohlédl si na Twitteru účet @NASA, zjistil by, že 14. prosince tam nic takového rozhodně publikováno nebylo.

Vytvořit nějaký falešný tweet je totiž velmi snadné. Vše, co potřebujete, je web LemmeTweetThatForYou.com. Výroba takového tweetu trvá dvě minutky:

Zvládnete to taky

Takový je prostě internet v roce 2014. Podvádět na něm je velmi snadné. A Daily Buzz Live je ideálním případem podvodu. Vždyť se v záložce Contact Us přímo píše, že se jedná o zpravodajský portál, jehož většina zpráv je pravdivých, ale pár příběhů je čistě dílem fikce. Ty jsou určeny prý jen pro zábavu.

Daily Buzz Live je prostě takovou mírnější verzí The Onion – známé stránky, která si vymýšlí vtipné příběhy, aby napálila lidi. Jenže na DBZ jsou bohužel falešné články zamíchané mezi těmi pravými.  Když budete sdílet článek z The Onion, určitě vás někdo upozorní, co to je za web a že to nemáte brát vážně. Jenže tady to neplatí.

Lidé špatně odhadují, čemu mají věřit

Nedávná studie Pew například odhalila, že ze třech desítek zahraničních zpravodajských zdrojů lidé nevěří pouze BuzzFeed. Přitom BuzzFeed je pravděpodobně nejúspěšnější online vydavatel na světě.

Z toho vyplývá, že pokud chcete úspěšní, vůbec si vlastně nemusíte budovat důvěru. Často stačí být populární na sociálních sítích. Když bude někdo sdílet článek na Facebooku, budete jeho důvěryhodnost posuzovat pravděpodobně podle titulku nebo podle přítele, který jej sdílel.

A z celé situace plyne jedno konečné velké poučení. Přemýšlejte a nevěřte všemu, co na internetu najdete. A pokud to ještě jde, dělejte domácí úkoly. Pak budete vědět, že žádné uspořádání planet za sebe nezpůsobí zrušení gravitace.

Zdroj: DailyDot