Facebook marketing: Nejčastější otázky a odpovědi týkající se správy reklamy a FB ads

Nevíte si občas rady s marketingem na Facebooku? Přinášíme vám odpovědi na nejčastější otázky, pár užitečných tipů a triků a rad od profesionálů.

Abychom vám poskytli náhled z několika úhlů pohledu, požádali jsme o pomoc pět českých profíků, kteří se firemními profily a reklamou na Facebooku zaobírají denně.

david_lorincz David Lörincz se specializuje na marketing na Facebooku od roku 2011, jeho služby využívají firmy jako T-Mobile, McDonald’s nebo OBI a o chybách ve FB reklamách napsal dokonce e-book.
adam_zbiejczuk Adam Zbiejczuk pomáhal rozjet on-line komunikaci mBank při jejím vstupu na český trh, přes tři roky se stará o komunikaci na sociálních sítích BMW Česká republika, školí, učí a je spolumajitelem agentury Influencer.cz. Poslední rok pomáhá také FB Marketing Partneru -brněnské firmě ROI Hunter.
lukas_krejca Lukáš Krejča pomáhal s internetovým marketingem firmám jako Pilulka.cz nebo GoMobil a aktuálně se stará o nejlepší klienty Dubajské pobočky ROI Hunter.
daniel_nytra Daniel Nytra se zabývá mimo jiné internetovým a Facebook marketingem, je spoluzakladatelem Zapakatel.cz, rád cestuje a školí, jak lépe prodávat na internetu.
cestmir_stejny Čestmír Stejný je specialistou přímo na Facebook marketing, pořádá školení a jeho klienti loni na základě FB reklamy vydělali 5,1 milionů korun.
michal_krcmar Michal Krčmář se zabývá internetovým marketingem a copywritingem, aktuálně pomáhá s marketingem společnosti Profinit, spoluzaložil česko-americkou digitální agenturu Vseproonline.cz, je majitelem Objevit.cz, takže vám poskytne tipy a triky, podle kterých se řídíme i my :-).

Tak jdeme na to. Na některé zapeklité nebo zajímavé otázky jsme se zeptali rovnou několika odborníků, jiné jsou tak jasné, že stačí jedna odpověď. Pokud přesto nenajdete řešení svého problému, nebojte se ozvat se nám v komentářích.

1. Musím být na Facebooku?

Čestmír Stejný: Neberte to jako nutnost, ale jako doporučení. Facebook je jedním z X marketingových kanálů, které dnes firmy využívají, ale je bezesporu tím, který má velmi dobrý poměr ceny a výkonu. Přesnost zacílení reklam a využívání unikátnosti Facebook ID v různých zařízeních prostě funguje!

Michal Krčmář: Ano i ne. Facebook je jeden z možných komunikačních kanálů. Ale to neznamená, že je vhodný pro každého. Nehodí se pro firmy a jednotlivce, kteří mají práci nad hlavu a nemají čas se o svůj profil starat. Pak se celá jejich snaha zvrtne v to, že se snaží horko-těžko vymyslet zase nějaký status, aby tam byl jednou za měsíc aspoň nějaký status, který nakonec stejně nebude fungovat. Protože jeden status za měsíc vám nejspíše nebude stačit k tomu, abyste zaujali.

Stejně tak se nehodí pro firmy a jednotlivce, kteří Facebooku nerozumí a ani se jej nechtějí učit a nemají peníze na to, aby se jim o jejich profily staral někdo jiný, kdo tomu rozu. Anebo se to snaží řešit pomocí nějaké automatické funkce. Například mají eshop s nábytkem a jejich představa je, že pomocí automatického skriptu se natáhnou fotky nového zboží na jejich Facebook profil a tohle jim přitáhne stovky tisíc zákazníků a fanoušků.

Zkrátka – Facebook je jen pro firmy, které chápou, že musí vyvinout určité úsilí, aby dosáhli požadovaných výsledků a že to nebude přes noc. Protože pak to většinou nekončí zrovna nejlépe.

2. Lze Facebook využít čistě jako prodejní kanál anebo se jedná spíše stále o komunikační kanál vhodný spíše k budování brandu?

David Lörincz: Facebook za poslední roky velmi rozšířil možnosti, které mají podnikatelé k dispozici při tvorbě reklamy. Ať už z pohledu cílení nebo měření. Dnes se jedná o nejlepší kanál pro získávání návštěvnosti. Je-li návštěvnost relevantní k vašemu produktu, pak také generování prodejů.

Pryč jsou doby, kdy jste mohli cílit jen na základě bydlište. Dnes můžete například uživateli připomenout, že mu v košíku na vašem obchodě zůstala nezaplacená kabelka, můžete oslovit lidi, kteří se chystají na cestu do Říma s nabídkou ubytování, oslovit vaše zákazníky, kteří koupili zahradní sekačku, jestli nepotřebují nové nože.
Omezením už je jen vaše představivost.

mall

Firemní stránka by měla být jednoznačně identifikovatelná podle loga

3. Jaké jsou nejčastější chyby, kterých se při založení firemního profilu dopouštějí agentury, firmy i živnostníci?

Daniel Nytra: Chovají se sebestředně: Fotky z firemního večírku, usměvavé zaměstnance měsíce nebo produkty společnosti prostě nikoho nezajímají. Chovejte se, jako byste byli na párty: Sdílejte zajímavé zkušenosti ostatních z oboru a občas řekněte i něco o sobě.

Další chyby:

  • Porovnávání počtu fanoušků u svých stránek a konkurenčních
  • Nepočítají do nákladů čas, který tráví v „lovení“ nových fanoušků
  • Nespojují jednotlivé komunikační kanály, ale zkouší vždy jeden a pak nějakou dobu zase druhý (např. Facebook s organickým dosahem, PPC kampaň, emailový marketing apod.)
  • Mají příliš obecné persony cílové skupiny (např.: Muži 25-30 let, z větších měst, kteří sportují) a nechápou, jak se lidé chovají na stránkách
  • Minimální nebo žádná analýza práce na Facebooku
  • Neměření cílů z facebookové reklamy
  • Atd… je toho opravdu hodně :-)

David Lörincz: Nemají strategii. Někdo jim řekl, že mají vytvářet obsah, ale oni netuší, proč ten obsah dělají a jak měřit reálné dopady těchto činností na zisk společnosti.

Pokud jde o chyby v reklamě, tak nově vydávám e-book 16 chyb ve Facebook reklamě, za které Mark seká hlavy. Je zdarma, takže hop pro něj. Dřív, než vykrvácíte.

4. Kolik má Facebook uživatelů celkově po celém světě?

Michal Krčmář: Dle posledních oficiálních čísel z konce června 2015 má Facebook kolem 1,5 miliardy aktivních uživatelů celosvětově. Je zde však třeba započíst také fakt, že toto číslo obsahuje i uživatele mající několik falešných profilů, do kterých se stačí přihlásit jednou za měsíc. Tohle číslo pak může dle vyjádření Facebooku tvořit 5,5-11,2 % z celkového počtu uživatelů.

5. Kolik je uživatelů Facebooku v ČR a kde to mohu zjistit?

Michal Krčmář: ČR má teď něco kolem 4-4,5 milionu aktivních uživatelů. Aktuální číslo lze zjistit v nástroji Facebook Audience Insight, který dal Facebook volně k dispozici právě k tomuto účelu. Ten vám vyplivne poslední čísla, co se týče aktuálního počtu aktivních uživatelů za měsíc. Jinak, pokud by vás zajímalo, jak FB definuje aktivního uživatele Facebooku, tak je jím každý, kdo se za posledních 30 dní přihlásil ke svému účtu.

6. Mohou do mé stránky vkládat příspěvky a komentáře i jiní uživatelé, než jenom fanoušci mé stránky?

David Lörincz: Mohou, pokud jim to povolíte v nastavení. Často toho využívají pro vznesení dotazu ohledně vašeho zboží a bohužel často také k podání stížnosti. Proto doporučuji tyto příspěvky kontrolovat a reagovat na ně.

Využít toho můžete také aktivně, kdy požádáte, aby na vaši stránku nahráli například fotografii, kde používají váš produkt nebo využívají vašich služeb. Získáte tak autentickou referenci, kterou navíc uvidí i většina jejich přátel.

7. Můžu kdykoliv změnit název skupiny? Pokud ano, tak kde a jak?

Čestmír Stejný: Už není problém přejmenovat FB stránky s více než 200 fanoušky. V informacích o stránce klikněte na upravit a můžete změnit název.

change-name

Jméno změníte v informacích o stránce

8. Lze získat FB stránku místa, kterou vytvořil FB, do své správy, jako bych si vytvořil novou vlastní stránku?

Adam Zbiejczuk: Lze, respektive několikrát se nám to povedlo – jde to sloučit s existující stránkou. Ale ne v ČR – takový ten odkaz „this is my business“ je dostupný jen v USA – při změně IP adresy na americkou byste měli mít možnost to zkusit. Je k tomu potřeba ideálně mailová adresa shodná s doménou, která je na dané stránce.

9. Jaká pravidla se vztahují na pořádání soutěží na Facebooku? A čeho bych se měl u soutěží na Facebooku vyvarovat?

Daniel Nytra: Já osobně soutěže nedoporučuji ve smyslu: Získávání nových fanoušků. Přináší to velice nekvalitní lidi. Soustřeďte se spíše na lidi, které už máte. Inteligentní soutěž může být zajímavý prvek v komunikaci se stávajícími fanoušky nebo návštěvníky stránek.

Pokud už pořádáte soutěž, získejte na lidi více kontaktních kanálů: Email, remarketing, řekněte jim o jiných sociálních sítích apod.

10. Co to jsou Facebook aplikace a k čemu slouží? Jaké je jejich využití v marketingu?

Čestmír Stejný: Pod aplikací se skrývá mnohé: soutěžní aplikace, hry, e-shop… Prostě aplikace od tvůrců/developerů, které plní určitý cíl.

11. A jak taková FB aplikace funguje? Zkuste to prosím popsat na nějakém konkrétním příkladu z praxe.

Čestmír Stejný: Třeba aplikace eshopu: https://apps.facebook.com/comertofbshop/

Jde o aplikaci, díky které se pomocí feedu zobrazují produkty klientova eshopu přímo na Facebooku.

clarina

Aplikace Clarina.cz

12. Platí nějaká pravidla ohledně zabezpečení FB účtu, která bych měl dodržovat a proč bych se vůbec měl něčím takovým zaobírat?

Čestmír Stejný: Zabezpečení firemního profilu by mělo začít tím, že profil jako takový by neměl mít jen jednoho správce. Minimálně dva. Může se stát, že Facebook z nějakého důvodu zablokuje jednoho ze správců. Pokud bude mít tedy vaše Facebook page jen jednoho správce, jste nahraní. Také doporučuji zřízení Business Managera.

Michal Krčmář: To pravidlo je jednoduché. Nikdy by se nemělo stát, že se někdo dostane skrze váš osobní účet i k účtům klientů.

Aby k tomu nedošlo, doporučuji používat minimálně dvoufázové zabezpečení. Tedy, když se někdo pokusí připojit k vašemu účtu z neznámého zařízení či z odlišné lokace (například z Indie :-)), než odkud jste se doposud připojovali vy, bude muset ještě pro přístup k účtu zadat heslo, které vám přijde na telefon formou SMS. Stejně tak vám přijde pak upozornění na email, že se k vašemu účtu právě úspěšně někdo zalogoval. Máte tak minimálně vždy jistotu, že víte, že se něco děje.

Další věcí je, že když budete mít přístup k účtu pouze vy a Facebook váš účet zablokuje, smaže či s ním bude dělat jakoukoliv další neplechu, tak vy jen stěží budete spravovat účet u klientů. Proto je lepší k tomu mít vždy nějaký další backup účet, který má stejná práva. Tyhle dvě zásady by vám měly stačit k tomu, aby váš účet a hlavně účty klientů, byly v bezpečí.

13. Co dělat s prudiči a má cenu na jejich výpady jakkoliv reagovat?

Michal Krčmář: Technik, jak jednat s hatery, prudiči a podobnými jedinci, je celá řada. Asi nejzákladnější techniku, kterou používá dost správců, je smazat příspěvek člověka, který nás prudí. To ale někdy mívá dosti opačný efekt ve chvíli, kdy si prudič všimne, že jeho status není viditelný. A věřte, že si toho všimne, protože tohle je alfou a omegou jeho aktivity na sociální síti. Kontrolovat, zda už mu někdo odpověděl. Smazat status tedy nemusí vždy stačit. Stejně tak nepomůže ani blokace uživatele, protože v tu ránu si založí nový účet a jede se vše nanovo a většinou tento boj nemůžete prohrát. Sice znám pár agentur, které skutečně trpělivě blokují každého, kdo se jim znelíbí přesně ve stylu “tohle je můj píseček a pokud tady chceš být, budeš dodržovat naše pravidla”, ale sám si nemyslím, že je tohle nejlepší varianta. Je fajn pro agentury, kterým jde hlavně o co nejméně stížností ze strany klienta (proč je tam ještě tenhle dotaz?).

Zatím nejlepší se mi jeví skrýt příspěvek uživatele hatera, kdy jej pak hater stále uvidí na stránce (a lidé, které má v přátelích také), ale nikdo další už ne. Hater tak nikdy nezjistí, že jeho příspěvek vidí jen on (protože často o této funkcionalitě ani neví). A pak už je jen na vás, jestli necháte dotaz viset nezodpovězený ve vzduchoprázdnu.

Další možností je pak využít metodu Marka Prchala (já tomu říkám Prchalova metoda :-)), kdy jednoduše odvedete pozornost tím, že se haterem začnete bavit formou soukromých zpráv a on vám tak již neplevelí váš profil.

Další možností je trpělivě odpovídat na dotazy haterů, což někdy není zcela možné. Pokud tedy nemáte pro uživatele (hatera) nějakou hodně dobrou odpověď, kterou nelze hned rozcupovat v další reakci. Anebo, pokud se skutečně nejedná o nějaký zákeřný dotaz :-), raději doporučuji na takový dotaz ani neodpovídat a nechat jej zapadnout mezi dalšími příspěvky na stránce. Protože budete pak za ještě větší blbce i před ostatními uživateli a hlavně akorát tím zase nastartujete vašeho milého prudiče k tomu, že vám tam ihned vloží další status.

Další možností je potom dotaz nechat zatapetovat dalšími dotazy z profilů, které si sami vytvoříte. I tohle je docela používaná technika hlavně v zahraničí, které se využívá zejména pro hodnocení mís na Facebooku (restaurace, hotely apod.). Zkrátka jak přijde negativní recenze, okamžitě je zatapetována několika dalšími pozitivními názory.

Daniel Nytra: Samozřejmě. Facebook je o komunikaci, není o prodeji. Snažte se reagovat nekonfliktně a ihned mít snahu vše řešit. Pokud je to opravdu velká chyba, napište do komentářů, že vše vyřešíte osobně, přes telefon nebo email (odsuňte toto řešení na jiný komunikační kanál s jasně viditelnou informací: Chceme pomoci).

14. Jaké zásady zabezpečení bych měl používat, pokud spravuji klientské účty?

Daniel Nytra: Vlastní PC, který má řešené inteligentně automatické předvyplňování uživatelských jmen a hesel + kvalitní antivir. Neposílat heslo emailem a naučit pracovat klienta se správou uživatelů u https://business.facebook.com

Čestmír Stejný: Ideálně používat Business Manager.

15. Co to je business manager a k čemu slouží? A jak mi může usnadnit práci?

Adam Zbiejczuk: Business Manager najdete na http://business.facebook.com a pokud jste agentura (nebo firma, která má vícero stránek, protože má třeba nějaké širší portfolio značek), tak už se bez něj prakticky neobejdete. Oč jde? Primárně o to, že by mělo dojít k usnadnění sdílení práv ke stránkám a reklamním účtům. Firma A má několik stránek v rámci svého Business Manageru, její zaměstnanci mají přidělená oprávnění a následně mohou některé své stránky a inzertní účty nasdílet agentuře. Ta má zase svůj Business Manager, ve kterém jsou její zaměstnanci – a ti nemusí být ručně přidávaní na konkrétní stránku, protože ta je sdílená s celou agenturou, takže tam už si to administrátor následně pořeší sám. Odpadá tím zejména dříve časté vytváření různých “šedých (technických) účtů”, protože Business Manager je navázán na váš normální osobní profil.

Samozřejmě to celé ani dnes (téměř rok po spuštění) není úplně bezchybné, zejména v případech, kdy třeba některé stránky používáte skrz Business Manager a jiné nikoli, ale celkově jde podle mě o nutnou změnu správným směrem. Některé reklamní aktivity ani bez BM prakticky nejdou dělat (např. nahrávání XML feedů).

business_manager

Business manager

16. Jaké nástroje využívat pro snadnější a rychlejší správu obsahu na Facebooku – například pro schvalování ze strany klienta? Zkuste prosím uvést ty, které jsou cenově dostupné i pro malé firmy a živnostníky.

David Lörincz: Většina agentur pracuje s nástroji jako Zoomsphere, Social Bakers. Obě platformy jsou určené spíše pro větší společnosti, kterým poskytují maximální pohodlí při správě obsahu, analýze činností, marketingového výzkumu či porovnávání s konkurencí.

Z cenově dostupnějších nástrojů doporučím Buffer, který využívám pro správu obsahu v rámci mých osobních profilů nejen na Facebooku, ale také na Linkedinu nebo Twitteru.

Daniel Nytra: https://business.facebook.com + nastavení práv

17. Existují nějaké techniky, jak přimět uživatele se zapojit více do komunikace, které lze využít u statusů?

Michal Krčmář: Ano, existují jich desítky :-). Často postačí jen liknout komentáře uživatelů, odpovědět jim na dotaz či jim jen poděkovat za příspěvek, což budete hlavně dělat u pozitivních reakcí, zkrátka snažit se vyvolat u uživatele nějakou aktivitu :-).

Toho se využívá například u soutěží, kdy uživatel musí vyfotit sám sebe s produktem firmy a umístit foto na váš facebookový profil, zatagovat se na fotce, případně doplnit správnou odpověď do komentářů. Protože jakmile něco takového učiní, tak jeho přátele si mohou všimnout, že někde něco dělá / komentuje a když vše zafunguje tak, jak má, vytvoří se lavina uživatelů sdílející váš status a váš příspěvek se stane virální.

Těch jednotlivých technik je samozřejmě celá řada – počínaje vytvářením obsahu, který lidé rádi sdílí (motta, citáty, dříve obrázky zvířátek, kočiček, pejsků apod.), konče právě těmito dalšími zástupnými aktivitami.

Někdy také k propagaci příspěvku pomůže i hodně debilní odpověď, viz třeba Jak se trolí Billa. Ale to už se nedá moc zařadit mezi nějaké plánované akce, pokud tedy nevíte dopředu, že máte debilního admina :-).

Kluby například úspěšně využívají to, že mají k ruce fotografa, který pak na profil nahodí všechny fotky z poslední akce a lidé se tam mohou libovolně zatagovat a tím vlastně sami od sebe šíří povědomí o vaší stránce a byznysu. U obsahového webu pak postačí ve statusu (a v textu, který si Facebook automaticky vypreparuje z webu) neříci úplně všechno. Tedy, když máte na webu článek o tom, že Facebook hodlá zavést tlačítko dislike, tak do statusu napíšete jen, že Facebook chystá velkou změnu, která ovlivní všechny uživatele.

Hodně pak pomáhají otázky ve statusech, na které si nelze odpovědět jednoduše ANO / NE (např.: Jak můžete jednoduše zvýšit návštěvnost vašeho webu?).

Jak říkám, těch technik je celá řada a liší se hodně právě tím, pro jakou cílovou skupinu FB marketing děláte anebo chcete dělat a také o to, čeho chcete dosáhnout. Vždy jde ale hlavně o ten nápad (koncept) a vědět, jak správně využít finance, které máte na tyto hrátky k dispozici.

Čestmír Stejný: Pro zapojení nebo vybuzení konverzace nejlépe fungují otázky, které mají sice nižší míru interakce, ale větší míru komentování.

18. Musím mít dopředu připravený content plán a vědět, co chci komunikovat?

Michal Krčmář: Nemusíte, pokud je pro vás Facebook až někde na třetí koleji. Ale měli byste jej mít, pokud chcete uspět. Je to stejné jako mít firmu a nemít žádný plán a cíle a nevědět, kam se chcete na konci roku dostat. Proto si musíte zkrátka na chvíli sednout, zamyslet se, jak, komu byste chtěli komunikovat co a jakou formou. A zamyslet se nad tím, proč by to vlastně někdo měl sdílet, reagovat, likovat. Právě přijít na ten důvod bývá mnohdy to nejtěžší (a také často nejzábavnější).

Pokud si content plán dopředu neuděláte, tak většinou minete mnohé příležitosti, jako jsou třeba svátky, prázdniny, jiné významné události (Den Matek, apríl), které můžete zohlednit právě na sociálních sítích. Jen se na ně musíte umět dopředu připravit. My jsme třeba na Objevit právě na apríla publikovali tento článek a nastavili jsme datum publikace na brzo ráno (samotný článek vyšel tuším nějak hned po půlnoci, FB status následoval asi kolem 4. hodiny ranní). Díky tomu to byl jeden z prvních (ne-li úplně první) příspěvků na FB, který byl zároveň dosti uvěřitelný a k nám na web to přivedlo přes 100 000 čtenářů za 2 dny…

Něco podobného napadlo v oblasti social media jen pár odvážlivců, mezi kterými byl již tradičně Slevomat, pak Alza a jinak skoro nikdo. A právě proto se vyplatí mít plán, který vám tato významná data připomene, a nebudete musit nic šít horkou jehlou na poslední chvíli až zjistíte, že vám dneska ujel vlak.

Zkrátka vědět dopředu, kdy, co a jak budete publikovat svůj obsah na Facebooku je mnohdy doslova k nezaplacení. A mnohdy také v social media světě zcela nezbytné.

19. Co dělat, když se mi obrázek k příspěvku nenačte správně a co to způsobuje?

Michal Krčmář: Občas se stane, že si FB špatně natáhne metadata a vám se u příspěvku, který chcete sdílet načítá špatný náhledový obrázek či popisný text. Anebo se pro jistotu nenatahuje vůbec. Pokud se vám to zrovna stalo také, neházejte flintu do žita. Dá se to opravit, stačí si zkopírovat URL a skočit sem a přečíst si ucelený návod, jak postupovat, když se vám něco podobného stane.

debugger

20. Jak podle vás vypadá dokonalý status – můžete to vysvětlit na nějakém konkrétním příkladu?

Adam Zbiejczuk: Nic jako dokonalý status neexistuje. :-(

David Lörincz: Marketingová strategie na Facebooku by neměla stát na jednom veleúšpěšném příspěvku. Ale jde spíše o kontinuální práci s fanoušky, o dlouhodobé doručování kvalitního a pro publikum hodnotného obsahu.

I kdyby měl příspěvek milión sdílení a lajků a vygeneroval tisíce objednávek, tak za týden nebo měsíc už nemá žádný přínos pro společnost a uživatelé na něj, stejně jako na firmu, velmi rychle zapomenou.

Daniel Nytra: Obecný dokonalý status neexistuje. Vždy je více věcí, které je nutné započítávat: Cílová skupina lidí, doba (den, hodina, sezóna), aktuálnost informace. Lze vycházet z různých analýz, ale základ je testovat a zjišťovat zpětně dosah pro konkrétní facebookovou stránku. Vše se točí kolem persony cílové skupiny: Má problém? Umíte ho vyřešit? Pomáhejte a budete odměněni!

21. Podle čeho určit, zda se tento obsah hodí ještě na firemní Facebook profil a kdy už je to za hranou?

Michal Krčmář: Rozpoznání toho, co už je a není za hranou, je velice jednoduché. Pokud se přistihnete, že přemýšlíte, jestli takový příspěvek dát na Facebook anebo raději ne, tak takový příspěvek na Facebook dávat nemáte :-). Vcelku jednoduché pravidlo, které doporučuji používat.

22. Může firemnímu profilu pomoci, když se o jeho správu stará nějaká social media celebrita, která zapojuje do propagace také svůj osobní profil / brand?

Daniel Nytra: Ano. Zapojení blogerů a blogerek do komunikace je ideální. Pokud jsou dobří, nevadí jim spojení se značkou a rozumí tomu, můžou se starat i o firemní stránky. Doporučuji v každém případě s nimi navázat dlouhodobější vztah nebo někter(ý/á) z nich může být i tváří značky.

23. Jak často bych měl na Facebook profil přispívat? Jaká je optimální “kadence” příspěvků na Facebooku? Anebo se to liší případ od případu?

Daniel Nytra: Existuje spousta studií (např. http://www.quicksprout.com/2015/01/02/what-are-the-best-times-to-post-on-social-media/).

Doporučuji: Vyzkoušet všechny možnosti (den v týdnu; ráno – dopoledne – odpoledne – večer) a postupně vyhodnocovat, která doba je nejlepší. Každý obor je jiný a publikum u vaší facebookové stránky bude také jiné, pokud prodáváte dudlíky nebo kurzy marketingu.

24. V kolik hodin je nejlepší přispívat na FB stránku? Případně – jak zjistit přesnou hodinu a čas, kdy je nejlepší postovat na Facebook nové příspěvky? Lze to nějak zobecnit?

Adam Zbiejczuk: Osobně se domnívám, že na kvalitě příspěvku a na tom, kdo jej sdílí (influenceři, jiné relevantní stránky) záleží násobně víc než na čase. Někdo vám bude tvrdit, že funguje poledne, jiný bude chválit neděli večer – otestujte si to sami, ale pravděpodobně zjistíte, že na čase opravdu moc nezáleží. Rok zpátky jsem viděl rozsáhlý výzkum z Polska, který nenašel žádnou korelaci mezi časem a úspěšností příspěvku.

Michal Krčmář: Je třeba si to vyzkoušet, nevím, jak jsou na tom výsledky jednotlivých studií, ale nám u klientů nejlépe funguje postování příspěvků v době, kdy lidé sedí u počítače (8-10. hodina ranní), pak v době oběda, 12. – 14. hod. A pak večer kolem 18. – 20. hodiny. Ale samozřejmě tohle nelze brát jako dogma a věřím, že u spousty stránek to bude zcela jinak a stejně tak třeba zrovna vám bude fungovat to, když budete příspěvky postovat v době, kdy není největší nátřesk. My jsme třeba často zkoušeli nastavit publikaci na 2. hodinu ranní a většinou to pak byl první příspěvek, který uživatelé mohli vidět, když se podívali na Facebook. Stejnou taktiku třeba používáme u emailingu a rozhodně nejsme v ČR sami.

25. Mohli byste uvést příklady nějakých FB stránek, které podle vás mají super obsah a dělají všechno tak, jak se v rámci propagace na Faceboku dělat má?

David Lörincz: Nikoliv. Mít hezké obrázky, nebo zábavné příspěvky ještě neznamená, že tato strategie firmě přináší návštěvnost na stránky, nové objednávky nebo zvýšení návštěvnosti z organického vyhledávání například ze Seznamu.

Adam Zbiejczuk: Tady se nedá říct, že by existovala stránka, která by byla univerzálním vzorem, jak se to má dělat. Vždy je třeba znát kontext, celkovou situaci v dané branži a hlavně také cíle, které firma má (to může být právě i v jedné oblasti – třeba finance – velmi různorodé). Několik tipů je tedy jen můj velmi osobní výběr, který mi přijde kvalitní s omezenou znalostí výše uvedeného.

Jägermeister – vynikající hravá komunikace lehce na hraně, příspěvky jsou sponzorované, ale zapojení je zcela skutečné.

Škoda Česká republika – ačkoliv se starám o konkurenční profil (a věřím, že i BMW Česká republika je povedenou stránkou), tak Škodovku musím pochválit, jejich komunikace na Facebooku je opravdu povedená.

Air Bank – “Banka, kterou můžete mít rádi”, má ráda Facebook a daří se jí na něm velmi dobře.

Já chci na pláž – krásný příklad chytré monetizace “generické” stránky.

Glami (dřív Domodi) – nejde jen o samotnou stránku, ale i o kvalitní využívání reklam.

glamicz

Facebook Glami.cz

Daniel Nytra:

https://www.facebook.com/TransTrabant

https://www.facebook.com/neilkpatel

https://www.facebook.com/Ahrefs

26. Jaký typ obsahu je teď nejvíce trendy na Facebooku? Dříve to byly obrázky (kočiček, pejsků, zvířátek), co to je nyní? Jsou to videa? Se kterým typem obsahu dosáhnu nejlepších výsledků?

David Lörincz: S tím, který se líbí vašemu publiku. Předává jim hodnotu nebo je pobaví. Videa dnes samozřejmě získávají více a více pozornosti nejen od Facebooku, ale také od uživatelů.

Nicméně k vytváření videa se mnoho firem neodhodlá, ať už z technických nebo osobních důvodů. Setkal jsem se s tím, že se majitel stydí vystoupit před kamerou a mluvit o svém produktu.

Pokud se stydí on, proč by to měli kupovat ostatní?

Adam Zbiejczuk: Postování zvířátek, dětí či krásných lidí je do určité míry funkční stále. Ale je vhodné zamyslet se, jestli další legrační kočka má nějaký jiný smysl než lapání lajků – má nějakou souvislost s danou stránkou, značkou? Důležitost obrazové komunikace je pořád velká, ale video získává od FB v současné době “body navíc”. Záleží ovšem na cílech: je-li jím třeba prodej na webu, tak stejně potřebuju odkazy. :-)

Daniel Nytra: Žádné kočičky, pejsci ani zvířátka nedosáhnout firmě dobrých výsledků. Pamatujte na to, v jakém jste oboru a co by právě vašim potencionálním kupujícím nejvíce pomohlo. Pokud na to přijdete, publikujte to a komunikujte o tom. Když pomůžete, budete odměněni.

27. Jak můžu získat u příspěvků co největší počet interakcí? Můžete popsat nejzákladnější techniky a postupy, které bych měl dodržovat, pokud chci, aby můj příspěvek měl co největší dosah?

Adam Zbiejczuk: Bude úplně stačit, když bude naprosto skvělý. A budete mít zároveň štěstí. A nasdílí ho slavní a na FB velmi aktivní a sledovaní lidé. Některé super-úspěšné statusy jsou vtipné, jiné jsou objevné (zprávy typu “breaking news” na populárních stránkách budou pravděpodobně téměř vždy úspěšné). Někdy prostě pomůže i náhoda, když status (sice třeba zábavný, ale publikovaný na průměrné stránce) bude sdílet někdo slavný.

Jsou určité triky, které relativně spolehlivě zabírají (záleží samozřejmě na cílovce):

  1. Honza Řežáb to jednou uvedl jako “monkey sees, monkey does” – když dáte do tweetu “pls RT”, budete mít průměrně víc RT, než když to tam nebude. Proto taky i dnes můžete vidět statusy “jestli je ti taky takovej hic, dej lajk” – ono to většinou funguje.
  2. Když se zeptáte “co si o tom myslíte” (a nejste Tomio Okamura, ale e-shop), tak obvykle žádnou rozumnou odpověď nedostanete. Mnohem účinnější na příliv komentářů je zeptat se lidí: “Líbí se vám A nebo B” (ideálně s ilustrační fotkou, kde pro jistotu pod jednu věc dopíšte “A” a pod tu druhou “B”). Názor má každý, takže na tohle se chytne hromada lidí.
  3. Soutěže-tipovačky: extrémně jednoduché na provedení, relativně odolné vůči “soutěžní mafii” a na zvýšení zapojení lidí se dá téměř na jistotu spolehnout.

Jinak samozřejmě platí – mějte skvělé a zapojené fanoušky dlouhodobě, mějte skvělý obsah (s velkým důrazem na kvalitní vizuální zpracování).

28. Jaké formáty reklamy aktuálně Facebook nabízí a jak se liší?

Lukáš Krejča: Zpravidla lze propagovat všechny formáty, které jdou přidávat jako příspěvky stránky, to znamená: textový status, fotku, odkaz, nebo samotnou facebookovou stránku. Dále také události, mobilní aplikace nebo videa. Liší se výrazně tím, jak každý formát vypadá, jaké jsou možnosti jeho nastavení a platby.

Michal Krčmář: Já bych za sebe ještě doplnil také to, že brzy půjde využít také animované obrázky (GIFy), které nedávno Facebook umožnil používat také běžným uživatelům společně s animovanými profilovkami.

29. Jaká je nejdůležitjší metrika na sociálních sítích?

Čestmír Stejný: Záleží na kampani a to co je pro klienta důležité: konverze, CTR, hodnota konverze, dosah reklamy.

30. Jak je to s autorskými právy na Facebooku v případě, že se starám o firemní profil (ať už můj či se jedná o firemní profil klienta na FB)? Může mě někdo žalovat kupříkladu za to, že použiji obrázek, který jsem si nezakoupil ve fotobance? A odkud mohu brát obrázky pro FB reklamy?

Adam Zbiejczuk: Autorská práva se nijak nemění tím, že jde o Facebook. Čili v extrémním případě může dojít i na žalobu. Záležet bude samozřejmě na rozsahu škody. Pokud by si třeba automobilka dala na FB video a v něm by použila jako hudební podkres písničku, na kterou nemá autorská práva, určitě by ji bylo možné žalovat (a pravděpodobně úspěšně) o velké peníze. Pokud vezmete obrázek z 9gagu a hodíte ho na FB, nejspíš se nic nestane, protože kde není žalobce, není soudce. Facebook umožnuje nahlašování tohoto druhu primárně jen přímo autorům (můžete nahlásit stránku, že použila váš obrázek, ale těžko ji můžete nahlásit za to, že dlouhodobě nahrává obsah postahovaný z netu.

Nejlepší je používat obrázky vlastní, pokud je nemám, tak existuje spousta databank s obrázky zdarma nebo za symbolickou cenu. Velký přehled najdete třeba v jednom z 365 tipů u Dana Dočekala: https://365tipu.wordpress.com/2015/01/03/tip-003-sluzby-se-zdarma-pouzitelnymi-fotografiemi-a-vyhledavani-fotografii/.

Osobně třeba rád pro BMW a MINI používám Compfight – najdu si kvalitní fanouškovské fotky na Flickru a jejich majitele oslovím, zda je možné fotku pro FB použít (bez placení, ale s uvedením odkazu na zdroj): zatím téměř vždy souhlasili, občas neodpoví a snad nikdo nechtěl peníze nebo přímo neodmítl. Výhodou je, že to nevypadá jak z fotobanky a tento obsah obvykle přinášíme širšímu publiku jako první.

Lukáš Krejča: Nově je to možné i přes PowerEditor, vizte newsfeed.cz/podrobnejsi-cileni-reklam-umi-kombinovat-kategorie.

31. Jak nastavit rozpočet pro Facebook reklamu? Respektive dle čeho určit, jestli to mám investovat měsíčně 5 000 Kč anebo 50 000 Kč. Jak určit tu správnou hodnotu?

David Lörincz: K tomuto tématu jsem napsal přehledný článek na mém blogu. Pokud investujete 5 000 Kč a získáte 10 000 Kč, proč neinvestovat 50 000 Kč, abyste získali 100 000 Kč.

Čestmír Stejný: Je to hodně individuální, měla by tomu ideálně předcházet schůzka a konzultace s člověkem, který tuto formu reklam řeší a má v ní praxi. Nevyhazujte peníze za testy, jděte na to chytře a konzultujte. Získáte minimálně zajímavý pohled na věc.

32. Na jaká témata nemohu na Facebooku inzerovat a proč? Co když můj klient zastupuje nějaký produkt či typ produktů, na které nelze inzerovat. Mohu to nějak obejít?

Lukáš Krejča: Zpravidla nemůžete inzerovat na ta témata, která zakazují Facebook Ads Guidlines, a tím důvodem bude právě toto porušení. Ta témata jsou třeba drogy, alkohol, lék na předpis, tabákové výrobky, nahota, erotické služby a další. Pokud pravidla nesplňujete, nebo nechcete splňovat, tak zkrátka inzerujte jinde.

Adam Zbiejczuk: Porno, cigarety, drogy, většina přípravků na hubnutí, pyramidová schémata, sázení. Ano, jde to obejít – tím, že budete promovat třeba akce sponzorované někým takovým nebo jiný sortiment prodávaný pod stejnou značkou a podobně.

33. Jak je to s vyhodnocováním reklamy na Facebooku. Jak mohu úspěšně vyhodnotit, že pro mě dává smysl investovat do Facebooku dále? Jak rozpoznat, zda je pro mě Facebook ten pravý marketingový či komunikační kanál?

Lukáš Krejča: Buď používám měření konverzí na Facebooku (skvěle poslouží nové Custom conversions), a nebo označuji reklamu UTM parametry (www.lukask.cz/utm-parametry) a vyhodnocuji reklamu v Google Analytics. V ideálním případě obě možnosti kombinuji. Že je pro vás Facebook ten pravý se pozná tak, že vám přivádí objednávky, zákazníky, a to tak, aby se vám to vyplácelo.

34. Proč značkovat FB kampaně a statusy? A kdy to dává smysl dělat a kdy ne?

Čestmír Stejný: Značkujte vše, budete mít přesnější data, info o konverzích a jejich zdrojích v GA. Smysl to ale dává jen tehdy, pokud chcete návštěvnost, konverze z Facebooku vyhodnocovat.

35. Dá se říci, jaká je průměrná cena za fanouška v českém prostředí?

Lukáš Krejča: Velmi špatně, jako u všech průměrných údajů. Řekl bych tak 0 Kč – 100 Kč. Jsou firmy, které je umí získávat zdarma a jsou inzerenti, kteří za fanoušky vynakládají nesmyslné částky.

David Lörincz: Nikoliv. Záleží na síle značky, oboru a strategie akvizice. A ta je u každé firmy jiná. Může to být 50 haléřů, ale také 20 Kč.

Adam Zbiejczuk: Průměr neznamená nic. Cena se pohybuje velmi různě podle kvality reklam, míry “love brandu”, cílení či typu firmy. Chcete-li slyšet nějaké číslo – tak třeba 20 Kč. Ale love brand dokáže získat fanoušky (dlouhodobě, pro již velkou stránku) i za cenu okolo pětikoruny za fanouška. Jindy může naopak velmi úzké cílení znamenat, že se cena vyšplhá ke 100 Kč (a nemusí to nutně znamenat, že to děláte špatně!).

Daniel Nytra: Ne. Počet fanoušků není důležitý (pokud nechcete frajeřit v místní hospodě nebo v kavárně). Důležitá je komuna, která se semkne kolem určité firmy nebo značky. Tzn.: 1 000 fanoušků jedné firmy může být mnohem lepší než 100 000 fanoušků u stránky konkurenční.

36. Jak cílit kampaně pomocí průniku zájmů na Facebooku?

David Lörincz: Tato možnost je dnes bohužel možná pouze přes API, ke kterému máte přístup přes nástroje třetích stran, jakými jsou český ROI Hunter, Adespresso nebo nástroj Qwaya, který používám já.

37. Jak můžu naplánovat, aby moje sada reklam běžela v konkrétní den a čas? A je vůbec nějaký důvod, proč to tak dělat?

Lukáš Krejča: Pokud pro to nemáte důvod, nedělejte to :-)

Ale můžou být případy, kdy pro to důvod máte. Například pokud poskytujete služby po telefonu (tím myslím samozřejmě například finanční poradenství), chcete, aby se vaše reklama ukazovala jen v pracovní době, kdy na telefonu někdo je. Nastaví se to právě na úrovni sady reklam.

Nápověda je na Facebooku.

nn

38. Je nějaká firma, které se podařilo díky reklamě dosáhnout napřímo vyššího zisku? Tzn. byla schopná říci, že 200 000 Kč investovala a minimálně stejná či větší částka se jim vrátila? Anebo nejde vždy na 100 % určit, že právě Facebook měl přímý vliv na obraty firmy?

Daniel Nytra: Obecně se to daří přímo prodávat módnímu zboží díky vysokým maržím. U ostatních jde bohužel spíše neznalost analyzovat dopad jednotlivých kanálů i na pozdější prodeje. Doporučuji prostudovat: https://support.google.com/analytics/answer/1191180?hl=cs a https://support.google.com/analytics/answer/6148697

Facebook je o komunikaci.

Čestmír Stejný: Dá se říci, že většina mých klientů. V současnosti spravuji reklamu klientům ve 13 zemích světa a dvou kontinentech, Je to hodně individuální, jelikož každý klient dělá v jiných oborech, ale za ty roky, co už se v reklamě na Facebooku pohybuji mohu říct, že jde o super marketingový kanál, kde je krásný poměr ceny a výkonu.

39. Je možné na Facebooku platit i jinak, než platební kartou, PayPalem, či Facebook kupónem?

Čestmír Stejný: Ne.

Zatím Facebook pro české prostředí žádnou jinou možnost než přes online terminál (zadáte číslo karty, expiry date, security kód), PayPalem anebo za pomocí Facebook kupónu.

40. Co to je Facebook kupón? Je to nějaký promo kód, který Facebook využívá k nalákání nových inzerentů?

Lukáš Krejča: Přesně tak.

Čestmír Stejný: Slouží jen pro nové inzerenty. Facebook kupóny rozdává novým zákazníkům, kteří u nich ještě neinzerovali.

41. Mohu si dávat faktury za FB do účetnictví?

Ano, můžete. Ale pokud budete dávat fakturace od FB do účetnictví firmy, tak pokud jste neplátci DPH, tak jelikož se jedná o mezinárodní platební styk s plátcem DPH, tak byste se měli přihlásit k plátcovství DPH.

Čestmír Stejný: Ano, pokud jste plátce DPH nebo tzv. identifikovaná osoba. Pokud přijmeme službu ze zahraničí, musíme se (jestliže nejsme plátcem DPH) zaregistrovat jako identifikovaná osoba k DPH.

42. Jaké jsou chystané novinky ze strany Facebooku? Co se změní anebo má změnit u reklamy na Facebooku? Chystá se nějaká zásadní změna?

Lukáš Krejča: Facebook se stejně jako rozhraní pro inzerenty mění každý den, takže něco se pokaždé určitě najde. Největší novinkou teď bude spuštění Instagram Ads.

43. Můj reklamní příspěvek nebyl schválen. Co nejčastěji může způsobovat, že příspěvek neprojde kontrolou Facebooku a jak potom mám postupovat?

Lukáš Krejča: Nejčastějším důvodem je, že obrázek příspěvku obsahuje více než 20 % textu. Pak ale může být další spousta důvodů vyplývající z Guidelines, které doporučuji nastudovat. Řešení je pak jednoduché: vytvořit reklamu v souladu s pravidly Facebooku.

44. Co mám dělat, když jsem si nastavil placenou reklamu a ani po týdnu nevykazuje žádné výsledky. Co bych měl zkontrolovat jako první? A může se jednat třeba také o chybu?

Lukáš Krejča: Může se jednat o chybu. Než se ale budete pokoušet dovolat p. Zuckerbergovi, doporučuju zkontrolovat nastavené cílení (jestli cílová skupina není příliš úzká – pod 1000 uživatelů), nabídnutou cenu (jestli se vůbec můžu dostat do aukce) a rozpočet. Dále pak také samotnou reklamu. Někdy je potřeba reklamu vytvořit znovu.

Daniel Nytra: Většinou jde o nízkou manuálně nastavenou sazbu za akci (např. proklik). U některých kampaní trvá delší dobu schvalování grafických reklam nebo videí.

45. Proč je třeba někdy vytvořit reklamu znovu?

Čestmír Stejný: Většinou kvůli špatnému nastavení, špatně zvolené ceně za proklik…

46. Při schvalování reklam se mi objevila tato hláška: “Je možné, že vaše reklamy neprochází kontrolou kvůli použití slova nevhodného slova v samotné reklamě anebo již obsahuje nevhodné slovo přímo v názvu vaší skupiny.” Co s tím?

Čestmír Stejný: Nepoužívat tato slova (Facebook je citlivý na slova spojená s lichvou apod.).

Nenašli jste odpověď týkající se Facebook marketingu? Napište do komentářů. Pomůžete nejen sobě, ale i dalším lidem se stejným problémem.

Komentáře

Nahoru