Facebook: Útoky hlasovací mafie

Facebook je skvělým místem pro marketing. Soutěže jsou zase dobrou marketingovou taktikou. No a když tyto dvě věci zkombinujete, vzniknou soutěže na Facebooku. Pokud jste se sami žádné takové nezúčastnili, jistě jste aspoň zahlédli, jak někdo z vašich přátel žebrá o lajky.

Takové soutěže vypadají docela neškodně. Většinou to funguje tak, že uživatelé nahrají fotku, příběh či jiný nápad a potom se pro svůj soutěžní příspěvek snaží sehnat co nejvíce lajků. Jak se snaží shánět lajky, stále dokola vaši stránku sdílí. Tak se o ní dozvídá stále více lidí a z hlediska marketingu je to pro vás více než pozitivní. Navíc uděláte radost svým zákazníkům, kteří vyhrají.

Jenže… Není to tak růžové, jak se to zdá. Kromě běžných uživatelů, kteří se opravdu chtějí zapojit do soutěže a poctivě bojovat, se často přidávají i tzv. hlasovací mafie.

Kdo jsou hlasovací mafiáni

Hlasovací mafiáni jsou profesionálové. Ve světě internetových soutěží umí chodit, dokonale ovládají jejich pravidla a ví, jak zařídit, aby vyhráli. Jediné, co je zajímá, je však výhra. Ani okem nezavadí o vaši firmu. Přičemž právě marketing je jedním z důvodů pořádání takových soutěží.

Soutěží můžete udělat radost svým fanouškům, ale když přijde na scénu hlasovací mafie, přichází vaše snaha vniveč. Díky nekalým praktikám vyhraje někdo, koho vaše společnost nezajímá a kdo se žene jen za výhrou. Skuteční fanoušci budou mezitím zklamaní, protože proti hlasovací mafii nemají šanci.

Using-Apps-for-Facebook-Competitions

Jak je odhalit?

Jejich praktiky jim totiž pomohou získat tolik lajků, že je to běžně nepřekonatelné. Je to podezřelé, když jednomu příspěvku najednou začnou přibývat hlasy. Často navíc přibývají po skupinách s několika minutovým odstupem. To je podle rychlosti toho, jak se někdo dokáže přehlašovat mezi svými hlasovacími profily. Hlasy pak pochopitelně přichází z jedné IP adresy. Lze to tedy zjistit, avšak pouze pokud používáte soutěžní aplikaci. Při hlasování přímo na stránce nic neodhalíte.

Vodítkem by vám mohly být rovněž samotné profily hlasovacích mafiánů. Často byly založeny nedávno, nemají pořádnou profilovku, nesdílí nic jiného než internetové soutěže a mají v přátelích podobně podezřelé lidi. Avšak stoprocentně se podle těchto znaků řídit nemůžete.

Hlasovací mafiáni jsou během soutěže velmi aktivní, neustále mají nějaké dotazy ohledně organizace a podobně. A neumí přiznat prohru. Když náhodou nevyhrají, zjistí si výherce a obviní ho, že vyhrál neprávem s pomocí špinavých taktik. Paradoxní, že?

Chcete to také zkusit?

Být hlasovacím mafiánem však vlastně není vůbec lehké. Opravdu je to stojí dost práce. Tenhle argument často používají jako zdůvodnění toho, proč si výhru zaslouží. Je totiž fakt, že musí neustále udržovat rozsáhlou aktivní síť, takže musí i sami vytrvale hlasovat pro ostatní nebo jim to jinak oplácet.

Pokud přemýšlejte, že byste to také zkusili, rychle na to zapomeňte. Brzy byste totiž zjistili, že skupiny jako „Like za like“ nebo „Vyměním hlasy“ jsou opravdovým peklem… Napíšete, že potřebujete lajk na fotku. Ano, sice ho dostanete, ale spolu s ním obdržíte také mnoho komentářů a zpráv typu „líbík udělen, prosím oplatit“. Pokud si tedy chcete zachovat zdravý rozum, takovým skupinám se vyhýbejte.

facebook

Jak se jich zbavit?

Musíte hlavně přemýšlet dopředu. Už když vymýšlíte pravidla a princip soutěže, počítejte s tím, že by se něco takového mohlo stát. Vymyslete systém tak, aby hlasovací mafie neměla šanci. Hodnocení udělejte tak, aby hlavní slovo neměli uživatelé. Zvolte například nějakou porotu nebo vyžadujte od soutěžících nějakou větší aktivitu než jen lajk. Nebo nechte uživatele hlasovat o výherci menší ceny. Vyhnout se jim bude ale každopádně těžké…

Zdroj: mngsocial.com, obrázek: fuelledbysocialalchemy.com

Komentáře

Nahoru