FEZ

 

 

[raw][hodnoceni][/raw]

[raw][/raw]

Žánr: Logická
Platforma: PC, Xbox 360
Multiplayer: ne
Vydání: 1.5.2013 (pc)
Vývojáři: Polytron Corporation
Autor recenze: Jan Holub

FEZ je velice zajímavý počin, který nám nedávno přinesla nezávislá vývojářská herní scéna (tzv. indie). Hned v úvodu můžeme naprosto s klidem označit FEZ za nejúspěšnější retro-flashback. V roli „Goméze“ se vydáte napříč dimenzemi, jen proto, že se váš 2D svět jakýmsi nedopatřením protnul se světem 3D. Máme tu tak velice zajímavý a exponovaný příběh, výbornou hratelnost připomínající starší – náročnější hry, komplexní logické hádanky a navíc skvělý design. FEZ představuje alternativu dnešního mainstreamu a ve svém originálním zpracování je tak opravdu hrou, která stojí za pozornost.

Minimální požadavky

OS: Windows XP, Vista, 7 s posledním service packem
CPU: Dvoujádrový procesor aspoň 2.8Ghz
HDD: 500 MB
RAM: 2 GB
GPU: OpenGL karta s podporou Direct X 9.0

 

FEZ

Fez byl oznámen již v roce 2007, a tak ho hráčská komunita s radostí označovala za Duke Nukem Forever nezávislé (indie) herní scény. Autorem celého projektu je  Phil Fish, který je poměrně kontroverzní osobností a mnoho lidí ho nemá příliš v oblibě. Phil Fish zkrátka vnímá věci jinak než většina populace, což se značně reflektuje i ve FEZu, který zaznamenal úspěchy, aniž by ještě vyšel. Třeba jen tím, že se dostal do dokumentu o indie hrách – Indie Game: The Movie.

FEZ zcela jasně ukázal, že nezávislou herní scénu nelze podceňovat. Na celém projektu navíc celou dobu pracoval jeden člověk (občas dva) a výsledek po letech čekání je více než slibný. FEZ se prostě povedl a zabodoval na celé čáře v mnoha ohledech přesto, že hráčská komunita čekala opravdu dlouho a vývoj byl údajně náročnější, než se očekávalo.

Vše začíná velice nesměle. Naším hlavním hrdinou je zcela obyčejný ‚človíček‘ jménem Gomez. Tedy zcela obyčejný až doposud. Váš mírumilovný 2D svět, kde se dalo žít poklidným životem, začal náhle kolabovat, prolnuli se dimenze a hle – najednou jsme se ocitli ve 3D, což tropí velké neplechy (ale zároveň umožňuje spousty srandy).

http://img.objevit.cz/fez1.jpg

Stará dobrá hratelnost

Je to právě Gomez, kdo byl vybrán, jako vyvolený, aby dal vše do pořádku, a k tomuto účelu navíc dostanete velice slušivou čepičku (právě fez), který umožňuje otáčet obrazovku ze 4 perspektiv a pohybovat se tak ve 3D světe. Nečekejte, že vám snad bude někdo radit nebo vás vodit za ručičku. FEZ připomíná obtížností starší hry, a tak je skutečnou výzvou. Čekají na vás nejrůznější rébusy ale zejména logické hádanky. Leckdy budete muset také zjistit, co se po vás vůbec chce a teprve následně zjistit, jak to udělat. Jedinou pomoc představuje jakýsi dimenzionální průvodce, který funguje jako tutoriál, ale naučí vás opravdu pouze strohému základu. Tím rady končí a dále se spoléhejte jen na svůj mozek.

Čeká vás opravdu bohaté dobrodružství, plné logiky, kostek a krychlí. Právě ty totiž budete muset sbírat, abyste uvedli věci do pořádku. Ale rozhodně je nedostanete zadarmo. Leckdy budete muset poskakovat a neustále rotovat s obrazovkou i několik minut, jen abyste přišli na to, jak se k té zatracené kostičce dostat. Obecně doporučujeme otáčet často, jelikož každý pohled většinou něco skýtá a má své opodstatnění. Ve hře je kromě kostek také spousta pokladů, truhel a map k pokladům, a tak se určitě vyplatí, posbírat toho, co nejvíce.

Hra má v podstatě 2 fáze úkolu. Dostat se kam je potřeba a následně zjistit, co tam a dělat (a jak). Připravte se na to, že logické hádanky ve FEZu, jsou opravdu promyšlené a na poměry dnešních her i celkem náročné. To ale musíme velmi kladně ocenit – hráč tak totiž po letech cítí opravdovou výzvu, u které je třeba se pozastavit. Namísto toho, aby jen hladce postupoval, kochal se krásnou grafikou, a tak spíše hrál jakýsi film, než opravdovou hru, jejíž podstata není v zalíbení se oku, ale právě v samotné hratelnosti, a ta je u FEZu více, než dobrá.

http://img.objevit.cz/fez5.jpg

Všude samé kostky…

Ve hře se vůbec nezabíjí a také neumírá. Možná si teď říkáte, že tak vychvalujeme obtížnost, a přitom vlastně není, co zkazit. Pak jste FEZ ještě nehráli. Náročnost některých logických hádanek a jejich umístění je takové, že pokud by hráč při špatném skoku ještě zemřel a měl začínat úplně od začátku. Hra už by nebyla hrou zábavnou, ale spíše frustrující.

Jak již bylo zmíněno, vaším hlavním posláním je sbírat kostky. Ty vám umožní postupovat stále dále a nakonec i celou záchranu vašeho světa. Posbírat tak musíte celých 32. Ve hře se vyskytuje rovnou několik typů kostek nebo spíše krychlí – ty malé fungují jako jakési úlomky a v případě, že jich naleznete 8, poskládáte tak jednu velkou. Stejně tak však můžete nalézt rovnou velkou kostku. K finálnímu cíli je třeba posbírat je všechny, ovšem jinak vám zaručí především postup, protože dveře do dalších sfér obvykle vyžadují určitý počet krychlí.

Celá záležitost je tak trochu snazší aspoň o to, že člověk má představu o tom, kde hledat a následně se přesunuje do dalších sektorů. Ta správná zábava však začíná až v momentě, kdy objevíte anti-kostky. Phil Fish zřejmě zná princip duality vesmíru a tak existuje na každou kostku její anti-kostka. Celkový počet krychlí se tak v tu ránu zdvojnásobuje.

K samotným anti-kostkám je pak o poznání těžší se dostat, než ke klasickým žlutým. Cesty k nim jsou pak většinou mnohem složitější a zahrnují nejen promyšlení toho, jak se k danému bodu dostat, ale leckdy na vás čeká také obtížná originální hádanka. V momentě, kdy je ukořistíte, zjistíte však, že pro hráče mají ve své podstatě stejný význam i hodnotu, jako kostky obyčejné.  Ale za ten postup a hlavně zábavu to opravdu stojí.

http://img.objevit.cz/fez2.jpg

Funguje to skvěle a navíc i dobře vypadá

Design hry nemá chybu a zamlouvat se bude zejména starším hráčům. Retro grafika je velice sympatická a krom toho i dnes vypadá díky rozmanitosti barev velice dobře. Hned v prvních chvílích hry vás může překvapit třeba střídání dne a noci, což vypadá v onom grafickém podání zkrátka impozantně.

Pro správnou atmosféru nechybí ani typické retro zvuky, které můžete pamatovat z mladších let. Samotný design levelů je velkou záležitostí a připisuje tak FEZU několik procent navíc. Přesto, že ze sreenshotů můžete nabýt pocitu stereotypního prostředí, je to přesně naopak. Jednotlivé levely jsou promyšlené a díky různým barevným provedením i atraktivní. Krom toho na vás čeká několik zcela unikátních.

FEZ je opravdu originální počin ve všech oblastech. Provedení, nápad, pointa, výzva, vše zde je a funguje to skvěle. FEZ je opravdu mnohem větší záležitostí, než obyčejná indie skákačka.  Velkou zajímavostí a originalitou je také to, že hra tohoto charakteru nabízí rovnou 2 konce. Jsou poměrně abstraktní a tak se zalíbí spíše filozoficky založeným jedincům než ‚běžné‘ hráčské komunitě. Přesto však nutí k hlubokému zamyšlení, a to je třeba rozhodně ocenit.

 

Plusy: nápad, hratelnost, provedení, grafika
Mínusy:
obtížnost, absence výzvy, umělá inteligence, příliš lineární
Verdikt:
Nejeden ošlehaný hráč se u FEZu může cítit, jako v polovině 90. let. Pokud tedy patříte k polovině hráčské komunity, která tvrdí, že starší hry mají něco, co ve dnešních nenajdeme, FEZ je právě pro vás.

 

Návod pro první část

Pokud se chcete dostat k dalším částem návodu nebo si najít konkrétní level, ve kterém jste se zrovna zasekli. Pomocí videa a tlačítka ‚YouTube‘ se presměrujte na YouTubu a v pravém rohu najdete ‚další díl seriálu’, což je díl druhý, pak třetí, čtvrtý atd.

Student, recenzent, filozof a skladatel. Tvrdí, že člověk by si měl každý den rozšiřovat své obzory a neustále uplatňovat kritické myšlení. Stál u zrodu projektu Svatantra a ve volném čase se věnuje také komponování hudby. Má rád přírodu, moudré lidi, metafyziku a je fascinován neznámem. V současné době přispívá na několik webů a píše především o přírodě a počítačových hrách.

Komentáře

Nahoru