Francouzská antipirátská agentura za 12 milionů euro poslala miliony upozornění, ale pokutovala dva lidi

Francouzská antipirátská agentura za 12 milionů euro poslala miliony upozornění, ale pokutovala dva lidi

Francouzská protipirátská agentura Hadopi určitě pokořila nějaký ten rekord. Za tři roky své existence rozeslala dva miliony e-mailů, upozorňujících na porušení copyrightu, ale k soudu dostala pouze čtyři lidi.

Varovné e-maily jsou pouze prvním krokem tříkrokového schématu. Po e-mailu by měl následovat úřední dopis, zaslaný tradiční poštou, a jako poslední krok v boji proti nelegálnímu šíření obsahu se uplatňuje soudní proces.

Překvapivé je, že agentura bez problémů funguje dál, a to i přesto, že se ve Francii mezitím změnila vláda.

Výsledky činnosti agentury jsou všem k smíchu

Agentura Hadopi najímá soukromou firmu, která má za úkol sledovat BitTorrentové aktivity, které se týkají populární hudby, televizních show nebo francouzských filmů. Poskytovatelé internetového připojení pak mají povinnost sdělit agentuře identitu lidí, kteří vlastní podezřelou IP adresu. Tito lidé pak nedostanou upozornění kvůli tomu, že nelegálně stáhli film nebo hudbu, ale za to, že nedostatečně zabezpečili své internetové připojení.

 Agentura původně chtěla třetí krok svého systému zautomatizovat a pokutovat tedy všechny lidi, kteří by třikrát překročili zákon, ale tento návrh neprošel. Možná i díky tomu jsou výsledky činnosti agentury tak směšné: ze dvou milionů lidí, kteří obdrželi varovný e-mail, pouze 200 000 dostalo úřední dopis. Dalších 710 lidí by se mělo dostavit k soudu, ale nejsou dostupné zdroje, které by je k tomu přinutily, takže dosud se před soudem hájili pouze čtyři lidé – tedy méně než 0,000002 % lidí, kteří dostali první upozornění.

Francie stvořila nejdražší newsletter na světě

Další výsledky jsou ještě smutnější: soud uložil pouze dvě pokuty, jednu ve výši 150 euro a druhou ve výši 600 euro, plus patnáctidenní blokaci Internetu pro oba pokutované. Agentura, která pouze za rok 2012 stála francouzské daňové poplatníky 12 milionů euro, si tak na sebe za tři roky své existence vydělala pouhých 750 euro. Někteří vtipálci tvrdí, že Francie tak vytvořila nejdražší newsletter na světě.

Je podivuhodné, jak životaschopná agentura Hadopi je. Když v roce 2012 do prezidentského úřadu nastoupil François Hollande, odmítl návrh, aby byla činnost agentury ukončena. Je to svým způsobem logické – ukončení činnosti agentury by mohly nahrávací společnosti a držitelé autorských práv vnímat úkorně. Jedná se ovšem o poněkud nákladný důkaz zájmu o ochranu autorských práv…

Zdroj: http://goo.gl/ITjHFU

Komentáře

Nahoru