Google bude vedle reklam brzy dávat vaše jméno a fotografii

Google bude vedle reklam brzy dávat vaše jméno a fotografii

Pokud jste vedle Google reklam vždy chtěli vidět svůj zářící obličej, brzy se vám toto přání splní. Google v pátek oznámil plány na zavedení „sdílených doporučení“, pomocí kterých své reklamy rozšíří o informace o uživatelích, kteří reklamu zhlédli, dali jí +1 nebo na ni jinak reagovali.

Dalo by se říci, že tento krok v podstatě odráží „sponzorované příběhy“ na Facebooku, kde sociální síť k reklamám využívá lajky uživatelů bez nutnosti žádat je o povolení nebo jim to oznamovat.

Google odhalil svá sdílená doporučení ve změně podmínek služby. Jejich nová verze uvádí:

„Vaši přátelé, rodina a další uživatelé mohou vidět vaše jméno a profilovou fotku a obsah, jako jsou například recenze, které sdílíte, nebo reklamy, kterým jste dali +1.“

Například byste mohli dát 5 hvězdiček novému albu Justina Biebera a v hodnocení říci, že tento zpěvák je „hlasem naší generace“. Kdyby pak někdo toto nové album vyhledával, objevilo by se vaše hodnocení a chvála vedle sponzorované reklamy.

Takhle nějak budou sdílená doporučení vypadat.

Takhle nějak budou sdílená doporučení vypadat.

Hlídejte si soukromí sdíleného obsahu

Google uvádí, že nastavení soukromí obsahu, který budete sdílet, ovlivní i to, jak bude používán ve sdílených doporučeních. Pokud byste své příznivé hodnocení Justina Biebera sdíleli pouze s okruhem svých přátel, viděli by to jenom oni. Pokud byste hodnocení sdíleli veřejně, což je výchozí nastavení při sdílení obsahu na Google+, viděl by to každý.

Uživatelé jsou do nového Google systému ve výchozím nastavení přihlášeni. V minulosti totiž Google získal povolení k použití +1 hodnocení od uživatelů vedle reklamy, pokud to uživatel výslovně nezakáže. Nová „sdílená doporučení“ jsou pokračováním tohoto nastavení, Google si jen bere svolení k tomu vzít ještě více obsahu od uživatelů a umístit jej vedle reklamy.

Jak se tomu vyhnout?

Chcete-li Googlu možnost zobrazování vaší fotografie vedle reklam zamezit, stačí jít do nastavení na stránku sdílených doporučení. (V nastavení Google účtu tuto stránku ještě nenajdete, integrace zřejmě proběhne až časem.) Mělo by vás zajímat především zaškrtávací políčko v dolní části stránky s textem: „Google může na základě mé aktivity zobrazovat mé jméno a profilovou fotku ve sdílených doporučeních, která se zobrazují v reklamách.“ Pokud jste se již někdy odhlásili z toho, aby Google používal vaše +1 v reklamách, máte toto políčko odškrtnuto. V opačném případě je ale ve výchozím nastavení zaškrtnuto.

Volba je jen jednostranná

Z opačné strany ale možnost volby zřejmě není k dispozici. Google totiž nespecifikoval, zda si inzerenti mohou zvolit, jestli u svých reklam sdílená doporučení chtějí či nikoliv.

Co na to uživatelé?

Názory uživatelů jsou pochopitelně různorodé. Od neutrálních postojů přes zklamání až k rozhořčení.

„Je to velmi facebookovské,“ říká Michael Sharp.
„Uživatel bude určovat reklamní hodnotu?“ dotazuje se Matt Paonessa.
„Pro ty kterým se myšlenka sdílení hodnocení s veřejností nelíbí: Řekněte mi, proč tedy hodnotíte?“ logicky se ptá Petr Faitl.

Z poloveřejného oznámení a způsobu, jak se odhlásit, můžeme vydedukovat, že se Google rozhodl oznámit hodnocení uživatelů u reklam poněkud mírnějším způsobem, než to udělal Facebook. Problémem ale je, že většina uživatelů takovým věcem stejně prostě nevěnuje pozornost.

Jak se o tom lidé dozví?

Pokud se nová funkce ujme, jistě Google její podmínky zviditelní. Učinil tak i s masivními úpravami svých podmínek a ochrany osobních údajů v lednu loňského roku. Tenkrát upozornění umístil pod vyhledávací pole na své domovské stránce, ale i na stránkách s výsledky vyhledávání. Se sdílenými doporučeními to tak není, ale v současné době se uživatelům po přihlášení k jejich účtu objevuje upozornění, že od 11. listopadu se změní smluvní podmínky.

Google vás upozorňuje na nové smluvní podmínky.

Google vás upozorňuje na nové smluvní podmínky.

Pokud se vám myšlenka využívání vašeho obsahu v reklamách nelíbí, nikdo vám nebrání se tomu vyhnout. Sdílená doporučení stejně neuvidíte dříve než 11. listopadu, takže máte dostatek času si to promyslet.

Zdroje: Arstechnica, NY times, Google

Komentáře

Nahoru