Google chce, abyste se dožili 170 let

Google chce, abyste se dožili 170 let

Google nyní slibuje nejnovější technologický vynález v duchu inteligentních brýlí a vozidla bez řidiče. I když v tradičním slova smyslu to není až zase tolik technologický vynález. Celá akce se jmenuje California Life Company, nebo zkráceně Calico, a jejím cílem je zvýšit délku lidského života o 20 až 100 let.

Zní to neskutečně, ale během posledního století se lidský život skutečně o 20 let prodloužil. Průměrná dívka, která se narodí dnes, má velkou šanci na to, že se jednou dožije stovky.

Během posledních let provedla spousta výzkumníků velké množství různých průzkumů a výzkumů. Objevili například červy, kteří dělí své kmenové buňky bez stárnutí, nebo resveratrol, nacházející se v červeném víně, který by měl zabraňovat onemocněním souvisejícím se stárnutím populace.

Společnosti jako Elixir Pharmaceuticals, Sirtris Pharma nebo Halcyon Molecular se mezitím snažily různými způsoby prodloužit lidský život, ale většinou jim došly peníze právě chvíli před tím, než své hotové produkty na prodloužení života stihli uvést na trh. Nicméně nenechte se zmámit Googlem, ani on ještě nápad nedotáhl do konce.

Ale jedna věc je jistá: Po tom žít aspoň o trochu déle je velká poptávka.

Ovšem s delším životem přicházejí i další problémy. Představte si zdvojnásobení seniorů v naší populaci. Na druhou stranu tím, že bychom stárli pomaleji, by bylo možné rozšířit náš produktivní věk – pracovali bychom třeba místo 40 spíše 90 let. Je to velmi ošemetná otázka…

cute-grandparents

Google odmítl celý projekt komentovat, ale Mashable mluvil s odborníky, kteří předpovídají, že Calico skutečně má potenciál. Pravděpodobně však nebude konečným řešením pro všechny a rozhodně se nebude jednat o všelék.

Problémy s věkem

Larry Page uvedl, že řešení jednotlivých nemocí, jako třeba všudypřítomné rakoviny, délku života o moc nezvýší. Rakovina je symptom, skutečná nemoc je stárnutí samo o sobě. To naše buňky způsobují stárnutí a další onemocnění související s věkem.

Velká část technologií, které by chtěly prodloužit život, by ho ovšem prodlužovaly ve špatném životním stavu. Počet let prožitých ve zdraví by zůstával nezměněn.

„Dnes utrácíme neuvěřitelné množství peněz za to, abychom lidi udrželi naživu ve špatném zdravotním stavu,“ říká Aubrey de Grey, hlavní vědecký úředník z SENS nadace pro výzkum.

To by mohlo vysvětlovat, proč mnoho lidí vůbec nemá zájem žít déle. Studie Pew ukazují, že 56% Američanů by nechtělo zpomalit proces stárnutí, i kdyby měli tu možnost.

oldAndIll

Možná jste třeba četli o sebevraždě šedesátiletého sportovního bloggera Martina Manleyho. Na svém webu odhalil svou nechuť k fyzické a mentální omezenosti stáří.

Ale de Grey neočekává, že by Google zvyšoval délku života a počet let, kdy bychom mohli pracovat a byli zdraví, zůstával stejný.

„Nebudeme moci prodloužit život bez prodloužení zdraví,“ říká. „Dlouhověkost je vedlejší efekt.“

Proč Google?

Pro většinu z nás byla investice Googlu do dlouhověkosti překvapením (Google však Calico nebude provozovat, pouze projekt podporuje). Ovšem někteří lidé už v tom vidí záměr.

To, co Google přináší, jsou data. „Není to jen jeden soubor dat, je to několik forem,“ říká Harry Glorikian ze Scientia Advisors. „Vyhledávací data, GPS data a všechno možné, elektronické drobečky, které všichni produkujete, a každý si z nich o vás může udělat obrázek.“

A například takové Google Chřipkové trendy jsou skvělým příkladem toho, jak mohou data souviset se zdravím. Chřipkové trendy předpovídaly ohniska chřipek podle vyhledávacích dotazů, ale ukázalo se, že jsou přesné pouze v určitých případech.

chripka

Berte rovněž na vědomí, že Google v této oblasti není žádným nováčkem. S Singularity University, která se zabývá zdravím i dlouhověkostí, spolupracuje už dlouho.

Stejně jako vývoj Google Glass inspiroval k vývoji dalších takových gadgetů (nové „Google Glass“ prý zrovna chystá i Samsung), Calico by mělo rozvířit vody kolem prodloužení života.

Magické pilulky nebudou řešením

Ne, v následujícím roce se opravdu nedočkáme žádného anti-stárnoucího produktu od Calica – je to spíše dlouhodobější projekt. A chystá se zaměřit na dvě důležité myšlenky.

Za prvé se chce zabývat pacientem. Máte možnost prevence, pokud víte, že existuje určité riziko některých chorob. Za druhé by se měl zaměřit na nanotechnologie. Lékařská řešení s pomocí nanotechnologií by mohla zahrnovat buněčné terapie, genové terapie nebo injekce. Malí roboti by mohli opravit naše buňky nebo pomáhat našim orgánům.

dna_cells-1600x1200

Kdo to bude platit?

První kritika, která se snesla na Calico, se zabývala tím, že možnosti určitě nebudou pro všechny stejné. Že se zase jen zvýší rozdíly mezi bohatými a chudými. Milionáři budou žít tak dlouho, jak se jim to bude líbit (nebo dokud neutratí všechny své peníze), zatímco méně bohatí lidé se budou muset spokojit s tradiční délkou života.

Vlastně chodí to tak trošku už dnes. Bohatí již mají možnost zachovat své mrtvé tělo v naději, že technologie budoucnosti je pomohou oživit. Stojí to $200 000.

Je možné, že bychom si náklady na prodloužení života nemuseli hradit sami? Bylo by to jako s dnešní zdravotní péčí?

De Grey očekává, že řešení by nebyla hrazena jednotlivcem, ale spíše vládou. To vláda by měla utrácet miliardy za to, aby si udržela vitální obyvatelstvo.

Další otázky

To, že budete žít dalších 100 let, je trochu skličující myšlenka. Ale protože bude řešení přicházet postupně, je nepravděpodobné, že by lidé začali žít najednou o sto let déle. Spíše se bude věk postupně zvedat.

Ale přesto je důležité klást si některé etické otázky. Budou lidé s delším obdobím produktivního věku potřebovat druhou kariéru (nebo druhé manželství)? Pokud budete na světě déle, jak to bude s dětmi?

„Smrt je s velkou pravděpodobností tím nejlepším vynálezem života. Je to v životě hybná síla změny.“
Steve Jobs

Ale ani se zvýšenou životností není smrt nikdy příliš daleko. Když byl de Greyovi položen dotaz o rozdílu mezi řešením smrti a řešením stárnutí, poukázal na zjevné: „Nepracuji na řešení, které zamezí tomu, že auto srazí člověka.“

ibtimes

Obrázky: Cosmeticproductreviews, Change, Mindbodygreen, Ibtimes, Enggweekly

Dlouholetá podpora týmu.

Komentáře

Nahoru