Google chce zřejmě blokovat špionáž NSA

Google chce zřejmě blokovat špionáž NSA

V předchozím měsíci provedl Google tiše změnu zaměřenou na šifrování veškeré vyhledávací činnosti -  s výjimkou kliknutí na reklamy. Tvrdí, že to bylo učiněno jako zvláštní ochrana pro uživatele, ale cílem společnost může být především blokování špionážní činnosti NSA. Nebo je to možná krok ke zvýšení příjmů z reklam. A nebo obě možnosti. Vítejte v matoucím světě Google bezpečného vyhledávání.

Před dvěma lety: Bezpečné vyhledávání pro přihlášené uživatele

V říjnu 2011 začal Google šifrovat vyhledávání pro každého, kdo byl přihlášen. Důvodem bylo soukromí. Google uvedl, že chtěl tímto krokem komukoliv znemožnit šanci odposlouchávat vyhledávání jednotlivce. Některé vyhledávací termíny jsou prý příliš soukromé, takže by je nemusel vidět nikdo.

Tento měsíc: Bezpečné vyhledávání pro každého

Nyní zapnul Google šifrování i pro lidi, kteří nejsou přihlášeni. Když byl na tento krok minulý týden dotázán, uvedl toto:

„Pro naše přihlášení uživatele jsme přidali SSL šifrování v roce 2011. Nyní pracujeme na tom, abychom tuto dodatečnou ochranu poskytli více uživatelům, kteří nejsou přihlášení.“

Náhlá změna

Jednou z klíčových otázek je: „A co tak najednou?“. Co přimělo Google, aby zčistajasna udělal takovou změnu? Bylo to tak náhlé.

Když jsou vyhledávací dotazy šifrované, nemá k nim nikdo přístup. V Google Analytics jsou pak zobrazovány jako „Not Provided“. V uplynulých dvou letech se procento „Not provided“ hledaných výrazů zvýšilo. V posledním měsíci byl vzrůst přímo dramatický:

averageNotProvided

Výše uvedený graf pochází z webu pojmenovaného Not Provided Count. Ten sleduje procento „Not Provided“ vyhledávacích dotazů přes 60 různých webových stránek. Na grafu můžete vidět významný skok, který začíná kolem 4. září a v současné době ukazuje, že zhruba tři čtvrtiny termínů jsou šifrovány.

Tyhle údaje, které vidíte na grafu, se mohou od stránky ke stránce z různých důvodů lišit. Ale vězte, že změna je reálná. I sám Google ji potvrdil.

A existují dva hlavní důvody, proč by se Google mohl tak náhle rozhodnout k šifrování.

Blokovat NSA?

Prvním z důvodů je celá věc okolo špionáže NSA. V červnu byl Google obviněn z toho, že NSA poskytuje okamžitá data. Popřel to.

Od té doby se snažil vést kampaň s cílem transparentněji ukazovat čísla o špionážních žádostech a o tom, že je nepřijímá a rozhodně neposkytuje neomezený přístup k datům. Také začal více šifrovat i mezi vlastními datovými centry.

Co když to tedy Google celé dělá kvůli NSA?

Zvýšit příjmy z reklam?

Dalším důvodem může být to, že Google nedávno provedl takovou změnu, že jeden z nejjednodušších způsobů, jak vidět aktuální termíny, které byly v průběhu času odepřeny, je prostřednictvím systému Google AdWords.

Vyhledávací termíny zřejmě nejsou až tolik soukromé, aby je Google zcela zadržoval. Spíš tak soukromé, aby je nedovolil přenášet v čisté formě přes internet. Když půjdete na Google Webmaster Tools, uvidíte zde 2000 nejvyhledávanějších termínů za den a můžete se vrátit po dobu 90 dnů (již dříve tento měsíc Google uvedl, že limit v budoucnu zvýší na jeden rok).

Pokud by majitelé běžných webů neměli k dispozici tyto termíny, byli by ztracení. Ale srpnová změna v Google AdWords umožňuje ukládat termíny tak dlouho, jak se vám to líbí, pro snadný a okamžitý přístup – pokud tedy používáte reklamní systém Googlu.

Je to zvláštní situace, že Google nearchivuje hledané termíny v rámci sady dat nástrojů pro neinzerenty – Google Webmaster Tools – ale umožňuje to pouze prostřednictvím svého reklamního systému. To naznačuje, že vyhledávané termíny by mohly být zadržovány v rámci přilákání nových inzerentů.

Skulinka v šifrování pro inzerenty

Je to především proto, že reklama nebyla nikdy v bezpečí. Žádné šifrování lidi nezastaví od odposlechu vyhledávaných termínů, pokud někdo hledá na Googlu a klikne na reklamu. Google také nikdy nezabránil, aby tyto informace proudily přímo k inzerentům, jak to udělal pro neinzerenty.

Google poslal toto vyjádření:

„Chceme poskytovat SSL ochranu pro tolik uživatelů, pro kolik můžeme, v tolika oblastech, v kolika můžeme – na začátku tohoto roku jsme to přidali do omniboxu v Chromu i pro nepřihlášené uživatele. A budeme pokračovat v rozšiřování používání SSL v našich službách, protože jsme přesvědčeni, že je to pro uživatele dobrá věc…
Motivací zde není řídit reklamy – děláme to pro vyhledávání našich uživatelů.“

Ale ani po tomto vyjádření si nemůžeme být jisti tím, proč to Google udělal zrovna teď.

Zdroj: Search Engine Land

Komentáře

  • SEMOR.cz

    Vůbec tady nejde o NSA, zavádění SSL (HTTPS) protokolu začalo už mnohem dříve než se o kauze PRISM vůbec vědělo. Co si tak uvědomuju, tak už když spouštěli G+, tak jsem v GA měl no povided

  • Otázka, zda SSL již tajné služby neumí číst stejně jednoduše jako lékaři RTG nebo SONO snímek

Nahoru