Google Merchant: Buďte vidět v Nákupech Google

Google Merchant. Pro někoho španělská vesnice, pro někoho ráj zisků. Internetová společnost Google spustila před několika lety službu Nákupy, která se zaměřuje na výběr a vyhledávání zboží. Funguje na podobném principu jako zbožové vyhledávače Zbozi.cz a Heureka.cz. V tomto článku vám prozradíme, jak Google Merchant založit a jak nahrát produkty z vašeho e-shopu do tohoto systému. Závěrem vám dáme několik užitečných tipů. 

Nákupy Google fungují na jednoduchém a pro uživatele známém principu. Uživatel zadá do vyhledávacího pole název produktu, o který má zájem. Následně může výpis filtrovat podle ceny, prodejce, pohlaví a dalších parametrů. Výčet produktů se zobrazí také při klasickém vyhledávání v pravé části tam, kde se dříve zobrazovaly PPC reklamy.

googlemerchant

Nákupy Google

Produkty jsou dostupné nejen přímo přes Nákupy Google, ale zobrazují se také ve výsledcích vyhledávání Google.cz. Pro provozovatele internetových obchodů je tato služba velice atraktivní, neboť mohou přilákat spoustu nových zákazníků.

xboxone

Produkty se zobrazují také ve výsledcích vyhledávání Google.cz.

Služba není dostupná ve všech zemí světa. Je zpřístupněná pouze v USA, Spojeném království, Austrálii, Německu, Francii, Japonsku, Itálii, Brazílii, Španělsku, Švýcarsku a České republice. Google postupně rozšiřuje tento nástroj do dalších zemí.

Google Nákupy

Drtivá většina tuzemských internetových obchodů si vytvoří účet na Google Merchant, založí kampaň a nabije kredit. Tím jejich aktivita v této oblasti končí. Nicméně samotné nastavení a následná práce s kampaněmi je velice důležitá a může ovlivnit úspěch kampaně.

Založení účtu na Google Merchant Center

Jestliže chcete své produkty z e-shopu zobrazovat v Google Nákkupech, musíte mít založený účet na Google AdWords a Google Merchant Center.

K založení nového účtu v systému Merchant Center vedou pouze tři kroky. Nejprve vyplníte základní informace o vaší společnosti (sídlo firmy, jméno obchodu, webová stránka) a kontaktní údaje. U zadávání webové stránky dbejte na tvar. Musí být uvedena URL začínající „http//:“.

registrace01

První krok v registraci v Google Merchant Center

Následně vyjádříte souhlas se smluvními podmínkami.

registrace02

V druhém kroku vyjádříte souhlas se smluvními podmínkami.

Abyste mohli s účtem pracovat, musíte webové stránky ověřit a nárokovat. Zobrazí se vám kompletní postup, jak ověřit své vlastnictví.

registrace03

V třetím kroku ověříte a nárokujete své stránky.

Jakmile provedete veškeré kroky k ověření a nárokování stránky, stačí kliknout na tlačítko „Ověřit a nárokovat“. Pokud jste provedli kroky správně, zobrazí se vám informace o úspěšnosti.

registrace04

Ověření a nárokování stránky bylo úspěšné.

Nastavení češtiny

Když přejdete do Google Merchant Center, pravděpodobně se vám zobrazí prostředí v anglickém jazyku. Pro nastavení češtiny klikněte na Settings v levém menu a zvolte záložku General. Klikněte na tlačítko Edit settings a v oblasti Display configuration zvolte češtinu.

settings

Nastavení českého jazyka

Zdroj dat

V menu zvolte nabídku Zdroje, ve které se nahrajete nové zdroje produktovými daty. Doporučujeme odesílat produktové informace prostřednictvím zdroje XML feedu, který musí splňovat pravidla Googlu. Soubor obsahuje kompletní informace o produktech ve vašem internetovém obchodě.

XML feed by měl obsahovat základní informace o produktu:

  • ID – číslo produktu
  • title – název zboží
  • description – popis produktu
  • google_product_category – kategorie zboží podle Googlu
  • product_type – vaše vlastní kategorie položky
  • link – adresa URL přímo odkazující na stránku produktu na vašem webu
  • mobile_link – adresa URL vstupní stránky pro mobilní zařízení
  • image_link – adresa URL obrázku dané položky
  • additional_image_link – adresy URL dalších obrázků k dané položce
  • condition – stav položky

XML feed by měl obsahovat informace o ceně a dostupnosti:

  • availability – stav dostupnosti dané položky
  • availability_date – datum, kdy je možné odeslat předobjednaný produkt
  • price – cena zboží
  • sale_price – inzerovaná cena položky v akci
  • sale_price_effective_date – časové období, po kterou je položka v akci

XML feed by měl obsahovat jedinečné identifikátory:

  • GTIN – EAN produktu
  • brand – název značky produktu
  • mpn – číslo dílu výrobce pro danou položku

Po vytvoření XML souboru se vraťte do Google Merchant Center, abyste mohli soubor odeslat do systému. V levém menu zvolte položku Zdroje a klikněte na tlačítko pro přidání nového zdroje.

zdroje

Vložení nového zdroje dat

Při registraci nového zdroje nastavte režim na hodnotu Standardní, zvolte jako typ zdroje Products a cílovou zemi nastavte na Česká republika. Nakonec si určete Název zdroje, například ProduktyObleceni. A klikněte na tlačítko Pokračovat.

zdrojdat01

První krok při registraci nového zdroje dat

V druhém kroku registrace nového zdroje vyberete příslušnou metodu zadávání produktových dat. Můžete je nahrávat prostřednictvím tabulky Google, plánovaným načtením či pravidelným  nahráváním.

zdrojedat02

Druhý krok při registraci nového zdroje dat

Zvolte jednu z nabízených metod a postupujte potom podle pokynů. Uvádí se vždy informace o XML souboru, který chcete nahrát. Následně kliknete na tlačítko Uložit a zdroj dat máte vytvořený. Trvá až dva pracovní dny, než budou produkty schválené a než se začnou zobrazovat ve výsledcích vyhledávání.

Problémy s XML feedy

Při vytváření XML souboru nastává spousta problémů, přičemž velmi často chybí jedinečný identifikátor. Google požaduje alespoň dva identifikátory ze tří (brand, gtin a mpn). Jestliže nemůžete uvést dva identifikátory, potom byste měli atribut identifier_exists nastavit na hodnotu false.

Mnohdy chybí informace o dostupnosti, přičemž tato informace je pro Google také důležitá. Pakliže bude tag týkající se dostupnosti chybět, produkty se nezobrazí ve výsledcích vyhledávání.

Pokud váš internetový obchod disponuje bohatým produktovým portfoliem, doporučujeme vytvářet si štítky pro lepší přehlednost. Produkty si můžete rozdělit například podle sezóny, slev a dalších parametrů.

U XML feedů platí jedno pravidlo. Čím více informací Googlu poskytnete, tím lépe se vám Google odvděčí. Produkty se budou zobrazovat ve správném tvaru, nabídnou více informací a budete tak napřed od konkurence.

Neměli byste podceňovat pravidelnou aktualizaci zdroje. Doporučujeme nastavit ji na denní aktualizaci. Pokud by byl XML feed starší jak třicet dní, produkty by se přestaly zobrazovat. PPC správa by měla probíhat alespoň jednou měsíčně, nicméně ze začátku je častější. Je potřeba kontrolovat klíčová slova, případně je vylučovat.

Propojení s Google AdWords

Aby se zobrazovaly produkty v Nákupech Google, je nezbytné propojit účet Google Merchant Center s účtem Google AdWords. V levém menu zvolte položku Nastavení a poté záložku AdWords. Pravděpodobně se vám zde objeví automaticky váš účet na AdWords. Stačí kliknout na tlačítko Propojit.

propojit

Propojení s účtem Google AdWords

Následně se vám zobrazí možnost vytvořit kampaň v Nákupech Google. Klikněte na tlačítko Vytvořit kampaň v Nákupech Google.

kampan01

Zvolte tlačítko pro vytvoření nové kampaně

Poté zvolíte název kampaně, zemi prodeje maximální CPC a maximální denní rozpočet.

kampan02

Nastavíte údaje o kampani.

Abyste mohli s kampaní více pracovat, musíte se přepnout do prostředí Google AdWords. Zde už bude vytvořená kampaň, kterou si můžete podle potřeb upravovat.

adwords

Kampaň v Google AdWords

Optimalizace kampaní

Většina internetových obchodů své aktivity končí vytvořením kampaně a nabitím kreditu. Nicméně nastavení Google Merchant Center nestačí. Je nezbytné s kampaněmi pravidelně a pečlivě pracovat. Doporučujeme do přehledu v Google AdWords přidat sloupec s podílem zobrazení, abyste zjistili procentuální podíl vašich produktů zobrazujících se v Nákupech Googlu v porovnání s konkurencí. Nízké procentu je signálem pro zvýšení maximální CPC.

sloupec

Nastavení sloupce zobrazující podíl zobrazení ve vyhledávání

Doporučujeme pravidelnou kontrolu vyhledávacích dotazů, na které se produkty zobrazují. Jestlsiže se objeví ve vyhledávacích dotazech slova, která nesouvisí s vašim sortimentem, potom je vložte do vylučujících slov.

vyhledavacidotazy

Vyhledávací dotazy najdete na kartě Dimenze.

A to je základní nastavení Google Merchant Center. Jestliže vám tedy nestačí klasická PPC reklama ve vyhledávači, můžete sáhnout i po tomto způsobu propagace.

Komentáře

Nahoru