Google vytáhl do boje s reklamou a provádí „reklamní revoluci“. Jak daleko chce zajít?

Google vytáhl do boje s reklamou a provádí „reklamní revoluci“. Jak daleko chce zajít?

Google v roce 2012 velmi tvrdě vytáhl do boje s nekvalitními weby a přehnanou reklamou. Tento postup je do jisté míry správný a pochopitelný, na druhou stranu ale poškozuje řadu lidí.

Příliš reklamy škodí

Google v tomto roce představil několik různých speciálních algoritmů pro vyhledávání a penalizaci nekvalitních webů. Jedním z měřítek kvality webu je množství reklamy a reklamních odkazů.

Google celkem pochopitelně nestojí o různé MFA weby (Made For AdSense) a linkfarmy, protože nemají hodnotu pro uživatele a vyhledávač je na uživatelích kriticky závislý. Asi nikdo z nás podobné weby nechce ve výsledcích vyhledávání a většina uživatelů je proto ráda.

Nikdo z nás také nemiluje weby doslova nacpané reklamou, na druhou stranu mnoho kvalitních informačních webů z reklamy hradí provoz.

Prodej odkazů je podle Google špatný

Podle vyjádření Google je prodej odkazů špatný a nežádoucí. Bohužel, reklama na internetu je vždy formou prodeje odkazů, ať již ve formě sitewide, patiček, bannerů, ikonek, affiliate odkazů či PR článků. Všechno je pouze určitá forma prodeje odkazu.

Pro komerční weby je naprostá nutnost odkazy v nějaké formě kupovat, protože jinak zaniknou v záplavě konkurence. Je celkem jedno, jestli se bude jednat o PR články, affiliate síť či PPC. Budovat pouze „přirozené“ odkazy nelze, protože to trvá příliš dlouho a je to obvykle poměrně neúčinné. Málokdo si může dovolit čekat mnoho měsíců a někdy i roky, než si web vybuduje dostatečnou návštěvnost.

Co na to provozovatelé webů?

Rozčarování provozovatelů katalogů, linkfarem a MFA je celkem pochopitelné, ale v podstatě dodnes parazitovali na reklamních systémech a chybách vyhledávačů. Trošku horší je situace provozovatelů skutečně hodnotných webů. V současném světě totiž všechno něco stojí a málokdo je již schopen provozovat rozsáhlejší a informačně bohatý web sám. Hosting, doména i obsah nejsou zdarma a provoz webů je v drtivé většině hrazen právě z reklamy.

Google poměrně striktním banováním reklamy a prodaných odkazů dělá problémy i řadě solidních webů a pochopitelně za to velkou chválu nesklízí. Nikdo totiž přesně neví, co vlastně už je příliš mnoho reklamy a co Google považuje za prodané odkazy. Zatím jsou postiženy zejména reklamou přesycené weby, doufejme, že to tak i zůstane.

V čem je tedy problém?

Problém s určováním vhodné a nevhodné reklamy lze spatřovat v tom, že Google sám provozuje obří reklamní síť AdSense. Logicky nebude banovat vlastní reklamu, samozřejmě s výjimkou porušení podmínek AdSense. To ale nemá co do činění s množstvím reklamy, ale spíše s poškozováním inzerentů, o které Google pochopitelně nechce přijít.

Současná „antireklamní“ kampaň Google tedy zabije hned dvě mouchy jednou ranou. Poslouží uživateli, protože z výsledků vyřadí nekvalitní weby, a Google tak zvýší svou oblíbenost. Navíc tím poškodí konkurenční reklamní systémy, takže zvýší své zisky z AdSense. Do jisté míry je tento tah geniální, ale bohužel také silně zavání úmyslným poškozováním konkurence. Otázkou totiž je, kam až Google zajde při banování „nevhodné“ reklamy.

Co si o tom myslíte vy?

Komentáře

Nahoru