Vojtěch Knyttl a Vojtěch Otevřel: Nechtěli jsme sedět doma. Tak jsme založili GoOut

Vojtěch Knyttl a Vojtěch Otevřel: Nechtěli jsme sedět doma. Tak jsme založili GoOut

Stačil pocit, že na netu chybí pořádná inspirace, kam jít večer za písničkou, a GoOut byl na světě. Vojta Knyttl a Vojta Otevřel, kteří start-up společně vedou, vytváří zajímavý a uživatelsky příjemný kulturní přehled o tom, co se děje v Praze, Brně, prostě venku. Mají slušně našlápnuto i do zahraničí, zahajují spolupráci s H&M…

A vůbec, řeknou vám to sami.

Co vy a going out? Kdy naposledy jste byli venku? Na jaké akci?

VK: Od té doby, co dělám GoOut naplno, bývám spíše „StayIn“ – paradoxně mě to od kultury spíše oddělilo. :-) Ale snažím se, naposledy jsem byl asi na Mileniných receptech ve Studiu Hrdinů – kdy to ale bylo, se stydím si vybavit.

VO: Jak zmiňuje Vojta, poslední dobou je to těžší, udělat si čas a někam vyrazit. Nicméně mě venku potkáte určitě častěji. :) Rád chodím do MeetFactory, naposledy jsem byl na Black Lips.

Na začátek bych vás oba poprosila o krátké představení. Co děláte, co vás baví…

VK: No, jestli já něco jsem nejvíc, tak asi programátor – baví mě to jak pracovně, tak pro relax. Snažím se být fyzicky aktivní (do práce jezdím na kole), a když to časově jde, tak i kulturně – mám slabost pro divadlo. Dost mě baví zahraničí a jiné kultury, určitě bych chtěl ještě jít znovu žít někam mimo Česko – doufám, že mi k tomu GoOut dopomůže.

VO: Na GoOutu se věnuji především designu a UX, ale také profilování brandu a strategii. Zajímají mě nové věci a celkově se snažím o progres ve všem, co dělám. Rád se obklopuji lidmi, kteří něco tvoří a jsou aktivní a pozitivní, to mě nabíjí a inspiruje.

Znáte se už ze základky. V rozhovoru pro Marketing Sales Media jsem četla, že jste se paradoxně seznámili díky internetu. Jak to bylo?

VO: No hledal jsem toho druhýho „geeka“ na základce, který má doma připojení k internetu. Když jsme si někdy na počátku internetu v Česku pořídili dialup, nikdo to moc neměl a já dychtil po tom s někým vymýšlet, co s tímhle můžeme vymyslet. Když jsem se dozvěděl, že na základce je kluk, který je taky „online,“ musel jsem ho najít.

To jsou oni, členové teamu GoOut.cz

To jsou oni, členové teamu GoOut.cz

Na GoOut najdeš vše od inspirace po vstupenky

Oba máte zkušenosti ze zahraničí. Vojta K. ze studií a Vojta O. ze start-upů a reklamy. Co vám mezinárodní prostředí dalo?

VK: Především rozhled a out-of-the-box myšlení. Studium samo o sobě by mi asi tolik nepřineslo, ale kontakt s tím, že věci mohou být úplně jinak, než si člověk myslí, byl nesmírně obohacující. Vždy, když něco dělám, přemýšlím, jestli to nejde udělat úplně jinak, než je ten první nápad.

VO: Přesně. Takový to „vyrazit do světa a otrkat se“ to vystihuje docela pěkně, protože otrkání je hodně důležitý. Obzvlášť pak když si člověk vyzkouší několik různých prostředí a zkusí se odprostit od českých stereotypů. To vám dá pěkný nadhled.

Z jakého důvodu jste se pak vrátili oba do ČR a nebudovali kariéru v zahraničí?

VO: My se nevrátili, jen teď zrovna jsme v ČR.

VK: Já jsem asi trošku pohodlnej člověk a chtěl jsem si trochu od toho „cizího“ myšlení odpočinout. :-) Teď GoOut děláme tady a na výběr v tomhle moc není. Do budoucna bych ale určitě rád zase za hranice vykročil.

Po návratu z Erasmu jste založili kulturní portál GoOut.cz. Důvod?

VK: Ještě s Petrem Zátorským, se kterým jsme na Erasmu byli, jsme jednou večer v Praze chtěli jít ven. Hledali jsme po internetu, ale nenašli nic. „Tak to uděláme sami.“ Tehdá jsme byli dost naivní a představovali si to trochu megalomansky: už toho večera jsme vymysleli, za co utratíme všechny peníze, až na tom strašně zbohatneme. :-) Realita je, řekl bych, trochu skromnější.

Můžete nám GoOut trochu představit?

VO: Představ si, že chceš něco podniknout a nevíš coby, ať už tíhneš třeba ke koncertu, nebo nemáš představu vůbec, jdeš na GoOut. Komplexnost informací a jejich zpracování, přívětivá a promyšlená služba s možností vyfiltrování si jen toho, co tě zajímá, uložení do kalendáře a pohodlný nákup vstupenek je samozřejmostí, která na tu tvoji prvotní potřebu navazuje.

Voita a Vojtěch, spoluzakladatelé projektu GoOut.cz

Voita a Vojtěch, spoluzakladatelé projektu GoOut.cz.

Jsme cool i pro starší ročníky

Máte u nás přímého konkurenta? A v zahraničí, třeba ten Londýn?

VK: Přímého konkurenta asi úplně nemáme. Konkurenci ale vidíme v zaběhlých ticketingovkách, které jsou jako rozjetý vlak, který sice jede špatným směrem, ale už má rychlost, kterou je těžké dohnat.

VO: V Londýně je naprosto dominantní Timeout, to je zaběhlý servis, který používají všechny generace. Tam by to byl rozhodně nás největší konkurent.

Portál vás už dneska dokáže uživit – po jak dlouhé době? A můžu se zeptat, kolik vám je let?

VK: Uživit bych neřekl, myslím, že teď  žiju asi tak skromně, jako jsem žil na vysoké. :-) GoOut teď běží něco kolem tří let, jako firma fungujeme necelý rok. V listopadu mi bude 29.

VO: Podstatnou část nákladů stále pokrývá investice. U projektu tohoto charakteru je běžné, že přehoupnutí do kladné sféry trvá déle, a to hlavně proto, že se dbá na rychlý růst. Podle našich predikcí by si projekt na sebe měl začít vydělávat v průběhu podzimu.

Kolik hodin denně prací na GoOut strávíte? Máte volný čas pro sebe nebo vedlejší projekty?

VK: U mě je to kolikrát od probuzení do spaní. Čas pro sebe si poslední dobou snažím vyhrazovat, ale ne vždy to jde, poslední dobou jsem třeba začal hodně číst – na to ale člověk potřebuje mít klidnou mysl. Vedlejší projekty moc ne, spíš dělám malé věci okolo GoOutu, které ale návštěvník našich stránek neuvidí.

VO: GoOut je můj domov a to doslova, bydlím totiž v kanceláři :) V podstatě i moje volnočasové aktivity se dotýkají GoOutu. Ale právě proto mě baví, co dělám.

Cílíte zejména na mladé nebo i starší, kulturně založené jedince?

VK: Spousta lidí si o nás myslí, že cílíme jen na mladé, my ale naopak chceme zasáhnout všechny skupiny. GoOut má být jednoduchý a „kůl“, to ale neznamená, že má být nepříjemný pro starší generace – tu jednoduchost mají rády všechny věkové skupiny. Organizátoři jsou občas překvapení, jak pokročilého věku jsou lidé, co k nim chodí s našimi lístky.

VO: Kultura je podle mě oblast, kde se cílová skupina nedá dost dobře definovat. Na akcích často potkávám lidi mladší i mnohem starší. GoOut se snaží dbát na prezentování především té kvalitní kultury, která může být zajímavá pro všechny generace.

 GoOut fotí novou kolekci značky H&M na střeše pražského hotelu The Emblem Hotel.

GoOut fotí novou kolekci značky H&M na střeše pražského hotelu The Emblem Hotel.

Nejvíce frčí výstavy a koncerty, v létě festivaly

Jaké typy akcí nejvíc táhnou?

VK: Nejvíce u nás asi frčí výstavy a pak koncerty. Hodně záleží na počasí: ošklivé víkendy vždy vytáhnou výstavy a akce pro děti na násobky běžné návštěvnosti.

Co teď v létě, to budou asi hlavně open air věci, že?

VK: Léta se vždy co se týče návštěvnosti bojíme, minulé léto nás ale mile překvapilo ­– na návštěvnosti se projevilo minimálně a vypadalo to, jako by se nestalo vůbec nic.

VO: Je to tak, v létě lidi logicky tíhnou spíše k venkovním aktivitám a festivalům. Hledané jsou ale také i samotné podniky a sekce „Místa“ je hodně navštěvována. Nárůst zaznamenává i anglická verze.

Na jakou z nich se vy osobně chystáte?

VK: Vzhledem k omezenému množství divadelních představení v létě asi moc na výběr nebude, a půjdu tam, kde něco nabídnou.

VO: Chtěl bych se letos podívat do Karlových Varů, na Creepy Teepee a plánuji také vyjet za hranice.

Zahajovací večírek prostoru Terminálu B.

Zahajovací večírek prostoru Terminálu B.

Máme našlápnuto do dalších měst včetně Skandinávie

Jaký je váš nejkurióznější zážitek z festivalu? Co vám utkvělo v paměti?

VK: Já úplně nejsem festivalový typ, na vícedenním festivalu jsem byl jednou, kde jsem si uvědomil, že jsem vlastně docela samotář a mám rád svůj klid. :-)

VO: U mě je to vlastně úplně naopak, festivaly mám rád a zážitek, asi nejkurióznější, bylo jedno vystoupení Ariel Pink’s Haunted Graffiti, kdy zpěvák asi v půlce pronesl „It’s time for some french-kissing“ a posléze seskočil z pódia a bezhlavě začal líbat lidi v davu. (Mě bylo líto, že jsem hubana nedostal :) ).

Uvažujete kromě Prahy a Brna rozjet i další města? Je o to zájem?

VK: Uvažujeme a zájem je. Další města ale chceme přidávat na základě předem uzavřeného partnerství s nějakým subjektem z dané lokality.

VO: Aktuálně jednáme s partnery ve Stockholmu. Držte place, s trochou štěstí bude GoOut Stockholm a GoOut Goteborg.

Držíme. :-) Další otázka, přehled akcí denně aktualizujete. Kolik lidí se na tom podílí?

VK: Máme 3 redaktory na plný úvazek a bandu brigádníků a dobrovolníků, kteří ale nechodí pravidelně. Teď taky vedu dvě diplomové práce na umělou inteligenci v rámci GoOutu, takže se i můžu vrátit k tomu, co jsem studoval.

Lucerna Music Bar, Android Asteroid ft. DJ Vadim & Yarah Bravo.

Lucerna Music Bar, Android Asteroid ft. DJ Vadim & Yarah Bravo.

Z chyb se hned učíme a jdeme dál

Na webu máte také asi 7 000 profilů umělců. Jak to funguje – přidáváte k jednotlivým profilům nové písničky a lidi si je u vás můžou poslechnout a zkouknout, co je nového?

VO: Profily umělců vedeme, jednak abychom je a jejich hudební tvorbu uživatelům přiblížili, a také proto, abychom nabídli možnost jejich sledování. Jakmile své oblíbené umělce jako uživatel followuješ, dostáváš upozornění o nových vystoupeních.

Nově také vstupenky na koncerty a akce prodáváte. Proč jste se do toho pustili?

VK: Byl to logický krok: Uživatel neví, kam jít, u nás si vybere žánr, který ho zajímá, a v něm akci, na kterou se rozhodne jít. Pak si koupí lístek, který ani nemusí tisknout, a může rovnou jít.

Máte klasicky kancl nebo pracujete externě? Funguje vám to?

VK: Máme kancelář z velice pěkného zrekonstruovaného bytu na Žižkově, pro ušetření nákladů tu druhý Vojtěch i bydlí. Externě moc nepracujeme, tak jsme pracovali první 2 roky a komunikace při tom jednoduchá nebyla.

Na Facebooku vás lajkuje přes 12 tisíc fanoušků. Co se v komunikaci osvědčilo?

VO: Především se snažíme nabídnout zajímavé příspěvky, to je asi nejdůležitější. Velkou roli hraje také vizuál.

A vůbec, Facebook, nebo Twitter?

VK: Já mám osobně radši Twitter, pro rozvoj GoOutu má ale zatím téměř nulovou hodnotu. Facebook používám prakticky jen kvuli GoOutu.

VO: Instagram.

Zažili jste už v souvislosti s GoOut nějaký fail? Poučili jste se?

VK: Pro mě byl největší fail zvolit kancl ve 4. patře. Každé ráno nosit nahoru kolo mi vždy udělá radost na zbytek dne. A ta hnusná voda, co tu teče – na Smíchově mám doma mnohem lepší :-)

VO: Těch chyb bylo tolik, že ani nevím, kde začít. Nicméně u nás to platí tak, že chyby považujeme jako součást rychlého a efektivního pokroku a vlastně jako pozitivní věc. Z chyb se hned učíme a jdeme dál.

Nová kolekce H&M.

Nová kolekce H&M.

V dobývání Evropy máme 2 měsíce zpoždění

Čeho se týká vaše nová spolupráce s H&M?

VO: Filozofie H&M a GoOut se v mnohém podobá, a proto jsme se dohodli na vzájemné podpoře. Její výsledky budou více viditelné v průběhu roku.

Co si myslíte, že stojí za úspěchem GoOut?

VK: Řekl bych, že to, že tu službu děláme primárně pro sebe. Vždy si říkám: „Jak bych sám chtěl, aby tahle věc fungovala.“ Nic nedělám jako programátor, ale jako uživatel.

VO: To je jasný, protože sídlíme na Žižkově. Firmy na Smíchově jsou odsouzený k zániku.

:-) A jakou radu byste dali sami sobě do začátků, kdybyste se mohli vrátit v čase?

VK: Být opatrnější a dát víc na signály, které by člověk jinak přehlížel. Nedělat věci, které zřejmě nemají žádný efekt. Předloni jsme například strávili spoustu času s jakýmsi pokusem o internetové radio s přehledem umělců, o kterém se předem mohlo vědět, že nikam nepovede.

VO: Být drzejší a méně opatrní. Z případných chyb bychom se mohli rychleji poučit a teď už dobývat Evropu. Máme totiž 2 měsíce zpoždění.

Co plánujete ještě na tenhle rok, nějaké novinky?

VO: Budujeme raketu.

Co vás nabíjí a inspiruje?

VK: Dělat nové věci – pokud člověk jen dělá to stejné dokola, sklouzne do rutiny, ve které si najde systém, a nemá potřebu nic zlepšovat. Dělat nové věci mě nabíjí. Občas taky udělá své nějaká pozitivní reakce na GoOut.

Na webu máte u týmu kromě fotek také otazník, znamená to, že hledáte nové lidi? Co by měli jedinci, kteří si čtou tento článek a chtějí se k vám hlásit, vědět a splňovat?

VK: Především optimismus a chuť něco dělat. Vyzkoušeli jsme si, že negativismus dokáže zabít jakoukoliv kreativitu a rozvoj.

VO: Pod to se podepíšu.

Kluci, díky za skvělý rozhovor a hodně úspěchů.

Zdroj fotografií: GoOut.cz

Komentáře

Nahoru