GRID 2

 

 

[raw][hodnoceni][/raw]

[raw][/raw]

Žánr: Závodní
Platforma: PC, Xbox 360, Playstation 3
Multiplayer: ano
Vydání: 31.5.2013
Vývojáři: Codemasters
Autor recenze: Jan Holub

Taky si myslíte, že série Need For Speed je již vyčerpaná? Pak vás možná zaujme nedávný závodní kousek s názvem GRID 2. Hra pochází z dílny Codemasters a ve své podstatě staví na prvním dílu. Přesto funguje trochu jinak, především, co se jízdního modelu týče. To je také důvodem, proč pro někoho zůstává na pomyslném trůně díl první. My se domníváme, že GRID 2 se povedl hodně, a pokud si rádi zajezdíte a nevadí vám trochu té výzvy, pravdepodobně s námi budete souhlasit. Více čtěte v naší recenzi…

Minimální požadavky

OS: Windows Vista, Windows 7, Windows 8
CPU: Dvoujádrový procesor aspoň 2.4Ghz
HDD: 15 GB
RAM: 2 GB
Grafika: Intel HD Graphics 3000 / AMD HD2600 / NVIDIA Geforce 8600 DX11

GRID 2

Každý má nějakou svojí oblíbenou sérii a zpravidla i oblíbený díl. Každá série má však svá specifika, světlé i stinné stránky. My se dnes budeme zabývat povedenou záležitostí GRID 2, kterou nemá na svědomí nikdo jiný, než Codemasters.

A to, že hra pochází právě z této dílny, poznáte už při prvním spuštění, kdy na vás dýchne ono typické menu, které mnoho z nás pamatuje už od počátků série Colin McRae Rally. Abychom byli upřímní, vnímání GRID 2 ovlivní hodně to, zda-li jste hráli první díl či nikoliv. Pokud ne, je to možná lepší, jelikož budete velice příjemně překvapeni. V opačném případě můžete zažít mírné zklamání.

http://img.objevit.cz/grid2-2013-06-18-16-44-54-24.jpg

V případě World Racing Series (kariéra) budete bez dlouhých obstrukcí vrženi přímo do ulic Chicaga, kde takřka ihned začíná váš první závod. Z pohledu recenzenta i hráče se jedná o velice důležitý okamžik, a to sice první dojem. Ne každá hra si umí udržet dojem dobrý a spousty her zase vypadá na první pohled krkolomně a svou pravou tvář odhalují až následně. GRID 2 budí první dojem rozhodně positivní, a to nejen tím, jak vypadá, ale hlavně proto, jak funguje.

Skvělý jízdní model

Hned po prvním projetí zatáčky přichází otázka, zda se jedná o arkádu či simulaci. Ačkoliv je v dnešní době málo, která závodní záležitost sto procentní arkádou či simulací, někteří mohou toto rozdělení považovat za škatulkování. Jiní zase tvrdí, že každá závodní hra musí mít blíže k jednomu či druhému. GRID 2 je rozhodně bližší simulaci a navíc to dle našeho názoru dělá skvěle. Co hráč, to trochu odlišný názor, a proto to neberte, jako bernou minci. (bližší simulaci neznamená simulace)

http://img.objevit.cz/grid2-2013-06-18-21-17-04-91.jpg

Postup v GRID 2 je řešen poměrně zábavně. Po úvodní jízdě v ulicích Chicaga se vám otevře přístup k prvnímu eventu. Pokud chcete event splnit, je třeba se umístit na vítězných pozicích. Případně potom splnit nějaký úkol nebo dosáhnout času či vzdálenosti. Tím, jak eventy, které představují jednotlivé závody, plníte a vyhráváte, postupně se vám odemyká další a další obsah.

Tím obsahem však nejsou jen další závody a následně i turnaje, ale často i přístup k novému vozu, který je možno obratem předělat k obrazu svému a vyjet s ním přímo na trať. Za své úspěchy získáváte také fanoušky, zpravidla v tisících až desetitisících. Ty však nehrají žádnou relevantní roli, krom toho, že se zobrazují na vašem profilu a jejich počet společně s postupem roste.

Každé auto má specifické vlastnosti

GRID 2 je opravdu povedený. Co vůz, to jiné jízdní vlastnosti a svou podstatnou roli hraje samozřejmě také povrch. Už jen pro otestování jízdních vlastností je možno si s každým vlastněným vozem vyjet zkušebně na okruh a trochu ho prohnat. Ověříte si tak, jak se auto chová v zatáčkách, což ovlivňuje zpravidla jeho síla, ale také hmotnost. Pravdou však je, že každé auto se řídí trochu jinak.

http://img.objevit.cz/grid2-2013-06-18-17-19-17-54.jpg

Na internetu jsme narazili na názor, že jízdní model v GRID 2 je nedodělaný, zejména proto, že auta jdou často do hodin a točení se dokola je pro většinu hráčů nudnou záležitostí, navíc když se tak stane v poslední zatáčce před cílem. To chápeme, přesto však tvrdíme, že jízdní model v GRID 2 je naopak na slušné úrovni. Auta jdou opravdu velice často do smyku a navíc jsou i citlivá na to, zda držíte nohu na plynu nebo ne, ale to je právě to, co jsme v tomto případě chtěli.

Musíme vyzdvihnout, že jízdní model opravdu přesvědčivě reflektuje vlastnosti vašeho vozu. Náročnost tak může být místy větší, ale opravdu se to dá natrénovat a pak už je to celou hru stejné – tedy aspoň do doby, než přesedláte na jiný vůz. Což se bude dít poměrně často, aniž byste o to stáli, jelikož spousty závodů a úkolů je navrženo tak, že je třeba je odjet s přednastaveným autem.

Když nabouráte…

Zkušenost ukázala, že první dvě obtížnosti nestojí za moc a další fungují tak, že jedna či dvě větší chyby znamenají neúspěch a tedy restart závodu. Není to však zas až tak horké, ve hře totiž funguje skvělá záležitost, kterou budete znát z předešlých dílů a tou je flashback. Opravdu velice užitečná utilita, s kterou je však třeba se naučit pracovat. Flashback nedělá nic jiného, než to, že pokud se vybouráte nebo prostě jen nevyberete správně zatáčku, máte možnost posunout čas směrem o pár sekund dozadu a svou chybu napravit. Začátečníkům však může dělat problém rozhodnutí, v jaký moment přetočený čas opět pustit.

http://img.objevit.cz/grid2-2013-06-18-21-20-22-81.jpg

Fyzika totiž funguje skvěle a ani manipulace s časem ji zde neošálí. Právě proto doporučujeme začátečníkům přetáčet čas o kousek dále, než by prvotně uznali za vhodné. Člověk tak získá čas přibrzdit nebo naopak řádně prošlápnout plyn, což může být taky nápomocným nástrojem. Není nic lepšího, než brát zatáčky driftem a následně se “odpalovat z rohů” pomocí sešlápnutí plynu až k zemi.

Ošetření lineárnosti a závěr

Typy závodů se často střídají a člověk tak stále sedí za volantem, ale cíle jeho jízdy se mění. Kromě klasických závodů, turnajů a vyřazováka nechybí ani klasický drift či mód, kdy je třeba ujet největší vzdálenost nebo výzva předjíždět vozy v běžné dopravě a vyhnout se jakékoliv kolizi.

http://img.objevit.cz/grid2-2013-06-18-17-27-00-66.jpg

Hra běží na známém enginu EGO, a tak je grafika podobná předchozím hrám, které ho rovněž využívají. Přesto můžeme malé inovace zaznamenat, inu o tom, jak hra vypadá, se můžete přesvědčit na screenshotech. Grafika je kvalitní, provedení tratí atraktivní, snad jen ti diváci okolo vypadají trochu zastarale. To nás, ale nechává klidnými, jelikož to samozřejmě nikterak neovlivňuje zážitek ze samotné jízdy. Na druhé straně však musíme pochválit optimalizaci hry. Ta se dá totiž rozjet i na vyšší detaily na průměrném stroji, což jistě celá řada hráčů ocení.

Pokud jste strávili čas na prvním díle, možná pro vás nebude GRID 2 takovou senzací a navíc obrečíte i absenci pohledu z kokpitu. V opačném případě má GRID 2 opravdu, co nabídnout a zaujal nás natolik, že ho považujeme za jeden z top závodních zážitků z aktuální doby.

 

Plusy: jízdní model odrážející jízdní vlastnosti, provedení, rozmanitost
Mínusy:
absence pohledu z kokpitu, pro někoho jízdní model
Verdikt:
GRID 2 rozdělil hráčskou komunitu v zásadě na dva tábory, což můžete vidět při porovnání plusů a mínusů. Jedna strana druhý díl zavrhuje, možná kvůli zvyku na díl první. Další tábor se jednoduše sžil s tím, jak se v GRID 2 jezdí a baví je to…

 

Student, recenzent, filozof a skladatel. Tvrdí, že člověk by si měl každý den rozšiřovat své obzory a neustále uplatňovat kritické myšlení. Stál u zrodu projektu Svatantra a ve volném čase se věnuje také komponování hudby. Má rád přírodu, moudré lidi, metafyziku a je fascinován neznámem. V současné době přispívá na několik webů a píše především o přírodě a počítačových hrách.

Komentáře

Nahoru