Hashtag slaví. Tušíte, jak dlouho už jej používáme?

Hashtag slaví. Tušíte, jak dlouho už jej používáme?

Klávesová zkratka AltGr+3, která pomáhá vytvořit symbol křížku (#), byla ještě donedávna pro většinu běžných uživatelů sociálních sítí neznámou. Tento znak se totiž v běžně psaném projevu takřka nepoužíval a nebyl tedy důvod, proč se jej naučit. Změnilo se to právě před deseti lety, kdy se na Twitteru poprvé objevil hashtag.

Když byl Twitter ještě v plenkách

V internetovém světě je poměrně běžné, že za mnoha novodobými fenomény stojí konkrétní osoby. Nedávno jsme zde připomínali smajlíky, jejichž „vynálezcem“ je Scott Fahlman (a před časem slavily tři desetiletí na elektronické scéně), stejně tak u hashtagu známe jméno jejich autora. Byl to americký programátor Chris Messina, jeden z prvních uživatelů Twitteru. Ten 23. srpna 2007 vyslal do světa historicky první tweet s hashtagem. Zněl #BarCamp a jeho cílem bylo sjednotit příspěvky na téma technologických konferencí. Ve svém vzkazu Messina navrhl ostatním uživatelům používat symbol křížku i nadále jako označení pro klíčové slovo nebo jednotné téma.
Pravděpodobně tehdy ještě netušil, jakou revoluci odstartoval.

Foto: FNS Interactive

Hashtagy, které hýbou světem

Název pro nový způsob komunikace se zrodil tři dny po zveřejnění prvního hashtagu. Trvalo však ještě celé dva další roky, než na novinku zareagoval samotný Twitter a začal sdělení obsahující křížek automaticky převádět na odkaz. Dnes je hashtag jen na Twitteru denně použit 125 milionkrát, což předtavuje asi čtvrtinu všech zveřejněných tweetů.
Geniálně jednoduchého nápadu se rychle ujaly i další sociální sítě, kromě Facebooku především Instagram. Tam obsahuje hashtag až 83% všech příspěvků a nejpopulárnější jsou údajně hashtagy #love,#beautiful,#cute, #me a #tbt.
Některé hashtagy se však staly doslova světoběžnými.

Také jste se polévali vodou?

Zatímco v Česku jsou populární hashtagy odkazující na aktuální politickou situaci (#sorryjako) či reflektující probíhající volby (#volím_pravici), ve světě se řeší závažnější události. Hojně používané jsou hashtagy vyjadřující soustrast s oběťmi teroristických útoků (#jesuischarlie, #prayforparis), případně diskriminované menšiny (#blacklivesmatter, #lovewins).
Jistě si vzpomenete rovněž na nedávný fenomén tzv. #icebucketchallenge, který vyzýval lidi k tomu, aby se polili kýblem studené vody a simulovali tím stav, kterým trpí pacienti s amyotrofickou laterální sklerózou.

Foto: CBS live

Hashtag, kam se podíváš

Na masovou oblibu křížků zareagovala i řada firem, které se rozhodly využít je ve svých marketingových aktivitách. Hashtagy zapojily do kampaně firmy napříč obory –  Ikea (#takvarimja), Agrofert (#holezadky u příležitosti olympijské kampaně), Zoot (#zazitveci) Audi (#untaggable) a desítky dalších. Pokud se rozhlédnete po billboardech a reklamních plakátech, dřív nebo později nějaký ten hashhtag zcela jistě spatříte. A pokud ne, stačí zabrousit na sociální sítě.

Foto: Audi

 Zdroj: Independent

Po maturitě zamířila na Filosofickou fakultu UK a potom se vrhla do psaní. Přispívá na řadu webů i tištěných časopisů, věnuje se copywritingu a hraje si s češtinou. Taky miluje čtení, takže týdně přelouská tři čtyři romány. Když právě nedělá nic z toho, vypomáhá v prodejně ovoce a zeleniny nebo sportuje. Zajímá se o média, psychologii a historii obyčejných věcí. Je nekuřačka a abstinentka, miluje mrkev a nesnáší kmín.

Komentáře

Nahoru