Hashtagy na Facebooku používá pouze 16 % příspěvků

Hashtagy na Facebooku používá pouze 16 % příspěvků

Facebook přišel s hashtagy docela pozdě a kvůli tomu se již tehdy objevilo mnoho diskuzí o jejich uvedení. Spousta odborníků předpovídala, že tahle funkce nebude mít úspěch, protože Facebook má jiný sociální mechanismus než ostatní služby jako třeba Twitter. Facebook se zaměřuje na osobní spojení, ale hashtagy jsou obvykle používány pro objevování nových věcí. A dokonce i první studie ukazují, že hashtagy si moc dobře nevedou.

Pro začátek je však třeba zdůraznit, že i přes všechny své negativní dopady jsou hashtagy na Facebooku používány dodnes. Vyvstává nám zde tedy otázka, jak vypadají hashtagy dnes a jak vypadaly v červnu 2013.

Sdílení facebookových příspěvků s hashtagy

Průzkum Quintly.com se z důvodu vysoké přesnosti podíval hodně hluboko do databází a vytáhl si téměř 70 000 ukázkových příspěvků a více než 38 milionů souvisejících příspěvků v časovém období od 1. ledna 2013 do 31. prosince 2013. Pokud vás zajímá, proč se data nezačala sbírat až po oficiálním uvedení hashtagů v červnu 2013, nabízí se pro to jednoduché vysvětlení. Autoři studie chtěli také zjistit, jak lidé využívali hashtagy před tímto datem.

quintly_Analysis_Share_Of_Posts_With_Hashtags

Aby to bylo tak jednoduché, jak jen je to možné, vypočítali autoři sdílení příspěvků, které obsahovaly jeden nebo více hashtagů ve vztahu k celkovému počtu příspěvků sdílených ve stejném časovém období. Je zřejmé, že s oficiálním uvedením se používání hashtagů o hodně zvýšilo. Před uvedením funkce bylo průměrné využívání zhruba na 4 %. Po zahájení vzrostlo na 14,4 %.

Ve srovnání s tweety a příspěvky na Google+ se však jedná o hodně malé číslo. Viditelný pokles koncem roku je zřejmě způsoben obvyklými účinky vánočních svátků. Zajímavá je také skutečnost, že od září již využívání hashtagů nijak dramaticky neroste a drží se na 16 %.

Průměrný počet hashtagů v jednom příspěvku

Dalším zkoumaným jevem byl počet hashtagů použitých v jednom příspěvku. Samozřejmě se braly v úvahu jen příspěvky, ve kterých byl minimálně jeden hashtag.

quintly_Analysis_Average_Hashtags_Per_Post

Analýza ukazuje, že do května bylo v jednom příspěvku používáno průměrně 1,5 hashtagu. Po oficiálním představení číslo vzrostlo téměř k 2,5 hashtagům v příspěvku. Se zpožděním zhruba jednoho měsíce od oficiálního představení se hashtagy dostaly ke svému maximu. Mezi červencem a srpnem 2013 se v jednom příspěvku objevovaly průměrně 3. Nakonec se ale norma ustálila v průměru kolem 1,9. Tedy až do prosince, kdy nastal již zmiňovaný pokles.

Facebookové hashtagy na Google Trends

Zajímavý nápad byl také zjistit si, co lidé googlí. Na jakých sociálních sítích je hashtagy nejvíce zajímají?

Google_Trends_Hashtags_By_Social_Network

Podívejme se na to ve zkratce: Vyhledávání hashtagů na Twitteru od roku 2009 neustále roste. První zmínky o hashtagu v souvislosti s Facebookem pochází z roku 2010. Hashtagy na YouTube a Google+ se moc často nehledají. Instagram hashtagy jsou od roku 2012 hledány stále častěji. Vyhledávání hashtagů na Facebooku samozřejmě stouplo v době, kdy byly hashtagy představeny.

Ale ani tento náhlý skok do výšin Facebooku nepomohl, aby se vyrovnal objemu vyhledávání hashtagů na Twitteru.

Selhaly facebookové hashtagy?

Všechny grafy a analýzy dokazují, že o hashtagy je na Facebooku pouze malý zájem a že jsou používány zřídkakdy. Zdá se, že Facebook zatím ještě nenašel ty správné páky, kterými by udělal hashtagy atraktivní. Jinak jsou totiž skvělým způsobem, jak filtrovat všechny zbytečnosti a objevovat pouze to, co vás zajímá. Na Twitteru a Google+ fungují výborně, Facebook si s nimi poradit zatím neumí.

Co si o tom myslíte vy? Měl by se Facebook na hashtagy více zaměřit? Nebo je radši úplně zrušit?

Obrázek: Digital Trends

Komentáře

Nahoru